Unconfigured Ad

Collapse

RC klubber som ekskluderer medlemmer…

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Denne diskusjonen er i ferd med å bli ganske kompleks:
    - Støyproblematikk, subjektivt eller harde fakta(tall), hva skal vi forholde oss til?
    - Hvordan vi heli og flypiloter skal tilpasse oss hverandre?
    - Hvordan forholder vi oss til ønsker fra grunneiere og naboer?

Jeg høre jo at det var snakk om å utvide mulighetene for å fly helikopter på Maarud med egen helipad osv. Er det dette som har skremt grunneier?

Er det satt noe tidspunkt for når dette vedtaket skal evalueres eller vil det være forbudt å fly helikopter der for evig tid fremover? Hva med heliflyging i konkurranse/stevne sammenheng?

Jeg reagerer først og fremst fordi det tilsynelatende er satt en permanent stopper for all heliaktivitet. Hadde det bare vært enda større innskrenkninger / oppsett av faste dager så hadde jeg vel tenkt "greit nok".

Jeg er i hvert fall veldig opptatt av at alt skal ha en hensikt, en begrunnelse og en dato for når ting skal tas opp igjen til ny vurdering.

Hva er hensikten med å stanse all helikopterflyging?
    Hva er begrunnelsen?

Er begrunnelsen støy, kan det ikke da også gjelde andre typer flyging?
    Kanskje begrense den totale aktiviteten men beholde bredden hadde vært veien å gå dersom det kom mye klager?

PS: Denne saken er sikkert mer nyansert enn det kommer frem i denne tråden så vi får ta et forbehold om det...
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• ERJ
      • Aug 2007
      • 935

Originally posted by phammers
      Dessverre for deg, men heldigvis for meg...

Jeg ser dette som en av de største fordelene med RC-helikopter. Man trenger ikke allverdens plass for å fly. Ikke med indoor/parkflyers heller. Kanskje nettopp derfor dette har blitt så populært, spesielt i urbane strøk?

Man skal selvfølgelig ta hensyn og utvise aktsomhet, men mitt elektrohelikopter bråker mindre enn unger som sparker fotball, bikkjer som bjeffer, og en haug med annen støy samfunnet har lært seg å leve med for lenge siden.

Mvh

-Pål

Kort kommentar til Pål ; Støyen jeg snakker om gjelder IKKE elektrodrevene luftfarkoster!
      Det er nok forbrenningsmotorer på fullt hyl...Vi har hatt en lignende sak her i Tromsø
      på en sølepytt av et vann hvor det har vært kjørt modellbåter...Forøvrig er jeg helt enig
      i all den andre støyende virksomhet som også kan være helseskadelig...Saken er vel den
      at at dette sees på som nyttevirksomhet...Og nok også frekvens av støybilde.

Mvh Einar - fra papirfly til hjulvispere...vi er ALLE modellflygere!

Comment

• Tom Erik
        • Feb 2004
        • 1601

Trist sak, Arild!
        Jeg tror både denne, og Maarud-saken, hadde vært unngått om ikke det var for alle de idiotene som tar seg til rette med fly og helikopter over alt. Støy, intensiv flyving rett ved depoet og lite forståelse for at andre kan synes dette er både bråkete og farlig skaper raskt en konfliktssituasjon som tilslutt ender med utestengelse av uskyldige aktører.

Jeg har litt dårlig med tid nå, så dette går både fort og galt. Modellfly-aktiviteten har dessverre enkelte steder kommet til ett stadie, der alle tenker kun på seg selv og hvordan de best mulig skal utnytte sin nøye tilmålte fritid. ARF-generasjonen har faktsk litt skyld i dette, nettopp fordi at i dag kan absolutt alle gå å kjøpe seg ett fly eller helikopter og sette i gang, uten noen form for egeninnsats utover det å dra ett kredittkort. Før trengte man hjelp for å komme igang og det å hjelpe hverandre skaper samhold. Samhold skaper miljø og det er der kjernen til problemet ligger: vi er i ferd med å miste det gode modellflymiljøet grunnet alle idiotene som bare skal fly og aldri gi noe av seg selv!

