Announcement

Collapse
No announcement yet.

Swallow Advance

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Har fåt bateria her i frå
    403 Forbidden
    Står ingen ting om dei her, har ikkje funne nåke andreplasser heller.
    Etter eg opdaga dette så har swallow laderen fungert aldeles glimrande.
    T-rex 450 V2
    X-Cell Gass
    Twister cp2
    JR 9X2
    E-Flite Ultimate FX 3D
    Yak 2,16
    CNC :Fers heimelagd i MDF ,Mach3 , Deskpoto, Solidworks

    Comment


    • #32
      Hvordan lese av mAh

      Heisann! Er ganske ny med denne hobbyen...har akkurat kjøpt meg en Swallow Advance, som virker å være veldig bra til mitt formål i allefall. Jeg vet ikke helt hva dere kom frem til på denne laderen - hvis den stilles inn på 800mAh - lader den da bare 800mAh og stopper, eller lader den videre til batteriet er fullt? Jeg ladet mitt 800mAh på 1300mAh i starten, før jeg ble klar over at 1C var høyeste anbefalte ladestyrke på disse LiPo batteriene....det gikk (heldigvis) bra, batteriet og laderen var kalde og fine etterpå også. I tillegg var ladingen over på 40 minutter cirka - hvis laderen automatisk lader på 1C skulle den vel ha overladet batteriet i 1 time med samme styrke - eller er jeg helt på jordet her?

      Og - enda en ting som jeg ikke har funnet ut av: hvordan kan jeg lese mAh som er på batteriet??? Kan Swallow Advance laderen si noe om det? Eller kan jeg gjøre det med et multimeter på noe vis? Hadde vært kjempefint om noen hadde orket å forklare meg det.

      Comment


      • #33
        den lader til batteriet ditt er fult... men så lenge batteriet ditt er på 800mah så er det jo fult når swallow'n har puttet på 800mah.... Lade i 1C skal ta omtrent en times tid hvis batteriet er tomt, tror ikke jeg er helt ute å sykler når jeg påstår det.

        mah kan leses av i displayet, men bare hvor mye du har ladet inn på det. Det ser du i øverst i høyre hjørnet.
        Last edited by -maximuz-; 30-01-06, 11:59.
        -Maximuz-
        Johnny Rosenlund
        -------------------------------
        Helgøya Modellfly klubb
        Rena Modellfly klubb

        Comment


        • #34
          Hvordan lese av mAh

          Takk for tilbakemeldinga! Ok, jeg trodde informasjonen i høyre hjørne skulle ha noe med det å gjøre, men syntes alltid det så så lavt ut - men hvis det er det en faktisk putter inn så kan jo det stemme ja. For å se hva en kan få inn, er det vel kanskje bare å kjøre en utladning, og så lade opp igjen? Er laderen til å stole på når en skal lade ut? Jeg gjorde dette på mitt 800mAh LiPo, og laderen pep og stoppa når den var på 6,4V (kan hende jeg husker feil - i allefall stoppet den da før det var FOR lite strøm igjen). Er det noen som vet av en ordentlig bruksanvisning på denne laderen? Den som fulgte med var ikke noe bra...!

          Comment


          • #35
            ja du kan kjøre utladning og lade opp igjenn for å se hvor mye batteriet tar inn (cycle) Veit om en del som cycler batteriene sin når dem er nye for å få opp full spenning.

            det at den pep og stoppet når den var på 6,4v høres litt rart ut på lipo... spørs hvor mange celler det er i batteriet ditt. 2p lipo er på 7.4v. D.v.s 7.4v hvilespenning. så når batteriet ditt er på 7.4 volt så er det tomt...

            tror aldri du skal lade ut mer en 7.4v i et 2p lipo. da kan det bli ødelagt hvis det allerede ikke er det. hvis du har 2 celler da. Hvis spenningen din er under 7.4v og du plugger det i swallow'n kan det tenke seg at den tror det er 1p. mulig jeg er på ville veier her men dette er min erfaring.
            -Maximuz-
            Johnny Rosenlund
            -------------------------------
            Helgøya Modellfly klubb
            Rena Modellfly klubb

            Comment


            • #36
              Ronny L - laderen din ser ut til å fungere helt korrekt!. Minimum 3,2 V pr. celle i utladet tilstand. Du har da et 2-cellers batteri som i fullt utladet tilstand ikke skal under 6,4 Volt.
              Swallow-laderen gir deg info om hvor mange amp som den har prøvd å "dytte" inn i batteriet før det er ferdig ladet. Har du et batteri som du har delvis utladet vil laderen lade til batteriet har maksimal kapasitet - da vil den "putte" i batteriet det du har brukt ved forrige utladning.

