Hmm. Forby heli fordi det kanskje kan bli et problem?? Synes det virket som et styre med små "baller". Generelt er modellflygere/klubber desverre alt for mye på defensiven av frykt for å miste flyplassen sin - hvilket resulterer i slike rare avgjørelser. I Bamble modellflyklubb, Telemark, ble det satt tak på antall medlemmer pga klage fra 1 eller 2 personer (naboer flere hundre meter unna), som vel ville klaget uansett aktivitet i området. Tror enkelte mennesker ikke har det bra, rett og slett, hvis de ikke har noe å irritere seg over.. Men de skal ikke uten videre få diktere en hel klubb sin aktivitet uten å dokumentere støyen eller å gjøre noe mer enn å ta sure telefoner til en grunneier. Da ender med elektro for oss alle fortere enn vi ønsker. Litt må vi da kunne kreve vi og..
Unconfigured Ad
Collapse
RC klubber som ekskluderer medlemmer…
Collapse
X
-
Arild jeg er så enig med deg i postene dine. Jeg tenkte å melde meg inn i klubb til våren og det bilde jeg har dannet meg av miljøet er sterkt forandret... Hva er det dem holder på med!! Forbud på mistanke.. he he Sammen er vi sterkere! Føler at jeg skulle ha skrevet et mer utdypende innlegg/bidrag, men er oppgitt ...T-REX 450 SE V2 Futaba FASST HS-65HB GY401 S9257
Hansen -74Comment
-
Arild jeg er så enig med deg i postene dine. Jeg tenkte å melde meg inn i klubb til våren og det bilde jeg har dannet meg av miljøet er sterkt forandret... Hva er det dem holder på med!! Forbud på mistanke.. he he Sammen er vi sterkere! Føler at jeg skulle ha skrevet et mer utdypende innlegg/bidrag, men er oppgitt ...
Det merkelige ved det hele er at jeg gjennom sesongen 2007 var på flere ”åpen dag” seanser og Fly- Inn. Når man faktisk er der er denne negative holdningen som fremkommer i tråden ikke helt tilstede. Eller så er det rett og slett at de som er negative skjuler det godt.
Jeg er ivrig i sporten og har mer eller mindre ingen metthetsfølelse ved å utøve min sport. Jeg nedlegger masse tid på flyging og kommer til å fortsette det til tross av den negative holdningen jeg føler råder over oss helikopterpiloter. Det finnes allikevel gode og attraktive miljøer å oppsøke. Nå vet jeg ikke hvor i landet du er lokalisert, men det er da klubber over det ganske land som fortsatt ikke besitter antihelikopterspray (den svir litt mer enn pepperspray. Jeg råder deg til å ta kontakt med lokalt miljø å utrede om det er mulighet for helikopterflyging. Sporten er faktisk ikke stort uten å ha et miljø og en tilhørlighet.
I bunn og grunn er det nettopp det som gjør at jeg engasjerer meg…Comment
-
Til dere i Vingtor,
Hva om det kommer klager på modellfly, skal dere da forby det?
Til dere i AHMFK,
Jeg kjenner flere av dere fra Phoenix før dere startet egen klubb og vi har hatt et fint samarbeid som jeg håper fortsetter etter det spørsmålet jeg stiller nå:
Dette startet med en linje i en lokal avis etter en åpen dag? eller er jeg på feil jorde nå?
Logoen til gutta er vel en konsekvens av dette, selv om det var å gå litt over streken. Men ser man bort fra det syns jeg logoen er kul jeg, og det selv om jeg flyr tørkestativ, flishaug eller stormkjøkken..... ja... jeg syns allt er morsomt jeg og jeg vil være venner med alle.Christen
http://jetsofnorway.com/Comment
-
Vi har vel en del som kunne vært sakt i aktuelle saken, men det er vel ikke noe poeng å dele dette med hele Norge.