Vår kjære statsminister Gro sa en gang til nasjonen at det var typisk norsk å være god. I dag synes det passer adskillig bedre å lese det som at det er typisk norsk å være selvgod. Eller egoistisk!
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

Comment

• highspeed
          • Nov 2005
          • 227

Helt enig med Tom Erik.

Miljøet er noe av det viktikste i modellflymlijøet, og litt tolleranse skader ikke.
          Og spesielt som Tom Erik nevner, at man tar hensyn og oppfører seg som folk når man flyr.
          Niels Jensen
          Phoenix rc club

Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

Modellflyving er mental hygiene.

Comment

• Tintin
            • Jan 2005
            • 4631

Originally posted by Tom Erik
            Jeg tror både denne, og Maarud-saken, hadde vært unngått om ikke det var for alle de idiotene som tar seg til rette med fly og helikopter over alt.
            Hvorfor i all verden skulle det ha noe å si? Slik flyging sprer jo støybelastningen mye mer enn en fast stripe gjør.

Her er det jo klager ifb faste flyplasser ikke andre som flyr helt andre steder?
            Tviler på at "tjuvflyging" på Ekeberg eller hvor det er innvirker særlig for folk rundt Maarud....

Jeg er selv en slik idiot og det eneste min flyging så langt har resultert i er at Fagernes klubben har fått et nytt ivrig medlem, at sønnen til bonden i nabolaget vurderer å ta opp hobbyen igjen og mange glade interesserte tilskuere.

I klubben jeg er med i er helimiljøet relativt lite og historisk har vel helifolk der vært litt uglesett, selvom jeg har merket lite (eller ikkno) til det.. Jeg skjønner det litt for det bråker mye mer for de på standplass når jeg står og surrer med Raptorn i nærheten, enn et fly som beveger seg lengre bort og over et mye større areal.

Det er mulig jeg er mer enn normalt hensynsfull når jeg velger meg en plass for idiotflyging og at den derfor ikke har skapt problemer, men jeg tror egentlig ikke det.

Denne disputten mellom heli/planke flygere og organsierte/ikke-organiserte flygere er jo ikke akkurat ny og den gjør definitivt mere skade enn nytte. Sist vi diskuterte dette fikk det meg til drøye med å melde meg inn i den lokale klubben for jeg er så møkkalei slike diskusjoner som verserer i mange klubb-miljøer om hvem som har "rett" og bla bla bla.
            Slutt med å skylde på andre for de problemer som oppstår. Er kritikken rettet mot støy fra en gitt plass så kan man vel ta det rimelig for gitt at en eller annen, med rett eller ikke, faktisk har irritert seg over støy fra den plassen og ikke fra en park et eller annet helt annet sted.
            Og om man mener småmotorer, om de går på nitro eller bensin, 2 eller 4 takter, ikke støyer plagsomt så tror jeg man skal få sjekket hørselen. Min er ikke tipptopp (hørselen altså) men jeg syns nitrohelier som flys rett ved stripa bråker avsindig så jeg hører dem godt tross litt høyfrekvent tinnitus.....

Vi vil aldri klare å unngå å få klager selvom du legger stripa langt fra der folk bor. Jeg skal innrømme at jeg selv mer enn gjerne skulle ha fått lagt ned skytebanen jeg må gå forbi når jeg skal ut i marka. De jævla knallene er ganske iriiterende når man skal ta seg en stille søndagstur, til tross for at det er betydelig mindre støy enn kremvispern min lager....

Og man rekrutterer ikke folk til klubber ved å kritisere dem for at de bråker på Ekeberg.....

Comment

• nybegunda
              • Jun 2003
              • 729

Hva med tilleggsdemping av orginalpottene da? Er det mulig å dempe lyden på et helikopter, eller forandre lydkarakteristikken sånn at det ikke oppfattes som mer støyende enn flyene? Effekten vil nok gå ned noe, men hvis alternativet er å ikke ha en plass å fly?
              Kansje en lavere støygrense for helikopter enn fly? Det er jo stor forskjell på lyden fra forskjellige helikoptere i utgangspunktet også..
              Det er jo så kjekt å leke sammen med "de andre" også!
              Tor Helseth
              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• Rolf Meum
                • Dec 2005
                • 83

