Arhennie - du har oppfattet innlegget fra Jets of Norway helt riktig, vi er svært bekymret for at de mange som ikke flyr så store/tunge modeller ikke bryr seg med dette i det hele tatt og stilltiende aksepterer det foreliggende forslaget. Selvfølgelig tror vi heller ikke at alle går rundt og drømmer om å fly noe større enn det de har i dag, men de som er unge, har for liten erfaring foreløpig eller som utvikler interesse for større modeller i fremtiden må få denne muligheten uten å stange veggen mot et ekstremt byråkrati. Vi vet at nesten full stopp i bygging av store modeller har blitt resultatet av slike regler i både Danmark og Tyskland. Å sammenligne dette med enda mer kompliserte regler for fullsize-fly blir helt irrelevant - her er det mennesker som sitter i flyet og flyr over bebodde områder, det sier seg selv at det bør være milevid forskjell i regler for disse og regler for modellfly..
Unconfigured Ad
Collapse
Vedrørende nytt regelverk
Collapse
X
-
Tor Christiansen
Skymaster F-16 1/6 med Jetcat P180
FeiBao Panther/GBooster 160
Savex L39/Wren 44
Grumania SU27/Wren 44
Spacewalker/OS 160 Gemini med selvstarter
Mustang/Laser 120
3x Kyosho F-16/Kontronik børsteløs
Kyosho T-33/Kontronik Børsteløs
Kyosho Cap 232/SC .91
+ noen trainere og smårusk... -
Det er med glede jeg leser Rolf Meum sine velbegrunnede tanker i siste MI. Jeg er ikke enig i at 25kg regelen vil gjøre at folk kaster ut sikkerhetsutstyr av modellene for å klare vektgrensen, men alt i alt synes jeg det var godt argumentert for viktige saker. Jetspalten derimot... not so much.
På Jetpower (Tyskland) i år var det flere stooore jetfly som holdt seg under vektgrensen, de fløy som depronfly. I våres øyne som driver med akkurat dette er det ikke tvil om at vi må ta noen valg under byggingen for å holde oss under vektgrensen.
Av de ulykkene som Rolf nevnte i MI lurer jeg på hva det foreslåtte regelverket ville ha forhindret? Vi har masse regler for biltraffikk, alikevel dør det rundt 300stk i året på Norske veier. Det er folks holdninger som må forandres. Åsså kan man spørre seg om det er nødvendig i hobbyen vår, ja hos noen er det, det. Og ja da må vi lage noen regler, og det er vi helt for.
Men vi må ha regler som vil gi hobbyen vår et løft, ikke så begrensende og skremmende som dette virker.
Hos Rakkestad flyplass er klubben vår (JetsOfNorway) skrevet inn i håndboken, man får ikke til det uten å ha et sikkerhetssystem på plass. Viktig å få med seg at INGEN av oss vil krasje flya våres i verken folk, annenmanns eiendom eller bakken for den sakens skyld. For ordens skyld syns jeg det er viktig å tenke på at stort sett alle modellfly kan gjøre stor skade (40 size fly midt i pannebrasken...150km/t eller 350km/t....man får ikke dødd dobbelt opp)
Jeg vil også benytte anledningen til å oppfordre folk til å underskrive i denne ømtåelige trådenChristen
http://jetsofnorway.com/Comment
-
Etter å ha sett den propaganda som serveres i siste MI som kalles 'Kommende forskrift og sikkerhetssystem for modellfly' så er jeg sjokkert. Dette er hastverksarbeid så det holder, og det føles som om det er noe som skal tres nedover hodene på folk. Det avskrekkes med at endringsforslag må være vel begrunnet etc.
Jeg støtter alle uttalelser om at forslaget må forkastes i sin helhet og skrive på nytt fra bunnen av med fokus på 'airmanship'
Når det gjelder teknisk kvalitet på utstyret, så ville jeg ville heller hatt det slik:
1. Modeller under 7 kilo. Ingen regulering. Punktum
2. Modeller over 7 kilo eller med hastighetspotensiale over 400 km/t.
Utøvelse tillatt innenfor et miljø som har utarbeidet sikkerhetsprosedyrer. Punktum finale.
Miljø vil typisk være en klubb. Klubbene står fritt til å regulere selv aktivitet i klassen under 7 kilo, så klart, men det bør ikke myndighetene ha noe med.