Det er tydelig at mange her på forumet ikke har fått med mitt tidligere innlegg, GRUNNEIER HAR TALT han forbyr heli ferdig med, sitat slutt.
Begynner å bli lei at det gang på gang henvises til at det er styret som har lagt ned forbudet pga konflikt, Ja Christen du er på helt feil jorde, hvis det er noe dere lurer på ang saken foe dere ta kontakt med oss, ikke bare dikte eller anta, dette blir liksom ikke særlig riktig.
AHMFK
Rune PavestadRune PavestadComment
-
Her kommer det jo inn både det ene og det andre!
"Synes det virket som et styre med små "baller"
Tja, om vi har det eller ikke får være en annen sak. Styret i Vingtor behandler saker på Årsmøtet iht demokratiske spilleregler. Når 27 av 30 stemmer FOR et forslag er det rett og slett dumt å banke gjennom noe annet. Mitt spm består; hvor var alle heli-pilotene?
"Personlig skjønner jeg verken tiltak eller grunnleggelse av den beslutning, som er gjort i deres klubb. Forbud på mistanke er for meg synonymt meg å frata en bilist lappen fordi han muligens kommer til å kjøre i bakrus fordi han tar en fest på fredag kveld og har bilnøkkelen lett tilgjengelig. Hadde relevante støymålinger og direkte klager fra omegn vært grunnlag hadde jeg vært i nærheten til å forstå deres vedtak. Slik situasjonen er nå virker styrevedtaket direkte paranoid! Når jeg leser ”tungt om hjertet” forstår jeg ”endelig kvitt disse enerverende helikoptrene”. Beklager, men i egeninteresse klarer jeg ikke å se det mer positivt!"
Og de som kjenner meg vet at det faktisk falt meg tungt om hjertet. Faktisk så tungt at 2 av de heli-pilotene som faktisk kom på årsmøtet nå er medlemmer på flystripa hjemme hos meg. Jeg er nok ikke slik du tror! Ref."endelig kvitt disse enerverende helikoptrene".
Jeg skjønner at det er svært frustrerende for heli-folket med denne trenden, men som regel er det litt mer grunnlag for en slik regel enn at styret har små baller eller at noen bare forbyr det over natten.
Min oppfordring må da være å melde seg inn i styret i klubbene og prøve å jobbe med denne saken på det nivået.
Og om vi kommer til å forby fly...
Vel, kommer det et forslag om det på Årsmøtet, så må det og behandles som alle andre innkommende saker. Om det blir et flertall for det stiller jeg meg heller skeptisk til.
Audun ThinnAudun Thinn
Anonyme DobbeltdekkeroholikereComment
-
Det største problemet er at alle kan delta i debatten.
Hvorfor? Jo, fordi da kan alle som ikke kjenner historikken få synse, tro, spekulere og gjette på hva som er årsaken - og det legges ikke frem som en spekulasjon, men som lov. Dette gjøres av alt for mange.
Jeg syntes vi skal høre på hva ThinnThinn og de to-tre andre, som er "midt oppi det" har å si.
RC kan defineres som en sport, hobby, lek, adspredelse, balsam for sjelen, tull & tøys etc etc - desverre så trenger man plass, lager lyd og man har det gøy. Det som skjer når noen har det gøy er at naboer og berørte(?) klager - RC er ikke i noen særstilling her, slikt opplever absolutt ALLE som driver med noe som er gøy. Desverre så er man da ofte avhengig av goodwill fra berørte(?).
Hvorfor goodwill? Vi har da reglene på vår side!? Joda kanskje det i de fleste tilfeller, men desverre/heldigvis har man som innbygger i en kommune lov til å si ifra om ting man er misfornøyd med. Saker kan hales ut og treneres, striper kan midlertidig stenges, og en klubb kan fort vekk gå i oppløsning om motstanderne er seige.
