Lipo batterier har 3 variabler. S(celler), C og mah.
S eller Celler
Alle lipo batterier har x antall celler med 3,7 volt i hver. Et 2 cellers (2s) har 7,4 volt som oppgitt som spenning på batteriet. Ett fullladet batteri har 4.2 volt pr celle, og vil ved 3,3 volt i de fleste tilfeller bli ødelagt.
C verdi.
Denne verdien angir hvor mye utladning batteriet tåler kontinuerlig. Er batteriet på 20c så vil batteriet teoretisk bli utladet på 3 min (60 min/20),dersom man bruker maks hele tiden. Generelt kan man si at jo høyere C man velger på ett batteri, jo bedre kan batteriet levere det man ønsker. DVS at ett 25 c batteri kontra 10 c batteri vil levere mere watt over lengre tid, enn ett 10 c batteri. Grunnen til dette er at jo høyere C ett batteri har, jo høyere er volten i hele batteriet levetid (les i en flytur). Sagt med andre ord, når man begynner å fly, så vil ett batteri med lavere C falle fortere volten enn ett med høyere C. Man vil mao merke bedre at lav C batteri mister styrke enn ett høyere C.
mah verdi
Dette angir kapasiteten på batteriet. Hvor mange mah som er i det.
Har man feks ett batteri med 2000 mah og det er 20 C kan man trekke 2000X20=40 000 mah eller 40 amp ut av det. Jo høyere mah man har jo lengre kan man generelt fly.
Når det gjelder bruk så anbefales det fra flere hold å ikke bruke mere enn 80 prosent av den totale kapasiteten, og man bør lade på 1c, dvs like mange mah som blir oppgitt på batteriet. Man kan gjenerell regel si at optimal lading på lipo er ca 1 time.
2200mA 25C3S2P betyr at batteriet består av 2 stykk 1100mA 3 celle batterier som er koblet parallell, dette tror (sjeldent jeg ser det nå) jeg er fra eldre tider, for nå pleier som regel firmaenen å lage bare 1 celle der de seriekobler pakken. (takk for innspill Quadrocopter)
Om lagring av lipo kan man si at at man bør ha disse på ett sikkert sted, da de "kan" ta fyr. sjeldent fenomen men det forekommer. Flammene lipo produserer er rimelig heftige, og vil fint starte en brann i hus og hjem. Åpne batterier i friluft er etter hva jeg har forstått synd, men man kan fint lagre de i en koffert med helien. Hvor mye de tapper seg etter noen måneder kan leses her http://www.modellflynytt.no/showpost...93&postcount=6
Skal man ikke bruke de over lengre tid, så er det å anbefale og tappe de ned til 50% og så lagre de kjølig (kjøleskap). Dette sørger for at batteriene holder seg bedre over tid. (takk til jeeeeeeright)
Jeg personlig gjør aldri det, fordi jeg flyr rimelig ofte og finner denne prosessen tidkrevende.
Det som er viktig svært viktig er å passe på at man aldri tar ut mere enn 80% ut av batteriene, fordi dette skader batteriene mye. Vet om ett tilfelle der vedkommende måtte kaste 4 batterier omtrent samtidig fordi vedkommende hadde for lav cut off på escen og batteriene ble utladet mere enn 85% hver gang. De holdt ca 40-50 cycler og var da ødelagt.
Hvor mange watt kreves av lader?
Lipo bør lades på 1C. Fristende å lade på 2c, 3c, 4c og til og med 5c, men jeg anbefaler å kjøpe flere batterier.
formelen er Sx4,2XMAH/1000, eller Sx4,2XAH=watt
DVS 3S 2000 mah batteri krever 3x4,2x2000/1000=25,2 watt å lade, pluss evnt tap i laderen
Sikkerhet:
Lipobatterier kan være farlig dersom de ikke behandles korrekt, men det er ikke nitroglyserin heller. Hadde alle skrekk senarione vært vanlig så hadde de neppe blitt solgt i butikken (min påstand)
Fikk en fin link av Spewster om dette, og litt annet info: http://radiostyrt.org/index.php?opti...sjon&Itemid=17
Håper denne tråden vil være til hjelp.
S eller Celler
Alle lipo batterier har x antall celler med 3,7 volt i hver. Et 2 cellers (2s) har 7,4 volt som oppgitt som spenning på batteriet. Ett fullladet batteri har 4.2 volt pr celle, og vil ved 3,3 volt i de fleste tilfeller bli ødelagt.
C verdi.
Denne verdien angir hvor mye utladning batteriet tåler kontinuerlig. Er batteriet på 20c så vil batteriet teoretisk bli utladet på 3 min (60 min/20),dersom man bruker maks hele tiden. Generelt kan man si at jo høyere C man velger på ett batteri, jo bedre kan batteriet levere det man ønsker. DVS at ett 25 c batteri kontra 10 c batteri vil levere mere watt over lengre tid, enn ett 10 c batteri. Grunnen til dette er at jo høyere C ett batteri har, jo høyere er volten i hele batteriet levetid (les i en flytur). Sagt med andre ord, når man begynner å fly, så vil ett batteri med lavere C falle fortere volten enn ett med høyere C. Man vil mao merke bedre at lav C batteri mister styrke enn ett høyere C.
mah verdi
Dette angir kapasiteten på batteriet. Hvor mange mah som er i det.
Har man feks ett batteri med 2000 mah og det er 20 C kan man trekke 2000X20=40 000 mah eller 40 amp ut av det. Jo høyere mah man har jo lengre kan man generelt fly.
Når det gjelder bruk så anbefales det fra flere hold å ikke bruke mere enn 80 prosent av den totale kapasiteten, og man bør lade på 1c, dvs like mange mah som blir oppgitt på batteriet. Man kan gjenerell regel si at optimal lading på lipo er ca 1 time.
2200mA 25C3S2P betyr at batteriet består av 2 stykk 1100mA 3 celle batterier som er koblet parallell, dette tror (sjeldent jeg ser det nå) jeg er fra eldre tider, for nå pleier som regel firmaenen å lage bare 1 celle der de seriekobler pakken. (takk for innspill Quadrocopter)
Om lagring av lipo kan man si at at man bør ha disse på ett sikkert sted, da de "kan" ta fyr. sjeldent fenomen men det forekommer. Flammene lipo produserer er rimelig heftige, og vil fint starte en brann i hus og hjem. Åpne batterier i friluft er etter hva jeg har forstått synd, men man kan fint lagre de i en koffert med helien. Hvor mye de tapper seg etter noen måneder kan leses her http://www.modellflynytt.no/showpost...93&postcount=6
Skal man ikke bruke de over lengre tid, så er det å anbefale og tappe de ned til 50% og så lagre de kjølig (kjøleskap). Dette sørger for at batteriene holder seg bedre over tid. (takk til jeeeeeeright)
Jeg personlig gjør aldri det, fordi jeg flyr rimelig ofte og finner denne prosessen tidkrevende.
Det som er viktig svært viktig er å passe på at man aldri tar ut mere enn 80% ut av batteriene, fordi dette skader batteriene mye. Vet om ett tilfelle der vedkommende måtte kaste 4 batterier omtrent samtidig fordi vedkommende hadde for lav cut off på escen og batteriene ble utladet mere enn 85% hver gang. De holdt ca 40-50 cycler og var da ødelagt.
Hvor mange watt kreves av lader?
Lipo bør lades på 1C. Fristende å lade på 2c, 3c, 4c og til og med 5c, men jeg anbefaler å kjøpe flere batterier.
formelen er Sx4,2XMAH/1000, eller Sx4,2XAH=watt
DVS 3S 2000 mah batteri krever 3x4,2x2000/1000=25,2 watt å lade, pluss evnt tap i laderen
Sikkerhet:
Lipobatterier kan være farlig dersom de ikke behandles korrekt, men det er ikke nitroglyserin heller. Hadde alle skrekk senarione vært vanlig så hadde de neppe blitt solgt i butikken (min påstand)
Fikk en fin link av Spewster om dette, og litt annet info: http://radiostyrt.org/index.php?opti...sjon&Itemid=17
Håper denne tråden vil være til hjelp.
Comment