Unconfigured Ad

Collapse

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andersand
    • May 2012
    • 2316

    #331
    Originally posted by highspeed
    OBS!
    Det står "diameter" i den nye revisjonen, ikke blad størrelse!

    En T-Rex 250 har blader på 250 mm, x2 blir dette 500 mm + litt til bladholderne.
    Da har en "250" en rotordiameter på 525 mm (eller noe deromkring).

    Hvilket betyr at det meste som er større enn et "250" krever A-bevis, slik det er skrevet i siste revisjon.
    Jeg vet, legg merke til jeg skrev diameter, jeg er en jævel på både regler og juss, men tullet/trollet litt i posten over

    Comment

    • sjaa
      • Feb 2006
      • 601

      #332
      Originally posted by xilian
      Hvor mange her inne har registrert flyet/heliet sitt?
      Jeg har registrert modell. Dvs, sendte inn skjema, men har ikke hørt noe siden. Det er heller ikke registrert noe i Melwin..
      Mvh
      JoE
      Agder Modellflyklubb

      Comment

      • xilian
        Chief Executive Officer
        • Feb 2009
        • 6522

        #333
        Da var i alle fall endring av lisens registrert i NLF for å tilfredstille nytt regelverk.
        Såkalt "Stormodell" er nå plutselig blitt 12k+..

        Enda 200,- betalt, for å endre et par bokstaver i systemet...
        Tom I. Arntsen

        Comment

        • P-51D_OLD_CROW
          • Oct 2006
          • 840

          #334
          Betyr det at jeg må registrere min F-16? Den veier 12kg uten fuel...
          Stig-Arne Isaksen

          Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
          Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
          Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

          Comment

          • Jon Wold
            • Sep 2002
            • 949

            #335
            Over 20 kg skal registreres.
            MVH

            Jon Gunnar Wold

            Comment

            • bardp
              • Nov 2010
              • 2473

              #336
              Over 20 kg skal registreres.
              Da må jeg vel registrere Yaken min da den er tet på 22kg.
              Men hvor og hvordan gjør en det?

              Comment

              • Jon Wold
                • Sep 2002
                • 949

                #337
                MVH

                Jon Gunnar Wold

                Comment

                • bardp
                  • Nov 2010
                  • 2473

                  #338
                  Da er Yaken registrert.

                  Comment

                  • Wulf
                    • Jun 2007
                    • 2055

                    #339
                    Merkelig greier. Jeg tror jeg betalte 75,- for A-lappen forrige år. Når jeg nå fikk konvertert den til B koster det plutselig 200,-?
                    Er det som med omregistreringsavgift på biler at jo nyere den er, jo mer svir det ?
                    Balsa

                    Comment

                    • xilian
                      Chief Executive Officer
                      • Feb 2009
                      • 6522

                      #340
                      Det var det jeg også stussa på Wulf....
                      Tom I. Arntsen

                      Comment

                      • Wulf
                        • Jun 2007
                        • 2055

                        #341
                        En ren fiskalavgift virker det som. Det koster jo det samme å utstede beviset, men for at det er for tunge modeller kan man liksom ta mer betalt. Skulle tro det var noen politikere innblandet her
                        Balsa

                        Comment

                        • SmurfAir
                          • May 2013
                          • 1629

                          #342
                          Ja, like forståelig som at man må betale nesten 18 000 for å skifte navn på eier av en bil over 1,6 tonn som er fra 2013 eller 2014....
                          Kjøper du den samme bilen i utlandet og importerer den, så betaler man ikke omreg-avgift, men det samme som på nybil (inkl. i engangsavgiften)..
                          Til sammenlikning, så betaler man ca. 400,- kroner for nybil registrering i Sverige (den faktiske kostnaden inkl. skiltet).
                          Avgifts-Norge er brutalt

                          Comment

                          • Jon Wold
                            • Sep 2002
                            • 949

                            #343
                            Bevisgebyr i NLF dekker lønna til Sissel på medlemsservice. Det er så kostnadseffektivt som det får vært med tanke på at én person klarer å serve 18000 medlemskap.

                            A-bevis er "gratis" dvs. kun porto/papir på kr 85,- som går til NLF sentralt.
                            B-bevis og Instruktør 1 er det litt jobb med pga. manuell kontroll av alle skjema, anbefalinger osv. Det koster derfor 115,- som går til inntekt i Seksjonen. Til sammenligning koster f.eks. flygebevis på mikrofly, fallskjermlisens osv. rundt 500,- og må fornyes årlig.
                            MVH

                            Jon Gunnar Wold

                            Comment

                            • grønnskolling
                              • Oct 2006
                              • 355

                              #344
                              Noen som vet fremdriften på, og hva som blir den endelige forskriften?

                              Comment

                              • Sniper
                                • Nov 2005
                                • 1386

                                #345
                                Jon G Wold kan sikkert oppdatere oss.
                                Geir


                                3D plane - 1D brain

                                Comment

                                Working...