Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jon Wold
    replied
    @ Xilian: Det vil alltid være et definisjonsspørsmål hva som er et publikumsstevne, men når det gjelder Notodden vil jeg si at det er et slikt eksempel.

    @JJ: Jo, det er ikke riktig noe av det du skriver. Hvis du oppfatter det slik vil jeg anbefale at du diskuterer dette med styret.

    Dersom noen lurer på konkrete ting i håndboka eller har spørsmål til meg ber jeg om å få det på e-post eller telefon, jeg håper dere har forståelse for at jeg må prioritere de offentlige kanaler. Svært mange henvendelser jeg har fått i dag går på ting som står der, men at det enten er uklart eller at folk er litt for raske på avtrekkeren og ringer før de har lest alt

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Dette er prematurt og det er langt fra instruktører og føringer nok til å gjennomføre dette i praksis. Så ikke selve regelsettet som er problemet med noen unntak men måten og tidsgrensen som er satt opp som er problemet.

    Leave a comment:


  • jj
    replied
    Slik leser jeg det og. Om det er utvalget eller styret eller begge får de svare for...

    Jo Grini, avtroppet leder SU

    Originally posted by affa View Post
    Hei Jo og takk for info!

    Sånn jeg leser din tekst så ser det ut til at utvalget har gått ut over sitt mandat. Oppfatter jeg det riktig da?

    I så tilfelle må NLF trekke teksten asap og forholde seg til vedtaket

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Hei Jo og takk for info!

    Sånn jeg leser din tekst så ser det ut til at utvalget har gått ut over sitt mandat. Oppfatter jeg det riktig da?

    I så tilfelle må NLF trekke teksten asap og forholde seg til vedtaket

    Leave a comment:


  • jj
    replied
    Med fare for å bli banket i hodet og frøset ut eller lignende....
    Jeg er IKKE leder av SU lenger. Styret har tydeligvis satt opp ett nytt SU (sikkerhetsutvalg) og jeg fikk beskjed om dette på mail for få dager siden. Dermed er jeg vel fritatt for alle munnkurver regner jeg med.

    SU til nå har kun jobbet med håndboka og ikke vedleggene. Vedleggene er oppdatert av Fagsjef før seksjonsmøtet som nettopp var og jeg hadde som leder av SU ett par timer med fagsjef og fikk tatt bort noe av det som ikke stemte med håndboka.
    Før seksjonsmøtet var alt ute på høring og i hovedsak var det positive tilbakemeldinger på håndboka, men veldig mange tilbakemeldinger på diverse i vedleggene (noe jeg ba mange ganger om mandat til å jobbe med). De ble oppdatert av Fagsjef i forhold til rettskrivning og småting, men få eller ingen av tilbakemeldingene ble tatt til følge av styret. Derfor ble Håndbok og vedlegg lagt frem som forevist på seksjonsmøtet.

    På seksjonsmøtet var sikkerhetssystemet ikke egen sak, men nevnt i langtidsplanen og etter seksjonsmøtet satt opp som orienteringssak. Det ble sagt flere ganger at man ønsket å innføre sikkerhetssystemet som en forsøksordning fra mai 2013. Jeg reagerer derfor når det nå står at alle klubber MÅ innføre det. Vi har IKKE vedtatt noen nye regler/forskrifter/vedtekter på seksjonsmøtet. Slik jeg ser det og etter idrettens lov skal man vedta nye regler/forskrifter/vedtekter før man kan presses til å gjennomføre noe.
    Jeg poengterte denne "feilen" på seksjonsmøtet at siden sikkerhetssystemet var nevnt i langtidsplanen godtok man sikkerhetssystemet slik det forelå nå. Noe mer fikk jeg ikke sagt, for "taletiden min" var over visstnok. Jeg hadde håpet at seksjonsmøtet skulle få forelagt håndboka og at vi kunne godta denne, men at vedleggene måtte jobbes med..

    Jo Grini, avtroppet SU leder

    Leave a comment:


  • xilian
    replied
    Originally posted by flarssen View Post
    Det står jo:
    4.7
    MODELLFLYBEVIS KLASSE D - DISPLAYBEVIS
    For å kunne foreta demonstrasjonsflyving med modellfly/helikopter
    arrangementer som ikke er en del av ett modellfly
    stevne
    må man ha modellflybevis klasse D.
    hmm.. ikke på 3.4.2.
    Da står det "Stevner og konkurranser for modellfly skal ha en ansvarlig stevneleder som er
    den som ivaretar sikkerheten.Ved flyoppvisning foran publikum skal modellflyger inneha Flygebevis D – display"
    Er vel ikke mulig å misstolke dèt?
    Dvs. jeg håpet jo, så sendte mail til JGW, og jeg quoter:
    Hei Tom!

    Ja, publikumsstevner har krav til D-bevis. Jeg har på to-do lista mi å legge inn et svar på tråden også

    JG
    Dette er jo superviktig å få ut til alskens mulige folk så fort som mulig.
    Teknisk sett har man IKKE lov til å fly på Aurskog-Høland under A og D-beviset...

    Et lukket treff blir vel ikke berørt, så det skal gå bra.
    Det blir vel et definisjonsspørsmål.

    Originally posted by jj View Post
    Tidligere SU leder....
    hm.. Kort innpå?

    Leave a comment:


  • jj
    replied
    Her er det jo nødt til å være noe feiltolkning... Det var ihvertfall meningen at displaybeviset var for flyving på flyshow med "fullsize". Da får vi kalle flyshowene våre for treff... :O

    Jo Grini
    Tidligere SU leder....

    Originally posted by xilian View Post
    Har fått bekreftet fra Jon Wold at man som flyger på stevner MÅ ha D-beviset.
    Jeg har sendt henvendelse til styret i dag om hvordan dette skal "fikses".
    artig å se hva svaret blir.

    Hva er konsekvensen av en "oppflyging" til A/D-bevis som går dårlig?
    Hva gjør jeg om instruktøren synes jeg er tidenes dust, og vil ha minst mulig med meg å gjøre?
    Og hva skjer om jeg er uenig i instruktørens avgjørelse?

    Leave a comment:


  • flarssen
    replied
    Det står jo:
    4.7
    MODELLFLYBEVIS KLASSE D - DISPLAYBEVIS
    For å kunne foreta demonstrasjonsflyving med modellfly/helikopter
    arrangementer som ikke er en del av ett modellfly
    stevne
    må man ha modellflybevis klasse D.

    Leave a comment:


  • xilian
    replied
    Har fått bekreftet fra Jon Wold at man som flyger på stevner MÅ ha D-beviset.
    Jeg har sendt henvendelse til styret i dag om hvordan dette skal "fikses".
    artig å se hva svaret blir.

    Hva er konsekvensen av en "oppflyging" til A/D-bevis som går dårlig?
    Hva gjør jeg om instruktøren synes jeg er tidenes dust, og vil ha minst mulig med meg å gjøre?
    Og hva skjer om jeg er uenig i instruktørens avgjørelse?

    Leave a comment:


  • Viggkri2
    replied
    Litt spent på om NLF sender instruktører, eventuellt avholder kurs for alle oss i "grisgrente" strøk, jeg garanterer at det er ett fåtall som reiser til byen for å få "bevis".

    Trodde dette nye regelverket skulle bli enkelt.

    Viggo

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Gratulerer med regimet.....

    Hva med klubber hvor styret ikke har personer som selv aldri engang har flydd fly over 7kg,skal de da fortsatt se lempelig på regler og godkjenne?

    Må jeg til annen klubb å få godkjent B jet da ingen i klubben flyr jet?

    Og rapporteringen med ALLE uhell er en vits, mildt sagt...

    Selv i store flyselskaper der man har kontinuerlig monitorering av alle flight data får man ikke inn rapporter....


    Har sagt det før og gjentar;
    Lag ett regelverk som er mulig å gjennomføre og følge opp!

    :banghead:

    Leave a comment:


  • xilian
    replied
    3.4.2 Modellflystevne
    Stevner og konkurranser for modellfly skal ha en ansvarlig stevneleder som er
    den som ivaretar sikkerheten.
    Ved flyoppvisning foran publikum skal modellflyger inneha Flygebevis D – display
    Hva er definisjonen her?
    Jeg skal på Notodden-stevnet og jeg skal fly. Må jeg ha Flygebevis D også da?