MVH,
Anders Rosnes,
MossMMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b
Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
Bi-Fly 25: turl.no/13pd
Quickie: turl.no/13pe
Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pfComment
-
Jeg gjentar meg selv...
Her er det prestisje ute og går... Sann mine ord!
Terje M. forsikret at det ikke var tilfelle, men nå kan alle se at jeg desverre er iferd med å få rett!
Og det pågrunn av masse medlemmer og klubber som ikke gidder å bry seg eller tenke langsiktige konsekvenser!
Og det er mye farligere for sporten enn både det horrible regelverksutkastet og all verdens dårlig konstruerte modeller tilsammen...
Geir O. ByeComment
-
Jeg synes forslaget som er sendt ut virker greit. Det eneste som kan gi noe løft til det vi driver med er utfordringer. Jeg liker godt tanken på A og B-bevis. Det er da kult å smykke seg med et B-bevis? Få sertifisert modellen? Ha noe å strekke seg etter?
Jeg er vant med Vingtor sine strenge flyplassregler. Mange av oss har fått så øra henger av Scott som løper rundt med støymåleren. Det virker litt bryskt første gang det skjer, men så får det en til å reflektere over egen praksis, noe som er vanskeligere enn man skulle tro. Jeg har selv hatt mange tabber og krasj som kunne vært unngått om jeg hadde vært flinkere til det jeg driver med, og jeg er helt overbevist om at mye av det kunne vært unngått dersom jeg hadde hatt fokus på de ting som står i forslaget. Senest i sommer mistet jeg nesten en modell når rorhornet brakk i lufta. En inspeksjonsrunde før dagens første flight ville gjort at hornet knakk når jeg dro i det.
Ting som har gjort meg til en bedre pilot, og dermed bidrar til at jeg trives så godt med dette er bla.:
- Støyregler. Jeg finner stor glede i å mestre støydemping. Piper, gummioppheng og propellvalg har jeg nå stålkontroll på. Det er noe med det å dundre avgårde så nitrorøyken står uten at noen hører noe til modellen.
- Flyplassregler. Start med propellen bort fra folk. Huske klype. Heng opp vindpølsa. Rope landing og avgang. Jeg gjør det ikke for meg, men for andre og jeg blir lykkelig når andre viser samme respekt for meg.
- Vektgrenser (5 KG for F3A). Du blir ikke flink til å bygge av å ikke ha grenser å forholde deg til. Du finner ikke lure løsninger på strukturelle utfordringer, og du kan bare kaste inn 3000mah batteri og 20 kg servos uten å reflektere over hva du faktisk trenger og hvor mange mah batteriet bruker på en tur. Jeg vet nøyaktig hva jeg bruker pr. flight slik at jeg kan spare vekt på batteriet.
Andre ting som ville hjulpet ytterligere, men som vi ikke har, er bla.:
- Sjekklister. Jeg bruker det ikke, men minst to krasj kunne vært unngått om jeg hadde gjort det
- Obligatorisk rekkeviddekontroll. Hvor mange modeller kunne ikke dette ha reddet?
- Failsafekontroll
- Faste støyregler for alle klasser, ikke bare F3A
- Inspeksjoner av modellen, selvsagt av andre enn piloten selv
- Sertifikatkrav
- Typeutsjekk (Er usikker på om jeg selv burde fly jet uten at en erfaren stod ved siden av. Det ville vært enklere å få til om det var et krav)
- Teorieksamen
- Værregler (maks vind osv)
Mange får sikkert fredagstacoen i halsen av dette. Men jeg sier det fordi jeg mener det, ikke for å provosere.
Det jeg sa om regler for motorfly står jeg også ved. Det er ikke byråkrati som gjør at man tester motoren før hver eneste takeoff etter en nøye fastlagt prosedyre. Ei heller er det for regelverkets skyld man tester for vann i bensinen og drar fysisk i alle ror ved walkaround. Det er fordi at dersom du ikke gjør det så kan du dø. Det står sjelden om liv når modeller går ned, men alle som har stått på et jorde og gravd ut motorer av gjørma vet at du dør litt innvendig hver gang.
Jeg er overbevist om at sertifikater, sjekklister, modellkontroller, inspektører, belastningstester m.m. er av det gode for modellflygere og sporten vår. Vi vil vokse på det og vi vil færre miste modeller, få mer respekt for våre ferdigheter når de formaliseres og større glede av den mestring det innebærer.MVH
Jon Gunnar WoldComment
-
Og en "liten" ting til. Mange mener hele forslaget skal forkastes. Men de fleste negative innlegg her er rettet mot den høyeste vektgrensen (ja, noen kommenterer de lavere klassene også). Er det ikke da "bare" å komme med et alternativt forslag til regulering av de tyngste modellene? Her må de som driver med slikt komme med innspill. Konstruktive innspill.Audun Thinn
Anonyme DobbeltdekkeroholikereComment
-
Jeg er overbevist om at sertifikater, sjekklister, modellkontroller, inspektører, belastningstester m.m. er av det gode for modellflygere og sporten vår. Vi vil vokse på det og vi vil færre miste modeller, få mer respekt for våre ferdigheter når de formaliseres og større glede av den mestring det innebærer.
Det er ikke et gode når selvutnevnt modellflypoliti kommer springende ut på jordet med lover og regler og begynner å belære gud og hvermann som vil hygge seg med modellhobby i uorganisert virksomhet og ha gleden av å finne ut av ting på egenhånd.
Disse reglene som NLF nå promoterer vil når de er tatt inn i regelverket dekke både organisert og uorganisert virksomhet, og kommer til å bli kverulert med for alt det er verdt.
Det er ikke mange år siden rulleskøyter og rullebrett var forbudt i Norge. Vil vi tilbake til det samfunnet, vil vi? Er det ikke nok at vi drar til Sverige for å kjøre snøscooter og slikt om vi ikke skal være nødt til å dra dit for å fly modellfly i fred også?
Jeg krangler for tiden med elektrikeren. Han nekter å legge inn min 4 kvadrats varmekabel som jeg kjøpte på Bauhaus med begrunnelse i noen slags regler om at siden han er ansvarlig så skal han selge kabelen også. Regler er til for å brytes, og regler er til for å flisespikkes med. Sånn er det bare. Og Vaktmester Narvestad lurker bakom hver en busk her i dette landet.MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b
-
Ingen kommentar.MVH
Jon Gunnar WoldComment
-
Jeg ville dessuten ha desto større glede av å slå i bordet med 'Dette har jeg holdt på med siden før jeg var gammel nok til å kjøre moped', der jeg står alene oppe i fjellheimen og flyr på hang, langt i fra støybevis og flyplassreglementer.
Du uttaler deg som en typisk F3A fanat som kun evner å se ting fra sitt eget snevre synspunkt. Det er fint at klubben din har en haug med regler. Det er jeg helt for. Det må til når man skal stå der i time etter time å terpe på firkantloop og slikt.
Men luftfartsmyndighetene har ingenting med å tre slike detaljregler som NLF nå foreslår nedover ørene på oss. Derfor har jeg nå foreslått 2 helt geniale regler som vi kan innføre:
Utøvelse tillatt innenfor et miljø som har utarbeidet sikkerhetsprosedyrer. Punktum finale.
Det bør være nok for Luftfartstilsynet at modeller over en viss størrelse flys innenfor en ramme av et organisert miljø som har en sikkerhetsregime. Alt annet bør være fullstendig opp til det enkelte individ å vurdere, eller for klubben om vedkommende er med i en slik.MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
-
I brevet fra Morten Raustein i LT står det:
Det faktum at mye av modellflygingen i Norge i dag foregår uorganisert, vil også være en faktor vi må
vurdere. Her er grunntanken at de som tilhører et organisert miljø og opererer innenfor et godkjent
sikkerhetssystem, vil få større operative muligheter enn flyging som ikke er organisert.
Det vil si at du fritt kan fly modellfly "på jordet", men da må du holde deg innenfor de begrensninger som LT måtte finne på for uorganisert flyging.
Ut fra det som står i brevet tror jeg ikke det ville være noe bedre alternativ.
De som velger å være "på innsiden" vil få større operative muligheter.
Jeg velger å være "på innsiden" nettopp av den grunn.
Kjell AanvikComment
-
Jeg gjentar meg selv...
Her er det prestisje ute og går... Sann mine ord!
Terje M. forsikret at det ikke var tilfelle, men nå kan alle se at jeg desverre er iferd med å få rett!
Og det pågrunn av masse medlemmer og klubber som ikke gidder å bry seg eller tenke langsiktige konsekvenser!
