Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Vet ikke hvor du har det fra, men definisjonen er omtrent den samme i Norge:
"Fjernstyrte innretninger som er ment å bevege seg i luften og som ikke brukes utelukkende for rekreasjon, sport eller konkurranse, vil være luftfartøy som er omfattet av RPAS-begrepet."
Frem til ny forskrift trer i kraft gjelder dette: 404
RPAS står for Remotely Piloted Aerial System.
Leave a comment:
-
Prøvde å finne definisjonen på RPAS
FAQ: Is a remotely controlled helicopter I can buy in a toy store also a RPAS?
"Any remotely controlled aircraft that is used for commercial purposes fall under RPAS.
That means that the operator/pilot of that RPAS will have to meet all the requirements
that are set for all RPAS operating in the same category. If the operator/pilot cannot
meet these requirements he will be violating several regulations.
Toys and remotely controlled models are covered by a specific law, as defined per state."
God dag mann! "Økse skaft ..."
Leave a comment:
-
Det vet bare Luftfartstilsynet, men vi kan jo anta noe:
"Forskrift om luftfartøy uten fører om bord mv» vil trolig være på plass 1. januar 2016."
Sakset fra: http://luftfartstilsynet.no/selvbetj...%B8rtillatelse
Leave a comment:
-
Noen som vet fremdriften på, og hva som blir den endelige forskriften?
Leave a comment:
-
Bevisgebyr i NLF dekker lønna til Sissel på medlemsservice. Det er så kostnadseffektivt som det får vært med tanke på at én person klarer å serve 18000 medlemskap.
A-bevis er "gratis" dvs. kun porto/papir på kr 85,- som går til NLF sentralt.
B-bevis og Instruktør 1 er det litt jobb med pga. manuell kontroll av alle skjema, anbefalinger osv. Det koster derfor 115,- som går til inntekt i Seksjonen. Til sammenligning koster f.eks. flygebevis på mikrofly, fallskjermlisens osv. rundt 500,- og må fornyes årlig.
Leave a comment:
-
Ja, like forståelig som at man må betale nesten 18 000 for å skifte navn på eier av en bil over 1,6 tonn som er fra 2013 eller 2014....
Kjøper du den samme bilen i utlandet og importerer den, så betaler man ikke omreg-avgift, men det samme som på nybil (inkl. i engangsavgiften)..
Til sammenlikning, så betaler man ca. 400,- kroner for nybil registrering i Sverige (den faktiske kostnaden inkl. skiltet).
Avgifts-Norge er brutalt
Leave a comment:
-
En ren fiskalavgift virker det som. Det koster jo det samme å utstede beviset, men for at det er for tunge modeller kan man liksom ta mer betalt. Skulle tro det var noen politikere innblandet her
Leave a comment:
-
Merkelig greier. Jeg tror jeg betalte 75,- for A-lappen forrige år. Når jeg nå fikk konvertert den til B koster det plutselig 200,-?
Er det som med omregistreringsavgift på biler at jo nyere den er, jo mer svir det ?
Leave a comment:
-
Over 20 kg skal registreres.
Men hvor og hvordan gjør en det?
Leave a comment:
Leave a comment: