Unconfigured Ad

Collapse

Vedrørende nytt regelverk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spewster
    MFN Skribent
    • Aug 2007
    • 1134

Originally posted by kwik
    Stian, jeg ser dere har paragraf-tegnet foran hvert "Statement". Vanligvis betyr jo dette at det er en lov, eller et direktiv.

Jeg synes det er viktig å skille mellom lover / direktiver, og gode råd.

Selvsakt kan man ha en liste med gode råd.

Men hva er vitsen med å ha lover/direktiver som ikke kan kontrolleres ?

For eksempel; "DÅRLIG BALANSERTE FLY KAN RETT OG SLETT IKKE FLY."

Vi er jo alle enig i det? Eller? Så, må vi ha en regel? Skal den kontrolleres ved at kontrollanter gå rundt og sjekker CG?

Ikke? Hva er da vitsen med en slik paragraf? Ingen letter dersom han vet eller har mistanke om at CG er feil?

Dersom en kar tar av, og krasjer, og det viser seg at CG var feil, hva skal man gjøre da? Spørre om karen visste at det var feil? Hvis han svarer at, nei, det visste han ikke....hva da?

Kenneth Wikerøy
    Kenneth? Dette har jeg bare copy/pasted fra vår hjemmeside og kan ikke si hvorfor det er brukt paragraf tegn, tipper xilian har rett i sin kommentar der.

Er man firkantet så leser man disse som paragrafer, personlig ser jeg på disse som retningslinjer/gode råd og ignorerer paragraftegnene, rett skal være rett så jeg skal fjerne tegnet på hjemmesiden men er ikke det bare flisespikkeri?

Personlig er jeg ikke for utkastet til SU og grunnen til at jeg postet dette er for å vise at man kan gjøre det enkelt og gjennomførbart. Virker som at man må ha lover/regler/paragrafer/kontrollanter/inspektører på alt som er gøy i dag.

KEEP IT SIMPLE
    Stian Håvak (82)
    Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• kwik
      • Oct 2010
      • 1212

Originally posted by spewster
      Kenneth? Dette har jeg bare copy/pasted fra vår hjemmeside og kan ikke si hvorfor det er brukt paragraf tegn, tipper xilian har rett i sin kommentar der.

Er man firkantet så leser man disse som paragrafer, personlig ser jeg på disse som retningslinjer/gode råd og ignorerer paragraftegnene, rett skal være rett så jeg skal fjerne tegnet på hjemmesiden men er ikke det bare flisespikkeri?

Personlig er jeg ikke for utkastet til SU og grunnen til at jeg postet dette er for å vise at man kan gjøre det enkelt og gjennomførbart. Virker som at man må ha lover/regler/paragrafer/kontrollanter/inspektører på alt som er gøy i dag.

KEEP IT SIMPLE
      Enig i det du skriver der. No problemo.
      Dont expect, inspect.
      Fun Police everywhere!

Comment

• ErlendM
        • Jun 2006
        • 631

For den som følger litt med i full-size-verden så har det i løpet av dette året vært 5 fatale ulykker i Norge.
        Uten at en skal gå inn på årsaker til dette, så reiser redaktøren i Flynytt (som er NLF's blad for de som er med i full-size-seksjonene) en svært interessant tanke. De siste 20 åra har regelverket for GA blitt stadig strammere, likevel har ikke antall ulykker blitt redusert. Og interessant nok: Antall timer fløyet totalt sett har blitt mer enn halvert på denne tida.

Hva betyr det? Jo - pga. et stadig tyngre regelverk blir det å fly stadig dyrere og mer komplisert for den enkelte pilot. Det betyr igjen at en pilot flyr færre timer i løpet av et år som igjen gir hver pilot mindre trening og mindre erfaring. Tanken som han da lanserer er å redusere eller forenkle regelverket slik at en igjen får opp aktiviteten og på den måten får opp den praktiske erfaringen blant piloter. Og dermed gleden ved å bedrive aktiviteten sin.

Jeg ser en klar parallell til hva som nå er i ferd med å skje med modellfly.
        Alt mitt RC-utstyr er til salgs for å si det sånn.
        Last edited by ErlendM; 10-10-10, 18:35.
        Erlend Moen
        Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• Sniper
          • Nov 2005
          • 1386

Originally posted by ErlendM
          Alt mitt RC-utstyr er til salgs for å si det sånn.
          Er ikke det å ta sorgene litt på forskudd? Noen og enhver kan bli nedstemt av at det virkelig finnes idioter, og det blant oss, som gjør sitt beste for å kvele gleden ved hobbyen på denne måten (og det helt unødvendig). Selv er jeg litt optimist. Og det er ene og alene på grunn av alle de fantastiske "kollegaene" på dette forumet med masse kunnskaper og stå-på vilje! Jeg har ingen som helst tro på at høringsforslaget går igjennom. Og gjett om jeg har lyst til å være på tinget til våren
          Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• arhennie
            • Mar 2008
            • 4316

Om dette forslaget skulle bli trumfet gjennom så har det ingen som helst betydning før en forskrift fra LT trer i kraft. Når det skjer, og om NLF's makkverk fortsatt består, så burde det være mulig å opprette et alternativt forbund for å snekre sammen et alternativt regelverk. Så det jeg mener er at det finnes alternative løsninger selv om det er en svært arbeidsom løsning som krever enda flere "noen" til å drive det frem.

Nå håper jeg selvsagt at NLF retter seg etter fornuft og medlemmenes meninger. Men det krever nok at flere klubber en de få som har stått frem her ber om at forskaget blir forkastet. Hvis ikke blir prosentandelen skremmende liten.
            arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

Comment

• strofe
              • Sep 2004
              • 249

Har ikke noe god magefølelse når det gjelder dette! Det vil være heilt ubegripelig om forslaget skulle gå igjennom, men jeg er redd det kan ende med at det går prestisje i dette så SU vil kjempe med nepp å klør for ikke å miste ansikt!

Enig med arhennie i at det er veldig få klubber som tilkjennegir sin motstand. Er redd mange sover i timen nå!

Å når du våkner i panikk uten å ha hørt klokka ringe......da kjæm du førr fan førr seint......
              Mvh
              Bent Andreassen

Harstad Modellflyklubb på Facebook
              http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

Comment

• Bomberguy
                • Jun 2006
                • 746

Originally posted by strofe
                Har ikke noe god magefølelse når det gjelder dette! Det vil være heilt ubegripelig om forslaget skulle gå igjennom, men jeg er redd det kan ende med at det går prestisje i dette så SU vil kjempe med nepp å klør for ikke å miste ansikt!

Enig med arhennie i at det er veldig få klubber som tilkjennegir sin motstand. Er redd mange sover i timen nå!

Å når du våkner i panikk uten å ha hørt klokka ringe......da kjæm du førr fan førr seint......
                Er redd du har fryktelig rett i det du sier her, det vil overraske meg stort hvis ikke dette regelverket blir innført etter tinget til våren. Det finnes nok fortsatt mange klubber som ikke har satt seg skikkelig inn i dette forslaget og som tenker at "det er jo laget av vårt forbund, ergo så er det til vårt beste". Dette resonementet burde jo så absolutt være det rette men denne gangen tør jeg påstå at det er direkte feil dessverre. Ledelsen i modellflyseksjonen og SU vil nok ikke gi seg uten kraftig motstand til oss om er imot det som foreligger, så slik jeg ser det så er nok vår jobb fremover til tinget å få flest mulig til å gå igjennom de 200 sidene. Med noen få hederlige unntak så ser det ut til at alle som setter seg godt inn i dette ser hvilke hindringer dette vil medføre for hobbyen og blir da imot.

Hvis det er en ting jeg håper denne diskusjonen kan gjøre, så må det være at flest mulig faktisk leser hele forslaget og gjør seg opp en mening. Orker man ikke å gjøre det selv så kan man kanskje be "noen" om å komme til klubben og gå igjennom det hele, det burde kunne gå an å be forbundet om hjelp til dette.
                Last edited by Bomberguy; 11-10-10, 10:41. Reason: tyrkleif

Comment

• Sundtair
                  • Feb 2009
                  • 1280

Jamie
                  Raskt spørsmål.... Når du fikk Høringen fra NLF, fikk du da med mailadr. til alle klubbene i NLF eller er de usynnlige.. Det ville da være en smal sak å sende ut et spørsmål eller to..

Mvh Andreas
                  Mvh Andreas
                  Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                  PCM.at mye glede i litt carbon
                  Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

Comment

• Bomberguy
                    • Jun 2006
                    • 746

Originally posted by Sundtair
                    Jamie
                    Raskt spørsmål.... Når du fikk Høringen fra NLF, fikk du da med mailadr. til alle klubbene i NLF eller er de usynnlige.. Det ville da være en smal sak å sende ut et spørsmål eller to..

Mvh Andreas
                    Husker ikke, må sjekke i kveld

Comment

• Outlaw
                      • Feb 2006
                      • 348

Alle fins her:

Comment

• Sundtair
                        • Feb 2009
                        • 1280

Har sett det, men det blir veldig mye klipp og lim.
                        Og noen ideer om hva som skal skrives i et brev til alle klubbene. Det bør luftes her nå!
                        Brevet bør være nøytralt skrevet, med link til denne siden og hva som hovedsaklig sies her?

Om Jamie har alle så kan noen av klubblederene sende ut spørsmålet- ene

Mvh Andreas
                        Last edited by Sundtair; 11-10-10, 11:36. Reason: Jamie
                        Mvh Andreas
                        Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                        PCM.at mye glede i litt carbon
                        Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

Comment

• Outlaw
                          • Feb 2006
                          • 348

Mailadresser til alle klubber som har oppgitt dette er vedlagt.
                          Attached Files

Comment

• RoLe
                            • Feb 2006
                            • 13

Til alle modellflyklubber i Norge -VIKTIG!!

Det nærmer seg nå fristen for å uttale seg om forslaget til nye regler for å fly modellfly i Norge. Noen av dere har sikkert lest gjennom dette og gjort dere opp en mening, mens det sikkert er mange som ikke har tatt seg tid til å lese alle de ca. 200 sidene som dette forslaget består av.

Det er antakelig flere av klubbene her som har lest raskt igjennom og som har sett at dette ikke får store konsekvenser for klubben deres pr. i dag. Vi ber dere derfor om følgende: Enten les hele forslaget (ja, det tar litt tid, men det bør gjøres) Alternativt, se gjennom en del av reglene for å bygge og fly et stort modellfly. Selv om det ikke er noen umiddelbare planer om å bygge store fly i klubben, så vil dette komme en gang i framtiden. Hvis dere stemmer FOR det utsendte forslag vil dere være med på å legge enorme vanskeligheter i veien for de som måtte ønske å bygge store fly, og i tillegg akseptere et sertfiseringssystem og et byråkrati for alle modellfly som overgår alt man har sett innen hobbyvirksomhet her i landet!

Hvis dere ikke er helt sikre eller ikke leser gjennom alt - stem MOT forslaget, hvis ikke vil det bli umulig å drive det langt i hobbyen vår innen noen få år. Ikke vær likegyldig her, det får konsekvenser for oss alle hvis dette går gjennom!

Les vedlagte innlegg, og gå inn på http://www.modellflynytt.no/showthre...nytt-regelverk og se gjennom kommentarene fra de som har lest dette. Hvis du ikke har tilgang til reglene, gå inn på http://www.larvikmodellflyklubb.com/ - der finner du alle dokumentene.

(Ja, alle som er listet opp må lastes ned for å skjønne hvor utrolig komplisert dette er!)

Vi vil alle ha regler å holde oss til - la oss sammen lage noen som er fornuftige og som kan gjennomføres i praksis.

