Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sundtair
    replied
    Nå er motorfly og seilfly under samme regel. Så i teorien kan man fly opp med en DLG, Og hva er feil med det da? For meg er vektreglene helt bortkastet før du passerer 30-50kg eller noe, Har du noe som er større har du også fløyet enn del før med den største sansynlighet, så da er ikke 100 kg noe problem heller. Og er det noen her som er fryktelig missunelig på han som har disse dyre store flyene, så finn en annen hobby, Her skal vi kose oss, liten som stor(flyene) A- beviset skal ikke være komlisert, selv om teksten bør justeres, På de fleste mindre elekrofly er det kun et batteri. Det som blir feil for meg er at man skriver om en teknisk løsning, når det fins flere, eller kan bli nye. Få det litt mer generelt. Sjekk denne videoen av en Bluefoam 747 med EDF Artig start på videoen

    Leave a comment:


  • TvB
    replied
    Originally posted by Ja9 View Post
    hmm, kan du vise meg hvor dette er beskrevet.
    Jeg klarer faktisk ikke finne noe avsnitt som sier at "oppflygning" til A bevis skal skje med en modell som er av en hvis størrelse.
    Det står ikke noe om størrelse,men det henvises til fly med motor, såvidt meg bekjent er DLG en rein seiler.
    Ett lite utdrag av teksten.

    ( 4.2 Flyging
    Piloten skal gjennomføre følgende program i løpet av én flyging:
    Ta av mot vinden, og fullføre en høyre eller venstresving (rund eller toleggs) og
    komme tilbake mot flybanen i korrekt høyde.
    Fly tilbake langsmed landingsbanen og svinge i samme retning som under
    avgang for så å komme parallelt med landingsbanen mot vinden.
    Fly et firkantet landingsinnlegg med gradvis nedtrotling av motor, melde
    'landing', og deretter lande modellen på en oppmerket landingsbane på
    maksimum 20*100 meter.
    Fjerne modell og utstyr fra landingsbanen.)

    Men er enig at det ikke er helt logisk ang.vektgrensene

    Leave a comment:


  • tyor
    replied
    snakket med en instruktør (lederen?) i gjøvik klubben på søndag. og skjønte det slik att man kunne fly med hvilket fly som helst når man fløy opp til A-bevis.

    Leave a comment:


  • Ja9
    replied
    Originally posted by TvB View Post
    Da tru je du skal lese det en gang til
    hmm, kan du vise meg hvor dette er beskrevet.
    Jeg klarer faktisk ikke finne noe avsnitt som sier at "oppflygning" til A bevis skal skje med en modell som er av en hvis størrelse.

    Leave a comment:


  • Sundtair
    replied
    Det står en del nyttig info på NLF sin side. Jeg kan ikke gi B bevis selv om det står kl1 på førerkortet fra NLF ref Modellflyhåndboka: nye regler og flygebevis | Norges Luftsportforbund det er likegreit, Blir vell klassa ned til kl2 ved neste korsvei desember 2013. Så jeg skal passe på å søke fornyelse da

    Leave a comment:


  • TvB
    replied
    Originally posted by Ja9 View Post
    Prøver å samle tankene mine rundt denne modellflyhåndboka og disse "sertifikatene"
    Kan ikke se noe særlig logikk i dette modellflygerbevis A.
    Det står ikke noe krav til hva slags modell en "flyr opp" med.
    Dvs at jeg kan "fly opp" til modellfygerbevis A med min 270g tunge DLG og dermed har gyldig sertifikat for modeller på 7-30kg??
    Da tru je du skal lese det en gang til

    Leave a comment:


  • Ja9
    replied
    Prøver å samle tankene mine rundt denne modellflyhåndboka og disse "sertifikatene"
    Kan ikke se noe særlig logikk i dette modellflygerbevis A.
    Det står ikke noe krav til hva slags modell en "flyr opp" med.
    Dvs at jeg kan "fly opp" til modellfygerbevis A med min 270g tunge DLG og dermed har gyldig sertifikat for modeller på 7-30kg??

    Leave a comment:


  • kwik
    replied
    Den videoen syns jeg passet bra, Trond!

    "Samt menn i kronisk fravær fra egen påstand" var jo innertier.

    Leave a comment:


  • Wulf
    replied
    Geir,
    Det er også erfarne piloter på fullsize som flikker. Det har vært to dødsulykker på Hokksund hvis jeg ikke tar feil. Disse er pga stall i lav hastighet. De fleste bilførere vet ikke åssen en motor og gearkasse egentlig virker, heller ikke bremsesystemet. Men de kjører bil, som er mye farligere enn å fly.
    Når jeg tenker på store mørketall og SU sin modellflybok, tenker jeg på dette :
    Moderator Q sletter sikkert mitt innlegg som før
    Mer demokrati mer åpenhet var det en som sa.

    Leave a comment:


  • Sundtair
    replied
    Spørsmål og svar om Modellflyhåndboka | Norges Luftsportforbund
    Dette kan også leses OG det er ikke noe galt i å være engasjert. Det er nemlig det vi mangler i dette landet.

    Leave a comment:


  • arhennie
    replied
    Du må ikke ta kurset på nytt. Bare fylle ut et skjema. Jeg gjorde det for kort tid siden da mitt A bevis hadde gått ut. Men jfr info vi fikk fra NLF nylig har de endret på det, og A beviset skal da gjelde til 2049 for alle mann. Da flyr nok ikke jeg lenger då det holder for meg

    Leave a comment:


  • Karmann
    replied
    Originally posted by jonny View Post
    Hehe. Viktig å gjøre det så tungvint og vanskelig å drive med modellfly att ingen gidder drive med det til slutt.
    Eller mer sannsyneligvis: att folk driter i å være medlem i nlf.
    Nå er du veldig nærme å treffe spikeren midt i senter tror jeg.......

    Leave a comment:


  • jonny
    replied
    Hehe. Viktig å gjøre det så tungvint og vanskelig å drive med modellfly att ingen gidder drive med det til slutt.
    Eller mer sannsyneligvis: att folk driter i å være medlem i nlf.

    Leave a comment:


  • alflovvold
    replied
    Hehe.. man må faktisk fornye klasse A altså..? Jøss. Hm.. rart synes jeg da.

    Leave a comment:


  • GTI20
    replied
    A lisens for kun 2 år fikk jeg idag.. Hva f. må jeg betale og fornye dette hvert 2 år.. nei kyss meg i ræva.. selv førerkort kl CE har 5 års varighet.. og Sjåførkort også varer 5 år.. kan drepe flere med et vogntog enn med et modellfly.. Nei nå får de gi seg.. Ble fortalt at dette skulle vare livet ut jeg..

    Leave a comment:

Working...
X