              -maximuz- Det du sier er feil du må selv programere inn det antall celler du skal lade. m.a.o. den senser ikke om det er en eller to eller fem celler du skal lade. 7,4 Volt pr.celle er vel det som er normalspenning på et 2-cellers batteri, selv om du ved lading får inn mer.
              Lars Petter Eriksen

              "the essensials are invicible to the eyes"
              Saint-Exupéry

              Comment


              • #37
                Laserboy: Ja du har helt rett når du sier att det må velges hvor mange celler det er
                -Maximuz-
                Johnny Rosenlund
                -------------------------------
                Helgøya Modellfly klubb
                Rena Modellfly klubb

                Comment


                • #38
                  Jepp - da lærte jeg meg noe nytt Takk for svarene!

                  Originally posted by Laserboy
                  Ronny L - laderen din ser ut til å fungere helt korrekt!. Minimum 3,2 V pr. celle i utladet tilstand. Du har da et 2-cellers batteri som i fullt utladet tilstand ikke skal under 6,4 Volt.
                  Swallow-laderen gir deg info om hvor mange amp som den har prøvd å "dytte" inn i batteriet før det er ferdig ladet. Har du et batteri som du har delvis utladet vil laderen lade til batteriet har maksimal kapasitet - da vil den "putte" i batteriet det du har brukt ved forrige utladning.

                  -maximuz- Det du sier er feil du må selv programere inn det antall celler du skal lade. m.a.o. den senser ikke om det er en eller to eller fem celler du skal lade. 7,4 Volt pr.celle er vel det som er normalspenning på et 2-cellers batteri, selv om du ved lading får inn mer.

                  Comment


                  • #39
                    er f.eks 2c(celler?) det samme som 2s? (eks. 2s lilon 1800mah/2c lilon 1800mah...)

                    er helt blank på dette....
                    Jonas K. Sønsteby

                    Comment


                    • #40
                      c brukes vanlivis som betegnelse på hvor fort batteriet f.eks tåler å utlades. Et 10c batteri kan levere 10 ganger kapasiteten, altså et 2500mah (2.5ah) batteri på 10c kan levere 25000mah (25a) ut. Når det gjelder lading så skal lipo alltid lades på 1c altså 2500mah på et 2500mah batteri
                      Mens 2s betyr 2 celler 3s 3 celler osv

                      Er dog noen som har missforstått dette og skriver 2c når de mener 2s
                      Last edited by galmania; 01-02-06, 23:06.
                      Geir Amund Lindberget

                      Comment


                      • #41
                        takk! nå tror jeg at jeg skjønner ihvertfall 5% av disse greiene her.....alle disse orda.....
                        Jonas K. Sønsteby

                        Comment


                        • #42
                          Hva betyr det når det f.eks står 2p da? 3s1p?
                          -Maximuz-
                          Johnny Rosenlund
                          -------------------------------
                          Helgøya Modellfly klubb
                          Rena Modellfly klubb

                          Comment


                          • #43
                            P står for paralell. 3s2p er to 3 cellers pakker som er koblet i paralell. tilsammen 6 celler
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #44
                              Hva står egentlig S-en for forresten. Vet at det betyr celler, men celler skrives med C. Er det valgt av enkelhet etter utalelseslikheten og fordi C brukes om andre ting ?

                              Comment


                              • #45
                                har lurt på det samme. c brukes jo på kapasiteten. så det kan jo være at det bare er valgt slik tilfeldig.
                                Tom Nohr
                                Tennisveien 9
                                2450 Rena

                                Frsky taranis 9+
                                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                                + diverse små ting

                                Comment

                                Working...
                                X