Unconfigured Ad

Collapse

Lipobatterier. Utfyllende tråd.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Lipobatterier. Utfyllende tråd.

Lipo batterier har 3 variabler. S(celler), C og mah.

S eller Celler

Alle lipo batterier har x antall celler med 3,7 volt i hver. Et 2 cellers (2s) har 7,4 volt som oppgitt som spenning på batteriet. Ett fullladet batteri har 4.2 volt pr celle, og vil ved 3,3 volt i de fleste tilfeller bli ødelagt.

C verdi.

Denne verdien angir hvor mye utladning batteriet tåler kontinuerlig. Er batteriet på 20c så vil batteriet teoretisk bli utladet på 3 min (60 min/20),dersom man bruker maks hele tiden. Generelt kan man si at jo høyere C man velger på ett batteri, jo bedre kan batteriet levere det man ønsker. DVS at ett 25 c batteri kontra 10 c batteri vil levere mere watt over lengre tid, enn ett 10 c batteri. Grunnen til dette er at jo høyere C ett batteri har, jo høyere er volten i hele batteriet levetid (les i en flytur). Sagt med andre ord, når man begynner å fly, så vil ett batteri med lavere C falle fortere volten enn ett med høyere C. Man vil mao merke bedre at lav C batteri mister styrke enn ett høyere C.

mah verdi

Dette angir kapasiteten på batteriet. Hvor mange mah som er i det.

Har man feks ett batteri med 2000 mah og det er 20 C kan man trekke 2000X20=40 000 mah eller 40 amp ut av det. Jo høyere mah man har jo lengre kan man generelt fly.

Når det gjelder bruk så anbefales det fra flere hold å ikke bruke mere enn 80 prosent av den totale kapasiteten, og man bør lade på 1c, dvs like mange mah som blir oppgitt på batteriet. Man kan gjenerell regel si at optimal lading på lipo er ca 1 time.

2200mA 25C3S2P betyr at batteriet består av 2 stykk 1100mA 3 celle batterier som er koblet parallell, dette tror (sjeldent jeg ser det nå) jeg er fra eldre tider, for nå pleier som regel firmaenen å lage bare 1 celle der de seriekobler pakken. (takk for innspill Quadrocopter)

Om lagring av lipo kan man si at at man bør ha disse på ett sikkert sted, da de "kan" ta fyr. sjeldent fenomen men det forekommer. Flammene lipo produserer er rimelig heftige, og vil fint starte en brann i hus og hjem. Åpne batterier i friluft er etter hva jeg har forstått synd, men man kan fint lagre de i en koffert med helien. Hvor mye de tapper seg etter noen måneder kan leses her http://www.modellflynytt.no/showpost...93&postcount=6

Skal man ikke bruke de over lengre tid, så er det å anbefale og tappe de ned til 50% og så lagre de kjølig (kjøleskap). Dette sørger for at batteriene holder seg bedre over tid. (takk til jeeeeeeright)

Jeg personlig gjør aldri det, fordi jeg flyr rimelig ofte og finner denne prosessen tidkrevende.

Det som er viktig svært viktig er å passe på at man aldri tar ut mere enn 80% ut av batteriene, fordi dette skader batteriene mye. Vet om ett tilfelle der vedkommende måtte kaste 4 batterier omtrent samtidig fordi vedkommende hadde for lav cut off på escen og batteriene ble utladet mere enn 85% hver gang. De holdt ca 40-50 cycler og var da ødelagt.

Hvor mange watt kreves av lader?

Lipo bør lades på 1C. Fristende å lade på 2c, 3c, 4c og til og med 5c, men jeg anbefaler å kjøpe flere batterier.

formelen er Sx4,2XMAH/1000, eller Sx4,2XAH=watt

DVS 3S 2000 mah batteri krever 3x4,2x2000/1000=25,2 watt å lade, pluss evnt tap i laderen

Sikkerhet:

Lipobatterier kan være farlig dersom de ikke behandles korrekt, men det er ikke nitroglyserin heller. Hadde alle skrekk senarione vært vanlig så hadde de neppe blitt solgt i butikken (min påstand)

Fikk en fin link av Spewster om dette, og litt annet info: http://radiostyrt.org/index.php?opti...sjon&Itemid=17

Håper denne tråden vil være til hjelp.
    Last edited by spitmk16; 17-04-09, 15:32.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • Propepperell
    • Jun 2005
    • 1093

Originally posted by spitmk16
    C verdi.

Denne verdien angir hvor mye utladning batteriet tåler kontinuerlig. Er batteriet på 20c så vil batteriet teoretisk bli utladet på 3 min (60 min/20),dersom man bruker maks hele tiden

Hæ?
    Hvordan kobbles C-rating til tid? Kan være jeg bommet på noe men dette skjønner ikke jeg.

Peter
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

Comment

• jeeeeeeright
      • Mar 2008
      • 1052

Hvis du tenker at ved 1 c blir batteriet utladet på 1 time(60min), så gir 20c:
      60min / 20c = 3minutter full guffe av hva batteriet klarer å levere.
      Remi A. Sørensen - 94877903
      Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• spitmk16
        • Oct 2005
        • 1367

Originally posted by Propepperell
        Hæ?
        Hvordan kobbles C-rating til tid? Kan være jeg bommet på noe men dette skjønner ikke jeg.