Om noen mener at enkelte har små baller, eller gjør en dårlig jobb i klubbene - og er meget intr i å følge opp dette så kunne de kanskje kontakte klubbene direkte/sende en PM?Comment
-
Akkja...
Å kjære vene….er det rart det er krig i verden……..
Vi flyr da for å ha det gøy alle sammen med folk med samme interesse, og for å utveksle erfaringer. Støyproblematikken må man helt klart ha stor fokus på, og komme i dialog med grunneier(e), men det finnes da et ord som heter å SAMARBEIDE for å finne gode løsninger som alle kan leve med. Man må ikke komme dit hen at man må splitte opp et klubbmiljø.
Man er veldig interessert i fly og flyvning.
Man har oppdaget hvor morsomt det er med RC modeller
Man ønsker å melde seg inn i en klubb for å lære og å utvikle seg, og å ha felles sosial glede.
Man ønsker å lage et så godt miljø i klubben som overhodet mulig for absolutt ALLE samme pokker hva man flyr med. Her er ingen klasseinndeling.
Man kjenner ikke ordet UTESTENGELSE . Dette er et absolutt fremmedord.
Man tar hensyn til støy og gjør hva man kan for å minimalisere problemet.
Man må sende signaler til de yngre som vil inn i sporten at ALLE skal være velkomne uansett hva man flyr med.
Jeg er medlem i Gullknapp Modellflyklubb, Arendal og jeg sier, vi alle i klubben kjenner oss heldigvis ikke igjen i det som noen erfarer med utestengelse av det ene eller andre osv, men så har da vi også et sabla godt miljø hvor det er plass til absolutt ALLE uansett, men støyproblematikken er også noe vi har fokus på.
Sist men ikke minst:
Man er snill med kjernekaren Arild etter detteMvh
Totto Dahle
www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
Medlem Agder ModellflyklubbComment
-
På tide å avklare enkelte ting?
Jeg har holdt meg unna denne debatten lenge nå, med vilje. Og ingen har bedt meg komme på banen.
Det første jeg vil kommentere er trådens overskrift. Innenfor idrettssystemet er "Eksklusjon" synonymt med bortvisning fra klubben. Dette kan bare vedtas dersom man bryter klubbens eller idrettens lover, og er en reaksjonsform som kan ankes inn for klubbens årsmøte, eller i ytterste konsekvens NIFs apellutvalg.
Nå er det helt klart at det ikke er det Arild mener her, det er bare litt feil bruk av ord.
Vi snakker heller om å utelukke aktiviteter som man mener er naturlige for klubben å bedrive.
Nå må vi huske på at modellflyklubber i utgangspunktet kan anses som fleridrettsklubber, hvis vi bruker idrettsterminilogien.
Modellflyseksjonen alene favner jo om langt mer enn hele NLF samlet tar hånd om. NLF har egne seksjoner for; Seilfly, Motorfly, Mikrofly, HG/PG, Fallskjerm og Ballong (men ikke helikopter..... ta det som en spøk, please) og da naturligvis MODELLFLY.
Innenfor NLF forsøker man å få i stand flerbruksanlegg, det vil si at f.eks. seil, mikro og modell kan bruke samme anlegget. Eksempler på dette er Starmoen (seilfly, motor, mikro og modell), Jarlsberg (seilfly, motor, mikro, fallskjerm og modell) og Os AK (seilfly, noe motor og modell). Flere eksempler finnes, over hele landet. Denne typen anlegg legger dog noen begrensninger på bruk og flymønster som alle må innrette seg etter.
Så er det da slik at vi i Modellflyseksjonen har gjort dette i alle år! Vi blander alle våre aktiviteter, og stort sett går det bra.
Allikevel ser vi klubber som fremelsker eller setter begrensninger på visse modellflyaktiviteter.
