Announcement

Collapse
No announcement yet.

nytt uhell, ikke bra..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Mye klokt er blitt skrevet her, og mye mindre klokt også.
    Så vidt jeg kan forstå, så har "havarikommisjonen" ikke uttalt seg. Det blir antatt at det er rutinesvikt, nybegynner, eller ren uansvarlighet. Virker litt som at alle tenker at Dette Hender Ikke Meg. Alle som har flydd et par timer vet at dumme ting kan skje; Pilotfeil, batterisvikt, dårlig lodding, andre folk på din frekvens, You name it...
    Hvis folk krasjer Helien, eller flyet sitt seks ganger daglig, så ser jeg ikke noe problem i det. Har du råd, så har du råd.. Problemet er HVOR du krasjer! Sånn jeg ser det så handler det om hvor du flyr. Man må ta med "force major" i ligningen. Det finnes ting du ikke har kontroll over. Hvis du flyr hver eneste dag i ett boligfelt, ja, da kommer du til, på ett eller annet tidspunkt til å krasje i et boligfelt. Har man ikke adekvat flystripe, så må man ganske enkelt tilpasse modellvalget.

    Og sånn på tampen...
    Hvis dere leser kommentarene på artikkelen, så kan det se ut som at dette er en storm i et vannglass. Samtlige kommentarer handler om at dette er agurknytt
    Tror kanskje at vi bekymrer oss litt mye iblandt.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #77
      Ett bevis kan være bra det. Men hovedpoenget er vel at folk må få en annen holdning. Det er ikke dermed sagt at du vil krasje mindre med en annen holding. Men dersom holdningen er rett så vil kanskje ikke den gøyale, beskjedne krasjen føre til at noen blir skadd. Jeg tror at mange er av den oppfatning av at så lenge de ikke skader seg selv er det greit, at folk ikke tenker på at omgivelsene rundt kan bli "truffet" av et fly som kan komme ut av kurs. Så dersom folk får en rett holdning og klarer å tenke på at dersom et lite/stort fly kommer ut av kontroll, at det ikke klarer å skade noe/noen på sin ferd mot moder jord.

      Men jeg tror ikke jeg er i den rette stillingen til å avgjøre om et "bevis" er den rette veien å gå.
      mvh Joar Ulgenes

      Diverse som svever oppe i det Blå.

      Comment


      • #78
        Kanskje beviset man trengte for å føre ett fly/hellikopter skulle vert at man var medlem i en (gokjent) klubb med fornuftige sikkerhetsregler etc.
        De fleste klubber i dag er jo medlem av nak og info er det masse å få tak i, tenker masse nesten uhell i boligfelt og andre uegnede flysoner hadde vert unngått om piloten hadde vert tilknyttet en klubb..

        Tor Andersen
        Oi en perfekt landing

        Comment


        • #79
          For ca en uke siden postet jeg i en annen tråd på dette forumet. Der kom det frem at folk ikke ville følge en lov pga den virket dum/tøvete. Det kan være de har rett, men denne loven er den eneste som omtaler modellfly i BSL, og hvis ikke folk er villig til å følge den, sertifikat eller ei, er jeg redd for at det er en alvorlig holdningsbrist i dette miljøet.
          Holdninger får du av din læremester i nybegynnerfasen. Det kan være i en klubb eller en nabo som driver med denne idretten.
          Nybegynneren kommer til klubben og ser de "proffe" gutta som gir faen i eksisterende lovverk. Da kan man ikke forvente at de generelle holdingene i miljøet blir bedre.
          Det vi trenger er fornuftige holdninger. Ikke et stort byråkrati som skal organisere oss i hjel med godkjenninger og papirer som ikke er verdt noe som helst i den praktiske utøvelsen av idretten vår.

          Comment


          • #80
            Det er faktisk lov å se etter sammenhengen mellom opplæring, organisering, holdninger, ferdigheter og utsedelsen av et bevis/førerkort.

            I veldig mange situasjoner i dag kreves det et bevis før du lovlig kan utføre en disiplin. Dette gjelder de fleste former for motorisert ferdsel, det gjelder innen ulike yrkesfaglige disipliner, men også innen sport/fritid/hobby.

            Går du langt nok tilbake trengte du ikke førerkort for hverken fly eller bil og alle kunne være rørleggere og elektrikere i sitt eget hus, og det var bare å ta hagla ned fra veggen å løpe ut i skogen. Utenkelig for de fleste av oss i dag.

            For trenden på de fleste områder er økt bevissthet rundt kvalitet og sikkerhet, og de aller fleste synes faktisk dette er en riktig utvikling.

