Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vi var 9 stk som fløy opp til Å-bevis i Trondheim idag.
    Hans Petter Ytterbø
    Trondheim

    RCRCM; Strega F3F
    RCRCM; E-Typhoon
    RCRCM; Predator V1 F3F
    Wildflug; MDM Fox
    CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
    Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
    ESM; Seafury m/ MVVS 40
    ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
    ESM Seafury m/ OS FT-300
    + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

    Comment


    • Ååhh? Hvilken gruppe er det
      Balsa

      Comment


      • Åssen skal man sjekke mottagerbatteriet hver 5 gang når man skal fly opp til prøven ?

        Sjekke batterikapasitet på sender
        Skru på mottaker
        Sjekke mottakerbatteri for hver 5. tur
        Balsa

        Comment


        • Bare så det er klart... Det nye regelverket er mye mer i tråd med hva jeg ønsket meg, enn hva det forrige var...

          Det jeg frykter er at en eller annen klikk lager seg et regime som gjør at de har kontroll på hvem som flyr hva og hvor, selv om de selv ikke innehar nok flyerfaring (da snakker jeg om timer i lufta og prosentvis vellykkede "ankomster", ikke hvor mye tid de har brukt til å mimre i depoet og belære andre om egen fortreffelighet)..
          Flott at Sniper og hans klubb har en edruelig tilnærming på dette. Det er veldig betryggende å høre, og det virker som en sunn kultur i klubben.

          Kort sagt er jeg skeptisk tilstander hvor folk som egentlig ikke burde ha flydd noe som helst (hverken som pilot eller passasjer for den saks skyld) kommer i en posisjon hvor de kan bestemme om andre kan fly...
          Jeg kjenner til mennesker som har vært ganske høyt oppe i systemet og "konkurrert på høyt nivå" og som mener seg skikket til å bedømme både det ene og det andre, som har en ganske ufin holdning til folk med divergerende meninger..
          Og får man sånne til å avgjøre andres "skjebne", så jøye meg....

          Da blir det mange telefoner til Sniper og kameratene!

          Mvh.
          Geir O. Bye / ex. LMFK

          Comment


          • En annen ting...
            I modellflyhåndboka, under kravene for praktisk flyging så står det følgende...

            ...snipp...

            "komme tilbake mot flybanen i korrekt høyde."

            ...snapp...

            Hva er definisjonen på korrekt høyde? Med mindre det er spesifisert så må vel alt over markhøyde være korrekt?

            Mulig jeg er flisespikker, men etter å ha jobbet i inngrep med HMS-regelverket til både Avinor, Statoil, Shell, Esso, Jernbaneverket etc. så er jeg vant til at når man lager et regelverk, så skal ikke ting være et objekt for tolkning. Der er ting ganske detaljbeskrevet og absolutt.. (Og basert på gransking av risikoanalyser, vernerunder, nestenuhell og uhell..)

            Det jeg vil frem til er at når man først tar seg bryet med å lage regelverk, lag det uten rom for tolkninger...

            Mvh.
            Geir O. Bye / ex. LMFK

            Comment


            • Jeg vil si en ting om alt det som er skrevet her. Jeg er sikker på at vi ikke kommer til å merke så stor forskjell
              før og etter håndboka. Jeg kommer til å nyte hobbyen på samme måte som jeg har gjort i alle år.
              Eneste forskjellen er at jeg må ha bevis for å fly og det har jeg allerede, dessuten har jeg instruktør beviset og.

              Så kos dere med hobbyen uten å bekymre dere alt for mye.
              Svein Erik Riis
              Ikkje Noko Problem
              Sent from a Jeti DC 16

              Comment


              • Vi har vel ikke hatt noen ulykker i Skoger, borsettfra noen som har putta fingerne i propellen. Med det hadde nok ikke ett regelverk forhindret
                Vi har ett stort og flott sikkerhetsnett, men kan ikke erindre at noen har gått i nettet, snarere over nettet og ned på andre siden. Vi vet sånn noenlunde hvem som får til slikt og er litt ekstra årvåkne når de flyr. Dette er piloter som ikke hadde hatt noe problem med A beviset.
                Balsa

                Comment


                • Bare en så enkel ting som å vite hvorfor ett fly faktisk flyr, eventuelt IKKE flyr, virker som ganske fraværende kunnskap hos alt for mange. Og det er vel kanskje den største årsaken til krasjer hvor det ikke er feil på utstyret...? For lite fart, gjerne i innflyging eller takeoff, ender ofte i depoet eller sikkerhetsnettet. Også for høy fart med en modell som er beregnet for lavt søndagstempo ender også ofte ufrivillig i torva.
                  Så ett lite kurs i enkel aerodynamikk ville ha hjulpet mange, ikke bare å unngå utilsiktet flyging i/over depot, men også spart utrolig mye penger!

