Announcement

Collapse
No announcement yet.

Swallow Advance

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    S= serie

    3s er altså 3 celler i serie, mot f.eks 3p som er 3 celler i paralell

    Comment


    • #47
      selvfølgelig. at det går an
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #48
        Ladeproblemer (?)

        Heisann!

        Jeg har hatt Swallow Advance'n min en ukes tid nå, og har vært kjempefornøyd med den. Men, i går begynte den å oppføre seg litt merkelig. Har et Walkera #4 med et par batteripakker (650mAh 8,4V) som har fungert helt fint frem til nå. I allefall stoppet laderen å lade etter å ha fylt det med 85mAh. Trodde jeg kanskje hadde ladet det fra før av, og fløy med helikopteret et minutts tid før det stoppet. Startet ny lading - fikk inn cirka 100mAh, så stoppet det. Trodde batteriet var ødelagt...prøvde deretter en D->C på batteriet som fungerte fint. Fikk da inn 550mAh på dette. (Begge batteriene fungerer mye bedre nå med denne laderen - kan fly lengre nå enn før).
        Har også en pakke med 8 x 2400mAh batterier (NIMH). Jeg har prøvd å lade denne pakken (tilhører fjernkontrolleren, har en jst-plugg i enden). Fikk ladet 125mAh før det stoppet. Denne skal jeg vel kunne lade som et vanlig NIMH batteri på 9,4V og 2400mAh? Prøvde å kjøre en discharge på det (stilte det da inn med 9,4V osv), fikk bare ut 10mAh før det var stopp. Så - nå kjører jeg en D->C på denne pakken, og det ser ut til å fungere fint. Men, jeg er litt redd for at den ikke vet hvor mye strøm den kan ta ut av pakken, når jeg ikke spesifiserer dette i DENNE menyen??? Eller tar den seg av det automatisk??? Det går bra ser jeg (lader nå), kjører forsiktig lading (0,8A) og den har allerede tatt 180mAh inn. Er det vanlig at laderen er såpass "ustabil"? Eller kan det være ladekabelen min som er litt dårlig? Eller er det NIMH'ene som er av variabel kvalitet?? Eller - kan det være hva som helst?

        Edit: Jeg fikk litt over 1000mAh inn på disse batteriene når jeg kjørte D->C (discharge->charge). Prøvde da å fjerne loddingen til bananpluggene som jeg mistenkte for å være litt dårlige, og klemte kabelen nedi på siden av bananpluggen istedet...fikk inn 250mAh i tillegg før det stoppet. Så testet jeg med min gamle hurtiglader..en SpeedOne. Den har nå kjørt pakken på 1 time snart, på 1000mAh og det ser ut til at det fungerer bra (pakken er nok sikkert full snart - merker også at batteriene begynner å bli varme). Hva tror dere dette skyldes? Er Swallow'en bare mer følsom enn denne gamle laderen kanskje? Ikke at det helper meg noe i alle fall - håper jo å kunne bruke BARE denne til lading...
        Last edited by RonnyL; 04-02-06, 13:35.

        Comment


        • #49
          Har noe av det samme problemet selv. at den stopper lenge før batteriet er fulladet. Har en mistanke om att det kan ha noe med innspenningen å gjøre. jeg bruker en 220-12v omformer som ikke leverer mer enn 2Ah. Tror ikke denne greier å gi en jevn spenning, Kanskje det kan være mitt problem.

          Ellers så når du lader nicd eller nimh, og batteriet er helt nede, så kan det jo hende at den tror det er en celle mindre enn det egentlig er. Ikke veit jeg, men hvis jeg putter på en god del mah når batteriet er helt tomt klarer den ikke å ta det opp igjenn. bare stopper etter 1min ca, men hvis jeg starter veldig forsiktig så går det greit.
          -Maximuz-
          Johnny Rosenlund
          -------------------------------
          Helgøya Modellfly klubb
          Rena Modellfly klubb

          Comment


          • #50
            Hei.
            Ja, jeg vet ikke helt hva som var feil jeg heller. Nå har jeg ladet batteriene et par ganger i mellomtiden, og de siste gangene har det gått greit. Da har jeg ladet 800mAh batteriene på 1,2A. Men, det var det jeg gjorde før også... Tja - vi får se. Har ladet litt mindre de siste dagene - jeg skal legge igjen en beskjed om hva som evt skjer.

            Comment


            • #51
              Hei! Jeg har en Swallow advance. Trenger litt lade hjelp. Jeg har et Li-poly batteri på 7,4V og 1000Hp regner med at det er MAH. Batteriet er nytt har aldri vært ladet. Hva skal jeg stille inn på laderen da? Jeg har ikke noe greie på det, så hadde vært fint med et forklarende svar

              Comment


              • #52
                Originally posted by pleym
                S= serie

                3s er altså 3 celler i serie, mot f.eks 3p som er 3 celler i paralell
                No, no, no - 3S means as you say (three CELLS in series) or one pack ("S Pack") connected from CELLS in series, however 3P does NOT mean 3 cells in parallel, it means (three "S Packs" in parallel).