Jeg nevner:- Cirrus - tillater bare seil og elektro på Spydeberg
- Oslo Omegn MHK - tillater bare helikopter på Skedsmo/Bøler
- Larvik RCH - bare helikopter, men medlemmer også hos Larvik MFK
- Skala Modellfly Klubben - holder til på Jarlsberg, men navnet sier vel sitt
- Sørlandets R/C Helikopterklubb - igjen en ren heliklubb
- Toten R/C Helikopterklubb - enda en heliklubb
- Ørnen Modellflyklubb - spesialmiljø for friflukt
Noen av klubbene er dannet ut fra spesialinteresser, andre har begrensninger som settes av grunneier, naboer eller andre utenforliggende forhold.
Vi har også klubber som har flere idrettsanlegg å benytte. Vingen MFK er et godt eksempel her, men en allmenn plass "langt inne i skauen", og så en seilflyplass nesten i Porsgrunn sentrum.
Trekker vi sammenligninger med andre idrettslag, så finnes det rene håndballklubber, og det finnes klubber som driver med håndball, fotball og bordtennis. Men neppe alle samtidig på samme arena. Enda verre blir det med noen klubber innenfor Norges Motorsportforbund. Eller hva synes om trial og roadracing på samme anlegg? Samtidig. Tror også at båtsporten innenfor NMF hadde fått problemer med asfalten på Våler.
Hvor vil jeg hen?
Selv flyr jeg "alt" (men heli bare på dobbeltrotornivå, og jet er for dyrt).
Jeg forventer dog ikke at jeg kan fly hang på Sørumsand, eller skalakjerrer på Spydeberg.
Jeg er nødt for å rette meg inn etter de regler som den lokale klubben setter gitt sine vilkår og en demokratisk behandling.
Vi modellflygere må slutte å se på oss selv som en homogen masse, det er vi nemlig ikke.
Men vi kan gjerne tenke oss tanken å være samlet i en klubb, men drive aktiviteten fra det idrettsanlegget som er tilpasset forholdene.
Hvorfor kan ikke en kjlubb drive flere anlegg? Hva gjør oss så spesielle at vi MÅ klumpe oss sammen på ett anlegg med påfølgende gnisninger. Derfor synes jeg det er bare bra hvis noen av klubbene nevnt her kan lage anlegg for de forskjellige aktivitetene. Så kan det sosiale heller tas hånd om i felles møter og treff. Det ligger noen utfordringer her, men neppe uoverkommelige.
De spesifikke sakene omtalt i tråden vil jeg ikke ha noen mening om for øvrig, dette må klubbene få lov å styre selv så lenge prosessen er demokratisk.Comment
-
#55 UnapprovedStøyproblematikk og klager fra naboer/nærmiljø er noe man må regne med hvis man etablerer modellflyplass nært opp til disse. I Tromsø ligger vår modellflyplass 40 min unna Tromsø sentrum, vi flyr seilfly 20 min unna Tromsø sentrum. Vi har ingen problemer sålangt med naboer siden vi etablerte oss langt unna naboer og nærmiljø. Eneste restriksjon vi har fra grunneier er at vi ikke får lov til å fly under elgjakta, noe vi ser som et overkommelig problem.
Vi ble tidligere jaget fra flere områder i Tromsø pågrunn av støy før vi fikk anlagt vår modellflyplass der den ligger nå, styret i TMFK gjorde ett vedtak (dette for mange år siden) at vi ikke fikk lov til å fly motoriserte fly på disse plassene inntil vi fikk en ny plass hvor vi ikke risikerte noen form for problemer med naboer og nærmiljø, vi flyr enda seilfly på disse plassene.
Vi ser at vi har et lite problem med å få barn og ungdom med oss ut til disse flyplassene pågrunn av avstandene, men det finnes løsninger på dette også.
Uannsett vi har hatt i all vår tid en demokratisk prosses på årsmøter/ekstraordinære årsmøter og klubbmøter om hvordan vi skal leve ilag, men jeg opplever at de som kommer å klager i ettertid på vedtak som er gjort i klubben ikke er tilstede på noen av møtene, det er viktig mener nå jeg at å møte opp å delta i debatten for å få innsyn i sakene som klubben behandler og utrykke sin mening/komme med motforslag er essensielt for at nettopp du med din aktivitet skal bli tatt vare på.
