Unconfigured Ad

Collapse

Vedrørende nytt regelverk

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sniper
    • Nov 2005
    • 1386

    #136
    Nå skal denne saken opp på et medlemsmøte ganske så snart, og jeg blir overrasket om ikke svaret blir i konsensus med denne tråden. Dersom det blir slik, vil vi tilføye at modellflyklubbens fremtid i NLF er høyst usikker dersom det foreslåtte regelverket blir realisert.
    Geir


    3D plane - 1D brain

    Comment

    • sunbird
      • Jan 2009
      • 98

      #137
      Originally posted by Outlaw
      Jeg mener valget nå er ganske enkelt: vi forkaster hele SU-forslaget og beholder nåværende regler. En sømløs og smertefri prosess, om ikke da det sittende styret bare står på sitt..
      Richard B.
      Helt enig, det holder i massevis, det har jo tross alt funket bra til nå.

      Comment

      • Outlaw
        • Feb 2006
        • 348

        #138
        La meg for ordens skyld legge til at Tønsberg MFK også vil svare seksjonen med krav om å legge hele sikkerhetsforslaget dødt. I løpet av året har styret i klubben ikke fått en eneste positiv tilbakemelding fra medlemmene på SU-forslaget. Da snakker jeg om folk med mye kompetanse og lang erfaring med modellfly i alle varianter..
        Richard B.
        Leder TMFK
        Last edited by Outlaw; 03-10-10, 18:50.

        Comment

        • Sundtair
          • Feb 2009
          • 1280

          #139
          Ser på " der ingen skulle tru at nokon kunne bu" , De har kjøpt en egen flyplass ute på en øy. Snakk om lekeplass, kun været å ta hensyn til. Vil takke Formann i Larvik for at han følger opp.
          Drømmer om en gress og en asfalt dekt stripe der flere kan hygge seg, med vann i nærheten for fly og båt, og ikke minst bussforbindelse så alle kan komme bort uansett alder med egen båt/fly.
          Det er gratis å drømme.

          Regler, MÅ nok lese dem også da... Da er det gjort, Plusse på litt om hvordan gå fram ved etablering av flyplass. og noe fra brevene til LT, SÅ er vi i mål

          Mvh Andreas
          Last edited by Sundtair; 04-10-10, 20:28. Reason: Har lest det orginale regelverket.
          Mvh Andreas
          Stevensaero, glede i noen balsaflak.
          PCM.at mye glede i litt carbon
          Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

          Comment

          • Narve
            • Oct 2010
            • 5

            #140
            Som ny på Forumet ser jeg at diskusjonen har tatt en riktig retning, man diskuterer nå det som er skrevet i forslaget og ikke lenger rykter. Jeg synes at de "reglene" som er foreslått ville være utmerket som en måte å forske på for de som ønsker å finne ut litt om de krefter som virker på våre modeller når de skal drive med egen konstruksjon, men ikke som regler, altså som supplerende opplysninger i et regelverk.
            Hva med de ferdigmodellene som er i klassen over 7Kg? Hvor mange av produsentene kan vise til et godkjent kvalitetssikringsprogram? Siden det skal være likhet for loven så måtte jo også disse modellene enkeltvis gjennomgå det samme programmet for godkjenning, jeg tror ikke at man helt har sett rekkevidden av hva dette vil bety i praksis.
            Jeg fikk forøvrig tilsendt en kopi av NAKs regelverk for RC-modellfly anno 1975 fra en kamerat som fant dette i noen gamle papirer, og det vil vel være det vi trenger også i dag, gjengitt nedenfor, beklager at tabuleringen har sviktet:

            NAKs Sikkerhetsregler for radiostyrte modellfly anno 1975!!!
            Hensikt:
            A. Sikkerhetskontrollen skal utføres for å redusere faren for flyhavari grunnet feil og mangler ved fly og/eller kontrollutstyr.
            B. Flysikkerhetsreglene skal hindre hasardiøs flygning.
            C. Ekstra sikkerhetstiltak er nødvendige ved stevner
            SIKKERHETSKONTROLL:
            A.1. Enhver som akter å fly skal før dagens første flukt foreta en nøyaktig og samvittighetsfull inspeksjon/kontroll av sitt RC-fly og RC-anlegg.
            (Ved stevner skal denne kontroll utføres av en utpekt ansvarlig kontrollør)
            A.2. Sender skal være frekvensmerket og ha frekvensflagg på antennen.
            Av/på bryter, stikker og antenne skal være i god stand. Strømkildens kapasitet skal være optimal (ladet).
            A.3. Installasjoner kontrolleres for:
            Feste og leie av mottaker og batterier, servofester, støtstenger, bellcranks og hengslers kvalitet.
            A.4. Flyet kontrolleres for:
            Vingefesters konstruksjon og kvalitet, tyngdepunktets plassering, rorflatenes utslag, motorfester og lyd-demper, startkrokens plassering.
            RC-anlegg og –fly som fremviser feil på noe punkt MÅ IKKE BENYTTES før mangler og feil er forsvarlig rettet.
            FLYSIKKERHETSREGLER:
            B.1. Flyplass velges i betryggende avstand fra bebyggelse. I nærhet av lufttrafikk er maksimal flyhøyde 130m (400 fot) uten spesiell tillatelse.
            B.2. Frekvensen skal kontrolleres om den er ledig før senderen slås på.
            B.3. Flyging over eller nær tilskuere bør unngås. Uforsiktig lav- eller snittflyging over/nær publikum er forbudt!
            B.4. Hvor flere flygere er samlet bør det utpekes en ”sikkerhetssjef”.
            B.5. Uerfarne flygere må ikke fly i nærvær av mange tilskuere, uten assistanse fra en rutinert RC-flyger.
            TILLEGGSREGLER VED KONKURRANSER:
            C.1. Arrangerende klubb skal oppnevne en sikkerhetssjef som er ansvarlig for at nødvendige sikkerhetsregler overholdes.
            C.2. Tilskuerne skal sikres ved å samle disse på et dertil egnet sted, og en sikkerhetslinje skal fastsettes. Overflygning av denne skal medføre øyeblikkelig landing.
            C.3. Det skal sikres mot forstyrrelser fra sendere som ikke er i bruk.
            NAK henstiller alle RC-flygere lojalt å følge disse viktige grunnregler.

            Trenger vi noe særlig mer enn dette???

            Comment

            • Outlaw
              • Feb 2006
              • 348

              #141
              Jeg viste nylig til de gjeldende reglene fra 2002, men egentlig så holder også disse eldre NAK/NLF-reglene fra 1975 som Narve her viser til - sålenge de blir fulgt!
              Og igjen - når kommer Modellflyseksjonen eller SU på banen i denne diskusjonen??
              Richard B.
              Leder Tønsberg MFK
              Last edited by Outlaw; 05-10-10, 13:46.

              Comment

              • strofe
                • Sep 2004
                • 249

                #142
                Er det noen som kan si noe om hvem som sitter i dette Sikkerhetsutvalget ?
                Mvh
                Bent Andreassen




                Harstad Modellflyklubb på Facebook
                http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

                Comment

                • nomore
                  • May 2006
                  • 517

                  #143
                  Hvem som sitter i sikkerhetsutvalget(SU) og styret generelt finner du her: http://www.modellfly.info/Styre_Stel...e_og_stell.asp
                  Thorbjørn Kirkeleit
                  Haugaland Modellflyklubb

                  Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                  Comment

                  • joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

                    #144
                    Takk Narve!

                    Setter stor pris på at du kommenterer sakene

                    Vi skal skille på regler og regler. Håper klubbene tar til seg sakene og foreslår hvordan vi vil ha det i svaret til SU. (Bortsett fra de klubbene som bifaller forslaget, aktivt eller ved å forbli passive fram til høringsfristen er ute)
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment

                    • Sniper
                      • Nov 2005
                      • 1386

                      #145
                      MFK Vingen har avholdt medlemsmøte angående høringsforslaget og det er nå offisielt at også denne klubben vil svare seksjonen med henstilling om å legge forslaget dødt. Dette til orientering.
                      Geir


                      3D plane - 1D brain

                      Comment

                      • Karmann
                        Moderator
                        • Oct 2006
                        • 735

                        #146
                        Kongsberg Modellfly Klubb har avholdt møte og støtter ikke høringsutkastet. Et tilsvar til SU vil bli sendt neste uke.
                        Mvh
                        Morten Aase

                        Comment

                        • Eureka
                          Forhandler
                          • Aug 2002
                          • 764

                          #147
                          Jeg regner med at alle de klubber som nå sier de vil be årsmøtet forkaste forslaget, stiller med representanter som kan utarbeide et nytt forslag overfor LT.

                          Kjell Aanvik

                          Comment

                          • Vingen300
                            • Oct 2003
                            • 81

                            #148
                            Originally posted by Eureka
                            Jeg regner med at alle de klubber som nå sier de vil be årsmøtet forkaste forslaget, stiller med representanter som kan utarbeide et nytt forslag overfor LT.

                            Kjell Aanvik
                            Som nevnt tidligere i denne tråden:


                            "Nytt" forslag utarbeidet....Done...
                            Ok, det trenger kanskje en revisjon, men bør absolutt være et godt utgangspunkt.

                            Jostein

                            Comment

                            • affa
                              Administrator
                              • Jul 2002
                              • 5877

                              #149
                              Om det skulle komme mange negative tilbakemeldinger på utarbeidet forslag så må jo også Seksjonen også stikke fingeren i bakken og vurdere om forslaget er godt eller ikke.

                              Jeg har ikke giddet å engasjere meg altfor mye men det er jo ikke NASA Space Shuttle vi fjernstyrer....

                              mvh
                              Alf

                              Sendt via Tapatalk fra min HTC Desire
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              • Eureka
                                Forhandler
                                • Aug 2002
                                • 764

                                #150
                                Originally posted by Vingen300
                                Som nevnt tidligere i denne tråden:


                                "Nytt" forslag utarbeidet....Done...
                                Ok, det trenger kanskje en revisjon, men bør absolutt være et godt utgangspunkt.

                                Jostein
                                Neppe.

                                I følge de reglene der kan jeg stille med et modellfly som veier 200 kilo, det vil neppe LT godta.
                                "velg en modell du tror du kan fly med god kontroll" - Jeg tror jeg kan fly hvilken som helst modell, sånn sett vil jeg alltid være innenfor regelverket.
                                "god kontroll" - hvor god kontroll er godt nok?


                                "vær spesielt nøye med flyets struktur og bærende flater. Vingefester er spesielt viktige " - hvor nøye er "nøye"
                                Holder det med å feste vingen med hyssing?
                                Det sier regelverket ingenting om.

                                Jeg kan gå gjennom alle punktene i i de reglene du henviser til, det er ingenting konkret om hva som er lov og ikke lov.

                                Kommer aldri til å bli akseptert som et regelverk av LT

                                Kjell Aanvik

                                Comment

                                Working...