    Leave a comment:


  • xilian
    replied
    Modellflyseksjonens sikkerhetssystem «Modellflyhåndboka» foreligger nå i første versjon, og gjelder som sikkerhetssystem fra 1/5-2013. Vi har lagt ut praktisk informasjon om innføringen av Modellflyhåndboka, og hva dette btyr for deg. Det er av stor betydning at du tar deg tid til å lese dette!

    Modellflyhåndboka: nye regler og flygebevis | Norges Luftsportforbund

    Kort oppsummert:
    - Alle NLF-tilsluttede modellflyklubber må innføre dette sikkerhetssystemet
    - Krav om A-bevis for alle piloter som har modeller over 7 kg startvekt
    - Krav om flygebevis B for å fly modeller over 30 kg og turbinmodeller
    - Webskjema for registrering av modeller over 30 kg
    - Webskjema for rapportering av hendelser og ulykker

    Vi oppforder alle klubber til å publisere denne informasjonen på sine websider, da det erfaringsmessig er enkelte medlemmer som ikke har oppdatert sin e-postadresse i medlemsregisteret MeLWin.

    Sikkerhetsutvalget, styret og fagsjef har i forrige tingperiode arbeidet med dette systemet, og tilbakemeldingene underveis fra klubbene har vært positive. Modellflyhåndboka er et levende dokument som vil revideres ved behov, og vi oppfordrer derfor klubbene til å fortsatt gi tilbakemeldinger på hvordan systemet fungerer i praksis i kommende sesong.

    Vi ønsker alle medlemmer en trygg og aktivitetsfylt flysesong!

    Jon Gunnar Wold
    Fagsjef/avdelingsleder Modellflyseksjonen Norges Luftsportforbund


    * Denne e-post er sendt samtlige medlemmer av modellflyseksjonen *


    ************************************************** **********
    Norges Luftsportforbund
    Direktesendt post fra MeLWin
    ************************************************** **********

    Leave a comment:


  • eroland
    replied
    Nå var vel jeg en av de største kritikerne av det forrige makkverket...
    Har skummet igjennom det som foreligger nå, og det ser ikke galt ut i det hele tatt! Men det er et HØRINGSUTKAST. En del ting er mao ikke helt i henhold.
    Men som basis for en diskusjon er dette så uendelig meget bedre enn det forrige, og det skal ikke så veldig mye justeringer til for at dette blir et regelverk man kan leve med.

    Så dagens tips må være: Få i gang arbeidet i klubbene! Gå gjennom det hele, kom med forslag til endringer/korreksjoner. Så tror jeg slettes ikke dette blir
    så galt.
    Men, klubbene må gjøre jobben sin!

    mvh
    Egil Roland
    fremdeles medlem...

    Leave a comment:


  • gadyrdal
    replied
    Re: Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

    Originally posted by affa View Post
    Bedre, men Gudbedre fortsatt mye idiotiske regler igjen. Instruktøren skal fly jomfrutur, Gratulerer, legg igjen cash om du krasjer den....

    Jævlig glad jeg også er medlem av ikke nlf tilsluttet klubb.... Men snart skal vel diktaturet overstyre alle på dette området også?

    Klart vi trenger regler og fornuftig bruk men husker godt kommentaren jeg fikk som fersk styrmann i SAS Commuter; er du en sånn "NASA Space cadet?"

    Mvh
    Alf
    Hvis noen andre skal ta jomfruturen, ja da er hele poenget borte! :banghead:
    Etter å ha bygd Panther i godt over ett år, og endelig få ta jomfruturen, som gikk bra, fikk jeg ett rush som jeg neppe tror det går å kjøpe for penger i et mørkt smug...
    Skulle jeg ikke fått tatt jomfrutur selv, ville flyet heller aldri blitt bygget! :screwy:

    Men oppflyginga til klasse B ser jo grei ut. Klarer man ikke den, bør man kanskje heller ikke fly stormodell/turbin, for da ER man faktisk en større fare for omgivelsene enn nødvendig...

    Leave a comment:

Working...
X