Announcement

Collapse
No announcement yet.

Futaba 18MZ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Stall warning basert på lufthastighet er ikke så mye å stole på, og spesielt ikke bakkefart målt med GPS som nevnt her. Stallwarning må måle angrepsvingel.

    Dette kan implementeres greit med en mikrobryter og en flik som stikker ut på forkant av vingen som vipper opp/ned avgengig av angrepsvinkelen.

    Comment


    • #92
      Angrepsvinkel i forhold til stall måles vel ikke slik. Da vil jo enhver vertikal være en stall, eller misforsto jeg? Stall vinkel er vel vinkel mellom flyet/vingen og relativ vind. Har man power nok kan man jo fly vertikalt så lenge man ønsker uten å oppleve stall.

      I prinsippet er vel stall når man ikke har laminær vind på oversiden av vingen, altså kun turbulens. Når det er sagt funker det fint å bruke GPS med telemetri for å få bedre og mer konsistent innflyving og landing. Er det mye vind kan man bare legge inn en offset i målingene på gps. Dette har jeg prøvd med weatronic og det funker greit. Super nøyaktig blir det ikke, men ok. Det er og ganske stor delay fra det øyeblikket det blir målt til jeg får beskjed om hastighet. Har og prøvd med airspeed måler ved å bruke to pitot rør. En for dynamisk og en for statisk trykk ved å bruke telemtri systemet til de som lager elogger. Dette ble mye mer unøyaktig enn gps. Fly man nogenlunde i samme høyde er faktisk gps malingen en vedlig riktig bakkehastighet som ved normal vindhastighet der jeg flyr er ok for meg. Stort sett 0-3 m/s på en vanlig dag og innenfor 10 km/t på innflyging er ok. Så fra loggen at jeg traff bakken under landing på pluss minus 2 km/t. Det er nok bedre enn jeg klarer uten gps.

      Comment


      • #93
        En stall skjer når vingens angrepsvinkel blir størrre enn vinkelen hvor vingens evne til å generere løft avtar.

        Har du nok power og flyr vertikalt (så lenge man ønsker) så er du jo ikke avhengig av at vingen produserer løft. I den situasjonen er jo angrepsvinkelen 0 og løftet 0, og stallwarningen vil ikke pipe. Angrepsvinkel er vinkelen mellom vingens korde og relativ vind.

        Men dette er teorien bak de fysiske prinsippen (og også hvordan det ofte gjøres fullsize), men om du sier en GPS fungerer greit nok på modellfly så har jeg ingen grunn til å bestride det Å holde korrekt fart i landingsrunden/finalen hjelper nok godt på vei spesielt på litt større modeller.

        PS! Dette passer kanskje bedre i en egen tråd da det ikke er direkte 18MZ relatert
        Last edited by OAK; 16-01-12, 13:12.

        Comment


        • #94
          Cool, takker OAK. Da forsto jeg det riktig

          Comment


          • #95
            Den siste forklaringen er nok korrekt Uansett...min 18MZ er hos meg i morgen. Artig med nytt som er med på å holde spirit'en oppe. Har god tro på at jeg ikke vil angre på denne handelen.

            Comment


            • #96
              Nå har jeg hatt radioen i ei uke, og gått fra imponert til fortvilet, og tilbake til imponert igjen. Førsteinntrykket kan selvsagt ikke være annet enn imponerende. Denne radioen tilfredsstiller krav til både ergonomi og generell layout, samt en fantastisk (sett med modellradioøyne) skjerm. Fortvilelsen oppsto da jeg skulle foreta enkle programmeringer, som min gamle JR 12x utfører på sekunder. Herunder oppsett av flaperon med to forskjellige utslag (take-off og landing), samt generelt oppsett av throttle og pitchkurver på helikopter. Ja, jeg plagdes en masse, måtte spørre flere, både her og der, uten å få veldig gode svar. Underveis (dvs etter to dager) bestemte jeg meg for å returnere radioen, siden jeg ikke fikk til saker "slik jeg ville". Jeg ga rett og slett opp, og var rimelig sur på hele radioen. Imidlertid overtok staheten hele tiden, og jeg ga aldri opp mine forsøk på å nå de mål jeg ville med diverse programmering, og sakte men sikkert begynte jeg å glemme JR (KAN bare ikke tenke "JR" mens en programmerer Futaba), og innse at jo; denne radioen er like genial som JR, men på sin egen måte. Ikke at Futabaen på noen måte er "bedre", siden alle ønskelige funksjoner fint kan oppnås på begge radioene. De er bare annerledes hver for seg. Dermed kan jeg enkelt forklare at den som kun har vært vant til det ene eller andre merket, selvsagt forsvarer "sitt merke", siden "det andre ser så tungvint ut". Når jeg til slutt startet med reell programmering på et fly, gikk det etterhvert fabelaktig greit. Nå elsker jeg plattformen og tankegangen til Futaba. Når jeg på toppen av det hele kan se frem til neste nye fly, der jeg garantert kommer til å ta i bruk S-Bus, innrømmer jeg at jeg virkelig ikke angrer på dette radiokjøpet! Takk til Are på RCPro, som alltid stiller med super service, og til dere som har snakket med meg på telefon flere ganger mens jeg har strevd med dnne konverteringen.

              Finn Hermansen, Bodø
              Last edited by mavpro; 31-01-12, 15:54.

              Comment


              • #97
                Hvordan gjør du det?
                Futaba T8FG-S
                Noen planker og noen visper

                Comment


                • #98
                  Ny firmware for MZ18 er på lufta:
                  Futaba® Software Downloads/Updates

                  Er en del ting og tang som er oppdatert...
                  Venter fortsatt på at Futaba skal sponse en radio på meg
                  Tom I. Arntsen

                  Comment


                  • #99
                    Ny software

                    Originally posted by xilian View Post
                    Ny firmware for MZ18 er på lufta:
                    Futaba® Software Downloads/Updates

                    Er en del ting og tang som er oppdatert...
                    Venter fortsatt på at Futaba skal sponse en radio på meg

                    Du kan blant annet sette den opp slik at taste/touch lås går auto på etter X antal sekunder.
                    I tillegg kan du sette som før at lås går på ved bytte av model. Eller du kan slå alt av

                    SA

                    Comment


                    • Er det mulig å benytte Spektrummodul på denne?
                      Ørjan Pettersen
                      Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                      Comment


                      • Originally posted by troasb View Post
                        Er det mulig å benytte Spektrummodul på denne?
                        Nei, 18MZ er et lukket proprietært system som ikke har modul tilkobling.

                        Spektrum sitt Futaba (DM8 ) modul passer i følgende Futaba radioer:

                        7U Series Radios
                        8U Series Radios
                        8J Series Radios
                        9C Series Radios
                        9Z Series Radios
                        FN Series Radios

                        + 12 og 14MZ
                        Last edited by Quadrocopter; 20-06-12, 13:50.

                        Comment


                        • Hva er det store hovedtrekket mellom 14Mz vs 18Mz, største delene Telemetri?

                          Er dette noe man virkelig må ha? Selve Fasst system er vel det samme osv?

                          Bare lurte på dette...
                          Tommy

                          Futaba 14Mz 2,4GHz
                          Futaba 10CG 2.4GHz

                          Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
                          Raptor 50Titan SE (x3)

                          Div. modell flyr.. (alt for mange)

                          Comment


                          • Jeg vil vel si at telemetri er hovedforskjellen ja. Sett bort i fra det gjør den mer eller mindre akkurat det samme som 14MZ (menyene og funksjonene er stort sett like), men den er noe forbedret på en del områder. Hvor vesentlige disse forbedringene oppfattes vil jo kunne variere fra person til person.

                            - Bedre skjerm (lysstyrke, farger, touch følsomhet).
                            - Operativsystemet/menyene oppleves raskere å bruke.
                            - Kortere oppstartstid ved påslag.
                            - Lenger brukstid pr. lading.
                            - S.BUS servo programmerer innebygget.
                            - Slipper FASST modul/antenne som stikker ut på baksiden
                            - Litt mindre antenne
                            - Balanserer bedre på opphengskroken
                            - Veier mindre
                            - miniSD minnekort istedenfor CompactFlash
                            - USB støtte (minnepinne, tilkobling av mus etc.)
                            - Batterilader innebygget så den kan lades direkte fra 12V kilde.
                            - Innebygget kamera (til å ta bilde av modellen for visning i diaplayet)
                            - ...og sikkert noen flere ting som jeg ikke kommer på i farta.

                            Comment


                            • Fant denne, http://www.heliplane.net/2011/10/rc-...mz-comparison/ Ser da i alle fall lett forskjellen.