Eksludering av medlemmer er en veldig alvorlig sak innenfor idretten og du må ha virkelig overtrått noen lover for å bli eksludert, og her er det ikke såvidt jeg kan se at noen er blitt eksludert, men heller en utelukkelse av aktivitet. jeg tillater meg å lime inn Straffebelagte handlinger/unnlatelser fra idrettens lovnorm:
§ 11-2 Straffebelagte handlinger/unnlatelser
Straff etter disse bestemmelser kan ilegges, dersom person eller organisasjonsledd:
a) bryter NIFs eller NIFs organisasjonsledds lover, vedtak, sikkerhetsforskrifter eller
bestemmelser eller unnlater å etterkomme pålegg fra overordnet ledd,
b) begår økonomiske misligheter, utøver rettsstridig vold eller på annen måte opptrer
uredelig eller uhøvisk,
c) på utilbørlig måte deltar i pengespill vedrørende en konkurranse, dersom vedkommende
har tilknytning til konkurransen som utøver, dommer, trener, lagleder, støttepersonell
eller annet.
d) betaler, lar betale, tar imot godtgjørelse eller inngår avtale om å ta imot godtgjørelse
som er i strid med gjeldende bestemmelser,
e) gir usanne eller villedende opplysninger eller forklaringer
f) arrangerer eller deltar i arrangement, oppvisning eller organisert trening med
diskvalifisert eller ekskludert lag eller medlem av lag tilsluttet NIF
g) nyter alkohol/rusmidler på bane/anlegg eller garderobe for spillere, ledere eller lag
eller serverer alkohol ved arrangementer i regi av NIF eller underordnede ledd der
personer under 18 år deltar eller
h) på annen måte opptrer slik at det klart kan skade idrettsarbeidet eller idrettens
anseelse.
Og straffebestemmelsene:
§ 11-5 Straffer
De straffene som kan idømmes er:
a) irettesettelse,
b) bot,
c) tap av rett til å ha valgte eller oppnevnte tillitsverv,
d) tap av rett til å delta i konkurranser og organisert trening (utelukkelse). I særlige
tilfeller kan utelukkelsen begrenses til deltakelse i konkurranser. Utelukkelse gjelder
som hovedregel deltakelse i nasjonale og internasjonale konkurranser, dog kan
domsorganet begrense utelukkelsen til internasjonale konkurranser.
e) tap av premier/mesterskap/rekorder når den straffbare handlingen kan ha hatt
innflytelse på det oppnådde resultat
f) tap av medlemskap og derav følgende rettigheter (eksklusjon),
g) tap av rett til å arrangere hjemmekamp; eventuelt andre arrangementsmessige
reaksjoner,
h) tap av hedersbevisning.
Straff etter bokstavene c) til g) kan idømmes for en begrenset tid eller for alltid. Går slik
straff ut over ett år, skal den innrapporteres til NIFs domsutvalg som avgjør om straffen
skal utvides til å omfatte andre idrettsgrener eller andre organisasjonsledd.
Legg merke til at hvis man blir eksludert over 1 år skal det innrapporteres til NIF's domsutvalg.
Jeg har nå vært en del av idretten i Norge 30 år og i snart 25 år hatt verv i styrer i fotballklubb, Troms idrettskrets, Troms fotballkrets, modellflyklubb og modellflyseksjonen, jeg har enda ikke hørt om noen som er blitt eksludert her lokalt, vi har noen dommer på Nasjonalt plan, men disse saken går på doping og økonomiske misligheter.
Jeg tror nok å bruke ordet ekslusjon er helt feil og farlig, jeg må innrømme da jeg så navnet på denne tråden så ble jeg skremt.
