Nå skal denne saken opp på et medlemsmøte ganske så snart, og jeg blir overrasket om ikke svaret blir i konsensus med denne tråden. Dersom det blir slik, vil vi tilføye at modellflyklubbens fremtid i NLF er høyst usikker dersom det foreslåtte regelverket blir realisert.
Unconfigured Ad
Collapse
Vedrørende nytt regelverk
Collapse
X
-
Comment
-
La meg for ordens skyld legge til at Tønsberg MFK også vil svare seksjonen med krav om å legge hele sikkerhetsforslaget dødt. I løpet av året har styret i klubben ikke fått en eneste positiv tilbakemelding fra medlemmene på SU-forslaget. Da snakker jeg om folk med mye kompetanse og lang erfaring med modellfly i alle varianter..
Richard B.
Leder TMFKLast edited by Outlaw; 03-10-10, 18:50.Comment
-
Ser på " der ingen skulle tru at nokon kunne bu" , De har kjøpt en egen flyplass ute på en øy. Snakk om lekeplass, kun været å ta hensyn til. Vil takke Formann i Larvik for at han følger opp.
Drømmer om en gress og en asfalt dekt stripe der flere kan hygge seg, med vann i nærheten for fly og båt, og ikke minst bussforbindelse så alle kan komme bort uansett alder med egen båt/fly.
Det er gratis å drømme.
Regler, MÅ nok lese dem også da... Da er det gjort, Plusse på litt om hvordan gå fram ved etablering av flyplass. og noe fra brevene til LT, SÅ er vi i mål
Mvh AndreasMvh Andreas
Stevensaero, glede i noen balsaflak.
PCM.at mye glede i litt carbon
Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUMComment
-
Som ny på Forumet ser jeg at diskusjonen har tatt en riktig retning, man diskuterer nå det som er skrevet i forslaget og ikke lenger rykter. Jeg synes at de "reglene" som er foreslått ville være utmerket som en måte å forske på for de som ønsker å finne ut litt om de krefter som virker på våre modeller når de skal drive med egen konstruksjon, men ikke som regler, altså som supplerende opplysninger i et regelverk.
Hva med de ferdigmodellene som er i klassen over 7Kg? Hvor mange av produsentene kan vise til et godkjent kvalitetssikringsprogram? Siden det skal være likhet for loven så måtte jo også disse modellene enkeltvis gjennomgå det samme programmet for godkjenning, jeg tror ikke at man helt har sett rekkevidden av hva dette vil bety i praksis.
Jeg fikk forøvrig tilsendt en kopi av NAKs regelverk for RC-modellfly anno 1975 fra en kamerat som fant dette i noen gamle papirer, og det vil vel være det vi trenger også i dag, gjengitt nedenfor, beklager at tabuleringen har sviktet:
NAKs Sikkerhetsregler for radiostyrte modellfly anno 1975!!!
Hensikt:
A. Sikkerhetskontrollen skal utføres for å redusere faren for flyhavari grunnet feil og mangler ved fly og/eller kontrollutstyr.
B. Flysikkerhetsreglene skal hindre hasardiøs flygning.
C. Ekstra sikkerhetstiltak er nødvendige ved stevner
SIKKERHETSKONTROLL:
A.1. Enhver som akter å fly skal før dagens første flukt foreta en nøyaktig og samvittighetsfull inspeksjon/kontroll av sitt RC-fly og RC-anlegg.
(Ved stevner skal denne kontroll utføres av en utpekt ansvarlig kontrollør)
A.2. Sender skal være frekvensmerket og ha frekvensflagg på antennen.
Av/på bryter, stikker og antenne skal være i god stand. Strømkildens kapasitet skal være optimal (ladet).
A.3. Installasjoner kontrolleres for:
Feste og leie av mottaker og batterier, servofester, støtstenger, bellcranks og hengslers kvalitet.
A.4. Flyet kontrolleres for:
Vingefesters konstruksjon og kvalitet, tyngdepunktets plassering, rorflatenes utslag, motorfester og lyd-demper, startkrokens plassering.
RC-anlegg og fly som fremviser feil på noe punkt MÅ IKKE BENYTTES før mangler og feil er forsvarlig rettet.
FLYSIKKERHETSREGLER:
B.1. Flyplass velges i betryggende avstand fra bebyggelse. I nærhet av lufttrafikk er maksimal flyhøyde 130m (400 fot) uten spesiell tillatelse.
B.2. Frekvensen skal kontrolleres om den er ledig før senderen slås på.
B.3. Flyging over eller nær tilskuere bør unngås. Uforsiktig lav- eller snittflyging over/nær publikum er forbudt!
B.4. Hvor flere flygere er samlet bør det utpekes en sikkerhetssjef.
B.5. Uerfarne flygere må ikke fly i nærvær av mange tilskuere, uten assistanse fra en rutinert RC-flyger.
TILLEGGSREGLER VED KONKURRANSER:
C.1. Arrangerende klubb skal oppnevne en sikkerhetssjef som er ansvarlig for at nødvendige sikkerhetsregler overholdes.
C.2. Tilskuerne skal sikres ved å samle disse på et dertil egnet sted, og en sikkerhetslinje skal fastsettes. Overflygning av denne skal medføre øyeblikkelig landing.
C.3. Det skal sikres mot forstyrrelser fra sendere som ikke er i bruk.
NAK henstiller alle RC-flygere lojalt å følge disse viktige grunnregler.
Trenger vi noe særlig mer enn dette???Comment
-
Jeg viste nylig til de gjeldende reglene fra 2002, men egentlig så holder også disse eldre NAK/NLF-reglene fra 1975 som Narve her viser til - sålenge de blir fulgt!
Og igjen - når kommer Modellflyseksjonen eller SU på banen i denne diskusjonen??
Richard B.
Leder Tønsberg MFKLast edited by Outlaw; 05-10-10, 13:46.Comment
-
Er det noen som kan si noe om hvem som sitter i dette Sikkerhetsutvalget ?Mvh
Bent Andreassen
Harstad Modellflyklubb på Facebook
http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/Comment
-
Hvem som sitter i sikkerhetsutvalget(SU) og styret generelt finner du her: http://www.modellfly.info/Styre_Stel...e_og_stell.aspThorbjørn Kirkeleit
Haugaland Modellflyklubb
Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modulComment
-
Takk Narve!
Setter stor pris på at du kommenterer sakene
Vi skal skille på regler og regler. Håper klubbene tar til seg sakene og foreslår hvordan vi vil ha det i svaret til SU. (Bortsett fra de klubbene som bifaller forslaget, aktivt eller ved å forbli passive fram til høringsfristen er ute)Absolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
"Nytt" forslag utarbeidet....Done...
Ok, det trenger kanskje en revisjon, men bør absolutt være et godt utgangspunkt.
JosteinComment
-
Om det skulle komme mange negative tilbakemeldinger på utarbeidet forslag så må jo også Seksjonen også stikke fingeren i bakken og vurdere om forslaget er godt eller ikke.
Jeg har ikke giddet å engasjere meg altfor mye men det er jo ikke NASA Space Shuttle vi fjernstyrer....
mvh
Alf
Sendt via Tapatalk fra min HTC Desire____________________________
Alf Wilhelm Hansen www.flygal.noComment
-
Som nevnt tidligere i denne tråden:
"Nytt" forslag utarbeidet....Done...
Ok, det trenger kanskje en revisjon, men bør absolutt være et godt utgangspunkt.
Jostein
I følge de reglene der kan jeg stille med et modellfly som veier 200 kilo, det vil neppe LT godta.
"velg en modell du tror du kan fly med god kontroll" - Jeg tror jeg kan fly hvilken som helst modell, sånn sett vil jeg alltid være innenfor regelverket.
"god kontroll" - hvor god kontroll er godt nok?
"vær spesielt nøye med flyets struktur og bærende flater. Vingefester er spesielt viktige " - hvor nøye er "nøye"
Holder det med å feste vingen med hyssing?
Det sier regelverket ingenting om.
Jeg kan gå gjennom alle punktene i i de reglene du henviser til, det er ingenting konkret om hva som er lov og ikke lov.
Kommer aldri til å bli akseptert som et regelverk av LT
Kjell AanvikComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment