Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alfalfa
    replied
    En annen ting...
    I modellflyhåndboka, under kravene for praktisk flyging så står det følgende...

    ...snipp...

    "komme tilbake mot flybanen i korrekt høyde."

    ...snapp...

    Hva er definisjonen på korrekt høyde? Med mindre det er spesifisert så må vel alt over markhøyde være korrekt?

    Mulig jeg er flisespikker, men etter å ha jobbet i inngrep med HMS-regelverket til både Avinor, Statoil, Shell, Esso, Jernbaneverket etc. så er jeg vant til at når man lager et regelverk, så skal ikke ting være et objekt for tolkning. Der er ting ganske detaljbeskrevet og absolutt.. (Og basert på gransking av risikoanalyser, vernerunder, nestenuhell og uhell..)

    Det jeg vil frem til er at når man først tar seg bryet med å lage regelverk, lag det uten rom for tolkninger...

    Mvh.
    Geir O. Bye / ex. LMFK

    Leave a comment:


  • Alfalfa
    replied
    Bare så det er klart... Det nye regelverket er mye mer i tråd med hva jeg ønsket meg, enn hva det forrige var...

    Det jeg frykter er at en eller annen klikk lager seg et regime som gjør at de har kontroll på hvem som flyr hva og hvor, selv om de selv ikke innehar nok flyerfaring (da snakker jeg om timer i lufta og prosentvis vellykkede "ankomster", ikke hvor mye tid de har brukt til å mimre i depoet og belære andre om egen fortreffelighet)..
    Flott at Sniper og hans klubb har en edruelig tilnærming på dette. Det er veldig betryggende å høre, og det virker som en sunn kultur i klubben.

    Kort sagt er jeg skeptisk tilstander hvor folk som egentlig ikke burde ha flydd noe som helst (hverken som pilot eller passasjer for den saks skyld) kommer i en posisjon hvor de kan bestemme om andre kan fly...
    Jeg kjenner til mennesker som har vært ganske høyt oppe i systemet og "konkurrert på høyt nivå" og som mener seg skikket til å bedømme både det ene og det andre, som har en ganske ufin holdning til folk med divergerende meninger..
    Og får man sånne til å avgjøre andres "skjebne", så jøye meg....

    Da blir det mange telefoner til Sniper og kameratene!

    Mvh.
    Geir O. Bye / ex. LMFK

    Leave a comment:


  • Wulf
    replied
    Åssen skal man sjekke mottagerbatteriet hver 5 gang når man skal fly opp til prøven ?

    Sjekke batterikapasitet på sender
    Skru på mottaker
    Sjekke mottakerbatteri for hver 5. tur

    Leave a comment:


  • Wulf
    replied
    Ååhh? Hvilken gruppe er det

    Leave a comment:


  • Hans Petter
    replied
    Vi var 9 stk som fløy opp til Å-bevis i Trondheim idag.

    Leave a comment:


  • Karl H.
    replied
    Modellflyhåndboka | Norges Luftsportforbund

    Leave a comment:


  • kkalle
    replied
    Originally posted by gadyrdal View Post
    Hvis man ikke klarer å fly opp til A-bevis, men flyr blandt andre folk, sier vel nettopp det litt om behovet for ett system...?
    Jeg tør å påstå at piloter som ikke mestrer A-beviset, absolutt er en potensiell fare, for både seg selv og andre. Derfor trenger de veiledning.
    Ulykkesstatistikken vil definitivt bli bedre hvis verdensmestre som TROR de kan fly, men ikke greier ett A-bevis, får den opplæring de trenger for å bli TRYGGE piloter.
    Vi kan ikke stole på flaksen i all evighet...
    Så hva er det konkrete kravet til A-bevis?

    Leave a comment:


  • gadyrdal
    replied
    Hadde nok klart det sertifikatet etter et par tre forsøk, men ser desverre ikke verdien i det da det kommer ikke til å gjøre noe med ulykkes statistikken på noen som helst måte.
    Hvis man ikke klarer å fly opp til A-bevis, men flyr blandt andre folk, sier vel nettopp det litt om behovet for ett system...?
    Jeg tør å påstå at piloter som ikke mestrer A-beviset, absolutt er en potensiell fare, for både seg selv og andre. Derfor trenger de veiledning.
    Ulykkesstatistikken vil definitivt bli bedre hvis verdensmestre som TROR de kan fly, men ikke greier ett A-bevis, får den opplæring de trenger for å bli TRYGGE piloter.
    Vi kan ikke stole på flaksen i all evighet...

    Leave a comment:


  • RGJ
    replied
    ala førerkort for feks bil..........der er da ingen som forlanger å få kopi av førekort for å forsikre en bil
    er fullstendig klar over det ...men du har kanskje fått med deg (??????) at det kreves for å bruke bilen???
    Nå har jeg mest lyst til å si "herre gud" regner med at det var en fleip......
    det er jo snakk om et bevis på at vii kan bruke greiene våre....

    Leave a comment:


  • geebee
    replied
    ala førerkort for feks bil..........der er da ingen som forlanger å få kopi av førekort for å forsikre en bil

    Leave a comment:


  • RGJ
    replied
    Slik som jeg ser dette ( har ikke fin lest utakstet) er det vel greit med et system som vi selv lager isteden for at noen i Luftfartsverket eller et annet offentelig organ gjør det og trer det nedover øra på oss (om jeg er enig med det som er lagd har vel egentelig ikke tatt noe stilling til ennå).
    En ting en også skal huske er at vi er dekt av en forsikring (gjenom NLF) og det ville vel være rart om de (forsikrings selskapet) ikke vil etterhvert kreve en slags ferdighets bevis ala førerkort for feks bil.
    Syns vel det ble vel mye sutring her nå.
    Og de kravene som det faktisk stilles er jo ikke all verden , om folk ikke kan klare å styre flyet dit de vil men at flyet styrer piloten bør man vel faktisk trene litt på det.
    Men som sagt om hele regel verket er fornuftig vil jeg ikke ta noe stilling til feks det som enkelte sier her at en instruktør skal prøvefly en modell (om det var en vektgrense her fikk jeg ikke med meg) er hinsides fornuft da sikkert enkelte ins. er mindre erfarende en selve eierende.

    Leave a comment:


  • gadyrdal
    replied
    Originally posted by affa View Post
    @Geir ; sjekket du/dere B jet også?
    Det er ikke gjennomført kursing på B jet enda, men så snart vi har instruktør på det, er man hjertelig velkommen for utsjekk til B jet

    Leave a comment:


  • kwik
    replied
    Originally posted by kkalle View Post
    Norge blir gradvis ødelagt av byråkrati! Har noen laget regler for å sikre sine arbeidsplasser et det uakseptabelt. Kontingenten til forbundet er allerede vannvittig høy ift det jeg får igjen.
    Hva med å bruke energi for å finne nye flyplasser i steden?
    Det minner meg om et veldig godt ordtak;

    Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

    Leave a comment:


  • Jamie
    replied
    Originally posted by Alfalfa View Post
    Hmmm..
    Men jeg ser jo nå at historien er i ferd med å gjenta seg, og jeg kjenner at lysten til å ta opp igjen hobbyen (som var planen å gjennomføre i sommer) forsvinner ganske effektivt.. For min del har Norsk Jordepilot Forening fått et nytt medlem... :-/

    Regelverket virker betraktelig bedre nå, men igjen er det noen som bruker personlig prestisje for å presse frem eget navn og opplegg... Skamfullt!

    Igjen så er det en gjeng høner som passer hverandres egg...

    Mvh.
    Geir O. Bye / ex. LMFK
    Du er hjertelig velkommen i Kjose som alltid Geir Olav, er ingen NLF/sertifikat politier der så det er helt trygt Tenkte jeg skulle opp nå etterpå og starte opp Lancasteren min, må jo klargjøre for sesongen Ta med leke så kan vi jo se om du fortsatt kan fly

    Leave a comment:


  • Sniper
    replied
    Og ikke la dette ødelegge for deg, da! I verste fall tar jeg gladelig turen til nabofylket så tenker jeg det går på skinner. Men det tror jeg er langt fram.

    Sikkerhetsparagrafonanistenes Utvalg slik de fremsto i forrige runde er rammet av plutselig impotens, og det stykke glimrende arbeid Jo Grini har gjort er både enkelt og jordnært. Nå må de bare få på plass vedleggene og vi må kaste Viagraen langt vekk så de ikke på nytt tar tak i sine slappe løker.

    Flåsete, men det er tidlig..

    Leave a comment:

Working...
X