For de som er inntresert og de som sitter i styrene rundt omkring i landet så ligger Lovnormen her: http://www.nif.idrett.no/files/%7B79...04A3DF9%7D.pdf
Jeg vil oppfordre alle og spesielt styrene i klubbene om å sette seg inn i lovnormen og ikke minst ha den med seg på årsmøter.Comment
-
Vi har vel en del som kunne vært sakt i aktuelle saken, men det er vel ikke noe poeng å dele dette med hele Norge.
Det er tydelig at mange her på forumet ikke har fått med mitt tidligere innlegg, GRUNNEIER HAR TALT han forbyr heli ferdig med, sitat slutt.
Begynner å bli lei at det gang på gang henvises til at det er styret som har lagt ned forbudet pga konflikt, Ja Christen du er på helt feil jorde, hvis det er noe dere lurer på ang saken foe dere ta kontakt med oss, ikke bare dikte eller anta, dette blir liksom ikke særlig riktig.
AHMFK
Rune PavestadChristen
http://jetsofnorway.com/Comment
-
OK siden vi drar frem teksten som ble benyttet av meg når jeg startet tråden:
Jeg skrev ordet ekskludert uten å trekke dette ordet innunder et lovverk eller annen terminologi. Hvis jeg var en av pilotene som kom innunder aktiviteten helikopterflyging og ikke kunne utøve dette i min lokale klubb så ville jeg i hvert fall ikke følt meg inkludert. Det motsatte av inkludert er ................Comment
-
Terje, jeg må få oppdatere deg litt:
Oslo Omegn MHK - har så vidt jeg vet ingen regler som utelukker modellfly.
Larvik RCH - meg bekjent så eksisterer ikke denne mer.
Det er flere "rene" helikopterklubber i Norge, men disse er som oftest tilknyttet små åpne arealer, der det blir for trangt for normal modellflyving.
Etter å ha lest gjennom noen innlegg ser jeg to ting:
1) det er noen få idioter og egoister som ødelegger for mange. Jeg sikter til de som bare tar seg til rette, og skal fly mest mulig på kortest mulig tid eller de som bruker opparbeida anlegg men som aldri er med på noe som helst av dugnader eller andre sosiale aktiviteter. Jeg forstår meget godt at man fort finner det best å utelukke en hel gruppering om man har blitt utsatt for slike ego-individer på plassen.
2) Det er mange gamle gretne gubber i modellflystyrene som er livredd for vitamininnskudd i form av unge virile som flyr 3D med fly eller helikopter! Argumenter som at "helikopter bråker mer enn...." blir for dumt og oppfattes av meg som diskriminerende! Hvor mye mer bråker ett helikopter enn det normale 90-size modellflyet med en gjennomsnittlig modellflyger (=de som fly på full gass hele tiden) bak spakene? Nei, støy er bare en unnskyldning for å slippe unna de yngre pilotene slik at de gamle kan "leke" for seg selv. I mange modellflyklubber tror jeg fortsatt Jante-loven er sterkere enn kjønnsdriften: altså skal ingen skal ha dyrere fly enn meg og ingen skal fly bedre enn meg!
En blanding av 1) og 2) er utvlisomt en dårlig kombinasjon!Comment
-
Rune.P
sitat : GRUNNEIER HAR TALT han forbyr heli ferdig med, sitat slutt.
Kan du definere heli !
Gjelder dette forbudet Elektrohelier også eller bare fuel ??Comment
-
#60 UnapprovedOK siden vi drar frem teksten som ble benyttet av meg når jeg startet tråden:
Jeg skrev ordet ekskludert uten å trekke dette ordet innunder et lovverk eller annen terminologi. Hvis jeg var en av pilotene som kom innunder aktiviteten helikopterflyging og ikke kunne utøve dette i min lokale klubb så ville jeg i hvert fall ikke følt meg inkludert. Det motsatte av inkludert er ................Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment