Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sniper
    replied
    Var det jeg mente Rekreasjon, sport og konkurranse omfattes ikke.

    Leave a comment:


  • Jon Wold
    replied
    Vet ikke hvor du har det fra, men definisjonen er omtrent den samme i Norge:
    "Fjernstyrte innretninger som er ment å bevege seg i luften og som ikke brukes utelukkende for rekreasjon, sport eller konkurranse, vil være luftfartøy som er omfattet av RPAS-begrepet."
    Frem til ny forskrift trer i kraft gjelder dette:
    404

    RPAS står for Remotely Piloted Aerial System.

    Leave a comment:


  • Sniper
    replied
    Skille mellom kommersiell og ikke-kommersiell ?

    Leave a comment:


  • Ofly61
    replied
    Prøvde å finne definisjonen på RPAS

    FAQ: Is a remotely controlled helicopter I can buy in a toy store also a RPAS?

    "Any remotely controlled aircraft that is used for commercial purposes fall under RPAS.
    That means that the operator/pilot of that RPAS will have to meet all the requirements
    that are set for all RPAS operating in the same category. If the operator/pilot cannot
    meet these requirements he will be violating several regulations.

    Toys and remotely controlled models are covered by a specific law, as defined per state."

    God dag mann! "Økse skaft ..."

    Leave a comment:


  • Jon Wold
    replied
    Det vet bare Luftfartstilsynet, men vi kan jo anta noe:
    "Forskrift om luftfartøy uten fører om bord mv» vil trolig være på plass 1. januar 2016."
    Sakset fra: http://luftfartstilsynet.no/selvbetj...%B8rtillatelse

    Leave a comment:


  • Sniper
    replied
    Jon G Wold kan sikkert oppdatere oss.

    Leave a comment:


  • grønnskolling
    replied
    Noen som vet fremdriften på, og hva som blir den endelige forskriften?

    Leave a comment:


  • Jon Wold
    replied
    Bevisgebyr i NLF dekker lønna til Sissel på medlemsservice. Det er så kostnadseffektivt som det får vært med tanke på at én person klarer å serve 18000 medlemskap.

    A-bevis er "gratis" dvs. kun porto/papir på kr 85,- som går til NLF sentralt.
    B-bevis og Instruktør 1 er det litt jobb med pga. manuell kontroll av alle skjema, anbefalinger osv. Det koster derfor 115,- som går til inntekt i Seksjonen. Til sammenligning koster f.eks. flygebevis på mikrofly, fallskjermlisens osv. rundt 500,- og må fornyes årlig.

    Leave a comment:


  • SmurfAir
    replied
    Ja, like forståelig som at man må betale nesten 18 000 for å skifte navn på eier av en bil over 1,6 tonn som er fra 2013 eller 2014....
    Kjøper du den samme bilen i utlandet og importerer den, så betaler man ikke omreg-avgift, men det samme som på nybil (inkl. i engangsavgiften)..
    Til sammenlikning, så betaler man ca. 400,- kroner for nybil registrering i Sverige (den faktiske kostnaden inkl. skiltet).
    Avgifts-Norge er brutalt

    Leave a comment:


  • Wulf
    replied
    En ren fiskalavgift virker det som. Det koster jo det samme å utstede beviset, men for at det er for tunge modeller kan man liksom ta mer betalt. Skulle tro det var noen politikere innblandet her

    Leave a comment:


  • xilian
    replied
    Det var det jeg også stussa på Wulf....

    Leave a comment:


  • Wulf
    replied
    Merkelig greier. Jeg tror jeg betalte 75,- for A-lappen forrige år. Når jeg nå fikk konvertert den til B koster det plutselig 200,-?
    Er det som med omregistreringsavgift på biler at jo nyere den er, jo mer svir det ?

    Leave a comment:


  • bardp
    replied
    Da er Yaken registrert.

    Leave a comment:


  • Jon Wold
    replied
    Finner du ikke det du leter etter?

    Leave a comment:


  • bardp
    replied
    Over 20 kg skal registreres.
    Da må jeg vel registrere Yaken min da den er tet på 22kg.
    Men hvor og hvordan gjør en det?

    Leave a comment:

Working...
X