Unconfigured Ad

Collapse

Like før jeg gir opp...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeeeeeeright
    • Mar 2008
    • 1052

Originally posted by r-ling
    Sakset fra OS sine sider angående propellvalg til OS 55 AX:
    Recommended Props: 12x7, 12x8, 13x6, 13x7. Da villle jeg ha prøvd 13x4W.
    (Min Saito 100 har nesten ikke forskjell i turtall mellom 15x6 og 15x4W propell, så da så...)
    Alternativt kan det også hende at 55AX klarer å trekke 14x4W, men du får vurdere om du har bakkeklaring nok til 14 toms propell.
    Det med bakkeklaring har jeg faktisk ikke tenkt på!
    Er jo egentlig ikke spesielt mye å gå på fra før (12,25x3,75 eller noe sånt).
    Hva slags produsent er det på de "W"-propellene?

Off-topic: Hvor på Senja er det dere flyr? Er opprinnelig fra en liten gård 300 meter fra senjatrollet...)
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• jeeeeeeright
      • Mar 2008
      • 1052

Originally posted by Rein
      Hei.
      Ser det har vært endel snakk om kanalplast i denne tråden. Her selger de kanalplast i bøtter og spann for en slikk og ingenting.

Hvis jeg ikke husker feil så betalte jeg 23 kr pr. plate (1,5x1,5m).

Mvh. Rein
      Når jeg så den flash-videoen på siden du linker til kom jeg til å tenke på at jeg har ubegrenset tilgang på gratis kanalplast!
      Jeg jobber for Nor-Cargo og det er jo for pokker kanalplast som ligger mellom pallene vi kjører!
      Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• jeeeeeeright
        • Mar 2008
        • 1052

Da er O.S 55ax herved innkjøpt! Ligger nede på stuebordet og pynter opp i påvente av at jeg tar av den andre motoren i morgen.
        De hadde ikke inne 13x4w propell, så det ble en 13x4sport istedenfor. Noen her som vet forskjellen på disse?

Ellers blir jeg å kjøpe en pent brukt "Jupiter" av en hyggelig herremann her inne så snart jeg får ordnet med transport av flyet... Kan jo alltids være greit med et fly men ikke trenger være så redd for.
        Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• kjetilmh
          • Jun 2006
          • 990

En 13x4 sport har smalere blader og er lettere å dra en en 13x4w.
          Det kan jo være lurt og måle turtallet, så det ikke blir for høyt.
          Kjetil
          oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• Søndagsflyger
            • Jun 2007
            • 12

Originally posted by kjetilmh
            En 13x4 sport har smalere blader og er lettere å dra en en 13x4w.
            Det kan jo være lurt og måle turtallet, så det ikke blir for høyt.
            mere turtall er mere effekt kjører min 55ax på 12x4s.. kansje litt for lett den.

Comment

• jeeeeeeright
              • Mar 2008
              • 1052

Da satser vi på at 13x4 blir brukbart. Er mer interessert i kraft enn fart på dette flyet.
              Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• r-ling
                • Oct 2003
                • 189

Originally posted by jeeeeeeright
                Det med bakkeklaring har jeg faktisk ikke tenkt på!
                Er jo egentlig ikke spesielt mye å gå på fra før (12,25x3,75 eller noe sånt).
                Hva slags produsent er det på de "W"-propellene?

Off-topic: Hvor på Senja er det dere flyr? Er opprinnelig fra en liten gård 300 meter fra senjatrollet...)
                APC har W-propeller. Som noen andre sa, de er bredere i bladene, og er litt tyngre å trekke enn standard propeller. APC 13x4W trekker omtrent like mye som APC 13x6 sport.
                Når det gjelder flysteder på Senja, så flyr vi foreløpig på isen på Storvatnet (mellom Vangsvik og Vesterfjell), noen ganger på isen ved Senja Camping (Torsmoen).
                Når isen går, har vi foreløpig ingen plass. Vi hadde jo Sandbakken (mellom Sørlia og Kvannåsen), men der er vi utestengt. Vi jobber nå for å finne alternative sommerflyplasser, men det er ikke enkelt.
                Erling Svegre
                Vangsvik
                Senja Modellflyklubb

Mustang P-51 - OS 25FX
                SIG Ninja
                Blue Phoenix
                ArtHobby Colibri-V
                Reichard Grob G103C Twin Acro III

Comment

• jeeeeeeright
                  • Mar 2008
                  • 1052

Kan muligens ordne plass til dere hvis dere er interessert, men det vil kreve en del dugnadsarbeid... Har tilgang på en tidligere åker som kan brukes.
                  Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Shrek
                    • May 2007
                    • 441

Originally posted by jeeeeeeright
                    Da har harrieren vært i lufta! (og kommet ned igjen uten motorkraft 5 ganger på 2 dager)
                    Litt baktung etter alle reparasjonene, men stabil og fin i lufta.
                    Etter mye banning fikk jeg veteranen sjøl i Lofoten Modellflyklubb (lmfk.net) til å justere motoren min (en s.c 46), uten at det ble noe forskjell. Vi ble i felleskap enige om at det er en mandagsmotor av de helt skjeldne jeg har fått... Den går fint i 4-5 minutter for å stoppe helt uten forvarsel. Deretter må den justeres 2-3 knepp på nåla før den fungerer i 4-5 minutter til, og sånn gjentar det seg hvor lenge som helst!
                    Høres mektig kjent ut...

Har aldri helt skjønt hvorfor dette skjer med så mange motorer, men en ting som jeg har sett nevnt etter lange studier er dette:

Herdet olje, gjerne castor, på sylinder/stempel som mykner etter en stund ved driftstemperatur og blir til en klissen guffe som bremser motoren, øker varmeutviklingen og dermed lager en vond sirkel.

Kraftig rens av sylinder og stempel kan kanskje redde en slik motor.
                    Måtte ha visst/skjønt dette tidligere...
                    MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
                    MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
                    Bi-Fly 25: turl.no/13pd
                    Quickie: turl.no/13pe
                    Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

Comment

• Tom Erik
                      • Feb 2004
                      • 1601

Om motoren stopper ett noen minutter: Har opplevd dette mange ganger på "billig-motorer" Topaz, Magnum, SC etc. Problemet skyldes som oftest at stempel og foring har litt for trange toleranser så når motoren blir varm så stopper den. Oftest så forsvinner dette etterhvert som motoren får kjørt seg inn. Kjør motoren feit ett par-tre liter. Så kan du begynne å skru inn hovednåla så motoren går normalt.

Sjekk også tanken. Det er fort gjort å koble feil, feks at du har byttet om på slangen til forgasser og slangen til påfylling.
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

Comment

• jeeeeeeright
                        • Mar 2008
                        • 1052

Har kontrollert slange og tank flere ganger, men nå er motoren på tur i posten til en vennlig sjel som skulle prøve og fikse den for meg!
                        Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

Working...