Hei,

Sitter her og leser alle mulige slags uttaleleser om hva som foregår på Maarud. For å si det slik, med unntak av Supra25 sitt innlegg, så er det lite hold i det meste av det som skrives!
                Som daværende nestformann og nåværende forman i Glåmdal RCK så har jeg i motsetning til de fleste fullt innblikk i situasjonen, inkludert alle fakta.
                Modellflyplassen på Maarud ble i sin tid annlagt med en forståelse at den lever så lenge det ikke kommer klager fra det som regnes som "gode"naboer. At det ville komme klager fra enkelte (velkjente) individer måtte vi bare regne med.
                Intil sommeren 07 hadde vi fått inn klager fra disse kjente individene, spesielt på IMAC fly.
                I 2005 dro formann og sekretær bort til den av naboene som nå sto for det meste av klagingen, en tidligere "storklager" har flyttet til Sogn og Fjordane. Det ble hos denne personen oppgitt at det var når de store flyene "sto som kors på himmelen" (hovring) som ga den værste støyen. På forespørsmål om det var problemer med helikopter også var svaret nei.
                På bakgrunn av dette ble det innført restriksjoner på IMAC og andre store "bråkete" modeller. Det ble innført regler for 3D, hovring samt 2 flyfrie dager i uken og tidsbegrensninger for disse modellene.
                På tross av dette har det kommet klager i ny og ne. Vi snakket om å få utført offisielle støymålinger men det ble med snakket.
                Vi har etter denne tid gått ut med "nabovarsel" i brevs form til ca.30 naboer med info om økt aktivitet i forbinddelse med treff/konkurranser. Dette har blitt meget godt mottatt og løst potensielle problemer.
                Med bekreftelsen at det ikke var problemer med helikopter støy har blandt annet jeg oppfordret til mer heli aktivitet de siste årene, og var veldig glad for å se at det i sommer dukket opp flere kjente fjes. Kanskje de dyktigste heli pilotene i landet!
                Jeg fikk ikke vært så mye som ønsket på stripa i sommer pga. sykdom, men fikk med meg at det var mye aktivitet. Har full forståelse for det iom. at det var trening til VM og 3D masters.
                På denne tiden ble jeg oppringt av grunneieren i en annen sammenheng enn modellfly. Han sa dog at det var kommet en rekke klager i det siste, ikke bare fra de "vanlige" men også fra gode naboer som aldri har klaget på noen av aktivitetene på Maarud.(Fullsize fly, motorkrossbane, modellfly). Det likte han ikke!
                Jeg varslet klubben om at det var et potensielt problem og umiddelbart ble det iverksatt tiltak som stort sett gikk ut på samme restriksjoner på heli som på IMAC.
                Heli pilotene kom med konstruktive forslag (flytting av heli aktivitet til en litt annen plasering på jordet) noe som ble forlagt grunneier.
                I forkant av dette hadde en av de vanlige klagerene sendt et brev til kommunen, noe som medførte at vi gjennomførte støymålinger. Jeg fikk tilsendt SFT sine lovnormer på støy fra NLF/ Modell og kommunen stillte opp med det nødvendige utstyr og personell.
                En 3meter 150 ccm IMAC maskin og et 90size 3D helikopter ble valgt til testene siden de representerer toppen i hver klasse. Som ventet lå vi langt innenfor kravene( IMAC maskinen hadde 79dbA max på ca 5m med full gass. Canistere og 3blad prop). Det som var litt overaskende var at det var svært jevnt dbA nivå mellom IMAC og heli på nære målinger, dvs målt fra pilot posisjon med representativ flyging. På terassen til klageren var det anderledes. Mannen fra kommunen fikk en måling på IMAC maskinen i en lang vertikal stigning nærme huset. Den var på 56dbA, dvs nesten ingen ting! I følge SFT reglene gir det mulighet til flygning fra klokken 0600 til kl 2200 hver dag. Når heli'en fløy kunne den ses men det var umulig å få en måling for den var for svak i forhold til støy fra omgivelsene. ( hørt det før?). Når heli'en ble fløyet fra den nye foreslåtte plassen kunne den ikke ses engang! Det er dog ikke denne klageren som er hensystatt i grunneier sin vurdering. Den store økningen i heli aktivitet har utløst de forhold som grunneier legger til grunn for sin besluttning. Han flyr selv fullsize fly og heli samt er svært aktiv på motocross banen han har like ved så han har ikke noe imot lyd men som sagt i begynnelsen på innlegget så er det en betingelse for bruk av plassen.
                Selv om SFT (statens forurensnings tilsyn) har regelverk for støy så er de ikke bindene. Kommunen står fritt til å selv bestemme! Kommunen har godkjent våre flyplassregler og bruk men med små endringer. (1 time forskyvning i flytid på søndager).
                Vi fikk brev fra grunneier før jul hvor han ikke aksepterer modellhelikopter aktivitet på sin eiendom og han er ikke villig til å leie ut mer jord på den alternative plassen.
                Hva gjør vi så? På siste årsmøte ble vi enige om at 2 av klubbens lokale heli flygere er klubbens heli gruppe (1 er med i styret). Disse har fullmakt til å følge opp en lovende alternativ heli plass, samt alle andre mulige løsninger. Klubben stiller med resurser til å gjennomføre en slik plass slik at vi forhåpentligvis fortsatt kan ha et tilbud til våre heli piloter.

