Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Shrek
    replied
    Click image for larger version

Name:	Skjermbilde.JPG
Views:	1
Size:	72.5 KB
ID:	604790

    De som liker store fly må fornye hvert 3. år?

    Problemet på new-zealand er at det lokale CAA (luftfartsmyndighetene) har satt som krav at man har sine 'wings' i behold for å få lov til å fly på en flyplass, og det rammet en mer eller mindre uskyldig fyr som lever og ånder for modellfly på en flyplass.

    Er a-beviset i så fall gyldig om det ikke blir fornyet hvert 2.år? På bildet ovenfor fra Tom Ivar så står det jo expiry 2015.

    Leave a comment:


  • DagTheElder
    replied
    Originally posted by RGJ View Post
    må jo flire litt, en som legger inn en liten post også er det full fart i vepsebolet igjen!!
    Nei, ikke stopp dette er morsomt å lese!!!!!!!!!

    Leave a comment:


  • RGJ
    replied
    må jo flire litt, en som legger inn en liten post også er det full fart i vepsebolet igjen!!

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Noen som vet hva som skal loggføres og hvem som kan signere ved feks fornyelse på turbin ?

    Leave a comment:


  • Shrek
    replied
    Originally posted by bjeff View Post
    Dersom du gidder å lese, så står det "livsvarig". Det betyr at du må dø for å miste A-beviset. Comprende?

    Finner du ikke det du leter etter?

    Men ærlig talt, så jævlig mye mas om noe så betydningsløst. Get a life.
    Trodde jeg også, men når en fyr på andre siden av jordkloden får problemer med levebrødet sitt på grunn av dette så må man jo kunne spørre.

    Leave a comment:


  • bjeff
    replied
    Dersom du gidder å lese, så står det "livsvarig". Det betyr at du må dø for å miste A-beviset. Comprende?

    Finner du ikke det du leter etter?

    Men ærlig talt, så jævlig mye mas om noe så betydningsløst. Get a life.

    Leave a comment:


  • Shrek
    replied
    Originally posted by Wulf View Post
    Mye av motstanden mot dette A-beviset er vel at det ikke beviser noen ting av praktisk nytte egentlig. Vi har hatt ett velfungerende regelverk i klubben hele tiden. Og det har fungert helt fint. Også uten A-beviset.
    Nybegynnere får hjelp, og når det trengs, blir flygere som opptrer uansvarlig blitt gjort oppmerksomme på det.
    Enkelt og greit. Ironi er en vanskelig kunst, og kan oppfattes ulikt
    Mopedlappen, båtførerprøven og diverse lapper har vi fått,og nå også modellflylappen. Det er jo fint det, men jeg ble litt
    skremt av den stakkars fyren på New-Zealand som ikke får lov til å fly på en offentlig flyplass fordi noen i forbundet har lagt ham for hat og kansellert modellflylappen hans...

    Vi har jo allerede sett hvordan temperaturen hos oss har gått i taket i takt med regelparanoia'n hos dem som satt på toppen og skulle utarbeide reglene i beste hensikt for å tilfredstille o-store-luftfartsverket.


    Vil det kunne skje her i Norge at noen blir fratatt a-beviset sitt? Vil man f.eks miste det den dagen man ikke gidder å vedlikeholde sitt medlemskap i lokal klubb?

    Leave a comment:


  • Quadrocopter
    replied
    Neppe noen som går konk av å betale en sum tilsvarende 2 kaffekopper... hvis dette er et problem så er det bare å melde seg ut.... 1 problem løst 10 nye dukker opp.

    Husker i "gamle dager" da S. A. Fossum satt i gang med å lage et regelverk for Hanggliding Seksjonen - det vrimlet av "besser visserere" som mente dette var helt ræva, håpløst og fullstendig unyttig. Hadde man tatt dette dokumentet til en eller annen pilot dude så hadde han sikkert også dratt på smilebåndet..... Men resultatet var at man fikk ryddet skikkelig opp i rekkene (noen "kamikaze" HG piloter forsvant, og bra var det). I dag er dette regelverket en selvfølge for de som driver med hobbyen!
    Regelverket tok HG sporten inn i en ny epoke hvor det ble skapt nye muligheter for de som drev med HG samt at regelverket forenklet samspillet og skapte mer forståelse i miljøene utenfor de som drev med flyging.
    Last edited by Quadrocopter; 27-10-13, 13:00. Reason: qwerty

    Leave a comment:


  • Wulf
    replied
    Hehe. Og B-lappen er dyrere av en eller annen grunn. Kanskje det er vekt avgift på den
    Husker sønnen min kunne skilte med førerkort fra Hunderfossen lekeland etter å ha kjørt prikkfritt i 1/4 skala Mercedes. Er det noe sånt du tenker på Kenneth ? I så fall blir jeg kraftig fornærmet.
    Avslutter herved innlegg i denne tråden og beroliger meg over å ha A-bevisene i skrivebordsskuffen

    Leave a comment:


  • kwik
    replied
    Bruttern flyr Super Puma i nordsjøen.

    Jeg viste ham dette her, og han holdt på å le seg i hjel;

    Click image for larger version

Name:	Aviation License.jpg
Views:	1
Size:	3.1 KB
ID:	604772

    Ja, jeg må innrømme at jeg lo, jeg også.

    Han har derimot en sønn på 12 år som jeg hadde med på stripa for å la ham fly med trainer kabel.

    Han syns det var kjempetøfft.

    Så det er nok sikkert laget for barn, allt dette.

    For meg er det ikke annet enn et bevis på at NLF har snoket til seg 85 kroner fra meg.
    Last edited by kwik; 27-10-13, 12:03.

    Leave a comment:


  • Wulf
    replied
    Mye av motstanden mot dette A-beviset er vel at det ikke beviser noen ting av praktisk nytte egentlig. Vi har hatt ett velfungerende regelverk i klubben hele tiden. Og det har fungert helt fint. Også uten A-beviset.
    Nybegynnere får hjelp, og når det trengs, blir flygere som opptrer uansvarlig blitt gjort oppmerksomme på det.
    Enkelt og greit. Ironi er en vanskelig kunst, og kan oppfattes ulikt

    Leave a comment:


  • bjeff
    replied
    Eh... den fleipen var mindre drøy enn den om Warbird-gutta og infantilisme. Men den lar jeg ligge, midt i kirketiden og alt.
    Last edited by bjeff; 27-10-13, 10:38. Reason: Kromosonfeil

    Leave a comment:


  • xilian
    replied
    Mange skjønner'n, men det er alt for mange som ikke gjør det. Så jeg fjerna...

    Leave a comment:


  • bjeff
    replied
    Etter å ha lest dusinvis med paranoide anklager mot regelverk og enkeltpersoner så syns jeg ikke den var drøy i det hele tatt. Dersom noen er så hårsåre og humørløse at de føler seg stemplet av fleipen, så bør de kanskje tenke på hvordan deres seriøst mente beskrivelser av andre oppfattes. Men, dersom fleipen faktisk er kjip av grunner jeg ikke kjenner til, så skal jeg fjerne den. Bare send meg PM.

    Leave a comment:


  • Jamie
    replied
    Denne må du utdype litt tror jeg...... Kan fort tolkes dithen at alle voksne menn med modellfly er ute etter å gjøre ulovlige ting??? Du har muligens noe dokumentasjon som underbygger "De med "Pilot" bruker bare flyene sine for å komme i kontakt med potensielle ofre"?
    Last edited by xilian; 27-10-13, 10:24.

    Leave a comment:

Working...
X