Peter
        Siden du kom med det spørsmålet så skal jeg jeg utfylle C tallet i artikkelen bedre.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• surpass
          • Apr 2007
          • 833

Dette hjalp meg veldig nå som alt fueldrevet er satt på hylla, og elektro er det som teller
          Tusen takk

Comment

• spitmk16
            • Oct 2005
            • 1367

Originally posted by surpass
            Dette hjalp meg veldig nå som alt fueldrevet er satt på hylla, og elektro er det som teller
            Tusen takk
            ikke noe problem. Jeg kommer til å utfylle artikkelen bedre dersom noen kommer med noe mere. Poenget med artikkelen er å gi grunnleggende info om lipo batterier, noe de fleste heli/fly rc piloter bruker. Jeg håper artikkelen blir klistret.

Comment

• surpass
              • Apr 2007
              • 833

Håper også at den blir sticky

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Du har glemt de 4'de parameteret P for antall "pakker" om er innkapslet

2200mA 25C3S2P betyr at batteriet består av 2 stykk 1100mA 3 celle batterier som er koblet parallell

Videre kan du ta med en del om lagring av oppladete batterier - her har du linken til grafen som viser levetid / lagring / temperatur link

Videre må du få med noe rundt lading av lipo (eventuelt om farer)

Comment

• Propepperell
                  • Jun 2005
                  • 1093

Hei, jo da skjønner jeg.
                  Personlig synes jeg (min matrisehjerne) at det er enklere å tenke seg hva dette gjør for hva batteriet kan levere.
                  Men ok, da er jeg med.
                  Peter Rahm
                  Siggerud
                  Cirrus RCFK

Comment

• spitmk16
                    • Oct 2005
                    • 1367

Originally posted by Quadrocopter
                    Du har glemt de 4'de parameteret P for antall "pakker" om er innkapslet

2200mA 25C3S2P betyr at batteriet består av 2 stykk 1100mA 3 celle batterier som er koblet parallell

Videre kan du ta med en del om lagring av oppladete batterier - her har du linken til grafen som viser levetid / lagring / temperatur link

Videre må du få med noe rundt lading av lipo (eventuelt om farer)
                    Takker for innspill. Tråden er lagd for å forhindre x antall spørsmål om samme tema i forumet.

Comment

• Margarus
                      • Aug 2008
                      • 322

hei
                      jeg har 2stk HXT 1700mah 3cellers pakker.
                      men syns batteriene blir for slappe en når di var nye.
                      det ene batteriet får jeg ikke inn mer en litt over 1000mah

di har forde meste bare ligget lagret. (flere mnd uten bruk)

det er ingen skader og di har aldrig blitt overbelastet på noen måte og alti balansert på 1c

hvordan kan jeg få puffen tilbake idem?
                      har hørte felre teorier om utlading og lading gjøre dette mange ganger. lite eller mye strøm ?
                      noen tips ?

lader med imax B6
                      MvH Marius Leirdal

Comment

• jeeeeeeright
                        • Mar 2008
                        • 1052

Dessverre er lipo-batterier ferskvare, og over tid taper de seg nesten like mye uansett om de brukes eller ikke. Etter et års tid er de som regel bare å kaste uansett...
                        Har ikke noen tall/kurver tilgjengelig, men hvis du søker på de store utenlandske rc-forumene så finner du sikkert mer info.
                        Ellers anbefaler det å lagre lipo med ca halv spenning (i laderen min (bc har jeg et "storage"-program) og i kjøleskapet hvis du vet det er lenge til du skal bruke dem.
                        Remi A. Sørensen - 94877903
                        Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Originally posted by Margarus
                          di har forde meste bare ligget lagret. (flere mnd uten bruk)

det er ingen skader og di har aldrig blitt overbelastet på noen måte og alti balansert på 1c
                          Høres ut som du har lagret dem fulladet? Og varmt?
                          Du kan gjerne lade billigbatterier på 0,5C når du har tid.
                          Har batterier som er flere år gamle og funker bra ennå, virker som spesielt lagringen er viktig; rundt halvladet og kjølig.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Kingfisher
                            • Feb 2006
                            • 833

Originally posted by joo
                            Høres ut som du har lagret dem fulladet? Og varmt?
                            Du kan gjerne lade billigbatterier på 0,5C når du har tid.
                            Har batterier som er flere år gamle og funker bra ennå, virker som spesielt lagringen er viktig; rundt halvladet og kjølig.
                            Ja, samme her. Har batterier som er ca. 2 år gamle og som alltid har blitt lagret halvladet i kjøleskap. Det er fremdeles futt nok i dem til at de kan brukes.

Men det som ikke minst er viktig for levetiden, er hvordan de er blitt brukt.

Er de tappet ned mer enn 80% av kapasiteten ved bruk, og det kanskje hver gang?
                            Er de blitt brukt på en slik måte at de har blitt over 45-50 grader varm(tror jeg er den anbefalte grensen). Varme er ikke bra for levetiden.

Stein

Comment

• flarssen
                              • Jan 2005
                              • 1842

Originally posted by jeeeeeeright
                              Etter et års tid er de som regel bare å kaste uansett...
                              Har ikke noen tall/kurver tilgjengelig, men hvis du søker på de store utenlandske rc-forumene så finner du sikkert mer info.
                              Det er ikke riktig. Plansjen, som det linkes til i første post, viser klart at Lipo som oppbevares på en gunstig måte holder lenge. Selv har jeg de utendørs, under tak, hele året. Det innebærer gunstig lagring det meste av året her i landet.
                              Plansjen viser tydlig hvorfor batterier i laptop'er som hovedsakelig brukes på strømnettet aldri varer mer enn ett år (varmt og godt og alltid proppfulle).
                              Fred Larssen

Comment

Working...