                In a 3S3P battery there are NINE cells (NOT six) or three PACKS of three cells connected in parallel.

                When we use a balancer on this 3S3P battery we balance each of the "S-Packs" - the parallel connection is self balancing...
                Last edited by Celtic-Griffin; 25-04-06, 20:22.
                Ken Bates
                Never Mind the Label

                Comment


                • #53
                  Originally posted by fly-fantomet
                  Hei! Jeg har en Swallow advance. Trenger litt lade hjelp. Jeg har et Li-poly batteri på 7,4V og 1000Hp regner med at det er MAH. Batteriet er nytt har aldri vært ladet. Hva skal jeg stille inn på laderen da? Jeg har ikke noe greie på det, så hadde vært fint med et forklarende svar
                  Ca. 0.5C for the first 4 or 5 charges - discharge gently between - this means "fly like a gentleman" - this run-in procedure allows the chemistry to mature in the cells and your battery will have a much longer life...

                  Oh. b.t.w. there are more reliable chargers on the market...
                  Ken Bates
                  Never Mind the Label

                  Comment


                  • #54
                    0,5C vil det si at det skal stå på laderen C=500Mah? Hvor mange Mah skal jeg lade med når batteriet er "kjørt" inn?

                    Comment


                    • #55
                      0.5 c betyr halv parten av kapasiteten på batteriet. så hvis det er på 1000mAh så er 0.5c 500mA når batteriet er kjørt inn lader du på 1C dvs 1000mA
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by tyor
                        når batteriet er kjørt inn lader du på 1C dvs 1000mA
                        Når batteriet er "innkjørt" lader du med MAX 1C, har du god tid bruker du lavere ladestrøm...
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #57
                          Basic info om LiPo lading med Swallow advance

                          Nå har jeg lest om LiPo lading, bla med Swallow advance, i timesvis - om noen har tid til å svare meg på noen spm så blir jeg glad!

                          Til info skal nå lade mine første lipo pakker...
                          Skal bruke en Swallow advance på to pakker, begge er brukt og regner derfor ikke med å måtte "kjøre inn".

                          Flightpower 11.1v 3S1P 1800mah + 11.1v BBP 1600(uten mer info på, men det ser ut som en 3S1P dette også).

                          Nå vil jeg bli arrestert om jeg sier noe feil:

                          1) Swallow A.'n senser at det er 3S - finner ingen innstillinger vedr dette så jeg regner med det. Man setter 11,1Volt for LiPo pakken, og da klarer kanskje swallow'n å dele 11.1 på 3,7 og få 3S(er det slik det foregår?)

                          2) Stiller inn Swallow'n på henholdsvis C=1800mah og C=1600mah for hver av pakkene.(?)

                          3) Deretter er det bare å starte ladingen! (?)

                          4) Om jeg skal cycle pakkene med Swallow'n så gjøres dette manuelt - kjører først en Discharge og deretter en oppladning.
                          Hvor mange ampere bør man utlade med?

                          Håper noen med Swallow Advance erfaring kan komme med noen enkle kommentarer - på forhånd takk!

                          Comment


                          • #58
                            du har vel nesten rett der. riktig å sette den poå 11.1v det er jo det som er 3s setter du den på feil spenning vil den heller ikke begynne å lade fordi den merker at det er feil.

                            strømmen setter di på 1800ma for 1800mah batteriet og 1600ma for 1600mah batteri da lader du på 1C du kan godt sette lavere hvis du har god tid. men aldrig høyere en 1c.

                            som du sier om du skal cycle lipo så må du gjøre det manuelt. nå er det vel ikke så mye hensikt i å cycle en lipo pakke tro jeg annet en for inkjøring. sånn som på nicd og nimh

                            hvis du skal lade ut med laderen så kan du jo bruke 1c da også. den takler vel ikke så veldig stor strøm i utladnings modus uansett.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by tyor
                              strømmen setter di på 1800ma for 1800mah batteriet og 1600ma for 1600mah batteri da lader du på 1C du kan godt sette lavere hvis du har god tid. men aldrig høyere en 1c.
                              There is a definite relationship between charging current and pack life - as JOO has already stated 1C is generally regarded as a maximum - if charging time is not pressing pack life can be significantly extended by charging WELL UNDER 1C - there is little point in charging at the maximum between flying sessions.
                              Ken Bates
                              Never Mind the Label

                              Comment


                              • #60
                                Thanks for the advice - looking forward to take a closer look at the FP balancer.

                                Comment

                                Working...
                                X