Dere kan være med å stemme OG IKKE MINDRE VIKTIG; FORTELLE HVOR DIN KLUBB STÅR I DENNE SAKEN i denne tråden: http://www.modellflynytt.no/showthre...gelverkforslag

Dette er våre meninger om det nye forslaget:

Jetmodellklubben har gjennomgått hele det foreliggende utkast til regelverk for modellfly. På bakgrunn av den generelle diskusjonen i miljøet og de mange medlemmer som har vist interesse for saken har styret besluttet å stille seg bak alle som mener forslaget bør forkastes. Begrunnelsen for dette er bl.a. at forslaget i sin nåværende form vil motarbeide og gjøre hobbyen nærmest umulig å praktisere på et fornuftig nivå, og det vil heller ikke bidra til den ønskede positive utviklingen NLF er opptatt av. Samtidig finner vi det meget bemerkelsesverdig at det utarbeides et så komplisert, omfattende og til tider ufullstendig regelverk uten forankring i selve miljøet. Det vi ser er resutaltet av 8 års hastverksarbeide som ligger nærmere regler for fullsize enn for vår hobby. Dette bør få konsekvenser før det ødelegger ytterligere! Det er flere av oss som har lest gjennom alle dokumentene i forslaget, og å justere eller ta utgangspunkt i dette utkastet vil være mye mer krevende enn å forkaste det hele og begynne på nytt.

Dette baserer vi blant annet på LT’s innlegg på ledermøtet i Elverum 2010 hvor LT meget klart uttrykte at de er fornøyd med hvordan vi utøver hobbyen vår pr. i dag. Det samme viser tilsynets rapport fra Fagernes samme år. LT ønsker etter eget utsagn et regelverk på samme linje som de andre grener innen luftsport; et regelverk som er forståelig, enkelt å gjennomføre og praktisk.

Et nytt forslag må utarbeides av en bredere sammensatt gruppe med riktig kompetanse slik at de tilfredsstiller de til enhver tid gjeldende forskrifter fra styrende myndighet, pr. i dag LT.

Luftfartstilsynet (LT) skriver til forslag om regulering:

Ny forskriftstruktur for luftsport – Etablering av sikkerhetssystem

Parallelt med at Luftfartstilsynet fører tilsyn med at sikkerhetssystemene er tilfredsstillende må altså organisasjonene selv føre det daglige tilsynet med at sikkerhetssystemet etterleves.
                            Dette vil også gjøre det enklere for Luftfartstilsynet å utøve ”risikobasert tilsyn” ved å legge større vekt på å finne uheldige trender knyttet til disse aktivitetene, heller enn å være detaljorientert på en lang rekke områder med lavere risiko.

Både de som flyr store, tunge propellmodeller og vi som flyr jetmodeller er svært opptatt av sikkerhet. Vi investerer mye tid og mye penger i modellene våre, og bygger og flyr disse med hovedvekt på sikkerhet og profesjonalitet. Vi har doble batterisystemer, de beste radiosystemene man kan få tak i, overdimensjonerte servoer og luftsystemer - kort sagt er vi opptatt av at dette fungerer og ikke krasjer, både med tanke på generell sikkerhet og selvfølgelig av personlige grunner, dette er en dyr hobby og et krasj er svært kostbart. Jetmodellklubben har egne sikkerhetsregler, alle fly som skal i luften blir gått over av erfarne medlemmer og vi har klare regler for alt fra oppstartsrutiner til flyområde og eventuell meldingsveier ved et uhell. De aller fleste av disse store modellene kommer fra veletablerte fabrikker som leverer til modellflyvere over hele verden, og har vært testet og prøvefløyet av både fabrikkpiloter og et stort antall piloter som melder inn evt mangler eller problemer slik at dette blir rettet opp. Dette er en omfattende sikkerhetskontroll i seg selv som antakelig langt overgår LT's ønsker.

Vi er alle interessert i at hobbyen vår skal være trygg, morsom og hyggelig, med alle de sosiale aspekter det innebærer. Vi som har vært medlem av aktive klubber vet også at det finnes god tilgang på ekspertise i klubbmiljøene, både når det gjelder hjelp til bygging og opplæring i flyving. Her er det heller ikke behov for et tungdrevet og sentralisert opplegg - klubbene kan få utdannet sine egne instruktører og ivareta dette lokalt, gjerne med en enkel form for sertifisering, men det hele må være styrt av sunn fornuft og lett forståelige regler, ikke et uoversiktlig og lite gjennomførbart system.