            Men, du blir ikke en kvalifisert sjåfør, rørlegger, elektrikker, dykker, jeger, etc, bare fordi noen skriver ut et bevis til deg.

            I forkant har du gjennomført en kvallifisert opplæring, hvor utvikling av gode HOLDNINGER har vært en integrert og viktig del. Til slutt er det som regel en prøve/eksamen/test, som avgjør om du har de nødvendige ferdigheter, kunnskaper og holdninger, til å fortsette på egen hånd.

            Et bevis og/eller sertifikat er derfor et resultat og ikke et virkemiddel.

            Den interessante diskusjon for meg er derfor hvordan en slik opplæring kan gjennomføres, hva den skal inneholde og hvem som skal/kan utføre den.

            Mange klubber driver allerede dette arbeidet på en god måte, og det å få lov å dele ut "vingen" i tillegg, det må da bare være ekstra gøy

            ---------------------------------------------------------------

            "Noen kjører fort, noen kjører lort, og noen kjører utan førarkort"
            http://www.phoenix-rc.org/
            http://www.glamdalrck.net
            http://www.scalewarbird.org/
            ---------------------------------------------------
            Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

            Comment


            • #81
              Vel, hvor har du dine påstander fra?

              Originally posted by Trolllet View Post
              For ca en uke siden postet jeg i en annen tråd på dette forumet. Der kom det frem at folk ikke ville følge en lov pga den virket dum/tøvete. Det kan være de har rett, men denne loven er den eneste som omtaler modellfly i BSL, og hvis ikke folk er villig til å følge den, sertifikat eller ei, er jeg redd for at det er en alvorlig holdningsbrist i dette miljøet.
              Holdninger får du av din læremester i nybegynnerfasen. Det kan være i en klubb eller en nabo som driver med denne idretten.
              Nybegynneren kommer til klubben og ser de "proffe" gutta som gir faen i eksisterende lovverk. Da kan man ikke forvente at de generelle holdingene i miljøet blir bedre.
              Det vi trenger er fornuftige holdninger. Ikke et stort byråkrati som skal organisere oss i hjel med godkjenninger og papirer som ikke er verdt noe som helst i den praktiske utøvelsen av idretten vår.
              En holdning har vi allerede før vi starter å lære noe, og den blir lite påvirket av opplæring. Vi kan ta følgende områder der sertifikat er pålagt. Ta først bil. På kjøreskolen lærer man at man skal kjøre defensivt og holde fartgrenser. Hvor mange gjør det?

              MC: Man lærer å tilpasse farten, og bruke hodet. Forutse hva billister vil foreta seg og være aktsom. Merkelig at så mange dør i trafikken på MC.

              Fly, klasse mikrofly. Her skulle man tro at folk hadde vett, og ikke tok sjanser. Når man flyr mikrofly er kravet at det skal være klart, ikke natt, og lite skyer. Snakker her om visuell flyging. Mere enn 80% av ulykkene kommer av en av faktorene spiller inn, natt, tåke osv

              Uansett hva en lærer prøver å prente i deg, så er det syvende og sist dine egne holdninger det kommer ann på. Kan nevne en rekke andre kjøretøy/redskap som folk bruker der opplæring har lite/ingen for seg. (I denne sammenhengen snakker jeg om holdninger, og ikke lære hvordan man bruker redskapen/kjøretøyet)

              Holdninger blir lært fra man er nyfødt til man er i ungdommen, og siden er det svært vanskelig å forandre de. (Jeg har sett folk måtte gå på jobben fordi holdningene deres var feil ang sikkerhet, og det etter 2 år med forsøk fra bedriften å endre holdning)
              Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

              Comment


              • #82
                Originally posted by spitmk16 View Post
                En holdning har vi allerede før vi starter å lære noe, og den blir lite påvirket av opplæring.
                Hmm, det var da en pessimistisk holdning.
                http://www.phoenix-rc.org/
                http://www.glamdalrck.net
                http://www.scalewarbird.org/
                ---------------------------------------------------
                Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                Comment


                • #83
                  Greit nok, men en del folk gjør farlige ting (har jeg sett) fordi de er uvitende, ikke fordi de har dårlige holdninger. Små tips som kan bidra til å bedre hver enkelts sikkerhet. Skal vi la være å undervise disse fordi de kanskje har dårlige holdninger?