                  Det er klart den OFFISIELLE ulykkesstatistikken i Norge er veldig god, men det er KUN fordi vi ikke har noe system for innrapportering. Det er nok store "mørketall".
                  Hvert år er det tilfeller i klubben vår som ville gått under uønsket hendelse, og som garantert hadde vært unngått om piloten hadde vært litt mere bevisst, og hadde litt mere kunnskap om bl.a aerodynamikk.
                  Og jeg tror ikke piloten ville hatt det MINDRE gøy hvis han hadde unngått havari...

                  Jeg synes det er synd at man ikke ser verdien, både for fellesskapet og seg selv, i ett system, som er ment å gi oss litt mere kunnskap om det vi holder på med, og samtidig prøve å holde ulykkene nede.

                  Jeg ser jeg "taler for døve ører" her inne, så jeg avslutter mine tilskudd til denne tråden....
                  Bruker heller tida mi på stripa...
                  Men jeg kommer IKKE til å slutte med å hjelpe folk til oppflyging til A-bevis fremover, heller ikke B-t når jeg har fått tatt kurset.
                  Happy landings, og god sommer, folkens!
                  Last edited by gadyrdal; 06-05-13, 07:54.
                  Geir Dyrdal
                  Scale Warbirds of Norway

                  Comment


                  • Hvor mange av de her som er instruktører har fått dette sertifikatet utifra sine kunnskaper om å føre modellfly??? Sist jeg sjekket var dette noe man fikk i posten etter å ha vært med på et dagskurs i regi av NLF der man snakket løst om mye rart, blant annet rekrutering med mer.

                    Ikke det at jeg setter spørsmålstegn med kunnskapene til mange de som har dette sertifikatet, for det er ingen tivil om at mange av de som innehar denne papirlappen er meget dyktige når det kommer til modellfly.
                    Men hvordan skal man kunne bli tatt seriøst som instruktør når de som utsteder sertifikatet ikke en gang vet om personen kan fly modellfly i det hele tatt???
                    Lars Norberg

                    Comment


                    • Originally posted by gadyrdal View Post
                      Jeg ser jeg "taler for døve ører" her inne, så jeg avslutter mine tilskudd til denne tråden....
                      Flott tankegang!
                      Tom I. Arntsen

                      Comment


                      • Originally posted by Lars N View Post
                        Hvor mange av de her som er instruktører har fått dette sertifikatet utifra sine kunnskaper om å føre modellfly??? Sist jeg sjekket var dette noe man fikk i posten etter å ha vært med på et dagskurs i regi av NLF der man snakket løst om mye rart, blant annet rekrutering med mer.

                        Ikke det at jeg setter spørsmålstegn med kunnskapene til mange de som har dette sertifikatet, for det er ingen tivil om at mange av de som innehar denne papirlappen er meget dyktige når det kommer til modellfly.
                        Men hvordan skal man kunne bli tatt seriøst som instruktør når de som utsteder sertifikatet ikke en gang vet om personen kan fly modellfly i det hele tatt???
                        Jeg er helt enig!
                        Men da jeg dro på kurs, var det styret i klubben som anbefalte kandidater. Det var vel ment å sikre at deltakerne skulle inneha tilstrekkelig kunnskaper om modellfly generellt.
                        Jeg håper virkelig at kurset for B-t blir mere seriøst og matnyttig, for jeg vil ikke bli instruktør hvis jeg faktisk ikke burde vært det!!

                        Klarte ikke å holde kjeft allikevel jeg, xilian....
                        Fordi jeg synes denne saken er viktig!
                        Last edited by gadyrdal; 06-05-13, 08:28.
                        Geir Dyrdal
                        Scale Warbirds of Norway

                        Comment


                        • Strengt tatt burde vel tittelen vært kontrollant?
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • Sånn jeg har tolket reglene er at alle modellflyklubber MÅ tilsluttes NLF. Stemmer dette? Jeg er medlem i to klubber som ikke er tilsluttet NLF,vil regelverket også gjelde disse klubbene? Er selv ikke NLF medlem ennå,men ser jeg vil trenge både A-bevis,B jet-bevis og D-bevis. Eller holder det med D-bevis kanskje?
                            Stig-Arne Isaksen

                            Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                            Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                            Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                            Comment


                            • Sånn jeg kan lese det du er det ingen hjemmel i noe lovverk for det. Foreløpig....og gudskjelov...
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment


                              • Originally posted by Svein Erik Riis View Post
                                Så kos dere med hobbyen uten å bekymre dere alt for mye.
                                You bet, skal myte enhver tur med eller uten sertifikat og det kommer ikke til å ende problem. Til det er det uferdige verket altfor dårlig.

                                MEN diktatorisk gjennomført og det som meg ser ut som utenfor mandat og uten revidering fra høringsutkast (som jeg vet de fikk endel feedback på + JJ sin forklaring) så er MITT forbund på tynn is, uakseptabelt
                                ____________________________
                                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                                Comment

                                Working...
                                X