mvh Rolf Meum
                Glåmdal RCK

Comment

• mainne

#23 Unapproved
                  Takk Rolf, da er det avklart, klubben er villig til å gjøre noe for helimiljøet eneste hake er jo at på Maarud får de ikke bedrive sin aktivitet. Det er dette som er farlig med slike diskusjonsforum, folk kjenner ikke bakgrunnen for vedtaker og heller ikke hva klubbene gjør for å gjøre det levelig for alle i klubbene. Jeg legger merke til at det er ingen fra Glåmdal Rc bortsett fra Rolf Meum som diskutere denne tråden.

Men det er bra at problematikken Heli - Fixed wing blir belyst, men vi må ikke gå i skyttergravene, vi må heller være løsningsorientert. Jeg tror nok at problemet mellom heli og fixed wing ikke er noe bagatell, jeg er ihvertfall av den oppfatnig å det gjelder i min klubb også at det er ett stort problem som bare ligger der og ulmer isteden for at noen tar ansvar og setter seg ned å diskuterer seg frem til ei løsning. Jeg er redd for at når det problemet endelig kommer frem så får vi store og nesten uløselige konflikter, det er bedre at vi tar problemet ved rota og diskuterer sak og ikke personer isteden for å sitte å vente på at problemet eskalerer.

Comment

• Litespeed
                    • Jun 2005
                    • 1064

Jeg synes det er hold i mye av det som skrives her og når det gjelder støyproblematikken så var jo ikke bare Maarud omtalt her men også Aurskog/Høland MFK som faktisk har en av Norges flotteste modellflyplasser med et hav av plass rundt seg og lengre enn langt til nærmeste nabo.
                    Det er jo merkelig at plutselig helier er bannlyst her, ikke engang en elektrisk T-rex 450 kan hovre her uten at du blir jagd...
                    Husk og send ut nabovarsel da når dere skal ha et par annonserte Imac omganger der ute til sommeren...

hilsen frustrert heliflyver
                    Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• mainne

#25 Unapproved
                      Originally posted by Litespeed
                      Jeg synes det er hold i mye av det som skrives her og når det gjelder støyproblematikken så var jo ikke bare Maarud omtalt her men også Aurskog/Høland MFK som faktisk har en av Norges flotteste modellflyplasser med et hav av plass rundt seg og lengre enn langt til nærmeste nabo.
                      Det er jo merkelig at plutselig helier er bannlyst her, ikke engang en elektrisk T-rex 450 kan hovre her uten at du blir jagd...
                      Husk og send ut nabovarsel da når dere skal ha et par annonserte Imac omganger der ute til sommeren...

hilsen frustrert heliflyver
                      Det er sant at det ikke bare er Maarud som er diskutert her, men jeg håper at noen fra styret i Aurskog/Høland MFK svarer medlemmene sine eller omså legger ut en redegjørelse her på forumet, årsaken til deres avgjørelse kjenner vi ikke, det kan jo hende det er en samlet klubb som vil ha modellflyplassen stengt for heli, ikke vet jeg, men går utfra at det er en demokratisk prossess i avgjørelsen i disse klubbene.

Comment

• -GAS-
                        • Jun 2007
                        • 1323

Hei Arild.

Blir ikke noe langt innlegg fra meg her siden jeg er veldig enig med mange her. Noe som ikke har vært nevnt her er dette med 3D flyving. Jeg er rimelig sikker på at sakens kjerne ligger der, et f3c helikopter som er satt opp riktig bråker mye mindre enn et 3D helikopter, sammen med at det er mange som faktisk er redde når et helikopter gjør så mye rart så nerme depotet.

Som Niels nevner her så har vi løst dette i klubben vår med flytider for heli og fly hver for seg, dette var tenkt en stund men ble virkelighet etter en skikkelig mid-air mellom en raptor50 og en elektrojet, begge to kom ned som nytt byggesett.

Etter det jeg har hørt så er det ikke bare flyklubbene dette grøftegapet oppstår, tilogmed en heliklubb har dette gapet mellom f3c flyvere og 3D flyvere. Dette er skikkelig trist fordi vi skal ha samhold i hobbyen vår, ikke splid og uvennskap. Noen er nødt til å svelge en kamel en gang i blandt, problemet er at det er mennesker der ute som ikke vil gjøre det, eller faktisk ikke vet når de trenger å gjøre det.

En viktig ting ang. støy, mennesker har VELDIG forskjellig oppfattning av hva støy er, jeg bla. har store problemer med knottspising og må da gå vekk når andre skal kose seg med gotteriet sitt. Dette er støy for meg, men DB`n er vel ikke så høy vil jeg tro. Når en nabo kan sette seg på terassen med kaffen og kose seg med å se på flya og den andre naboen kontakter statelige makter for å få slutt på det samme, er vel beviset på dette.

Stå på folkens! for sammhold, ikke splid.
                        Christen
                        http://jetsofnorway.com/

Comment

• Arild Johansen
                          • Jan 2004
                          • 426

Siden jeg har dratt i gang denne litt nedstemmene tråden på forumet, så vil jeg i hvert fall takke Rolf Meum for en fin redegjørelse for hva som faktisk skjedde i Glåmdal RC Klubb. Jeg tror egentlig å RC miljøet trengte dette innlegget fra en som kjenner sakens kjerne.

På vegne av Helikopterpiloter og andre medsammensvorne føler jeg meg litt mindre ”jaget” nå. Nedlegger grunneier et definitivt forbud mot helikopteraktivitet så er valgmulighetene få. Hvis det er et snev av overlevelsesinstinkt i sporten slår jeg meg også til ro med at saken ligger i grunneiers hender og ikke styret til Glåmdal RC Klubb. Hvis styremedlemmer føler seg tråkket på av meg i den sammenheng og slik tråden har utviklet seg så skriver jeg UNNSKYLD! Om jeg forstår grunneier med bakgrunn av resultater fra støymåling er svaret nei, men som sagt utenfor klubbens styre.

Det jeg synes er veldig bra er at det nå kommer frem faktiske måleresultater vedrørende støy. Som det refereres til bråker IMAC flyet med 150 ccm motor likt med 90 ccm helikopter på 5 meter avstand. Jeg er ikke så overrasket over det, men ville heller forventet det. Likelydende er avstandsmålingen også et naturlig og i mine øyne et forventet resultat. Høyfrekvent helikopterstøy dempes raskt. Lavfrekvent lyd fra IMAC fly bærer lenger. I tråd med hva en lærte i fysikktimene på skolen.

Det er overraskende med bakgrunnsmaterialet til AHMFK sitt styrevedtak med støy som grunnlag for forbud mot helikopter!

Arild Johansen
                          Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
                          Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                          AHMHK

Comment

• Helihover
                            • Nov 2005
                            • 135

Desverre ble vi helikopter-piloter kastet ut fra nok en klubb i går. Vingtor valgte i går å stenge helt for helikopter.

Som trådstarter - og flere andre her - mener jeg det er synd. Spesielt fordi helikopter ikke er spesielt mye mer støyende enn IMAC fly og andre modellfly på full guffe.

