Jeg tenkte komme med et par betrakninger;
Dersom man skal lage lover og regler, er det greit med en brainstorming for å komme opp med masse ideer. Okay.
Men etterpå bør man gå igjennom reglene, og spørre seg selv;
-Kan man kontrollere at regelen overholdes?
Dersom regelen ikke kan kontrolleres, faller vitsen med regelen bort.
Enig?
Da bør man fjerne regelen, eller flytte den over som en anbefaling til en håndbok for modellflyvere.
En fin oppgave for de i nlf med skrivekløe,
Noen eksempler på om "Kan man kontrollere at regelen overholdes?";
§ 1
SØRG FOR AT FLYET DITT ER I ORDEN FØR DU FLYR DET. DERSOM DU ER I TVIL, SÅ BE OM HJELP FRA NOEN SOM KAN HJELPE DEG.
Min kommentar;
Jaha.
Hva er vitsen med å ha dette som en regel? Skal man stille med inspektører overallt, til enhver tid som spør deg; Er flyet greit?
Ikke? Neivel, da er regelen bortkastet. Hører hjemme i en håndbok.
Uansett størrelse på flyet vil jo folk ikke chrasje med vilje. Jo større flyet er, jo mere paranoid blir man på dobbelsjekking av flyet.
§2
SØRG FOR AT DU KAN FLY FLYET DITT. DERSOM DU ER I TVIL, SÅ BE OM HJELP FRA NOEN SOM KAN HJELPE DEG.
Min kommentar;
Igjen;
Skal man stille med inspektører overallt, til enhver tid som spør deg; Kan du fly flyet ditt? Ser dere det for dere?
Ikke? Neivel, da er regelen bortkastet. Hører hjemme i en håndbok.
§3
VIS HENSYN NÅR DU FLYR OG UTSETT IKKE DEG SELV ELLER ANDRE FOR FARE MED FLYGINGEN DIN.
Min kommentar;
Igjen;
Skal man stille med inspektører overallt, til enhver tid som sjekker om folk utsettes for fare?
Ikke? Neivel,da er regelen bortkastet. Hører hjemme i en håndbok.
§4
VÆR HENSYNSFULL OG HJELPSOM MOT ANDRE PILOTER SOM BER OM DIN HJELP.
Min kommentar;
Igjen;
Skal man stille med inspektører overallt, til enhver tid som sjekker om
man er hensynsfull og hjelpsom?
Ikke? Neivel,da er regelen bortkastet. Hører hjemme i en håndbok.
Og så videre, og så videre, i det uendelige.
Til de som sier; Slutt og syt, og kom med konstruktiv kritikk;
Hele greia må dumpes, fordi det er for omfattende.
Det er fullstendig skivebom i så stor grad, at, ja, hva skal man si?
Dersom man skal lage lover og regler, er det greit med en brainstorming for å komme opp med masse ideer. Okay.
Men etterpå bør man gå igjennom reglene, og spørre seg selv;
-Kan man kontrollere at regelen overholdes?
Dersom regelen ikke kan kontrolleres, faller vitsen med regelen bort.
Enig?
Da bør man fjerne regelen, eller flytte den over som en anbefaling til en håndbok for modellflyvere.
En fin oppgave for de i nlf med skrivekløe,
Noen eksempler på om "Kan man kontrollere at regelen overholdes?";
§ 1
SØRG FOR AT FLYET DITT ER I ORDEN FØR DU FLYR DET. DERSOM DU ER I TVIL, SÅ BE OM HJELP FRA NOEN SOM KAN HJELPE DEG.
Min kommentar;
Jaha.
Hva er vitsen med å ha dette som en regel? Skal man stille med inspektører overallt, til enhver tid som spør deg; Er flyet greit?
Ikke? Neivel, da er regelen bortkastet. Hører hjemme i en håndbok.
Uansett størrelse på flyet vil jo folk ikke chrasje med vilje. Jo større flyet er, jo mere paranoid blir man på dobbelsjekking av flyet.
§2
SØRG FOR AT DU KAN FLY FLYET DITT. DERSOM DU ER I TVIL, SÅ BE OM HJELP FRA NOEN SOM KAN HJELPE DEG.
Min kommentar;
Igjen;
Skal man stille med inspektører overallt, til enhver tid som spør deg; Kan du fly flyet ditt? Ser dere det for dere?
Ikke? Neivel, da er regelen bortkastet. Hører hjemme i en håndbok.
§3
VIS HENSYN NÅR DU FLYR OG UTSETT IKKE DEG SELV ELLER ANDRE FOR FARE MED FLYGINGEN DIN.
Min kommentar;
Igjen;
Skal man stille med inspektører overallt, til enhver tid som sjekker om folk utsettes for fare?
Ikke? Neivel,da er regelen bortkastet. Hører hjemme i en håndbok.
§4
VÆR HENSYNSFULL OG HJELPSOM MOT ANDRE PILOTER SOM BER OM DIN HJELP.
Min kommentar;
Igjen;
Skal man stille med inspektører overallt, til enhver tid som sjekker om
man er hensynsfull og hjelpsom?
Ikke? Neivel,da er regelen bortkastet. Hører hjemme i en håndbok.
Og så videre, og så videre, i det uendelige.
Til de som sier; Slutt og syt, og kom med konstruktiv kritikk;
Hele greia må dumpes, fordi det er for omfattende.
Det er fullstendig skivebom i så stor grad, at, ja, hva skal man si?
Comment