Og det er mye farligere for sporten enn både det horrible regelverksutkastet og all verdens dårlig konstruerte modeller tilsammen...
Geir O. Bye
Om det er et regelverk for NLF-organiserte aktiviteter så er jeg henimot 'couldn't care less'. Da lager man seg et nytt forbund og klubbnettverk.
Om det derimot er noe som NLF ønsker å gjøre til norsk lov gjennom luftfartstilsynet så er jeg vettskremt.MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
-
Jeg håper du har rett Kjell!
Men etter år i kontakt innen småfly miljøet er jeg skeptisk...
Sent from my Desire HD using Tapatalk____________________________
Alf Wilhelm Hansen www.flygal.noComment
-
En utfordring med et slikt regelverk blir nødvendigvis at en del ikke gidder å mld seg inn i den lokale klubben når de får et slikt regelverk tredd ned over hue. En narvestad som elsker regler og "makt" finnes i enhver klubb og det vil uten tvil skape en del irritasjon hos enkelte medlemmer.
Blir det for rigid så har jeg en viss magefølese på at det vil virke mot sin hensikt,desverre.Mvh Andre`søhagenComment
-
De som følger reglene har ingenting å frykte?! Det sa Stalin også.
Jeg ville dessuten ha desto større glede av å slå i bordet med 'Dette har jeg holdt på med siden før jeg var gammel nok til å kjøre moped', der jeg står alene oppe i fjellheimen og flyr på hang, langt i fra støybevis og flyplassreglementer.
Du uttaler deg som en typisk F3A fanat som kun evner å se ting fra sitt eget snevre synspunkt. Det er fint at klubben din har en haug med regler. Det er jeg helt for. Det må til når man skal stå der i time etter time å terpe på firkantloop og slikt.
Men luftfartsmyndighetene har ingenting med å tre slike detaljregler som NLF nå foreslår nedover ørene på oss. Derfor har jeg nå foreslått 2 helt geniale regler som vi kan innføre:
Når ble regelverk frivillig? Er ting lov allikevel selv om det ikke er tillatt i følge forskriften? Vi skiller mellom de regler som NLF måtte finne på for sine klubber, og de regler som Luftfartstilsynet måtte finne på å gjennomføre etter oppfordring fra NLF for alle norske statsborgere
Det bør være nok for Luftfartstilsynet at modeller over en viss størrelse flys innenfor en ramme av et organisert miljø som har en sikkerhetsregime. Alt annet bør være fullstendig opp til det enkelte individ å vurdere, eller for klubben om vedkommende er med i en slik.
Jeg kan ikke uttale meg om typiske F3A fanatikere, jeg kan bare svare for meg sjøl. Er ikke sikker på om fanatisme passer best for å beskrive meg eller deg? Du virker litt fanatisk med tanke på de to reglene du selv forfekter. Vi kunne jo diskutert det på stripa, men da er jeg vel for opptatt med å trene firkantloop.
Ut fra hva du skriver så må du ha misforstått mitt forrige innlegg. Jeg har ikke skrevet at regelverk er frivillig, jeg skrev at det er snakk om innføring av et regelverk og ikke et forbud (som i forbudt å fly modellfly i Norge). Men hvis man setter det på spissen så ja, den type modellflyging som ikke følger regelverket vil pr. def være forbudt, på samme måte som at du ikke kan kjøre moped på fortauet eller andre mer eller mindre relevante sammenligninger.MVH
Jon Gunnar WoldComment
-
Jeg tenkte at jeg skulle holde meg unna denne diskusjonen, og jeg kommer derfor kun til å kommentere denne her.
I brevet fra Morten Raustein i LT står det:
Det faktum at mye av modellflygingen i Norge i dag foregår uorganisert, vil også være en faktor vi må
vurdere. Her er grunntanken at de som tilhører et organisert miljø og opererer innenfor et godkjent
sikkerhetssystem, vil få større operative muligheter enn flyging som ikke er organisert.
Det vil si at du fritt kan fly modellfly "på jordet", men da må du holde deg innenfor de begrensninger som LT måtte finne på for uorganisert flyging.
Ut fra det som står i brevet tror jeg ikke det ville være noe bedre alternativ.
De som velger å være "på innsiden" vil få større operative muligheter.
Jeg velger å være "på innsiden" nettopp av den grunn.
Kjell AanvikMMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment