Unconfigured Ad

Collapse

Like før jeg gir opp...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeeeeeeright
    • Mar 2008
    • 1052

Hvis noen kan fortelle meg hvor jeg kan kjøpe tålmodighet på boks, så tar jeg hele partiet!
    Flyr mye med fms, og har ingen uhell der lengre, men det er allikevel annerledes å fly simulator enn i virkeligheten. Den gode følelsen er totalt fraværende foran dataskjermen min i alle fall.
    Får vel heller satse på mange bilturer til plasser med oppegående klubber (bodø, sortland og tromsø) til sommeren.
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• oistein
      Moderator
      • Apr 2006
      • 681

Tror det er lurt ja.... En ting er å kjøpe noe som tåler litt, men tenk på sikkerheten !!! Dersom du ikke har kontroll over flyet kan man gjøre stor skade på andre og andres eiendom. Man skal være forsiktig og helst kunne fly før man flyr på egen hånd mener nå jeg. Prøv og kom deg til en klubb som kan gi deg litt trening med trainer kabel.

Og en ting, Pitts er IKKE noe begynner fly i det hele tatt. Her høres du for at høyvinget trainer med buddy box er det som skal til.

Comment

• jeeeeeeright
        • Mar 2008
        • 1052

Misforstå meg riktig her... For det første flyr jeg bare på plasser hvor jeg ikke kan være til fare for noe eller noen (rikelig med åpne plasser i Lofoten). Og for det andre så behersker jeg vanlig flyging (8-tall, looper, sirkler, osv) uten problemer. Det har alltid (med unntak av pittsen som ble tatt av ørna, og harrieren som jeg ikke får motoren til å gå på) vært under overmodige manøvre jeg har mistet kontrollen (hovring med en cessna=ikke så smart).
        Det jeg trenger mest (sett fra mine egne øyne) er noen å fly sammen med som har litt peiling.
        Deretter en god porson tålmodighet, og til slutt hjelp til å bedømme hva som går og ikke går.
        Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Alfalfa
          • Jul 2002
          • 988

Heisann!
          Først av allt.. Du skal ha all verdens cred for å "stå frem" med den følelsen..
          Men du skal vite at de aller fleste på ett eller annet tidspunkt har følt noe av det samme.. Men det er ikke alle som tør å innrømme det!

Støtter alle tips her om mer simulatortrening og en "bøtteplast-kjerre" som tåler litt grovjuling og skoleflyging..
          Men som nevnt her også, tenk alltid sikkerhet.

Mitt tips er som følger:
          Dette høres sikkert kjedelig ut, men gjør deg den tjenesten å laste ned/skrive ut et Vingtreff-program fra f.eks. http://http://www.bmfk.no/dokuments/..._oevelsene.doc..
          Dette virker kanskje banalt, men det å trene og trene og trene og trene på disse øvelsene gjør deg til en mye bedre pilot enn planløs "griseflyging" noen gang vil..

Dette er øvelser som danner grunnlaget for å gjøre et utall andre manøvere senere.
          Jeg har stått i flere dager og flydd noe så svett som en prosedyresving, om igjen og om igjen og om igjen.. Det er vanskeligere enn du tror om det skal gjøres riktig.. Men du verden så gøy når det funker!

Det er ingen vits å fly hele programmet sammenhengende med en gang, men del det opp og bruk tid på hver manøver til den virkelig sitter.. Husk også å trene på trygge landinger.

Gjør det samme i simulator... Tilslutt går det litt personlig prestisje i å prøve å fly pene manøvre!

Whatever du bestemmer deg for, så lov meg iallefall at du ikke kutter ut verdens mest givende hobby!

Lykke til!

Comment

• larscato
            • Feb 2004
            • 291

du kan jo evt ta turen over hit til sortland.gir deg gladelig noen timer med gratis "opplæring"
            Koster deg selfølgelig noen kr i bensin men tror det blir billigere enn slik du holder på nå.Jeg kan evt stille med fly hvis du ikke har noe som er operativt...
            Align T-Rex 700
            Align T-Rex 250
            Hangar 9 Sundowner
            Hangar 9 Spitfire mkII,Saito FA100
            Dynam Extra 330
            Vmar Easy 3d,TT pro 46
            ARC Cessna Cardinal
            Hacker Arrow 3d (ikke ferdigbygd)
            CMPro Giles 202 140size,Roto 35vi
            GreatPlanes P40 Warhawk (os25LA)

ǝʌısuǝdxǝ sı dn puɐ dn sı uʍop ''''pǝʇɹǝʌuı puɐ ʍo1 buıʎ1ɟ uǝɥʍ

Comment

• Seiler`n
              • Mar 2005
              • 821

Originally posted by jeeeeeeright
              Seiler'n: www.lmfk.net
              Når du kommer opp hit er det bare å stikke innom....
              Jeg bor nok oppe på hanget der, så det er nok du som må oppsøke meg...