                  Om noen starter opp helikopteret i depoet og hovrer ut på stripa mellom en rekke folk så går det jo an å påpeke at slik gjør en ikke. Om det skjer igjen er det over å ut, ikke ønsket på stripa etc. Ja vel så kan det hende vedkommende kjører for fort hjem, tar opp helikopteret på gårdsplassen sammen med sine kompiser hvor de prøver å ta i meiene mens helikopteret hovrer over dem men forskjellen vil da være at klubben ikke har noe ansvar for det som skjer og strengt tatt kan ta avstand fra slik flyging dersom det skulle f.eks bli en ulykke med påfølgende mediaoppslag.

                  Tidligere klatret jeg en del og det var utenkelig å la noen sikre som ikke hadde fått opplæring. Noen sa de kunne det men viste at de ikke kunne det helt alikevel. Det hadde vært fint om folk faktisk hadde gjennomgått et kurs og fått bestått. Det handler også litt om å være trygg på sine medpiloter.

                  EDIT: Som sykepleier har vi hatt eksamen i medikamentregning men det fører ikke til at det aldri blir gjort feil. Det er derimot med å gjøre en mer oppmerksom på farene og hvor fort gjort det er å gjøre en feil, noe som skjerper sansene litt når en håndterer medikamenter. Noen gjør flere feil enn andre, dårlige holdninger? Droppe undervisning? Tror ikke det nei.
                  Last edited by esmel; 07-08-08, 15:41.
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #84
                    Ånåsåh...

                    Tror nok Spitmk16 har veldig mye rett i sin påstand om holdninger...Og jeg vil
                    våge den påstand at han har gjort seg visse reflesjoner ut fra hva han opplever
                    rungt seg til daglig...Husk nå en ting kjære modellflykollegaer, også vi er et produkt
                    og et GJENNOMSNITT av samfunnet rundt oss. Jeg "lever" i et temmelig tettbygd
                    bystrøk hvor det de siste årene har vært en temmelig radikal utskifting av beboere.
                    Noe som har medført tilstander som aldri tidligere har vær noe problem...Noen av
                    HOLDNINGENE og oppførselen til enkelte er både hårreisende og temmelig opprørende.

                    Skal ikke gå i detaljer om dette, men kort og greit fremme den påstand at disse
                    idividene mangler noe så elementært som oppdragelse og ballast fra hjem og ellers!

                    Vi må og skal ikke inbille oss selv at slike tilstander ikke eksisterer i vår esfære
                    heller...

                    Så kan man jo saktens stille spørsmålet om "hvem" som skal være såkaldt
                    "modellflymiljøoppdragene"...I utgangspunktet var det jo ikke slike ting vi ville med
                    hobbyen vår...Vi ville bare bygge og fly kreasjonene våre vi uten sjenanse for andre
                    enn oss selv...

                    Mvh Einar - som tror at dette vil komme - desverre - til og prege alt for mye av
                    NLF og Modellflyseksjonens orginisasjonskultur og interndebatt i fremtiden...

                    Comment


                    • #85
                      Denne diskusjonen tror jeg du finner i mange miljøer, og meningene er sikkert like mange de fleste steder.

                      Men, jeg kjøper faktisk ikke påstanden om at vi kommer til denne verden med ferdig utformede holdninger. Ei heller at disse ikke kan påvirkes eller endres gjennom livet.

                      Jeg tror også at "fagfolk" på området er nogenlunde enige om at det er mange ting som påvirker våre holdninger. Jeg for min del tror at riktig opplæring er én av dem. Hvis de samme gode holdningene i tillegg gjenomsyrer klubbmiljøet, ja da tror jeg man har kommet langt på vei.

                      Det er vel også greit å innse at det å endre holdninger tar tid. De som kjenner luftfartsmiljøet gjennom noen år vet godt at for 20 -30 år siden ble det sett gjennom fingrene med ting som i dag overhode ikke aksepteres. Det var like ulovlig da som nå, men holdningene har endret seg radikalt.

                      PS: Håper på flyvær i morgen!
                      http://www.phoenix-rc.org/
                      http://www.glamdalrck.net
                      http://www.scalewarbird.org/
                      ---------------------------------------------------
                      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                      Comment


                      • #86
                        Re.:Holdninger...

                        Originally posted by Jan_Petter View Post
                        Denne diskusjonen tror jeg du finner i mange miljøer, og meningene er sikkert like mange de fleste steder.

                        Men, jeg kjøper faktisk ikke påstanden om at vi kommer til denne verden med ferdig utformede holdninger. Ei heller at disse ikke kan påvirkes eller endres gjennom livet.

