Unconfigured Ad

Collapse

Like før jeg gir opp...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shrek
    • May 2007
    • 441

Originally posted by jeeeeeeright
    Da er været utenfor døra så sinnsykt bra at batterier i fly, sender og gløder er satt på lading. Etterpå putter jeg harrieren + utstyr i bilen og kjører rundt på måfå helt til jeg finner noen som kan justere den motoren for meg!
    Det skal ikke være vanskelig.

1. Ny plugg
    2. Juster hovednåla slik at motoren går jevnt og godt med full gass og med propellen rett opp
    3. Juster tomgangen slik at motoren går bra. Når du kniper fuel-slangen skal den øke turtallet 1-3 sekunder etter at du kniper før den stopper
    4. Gjenta trinn 2. Videre justering av hodednåla gjøres etter prøveturer.

Hvis ikke dette hjelper er det et problem med drivstoff/plugg kombinasjon eller propell
    MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
    MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
    Bi-Fly 25: turl.no/13pd
    Quickie: turl.no/13pe
    Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

Comment

• jeeeeeeright
      • Mar 2008
      • 1052

Originally posted by Shrek
      Det skal ikke være vanskelig.

1. Ny plugg
      2. Juster hovednåla slik at motoren går jevnt og godt med full gass og med propellen rett opp
      3. Juster tomgangen slik at motoren går bra. Når du kniper fuel-slangen skal den øke turtallet 1-3 sekunder etter at du kniper før den stopper
      4. Gjenta trinn 2. Videre justering av hodednåla gjøres etter prøveturer.

Hvis ikke dette hjelper er det et problem med drivstoff/plugg kombinasjon eller propell
      Nå begynner jeg å få for lite hender... Med full gass og propellen oppover må jeg bruke begge nevene for å holde flyet (ingen fornuftige steder å holde med en hånd uten at flyet stikker av rett opp, og da blir det vanskelig å betjene radio og skruen...
      Remi A. Sørensen - 94877903
      Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• bad scientist
        • Oct 2006
        • 1506

Nå begynner jeg å få for lite hender... Med full gass og propellen oppover må jeg bruke begge nevene for å holde flyet (ingen fornuftige steder å holde med en hånd uten at flyet stikker av rett opp, og da blir det vanskelig å betjene radio og skruen...
        Lønner seg å ha med noen, ja. Hyggeligere er det også.
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

Comment

• audifrik
          • Mar 2008
          • 497

Hvor får jeg kjøpt dette? Har spurt både rørleggeren og på byggmakker...
          ett firma i ås som heter finn løken har kanalplast. kontakt de
          Lower, Lower, oops.
          Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

Comment

• jeeeeeeright
            • Mar 2008
            • 1052

Da har harrieren vært i lufta! (og kommet ned igjen uten motorkraft 5 ganger på 2 dager)
            Litt baktung etter alle reparasjonene, men stabil og fin i lufta.
            Etter mye banning fikk jeg veteranen sjøl i Lofoten Modellflyklubb (lmfk.net) til å justere motoren min (en s.c 46), uten at det ble noe forskjell. Vi ble i felleskap enige om at det er en mandagsmotor av de helt skjeldne jeg har fått... Den går fint i 4-5 minutter for å stoppe helt uten forvarsel. Deretter må den justeres 2-3 knepp på nåla før den fungerer i 4-5 minutter til, og sånn gjentar det seg hvor lenge som helst!

Konklusjonen blir da at jeg må ha ny motor...
            Har mest lyst på elektro, men med nok batterier til en hel dag på stripa blir dette veldig kostbart. Videre har jeg fått med meg at O.S sine motorer er av de mest problemfrie som er å få tak i, og siden flyet mitt er baktungt (mye ekstra balsa og epoxy etter en storkrasj) kan jeg like gjerne sette på en tyngre motor(les: mere futt) som å dytte inn vekter foran.
            Den største kandidaten er en O.S 55AX som skal svinge en 13x6 propell.
            Kunne vel også ha gått for en O.S FL70 4-takter med samme propell, men er redd for at den blir for tung igjen, og med mindre kraft enn den jeg har fra før (som er bare såvidt nok).

Er det noen som har noen kommentarer til dette? Var forreste sinnsykt gøy å fly igjen, og med snø overalt gikk samtlige nødlandinger greit (flyet seiler fint ved ca 30km/t og staller kontrollert ned det siste lille stykket ned til gangfart).
            Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Seiler`n
              • Mar 2005
              • 821

Videre har jeg fått med meg at O.S sine motorer er av de mest problemfrie som er å få tak i, og siden flyet mitt er baktungt (mye ekstra balsa og epoxy etter en storkrasj) kan jeg like gjerne sette på en tyngre motor(les: mere futt) som å dytte inn vekter foran.
              Den største kandidaten er en O.S 55AX som skal svinge en 13x6 propell.
              Kunne vel også ha gått for en O.S FL70 4-takter med samme propell, men er redd for at den blir for tung igjen, og med mindre kraft enn den jeg har fra før (som er bare såvidt nok).
              .
              Flott at tingen flyr !

Os funker ! Helt klart en av de mest stabile moterene.