Så kan jeg kansje få låv å gi den en innførsel i seilflyenes verden, sør vi tar en kikk på dine fly.

Har en 4 m Alpina m skole muligheter + en del annet morro. Jeg skal låve å ikke drive misjons virksom het mer !

Støtter vingtreff forslaget fult ut ! Og du på Sortland... Sån skal en nordæning være !
              Mvh
              Stig Olsen
              Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
              Pike Perfect X tail
              Pike Brio / Giant
              Alpina 4001
              DG 500/22 Elan under opppussing
              Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Shrek
                • May 2007
                • 441

Jeg har nå brukt litt penger på denne hobbyen, men er i ferd med å innse at det kan bli for dyrt dor meg hvis denne (mangelen på) utvikling skal fortsette

....

Er også stor fan av mye motorkraft slik at jeg kan gasse meg ut av problemer jeg alltid kommer opp i, og litt usikker på hvordan dette skal løses i de forskjellige alternativene jeg har listet opp her. Hadde forøvrig håpet å bruke en av de 6100 mottakerne jeg har liggende for å slippe å kjøpe ennå en rx. Motormessig liker jeg enkeltheten i elektro, men skal jeg ha nok kraft til et av disse flyene må jeg kjøpe alt nytt, og da kan det fort bli mye dyrere enn glowmotorer hvis jeg vil ha litt ekstra kraft + minimum 2-3 batterier og en ny lader.
                Sånne små heli er no herk. Funker kun innendørs i rom uten lufteanlegg. Elektro er også no herk. Dyrt, brannfarlig og irriterende å ha 3 batterier for å få kontinuitet i flyginga. Høyvinga trainere er også no herk. De har alltid sin egen mening om hvor de skal, og retter seg allikevel aldri opp selv raskt nok til å berge deg. Har gjerne kilne stall-egenskaper. Nei, den .36 harrier'en høres ut til å være din venn for å få flytid og erfaring. Fly til det er tomt i tanken, land med dau motor (god trening), fyll opp, og fly igjen.

Du har tydeligvis lært en god del på simulator. Tren heller på å bruke gass og sideror riktig heller enn å fly hull i lufta. Det er som regel clou'et for å få videre utvikling.
                (Og landing er det som simulator skildrer dårligst. Synd, for det er det morsomste med hele flyturen...)
                MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
                MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
                Bi-Fly 25: turl.no/13pd
                Quickie: turl.no/13pe
                Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

Comment

• oistein
                  Moderator
                  • Apr 2006
                  • 681

Misforstå meg riktig her... For det første flyr jeg bare på plasser hvor jeg ikke kan være til fare for noe eller noen (rikelig med åpne plasser i Lofoten). Og for det andre så behersker jeg vanlig flyging (8-tall, looper, sirkler, osv) uten problemer. Det har alltid (med unntak av pittsen som ble tatt av ørna, og harrieren som jeg ikke får motoren til å gå på) vært under overmodige manøvre jeg har mistet kontrollen (hovring med en cessna=ikke så smart).
                  Det jeg trenger mest (sett fra mine egne øyne) er noen å fly sammen med som har litt peiling.
                  Deretter en god porson tålmodighet, og til slutt hjelp til å bedømme hva som går og ikke går.
                  I første post står dette beskrevet:

"Harrieren har gått i bakken 2 ganger og i en husvegg en gang pgs motorkutt"

:?