                        Jeg tror også at "fagfolk" på området er nogenlunde enige om at det er mange ting som påvirker våre holdninger. Jeg for min del tror at riktig opplæring er én av dem. Hvis de samme gode holdningene i tillegg gjenomsyrer klubbmiljøet, ja da tror jeg man har kommet langt på vei.

                        Det er vel også greit å innse at det å endre holdninger tar tid. De som kjenner luftfartsmiljøet gjennom noen år vet godt at for 20 -30 år siden ble det sett gjennom fingrene med ting som i dag overhode ikke aksepteres. Det var like ulovlig da som nå, men holdningene har endret seg radikalt.

                        PS: Håper på flyvær i morgen!

                        Vi er slett ikke uenige vi to Jan Petter...Tvertimot! Men, så har jeg da ikke kommentert
                        den biten med medfødthet heller da...

                        Det siste avsnittet ditt om at ting forbedres fra tidligere holdninger i fullsize-fly-
                        miljøet kjenner jeg meget godt til, og takk og pris for at der er ryddet opp...
                        Men så var det modellflymiljøet da...Nede hos dere er dere kommet langt mot bedre
                        holdninger...Hadde man nå bare kunne sakt det samme for den biten av landet som
                        ligger litt lengre nord så hadde alt vært såre vel...

                        Lar resten ligge her og griper tak i dette "lokalt" isteden...

                        Mvh Einar - kanskje tar jeg overgang til BMFK i protest...som blir høylydt...

                        Ps...
                        Lykke til med flygingen i morgen JP!

                        Comment


                        • #87
                          Originally posted by esmel View Post
                          Greit nok, men en del folk gjør farlige ting (har jeg sett) fordi de er uvitende, ikke fordi de har dårlige holdninger. Små tips som kan bidra til å bedre hver enkelts sikkerhet. Skal vi la være å undervise disse fordi de kanskje har dårlige holdninger?

                          Om noen starter opp helikopteret i depoet og hovrer ut på stripa mellom en rekke folk så går det jo an å påpeke at slik gjør en ikke. Om det skjer igjen er det over å ut, ikke ønsket på stripa etc. Ja vel så kan det hende vedkommende kjører for fort hjem, tar opp helikopteret på gårdsplassen sammen med sine kompiser hvor de prøver å ta i meiene mens helikopteret hovrer over dem men forskjellen vil da være at klubben ikke har noe ansvar for det som skjer og strengt tatt kan ta avstand fra slik flyging dersom det skulle f.eks bli en ulykke med påfølgende mediaoppslag.

                          Tidligere klatret jeg en del og det var utenkelig å la noen sikre som ikke hadde fått opplæring. Noen sa de kunne det men viste at de ikke kunne det helt alikevel. Det hadde vært fint om folk faktisk hadde gjennomgått et kurs og fått bestått. Det handler også litt om å være trygg på sine medpiloter.

                          EDIT: Som sykepleier har vi hatt eksamen i medikamentregning men det fører ikke til at det aldri blir gjort feil. Det er derimot med å gjøre en mer oppmerksom på farene og hvor fort gjort det er å gjøre en feil, noe som skjerper sansene litt når en håndterer medikamenter. Noen gjør flere feil enn andre, dårlige holdninger? Droppe undervisning? Tror ikke det nei.

                          Jeg har ikke vært motstander for å gjøre rc-flyving sikrere. Jeg har ikke sagt at man ikke skal si ifra om noen gjør noe dumt. Jeg har ikke sagt at en viss opplæring på stripa er idiotisk.

                          Mitt poeng er at det virker som om et sertifikat/bevis (kall det hva dere vil) vil skape ett holdningendring for de som trenger det. Og da mener jeg at hele poenget er bortkastet. Holdninger er ufattelig vanskelig å endre, og det blir ikke endret av en ukes kursopplegg på 40 timer.

                          Jeg har derimot ikke noe imot kurs som klubber har, der man lærer å fly, og samtidig tar med sikkerhet som tema, men uansett, la det være frivillig og ikke tvang.

                          De som ikke klarer bevis pga manglende holdninger vil uansett fly om man vil eller ikke, og da er det tross alt bedre at de flyr på områder som er beregnet for det.

                          Når jeg begynte å fly, så styrte jeg unna alle klubber, fordi jeg følte at mine ferdigheter var så dårlige at jeg ville maks ha en til 2 andre tilstede, der jeg visste hvor de var. Grunnen er at jeg ikke ville skade andre pga min manglende flydyktighet. Det er ikke moro å fly i feks beinet til en person selv om vedkommende ikke skader seg.
                          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                          Comment

                          Working...
                          X