Men hvorfor så stor ?Den blir vanskeligere å fly i den forstand at det skal lite til før "motoren stikker av med flyet"

Tror det er motor nok med 46, samt at det er lettere å fly med den tror nå jeg.
              Mvh
              Stig Olsen
              Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
              Pike Perfect X tail
              Pike Brio / Giant
              Alpina 4001
              DG 500/22 Elan under opppussing
              Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• jeeeeeeright
                • Mar 2008
                • 1052

Enkelt og greit pga at den lokale forhandleren ikke har annet LA-utgaven 46size fra O.S på lager, og flere har fortalt meg at denne blir for slapp.
                Ellers er flyet baktungt of like gjerne som jeg bruker vekter kan jeg kjøpe en litt større motor når prisen praktisk talt er den samme.
                Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• bad scientist
                  • Oct 2006
                  • 1506

Enkelt og greit pga at den lokale forhandleren ikke har annet LA-utgaven 46size fra O.S på lager, og flere har fortalt meg at denne blir for slapp.
                  Ellers er flyet baktungt of like gjerne som jeg bruker vekter kan jeg kjøpe en litt større motor når prisen praktisk talt er den samme.
                  Helt enig!!! Man kan aldri ha for mye krefter, men man kan ha for mye vekt, men hvis du uansett trenger vekt i nesa, så er det bedre med vekt som kan brukes enn dødvekt som bly!
                  Det er en grunn til at vi har throttle på en stikke og ikke på en av\på bryter. Bruk den sinteste motoren du får plass til uten å måtte putte bly i rompa, og vær bevisst på throttlebruken, så har du en modell som klarer det meste.
                  Harrieren er bygget for mye krefter og svææær propell.

Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

Comment

• jeeeeeeright
                    • Mar 2008
                    • 1052

Originally posted by bad scientist
                    Helt enig!!! Man kan aldri ha for mye krefter, men man kan ha for mye vekt, men hvis du uansett trenger vekt i nesa, så er det bedre med vekt som kan brukes enn dødvekt som bly!
                    Det er en grunn til at vi har throttle på en stikke og ikke på en av\på bryter. Bruk den sinteste motoren du får plass til uten å måtte putte bly i rompa, og vær bevisst på throttlebruken, så har du en modell som klarer det meste.
                    Harrieren er bygget for mye krefter og svææær propell.
                    I tillegg har DX7-radioen en funksjon som heter "throttle range" som kan justeres fra 0-200%.
                    Har allerede satt den opp med særdeles beskjedne utslag på det meste, så jeg trenger ikke la den gå med full speed på low-rates.

Hva mener du forresten med svær propell?
                    Last edited by jeeeeeeright; 29-03-08, 07:43.
                    Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• bad scientist
                      • Oct 2006
                      • 1506

Med svær propell, så mener jeg en prop med stor diameter og brede blader. Apc har noen propeller som har en "W" etter tallene, f.eks 12x7w. W`en sår for wide, altså en bredere prop. Det du ønsker i en harrier er ikke høy fart, men krefter. Stor propell med pitch som passer motoren gir gode hovreegenskaper, men på bekostning av fart. hadde du vært ute etter fart, så hadde du sikkert flydd en annen maskin. Alt for mange tenker bare motor når de velger propell, det er like viktig å tenke fly.

Steinar B Johansen
                      Lillehammer mfk

Comment

• jeeeeeeright
                        • Mar 2008
                        • 1052

Originally posted by bad scientist
                        Med svær propell, så mener jeg en prop med stor diameter og brede blader. Apc har noen propeller som har en "W" etter tallene, f.eks 12x7w. W`en sår for wide, altså en bredere prop. Det du ønsker i en harrier er ikke høy fart, men krefter. Stor propell med pitch som passer motoren gir gode hovreegenskaper, men på bekostning av fart. hadde du vært ute etter fart, så hadde du sikkert flydd en annen maskin. Alt for mange tenker bare motor når de velger propell, det er like viktig å tenke fly.
                        Er de 13x6propellene jeg har tenkt på noe tess da?
                        Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• r-ling
                          • Oct 2003
                          • 189

Heller 13x4W hvis du får tak i .
                          Jeg bruker 15x4W og 16x4W på en Saito 100, så jeg vil tippe at 13x4W er nok til en OS 70 firtakter.
                          13/14/15/16x4W propellen har brede blad som gir god trekkraft vertikalt.
                          Erling Svegre
                          Vangsvik
                          Senja Modellflyklubb

Mustang P-51 - OS 25FX
                          SIG Ninja
                          Blue Phoenix
                          ArtHobby Colibri-V
                          Reichard Grob G103C Twin Acro III

Comment

• jeeeeeeright
                            • Mar 2008
                            • 1052

Originally posted by r-ling
                            Heller 13x4W hvis du får tak i .
                            Jeg bruker 15x4W og 16x4W på en Saito 100, så jeg vil tippe at 13x4W er nok til en OS 70 firtakter.
                            13/14/15/16x4W propellen har brede blad som gir god trekkraft vertikalt.
                            Det blir nok en 55ax i flyet... gjelder dette fortsatt?
                            Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• r-ling
                              • Oct 2003
                              • 189

55ax

Sakset fra OS sine sider angående propellvalg til OS 55 AX:
                              Recommended Props: 12x7, 12x8, 13x6, 13x7. Da villle jeg ha prøvd 13x4W.
                              (Min Saito 100 har nesten ikke forskjell i turtall mellom 15x6 og 15x4W propell, så da så...)
                              Alternativt kan det også hende at 55AX klarer å trekke 14x4W, men du får vurdere om du har bakkeklaring nok til 14 toms propell.
                              Erling Svegre
                              Vangsvik
                              Senja Modellflyklubb

Mustang P-51 - OS 25FX
                              SIG Ninja
                              Blue Phoenix
                              ArtHobby Colibri-V
                              Reichard Grob G103C Twin Acro III

Comment

• Rein
                                • Feb 2006
                                • 172

Hei.
                                Ser det har vært endel snakk om kanalplast i denne tråden. Her selger de kanalplast i bøtter og spann for en slikk og ingenting.

Hvis jeg ikke husker feil så betalte jeg 23 kr pr. plate (1,5x1,5m).

Mvh. Rein
                                mine fly;
                                Noen kommer
                                noen går.

Comment

Working...