Comment

• jeeeeeeright
                    • Mar 2008
                    • 1052

Harrieren blir ikke tatt opp i lufta igjen før jeg får ryddet opp i motortrøbbelet på den. hvis jeg krasjer en gang til pga motorkutt på den kommer tårene fram... I tillegg er den akkurat for stor til å dra rundt på (har bare en liten hyundai accident å kjøre på).
                    Flytimer på sortland slår jeg til på tvert. Har handlet litt hos Emil og Arne der fra før, og det er ikke SÅ langt. I tillegg stiller med tilgang til boplass/verksted/innendørslokale og modellflystripe hvis du vil ta turen hit en gang.
                    Det med motoren på harrieren kan godt være en justeringssak da det er mitt første fuelfly og all verdens guider på internett kan ikke måle seg med et trenet øye/øre.
                    Ellers har jeg mer eller mindre bestemt meg for en sånn "hardplastbøtte" for å ha noe som tåler litt mer enn harrieren hvis jeg blir røff med en landing. I tillegg har jeg bestilt et nytt sett med kropp/vinger/ror til pittsen. Må bare vente en måned da denne lønningen går med til å kjøpe større bil

Send PM med når det passer med de flytimene... Bør være i en helg siden jeg jobber ganske mye i uka...
                    Last edited by jeeeeeeright; 03-03-08, 18:08.
                    Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Seiler`n
                      • Mar 2005
                      • 821

Originally posted by Shrek
                      Høyvinga trainere er også no herk. De har alltid sin egen mening om hvor de skal, og retter seg allikevel aldri opp selv raskt nok til å berge deg. Har gjerne kilne stall-egenskaper.
                      Mvh
                      Stig Olsen
                      Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
                      Pike Perfect X tail
                      Pike Brio / Giant
                      Alpina 4001
                      DG 500/22 Elan under opppussing
                      Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• extracap
                        • Feb 2006
                        • 556

(har bare en liten hyundai accident å kjøre på).
                        Der har du grunnen til uturene dine.....ulykke/accident..........Kunne ikke dy meg
                        Mvh Geir Mogstad
                        ---------------------------------------
                        slapp av det kommer helt sikkert ned!

Comment

• william123
                          • May 2005
                          • 2330

Originally posted by Shrek
                          Høyvinga trainere er også no herk. De har alltid sin egen mening om hvor de skal, og retter seg allikevel aldri opp selv raskt nok til å berge deg. Har gjerne kilne stall-egenskaper.
                          Kan du vise med de høyvingete trainerene som har disse egenskapene? Har sett en god del trainere, og alle flyr akkurat slik de skal fly!

Ta en tur over til Bodø så skal vi nok få deg i luften!
                          William Jul Ringkjøb
                          Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• nettulven
                            • Feb 2007
                            • 495

Ellers har jeg mer eller mindre bestemt meg for en sånn "hardplastbøtte" for å ha noe som tåler litt mer enn harrieren hvis jeg blir røff med en landing. I tillegg har jeg bestilt et nytt sett med kropp/vinger/ror til pittsen. Må bare vente en måned da denne lønningen går med til å kjøpe større bil
                            Jeg er helt enig med deg ang "hardplastbøtte". De tåler en dek mer enn disse trekte flyene. Ikke minst under transport.. Det er så kjekt å bare kunne "lempe" flyet inn i bilen, uten å være redd for at den skal ta skade av det Og får du ei hard landing, så går det stort sett bra.. Jeg liker best Cessnaen av disse..
                            Thomas Molnes
                            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• jeeeeeeright
                              • Mar 2008
                              • 1052

Da var ny (gammel) bil i boks! En Chrysler Grand Voyager, så nå burde transportproblemet være løst...
                              Er det noen her som har testet ARC Carosel eller Jupiter, da jeg ikke klarer å bestemme meg for hvilken jeg bør satse på? Carosel høres mest lovende ut, men muligheter for floats på Jupiter trekker veldig opp.
                              Holder det forresten med en 6100rx (http://www.hobbyogfritid.com/spektru...151-74074.html) eller må jeg ha noe større?
                              Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Superstar40
                                • Dec 2002
                                • 1667

Uten at jeg kjenner mottakeren så er generelt minimottakere beregnet for parkflyers og lignende og har begrenset rekkevidde. Vektforskjellen på minimottaker og standardmottaker er gjerne 15 - 25 gram og i et fly til ca 2500 gram så har vektforskjellen ingen betydning. Kjøp heller en standard mottaker (2,4ghz eller FM avhengig av sender) med garantert full rekkevidde - 1000 meter eller mer.
                                Espen Kvien
                                Gruppeleder F3A
                                Vingtor RC Club
                                f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

Working...