                              Ser ut som 18mz ligger bedre i hånda, da den er smalere enn 14mz noe som ser litt på bildet.
                              Tommy

                              Futaba 14Mz 2,4GHz
                              Futaba 10CG 2.4GHz

                              Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
                              Raptor 50Titan SE (x3)

                              Div. modell flyr.. (alt for mange)

                              Comment


                              • Jeg har stått på venteliste hos Robbe i Tyskland for å få Robbe sin første GPS/VARIO-modul til Futaba FASSTest SBUS2. Denne kom for noen uker siden, og ble idag installert i en lånt Ascot F3B (Takk til OTA )

                                Dette er noe av hovedpoenget med Futaba sitt system. Sensorene er ikke så store at de ikke vil passe i også normale seilfly. Nå skal det legges til at vi også har forsøkt å få plassert sensoren i en kliss ny FOSA F3B fra Baudis (også OTA ) men der blir den for stor.

                                Click image for larger version

Name:	IMG_9417.JPG
Views:	1
Size:	85.3 KB
ID:	593120

                                Click image for larger version

Name:	IMG_9420.JPG
Views:	1
Size:	78.3 KB
ID:	593121


                                Dette er to sensorer i én. Dvs. at variodelen er trykkstyrt som ved picolario etc, og hastighet/distanse/posisjon er GPS-basert. Dermed får man det beste fra to verdener i en liten 21g enhet.

                                Vario measurement range -50m/s to +50m/s (-164.04ft/s to +164.04ft/s)
                                Vario resolution approx. 10cm/s (3.94in/s / 0.33ft/s)
                                Altitude measurement -500m to +3000m (-1640.42ft to 9842.52ft)
                                Alt.meas. resolution GPS 1m (3.28ft)
                                Speed measurement 0 to 500km/h (0 to 310.69mph)
                                Distance measurement 0 to 3000m (0 to 9842.52ft)
                                Dimensions approx. 45 x 30 x 15mm (1.77 x 1.18 x 0.59in)
                                Weight approx. 21g (0.74oz)
                                Operating voltage 3.6 to 8.4V
                                Current drain approx. 114mA

                                Fra specsene ser man at den er kompatibel med 2S Lipo, men har en begrensning på 50m/s som maks stig/synk måling. Dvs. at det ikke er brukbar for hotlinergutta som jager 70m/s + For å detektere stig og synk igjennom variodelen, er den så nøyaktig som 10cm/sek. Det skulle holde for de fleste. Den har i menyen til Futaba 18MZ en mulighet for å sette mindre sensitivitet. Jeg har satt min til + /- 50cm/sek for storseilerbruk. Ellers blir det plagsomt mye piping.

                                Click image for larger version

Name:	IMG_9425.JPG
Views:	1
Size:	124.9 KB
ID:	593123

                                Tilkoblingen for å registerere sensoren i radioen forutsetter at man med en Y-kabel kobler til en strømkilde, og så kobler hele modulen med strøm på, til radioens bakside. Så trykker man "Register" i menyen, og forhåpentligvis får man følgende melding på første forsøk:

                                Click image for larger version

Name:	IMG_9426.JPG
Views:	1
Size:	83.6 KB
ID:	593122

                                Så kan man velge hvilke verdier som skal vises på "HOME2" skjermen, og knytte brytere til ønsket opplesning av parametre.
                                Her har Robbe/Futaba en liten jobb å gjøre. Man kan pr. dags dato ikke skru av og på melodien ved stig/synk via bryter. Dette fremstår som noe latterlig tatt i betraktning av konkurrentene har hatt denne muligheten i årevis. I tillegg er det en begrensning i hvor mange parametre man kan få opplest via bryterflipping. (kun 3). Riktignok kan du få alarmer i form av piping, vibrasjon eller opplesning av alle parametre hvis man overskrider grenseverdier som man selv angir. Robbe på sin side jobber med software-oppdateringer for å behjelpe disse manglene.

                                Når der gjelder de av dere som skal bruke Telemetri-Box, så har jeg ingen innsikt i dette.

                                Click image for larger version

Name:	IMG_9428.JPG
Views:	1
Size:	86.9 KB
ID:	593124

                                Click image for larger version

Name:	IMG_9433.JPG
Views:	1
Size:	88.4 KB
ID:	593125
                                Med vennlig hilsen
                                Johannes Gjessing GMFK
                                || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                                Comment

                                Working...
                                X