Det er svært bedrøvelig at vårt lille miljø ikke klarer å bygge broer mellom disse ulike aktivitetene - vi burde kunne klare å eksistere sammen på like vilkår - og heller høste fra våre ulike erfaringer.

På lang sikt ville det vært det aller beste for sporten. Slik det utvikler seg nå er det mest ødeleggende. Dessverre.

mvh
                            Jan Harry Svendsen
                            Last edited by Helihover; 06-02-08, 21:53.

Comment

• Arild Johansen
                              • Jan 2004
                              • 426

Originally posted by mainne
                              Takk Rolf, da er det avklart, klubben er villig til å gjøre noe for helimiljøet eneste hake er jo at på Maarud får de ikke bedrive sin aktivitet. Det er dette som er farlig med slike diskusjonsforum, folk kjenner ikke bakgrunnen for vedtaker og heller ikke hva klubbene gjør for å gjøre det levelig for alle i klubbene. Jeg legger merke til at det er ingen fra Glåmdal Rc bortsett fra Rolf Meum som diskutere denne tråden.

Men det er bra at problematikken Heli - Fixed wing blir belyst, men vi må ikke gå i skyttergravene, vi må heller være løsningsorientert. Jeg tror nok at problemet mellom heli og fixed wing ikke er noe bagatell, jeg er ihvertfall av den oppfatnig å det gjelder i min klubb også at det er ett stort problem som bare ligger der og ulmer isteden for at noen tar ansvar og setter seg ned å diskuterer seg frem til ei løsning. Jeg er redd for at når det problemet endelig kommer frem så får vi store og nesten uløselige konflikter, det er bedre at vi tar problemet ved rota og diskuterer sak og ikke personer isteden for å sitte å vente på at problemet eskalerer.
                              Jeg synes personlig at diskusjonsforum er nyttig og ikke farlig. Det er en del som har tilknytning til miljøet som ikke har mottatt informasjon om de faktiske og bakenforliggende omstendighetene rund hva som skjedde på Maarud. Som du selv skriver så er det vel på høy tid at både modellfly- og helikopterpiloter får vrengt sjela å sagt hva de mener. Med så mange ulike innspill og vinklinger ser man jo ulike nyanseringer på våre forskjellige aktiviteter. Om noen skulle føle seg tråkket på føttene så tåler de vel det..., vi helikopterpiloter er jo vant til å bli bortvist
                              Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
                              Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                              AHMHK

Comment

• mainne

#30 Unapproved
                                Jeg er skeptisk til diskusjonsforum i sær når saker blir diskutert og man ikke kjenner bakgrunn for hvorfor saken er slik, hvis vi ser på overskriften på denne tråden så er den " RC klubber som ekskluderer medlemmer… " men Glåmdal har jo ikke direkte eskludert medlemmer som sverger til helikopter, nå vet jeg ikke hva som er Vingtor og Aurskog og Høland's bakgrunn for å gjøre noe slikt, hvem vet, ikke jeg ihvertfall, jeg ser at det har vært debattert å forby 3D flyging med heli i Vingtor, årsaken er Vingtor, sin sak en forklaring for vi sikkert her. Jeg tror nok de eskluderer ingen, men heller tillater ikke flyging med helikopter på sin modellflyplass slik som Glomdal Rc har dessverre måtte gjøre.
                                Men vi ser konfliktene til stadighet, her i min klubb er det noen som arbeider for å begrense 3D flyging med helikopter og nesten gjøre det umulig for dem å drive sin aktivitet, årsaken er utelukkende sikkerhet (vi plages ikke med naboer som klager over støy, nærmeste nabo er 7 - 8 KM unna). Nå tok de det inn på årsmøte som egen sak, men der var klubbens medlemmer så våken at årsmøtet i vår klubb valgte å sette ned ett sikkerhetsutvalg som skal se på sikkerheten totalt på vår stripe, medlemmene i dette utvalget er fra alle miljøene i vår klubb så da får heli, motor og seil sette seg ned å diskutere gjennom hva vi kan gjøre med sikkerheten uten å utelukke noen og at vi alle kan leve i 1 klubb som en samlet enhet.

Comment

Working...