Det er dessverre slik at mange klubber hvor medlemmene i dag flyr mindre fly sikkert tenker at det er greit å akseptere dette regelforslaget. Dette har flere årsaker: Den første er at det foreslåtte regelverk er så omfattende og komplisert at det er svært få som har lest gjennom alle dokumentene, og selv om man har gjort det, er det så komplisert og forvirrende at det er vanskelig å gjøre seg opp en klar mening. Den andre og viktigste grunnen er at man leser raskt gjennom de foreslåtte regler for de to minste klassene, synes dette ser lett byråkratisk ut, men godtar det fordi de uforståelige, ekstremt kompliserte reglene for den største klassen ikke får konsekvenser for min klubb! Ikke la likegyldighet i dag få store konsekvenser for fremtidige modellflyvere, dere selv inkludert!

Dette er korttenkt og en lite gjennomtenkt måte å akseptere dette forslaget på. Det er veldig mange av de som i dag flyr større og tyngre modeller som for 10 år siden fløy .40-size trainere og små skalamodeller, og som senere har hatt alle muligheter til å utvikle hobbyen sin.

De av dere som i dag stemmer for dette forslaget vil ikke ha de samme mulighetene - dere vil finne ut dette noen år frem i tid når dere har lyst til å bygge noe som er større og tyngre og som ville vært et logisk neste skritt for din hobby. Da treffer dere veggen i form av et regelverk som i praksis setter en stopper for dette!

NLF og SU viser til regler i Tyskland og Danmark, men vi treffer til stadighet modellflyvere fra disse landene som er helt oppgitt over et regelverk som er vesentlig enklere enn NLF's forslag, men som allikevel er så komplisert og begrensende at det i praksis ikke er mulig å bygge fly som er tyngre enn 25 kg.

Det er nå litt over halvannen måned igjen til fristen for høringen løper ut - det er på tide å gjøre noe, og gjøre det riktige! La oss ikke bevisstløst godta et regelverk som vil begrense/umuliggjøre avanserte, store og flotte modellfly i Norge - dette gjelder ikke bare de som flyr slike modeller i dag, men alle som en gang vil ønske å fly slike modeller! Hvis dette blir trumfet gjennom av NLF på neste ting vil det være umulig å fjerne dette uten å stifte et nytt forbund. La oss få opp et nytt, enkelt og lettforståelig regelverk som er i tråd med det LT ønsker seg, og som er med på å skape en positiv holdning til bygging, opplæring og flyving av modeller, ikke et ekstremt komplisert og byråkratisk regelverk som vil ødelegge gleden og interessen for store og avanserte modeller i Norge.

Vi vil bidra aktivt til et nytt regelverk når det foreliggende er forkastet, også på de temaer som ikke er belyst ovenfor.

Vennlig hilsen
                            Jetmodellklubben v/styret
                            Roar Leithe
                            Last edited by RoLe; 11-10-10, 16:49. Reason: Det vanlige...

Comment

• icepilot
                              • Jan 2006
                              • 70

Til informasjon: Det overstående innlegget er sendt på mail til alle klubber i Norge som har oppgitt email-adresse. Noen av klubbene har fått den flere ganger da det kom feilmelding om sendingen - det viser seg at den allikevel har gått gjennom.
                              Tor Christiansen

Skymaster F-16 1/6 med Jetcat P180
                              FeiBao Panther/GBooster 160
                              Savex L39/Wren 44
                              Grumania SU27/Wren 44
                              Spacewalker/OS 160 Gemini med selvstarter
                              Mustang/Laser 120
                              3x Kyosho F-16/Kontronik børsteløs
                              Kyosho T-33/Kontronik Børsteløs
                              Kyosho Cap 232/SC .91
                              + noen trainere og smårusk...

Comment

• strofe
                                • Sep 2004
                                • 249

Veldig bra skrevet RoLe, håper det kan vekke noen flere klubber!

Jeg regner med at de klubbene som ikke svarer i det hele tatt vil av SU regnes som positive til forslaget!
                                Mvh
                                Bent Andreassen

Harstad Modellflyklubb på Facebook
                                http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

Comment

Working...