Unconfigured Ad

Collapse

Vedrørende nytt regelverk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bomberguy
    • Jun 2006
    • 746

Under Diverse ligger det nå et forum som heter "Nytt regelverk for modellfly i Norge". Jeg oppfordrer alle klubbene til å legge ut sitt svar til NLF/SU her.

Tanken er å legge ut svar med klubbens navn som tittel og så stenge tråden slik at det ikke blir kommentarer på det enkelte svar til forbundet. Da har vi et helt rent forum som kun inneholder informasjon.

Jeg er en av moderatorene i dette ene forumet og vil ta bort alle forsøk på kommentering uansett om man er enig eller ikke i det som er skrevet.

Sender også en stor takk til Xilian for at han har lagt til rette for et slikt forum

Comment

• forumpilot
      • May 2008
      • 26

Jeg vet det er lite hensiktsmessig å klippe ut deler av reglementet, men dette sitatet klarte jeg ikke la være..

Dette gjelder instruktør 2, det er de som ska godkjenne B-bevis (alle som skal leke med fly over 7Kg)

Sitat:
      Utdanning: Fullføre videregående skole, idrettslinje med modellfly som idrettsgren. 3 år med ca 200 timer pr år til
      fordypning og trening. I tillegg kommer rene idrettsfag som treningslære og fysiologi.
      I mangel på tilsvarende utdanning foreslår vi at styret i modellflyseksjonen velger ut 3-5 personer som en kjerne til
      å utvikle Instruktør klasse 2 utdannelsen. Disse velges ut fra egne prestasjoner på høyt nasjonalt nivå, med antatt
      evne til å fungere som instruktører både sosialt og pedagogisk og helst med utfyllende kompetanse på flere
      områder.
      Sitat slutt.

Comment

• xilian
        Chief Executive Officer
        • Feb 2009
        • 6522

ja.. har sett den der... meget fornuftig.
        Tenker nok gutteklubben grei kommer farende
        når jeg skal ut å teste et fly på 8kg .... mm....
        Tom I. Arntsen

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

En ting jeg lurer på. Det sies at det kommende regelverket skal gjelde alle. om man er medlem i modellflyseksjonen eller ikke. Da bør vel flere klubber en de som er medlem få lov til å være med å bestemme også? er selv medlem i en klubb som ble startet i 1976. vi er vel nermer 50 medlemmer hvis jeg ikke husker helt feil. og vi har hatt egen forsikring fra før modellflyseksjonen kom med forsikring. Har før arrangert NM Blant annet. noe vi ikke får lov til lengre fordi vi ikke er medlem. Men det er jo slik de har holdt på hele tiden. her skal folk tvinges til å bli medlem enten de vil eller ikke
          Click image for larger version

Name:	1274909322_resized.jpg
Views:	1
Size:	30.4 KB
ID:	571416
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

Comment

• Sundtair
            • Feb 2009
            • 1280

Hentet fra brevet som LT skrev til Fagernes Gutta
            Med den rivende utviklingen som finner sted i RC-sporten, er det for LT også innlysende at
            formaliserte lover og regler presser seg frem. Dette vil være regler som fokuserer på sikkerhet, og som
            omhandler alle, inkludert piloter som ikke er tilsluttet noen organisasjon. Dette er noe LT vil jobbe
            med fremover, i samarbeid med utøvere av sporten og organisasjonene. Vi tar derfor gjerne imot
            tilbakemeldinger og deres meninger om det vi har skrevet.
            "Underskrevet" av Morten og Jack i LT

LT krever regler som dekker alle, at dere ikke for lov til å være med er ikke nødvendig vis sant. Dere har full rett til å levere inn til NLF, om de ikke vil ta i mot et forslag fra en modellflyklubb så synes jeg synd på dem(NLF)

Når det gjelder å legge ut svaret til sin klubb på den nye siden til jamie. Så støtter jeg det fullt ut, for det må så klart være lov å si seg enig med SU og tørre å stå for det om de finnes. Det vil være et godt hjelpemiddel for de som sliter med å finne de riktige ordene enten det er for SU sitt eller ikke. Og om noen kopierer er det også greit.
            Og jo flere som svarer NLF jo bedre grunnlag har de til å forkaste, justere, eller innføre de nye reglene.
            Alle klubbene tilknyttet NLF bør svare selv om det bare skulle stå: "ingen kommentar"

Nå har jeg utdannelse så de behøver ikke gå så langt. Det ville bli rene julekvelden på neste årsmøte i foreningen om vi skal starte med å godkjenne alle modellfly før flygning også.

Håper alle leser brevet som LT skrev til Fagernes gutta litt lenger ned, Bland det med noen av forslagene som har kommet så må det bli bra.

Mvh Andreas Sundt
            Last edited by Sundtair; 24-09-10, 00:02. Reason: litt til
            Mvh Andreas
            Stevensaero, glede i noen balsaflak.
            PCM.at mye glede i litt carbon
            Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

Comment

• Alfalfa
              • Jul 2002
              • 988

Originally posted by forumpilot
              Jeg vet det er lite hensiktsmessig å klippe ut deler av reglementet, men dette sitatet klarte jeg ikke la være..

Dette gjelder instruktør 2, det er de som ska godkjenne B-bevis (alle som skal leke med fly over 7Kg)

Sitat:
              Utdanning: Fullføre videregående skole, idrettslinje med modellfly som idrettsgren. 3 år med ca 200 timer pr år til
              fordypning og trening. I tillegg kommer rene idrettsfag som treningslære og fysiologi.
              I mangel på tilsvarende utdanning foreslår vi at styret i modellflyseksjonen velger ut 3-5 personer som en kjerne til
              å utvikle Instruktør klasse 2 utdannelsen. Disse velges ut fra egne prestasjoner på høyt nasjonalt nivå, med antatt
              evne til å fungere som instruktører både sosialt og pedagogisk og helst med utfyllende kompetanse på flere
              områder.
              Sitat slutt.
              Det var dette problemet jeg tenkte på i denne posten, datert 02.05... Avsnitt 7 og 9...

http://www.modellflynytt.no/showthre...l=1#post241549

Høyst reellt...
              Last edited by Alfalfa; 24-09-10, 07:18. Reason: T#€tefeil... :(

Comment

• Bomberguy
                • Jun 2006
                • 746

Originally posted by tyor
                En ting jeg lurer på. Det sies at det kommende regelverket skal gjelde alle. om man er medlem i modellflyseksjonen eller ikke. Da bør vel flere klubber en de som er medlem få lov til å være med å bestemme også? er selv medlem i en klubb som ble startet i 1976. vi er vel nermer 50 medlemmer hvis jeg ikke husker helt feil. og vi har hatt egen forsikring fra før modellflyseksjonen kom med forsikring. Har før arrangert NM Blant annet. noe vi ikke får lov til lengre fordi vi ikke er medlem. Men det er jo slik de har holdt på hele tiden. her skal folk tvinges til å bli medlem enten de vil eller ikke
                [ATTACH=CONFIG]33432[/ATTACH]
                Så lenge LT ikke har laget en forskrift som regulerer modellfly kan dere se bort ifra det foreslåtte regelverket hvis det blir innført. Slik saken er nå så vil det kun gjelde klubber tilsluttet NLF.
                Faren her er at SU/NLF greier å påvirke LT til å sette urimelig høye krav til et sikkerhetssystem som vil gjelde hele modellflynorge når det blir en offisiell forskrift fra LT, og da vil dere også bli omfattet.
                Last edited by Bomberguy; 24-09-10, 07:55. Reason: tillegg

Comment

• Sundtair
                  • Feb 2009
                  • 1280

LT vil når tiden er inne sende sin forskrift ut på høring. Men da er det kun små justeringer som vil bli gjordt. Så alle kan bidra til en vis grad. Derfor må alle engasjere seg nå. Er du i tvil om NLF ser på dine svar (Når dere ikke er medlemmer av NLF) Ville jeg sendt mitt svar til LT også for å vise hvor dere står. Det er også en av grunnene til at jeg ønsker at alle som sender et svar til NLF (ev.LT) legger det ut må nettet... dvs forumet som Jamie har opprettet.
                  Regner med at LT også vil lese der for å følge med. Og man trenger ikke utdannelse for å ha gode holdinger, noe som bør være det viktigste. Vedkommende behøver ikke være verdensmester i flygning heller.
                  En annen ting er at jeg er sterkt i mot å utelukke folk som ikke er medlemmer fra stevner osv(de må så klart ha en forsikring)
                  Man skal heller ha det slik at folk selv ser at det er fint å være medlem.
                  Skulle de nye reglene bli inført regner jeg med at mange melder seg ut, for dette er kun en hobby der det er deilig å kunne fly noe man har bygd, satt sammen eller kjøpt.
                  Jeg ble litt skuffet når de var så negative på Kjose strippa for enn stund siden(de nye reglene). men etter å ha lest litt mer skjønner jeg at noen blir "litt forbannet" forbauset. Jeg har stort sett alltid flyd på diverse jorder for meg selv. Så en Søndag mitt under Notodden stevnet tenkte jeg det var smart å fly på kjose. Nå var det flere der en jeg trodde, men det gikk veldig bra. Det var en rolig å behagelig stemning som smittet lett over til meg.(Enkle regler, ingen hendelser mens jeg var der) Så skulle det bli utsjekk på et fremtidig "tungt fly" ville ikke det føles like godt. for da måtte man bryte regelverket allerede på første tur. Personlig så liker ikke jeg å ha "masse" folk rundt på første tur, kun en eller to personer som jeg mener er til hjelp. Så bare der er sikkerheten til andre ivaretatt.

Som E.R sier så er det muligheten til å få en flyplass som er det store problemet. Kjose er en kjempefin plass, men det er litt langt om man vil ta med sine barn på en rask kveldstur for å fly. En annen ting er at de yngste må ha noen til å kjøre dit.
                  Så for min egen del skal jeg prøve å finne et jorde i nærheten. Vil nok legge inn litt tid for kjose også, for det var en hyggelig stemning der man vil få hjelp om man spør.

Mvh Andreas
                  Mvh Andreas
                  Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                  PCM.at mye glede i litt carbon
                  Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

Comment

• Superstar40
                    • Dec 2002
                    • 1667

Sitter og leser delen for krav til A og B pilot bevis. Det er ting som fullstendig idiotisk eller ikke å anbefale, jeg flyr med Graupner radio og dra ut antennen fullt ut før du starter flyet er en større snuble fare for omgivelsene enn at jeg har den nedslått. Det burde heller være et avsnitt om utsjekk av ror, motor, vippebrytere og antenne etter at modellen er plassert på rullebanen og er klar for avgang. Det kan skje mye mellom depot og flystripe. Med dagens 2,4 radioer så er heller ikke punktet aktuelt

Første øvelse for en som skal ta A bevis er avgang med høyre eller venstre sving og komme tilbake i korrekt høyde - hva fa....... er korrekt høyde.

Man skal ta et firkantet landingslegg - jeg lærte på skolen at summen av en firkant er 360 grader og det vil jo bety at man er på vei bort fra stripa igjen skal man følge det.

Når det gjelder øvelsene i bevis B - så synes jeg at flyr man en IMAC modell så skal man beherske øvelsene i Basic programmet og flyr man sport eller acro så skal man beherske øvelsene i Sport 07 eller den til enhver tid gjeldene program for instegsklassen i F3A. Tilsvarende kan gjelde for scala, man skal beherske øvelsene som gjelder i en konkurranse.

Og hva er riktig gjennomført øvelse? Skal rollen være axial? Dette er jo omtrent umulig med en del skala modeller eller høyvingede fly av trainer type. Mye av dette virker lite gjennomtenkt og iblant er det mye smør på flesk.

Må innrømme at jeg blir litt oppgitt og irritert etterhvert som jeg leser meg igjennom dokumentene.
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Sniper
                      • Nov 2005
                      • 1386

Det er godt å se at jo flere som leser reglene, jo flere er det som "våkner". Skummelt å tenke på at dette kunne/kan bli trumfet gjennom fordi at mange modellflygere rundt om ikke gidder å engasjere seg.

Når det gjelder det E.R. sier om nedlagte/manglende striper så er jeg hjertens enig. På dette forumet har jeg tidligere tatt til orde for at forbundet burde jobbet mer for å bidra til å skaffe områder regulert for modellflyaktivitet - dem blir det færre og færre av. Og modellflyseksjonen er den største i NLF! Det står pinadø ikke på antall fotballbaner eller golfbaner rundt forbi.. I forlengelsen av spørsmålet kunne man lure på hva kontingenten vår gikk til - om modellfyaktivitet ble fremmet, eller om det meste ble pløyet inn i fullsizerelatert virksomhet. Jeg tillot meg å spørre, men har vel aldri (i hvert fall på dette forumet) fått så øra flagra såpass av tidligere leder. Kritikk var ikke ønskelig, og man skulle ikke stille spørsmål, basta.

Litt OT det ovenfor, men poenget er at holdningen til egne medlemmer var den samme med hensyn til SU`s forslag til regelverk. "Nå må dere slutte å spørre så mye og heller la SU jobbe i fred". Jeg blir en smule irritert på et forbund som ikke lytter til sine mange medlemmer.. Forhåpentligvis har de fanget opp signalene som blir gitt fra dette forumet.
                      Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Alfalfa
                        • Jul 2002
                        • 988

Originally posted by E.R.
                        Hovedproblemet tror jeg er å finne egnede steder å gjøre dette på. I Sandefjord har vi ingen modellflyplass i det hele tatt lenger, og nå er fordundre meg noen flygere anmeldt for å ha flydd elektrofly fra et kommunalt område. Med naboprotester og underskriftskampanje og hele pakka.
                        Var det i Sandefjord?!?? Hvor i Sandefjord var dette evt?
                        Nå er det heidundrende mange særinger i S.fjord i forhold til innbyggertallet, så jeg har på en måte sluttet å bli overrasket, men...

Tror ikke de (pilotene) skal vente all verdens hjelp fra forbundet, desverre...

Off Topic, men..
                        Min ringe mening er at golf er det desidert mest triste og døveste man kan gjøre som innebærer baller, hull og kølle i hånda...

Comment

• GTI20
                          Moderator
                          • Jul 2008
                          • 1426

Originally posted by Alfalfa
                          Var det i Sandefjord?!?? Hvor i Sandefjord var dette evt?
                          Nå er det heidundrende mange særinger i S.fjord i forhold til innbyggertallet, så jeg har på en måte sluttet å bli overrasket, men...

Tror ikke de (pilotene) skal vente all verdens hjelp fra forbundet, desverre...

Off Topic, men..
                          Min ringe mening er at golf er det desidert mest triste og døveste man kan gjøre som innebærer baller, hull og kølle i hånda...
                          Ganske sikker på at det er på gokkstad haugen. Har selv blitt kjeppjaget vekk der i fra.
                          Last edited by GTI20; 25-09-10, 09:28.
                          syntes det er like gøy å se på som det er å fly
                          carl goldberg ultimate
                          DJI S900
                          piper pawnie el kjærre

Futaba 14SG
                          diverse epp tjafs
                          Per-Egil Furuseth

Comment

• arhennie
                            • Mar 2008
                            • 4316

I klassen 1-7 kg er det kun stilt krav til at det gjøres en preflight sjekk. Det stilles ingen krav utover det i dokument 3a 1-7kg. Til sammenlikning stilles det jo krav til B-bevis for klassen 7-25 jfr. dok 3b.

Men så ser jeg i opplæringsplanen (dok 8.2 og 8.4) at det kreves A-bevis for å fly klassen 1-7kg.
                            Jeg tenker på fremtidige nybegynnere. Er det meningen at man skal holde på med skoling frem til nybegynneren er klar for å ta A-prøven? En god gammel trainer veier minst 2,5kg. men det skal man altså ikke få lov til å trene med. Man må da øve på med leksaker under 1kg. for å kunne lære seg opp ?

For helikopter er dette mindre problematisk, da et typisk nybegynner helikopter som T-rex 450 veier under 1 kg. Selv om mange finner det enklere å begynne med et større og stødigere helikopter, f.eks 500, men den bikker 2 kg. flyvekt.

Jeg kan i allefall ikke se for meg at vår klubb skal ha ressurser til å holde på med skoling av alle nybegynnere helt frem til avlagt A-prøve. Prøven er ikke veldig avansert, men den skal gjennomføres med få feil står det, og man skal antagelig kunne lande på første forsøk. Det krever for mange en del trening å komme dit.

Videre synes jeg kravet til B-prøven virker relativt enkle sammenliknet med A. Bortsett fra spinn-øvelsen. Den vet jeg ikke om er enkel eller ikke? Men det jeg mener er at kravene til piloten er veldig lave sammenliknet med kravene til selve flyet med sertifisering av modell med pilot og salgsmeldinger og dette byråkratiske tullet.

For helikopter og klasse B vet jeg ikke, for der ser det ut som B er blåkopi av A. Tenkte først det må være noe feil der. Men mulig de har tenkt så langt som at heli over 7kg. stort sett kun består av store skala helikoptre, og de er ikke i stand til å fly noe særlig heftigere enn A-kravet uansett.
                            Varios største Benzin Trainer veier 7,3 kg. ser jeg, og det er vel ett av de få i denne klassen som er i stand til noen form for acro.

Disse A og B klasse kravene ville vært mer menigsfylte om man økte vektgrensen noen kilo.

Kravet til oppvisningspilot synes jeg er litt merkelig. Anbefaling fra klubb osv. Det vil jo sprike vanvittig. Fly-guden i én klubb kan jo være langt dårligere en snitt-piloten i en annen. Det burde heller vært et C-bevis for å konkretisere kravene slik at det blir likt for alle.
                            Hva er en oppvisningspilot?
                            De som står for demoflyging på stevner flyr jo oppvisning, men de er jo ikke farligere for omgivelsene enn de øvrige deltakerne på samme stevne.
                            Derimot de som flyr oppvisning på arrangementer som messer og marknader, pauseunderholdning på fotballkamper osv. Disse bør det stilles strengere krav til synes jeg. Og det er kanskje og det som er ment..?
                            Last edited by arhennie; 25-09-10, 09:16. Reason: typo
                            arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

Comment

• jab
                              • May 2007
                              • 407

Var litt i tvil om jeg skulle skrive dette innlegget, men vi lar det stå til.

Vi begynner etterhvert å få endel piloter som har vært og spist lunsj på instruktørkurs. I den sammenhengen har jeg det siste halvåret++ prøvd å studere reaksjonene rundt meg når til tider overivrige instruktører forteller hvordan fremtiden blir med tester og fly bevis.

I grove trekk så har jeg observert følgende reaksjoner:

- Åpenbar forundring på grensen til vantro
                              - Tørr latter etterfulgt av hoderisting
                              - Ignorere samtale emne / skifte emne
                              - Sammenbite tenner og stivt blikk ned i flymodell (Ja du leste rett, passiv aggresjon...)

En annen generell trend jeg har observert er at nybegynner piloter reagerer med vantro, mens erfarne piloter reagerer med oppgitthet / aggresjon.

Ikke en eneste gang har jeg sett responser som jeg vil tolke som positive. Dette er i mine øyne veldig skremmende, og lover ikke bra for fremtiden, spesielt med tanke på rekruttering.

Dette er selvfølgelig en totalt uvitenskapelig observasjon som også sannsynligvis er noe farget av mitt eget negative syn på foreslått regelverk. Men trenden er nok der.

Comment

• Cubman
                                • Jan 2006
                                • 34

Leser alle innleggene med stor interresse, men det er ikke lett å vite om man skriver som privatperson, medlem i en klubb eller NLF. Eller kanskje man bare ønsker å diskutere/kverulere. Minner om paragraf 1 på forumet:
                                §1 Profil, signatur og personlig informasjon.
                                Profilen din *skal* og må inneholde fullt navn, fødselsår og bosted.
                                Lag en kort signatur. Lange signaturer gjør trådene rotete. Bruk signaturen til å vise andre hvem du er, gjerne med navn.
                                Signaturen skal ikke inneholde en liste over hele oppsettet ditt. Bruk profilen din dersom du ønsker å dele hva du har i hangar’en.

Svein Rudshagen
                                Moss Modellflyklubb
                                Svein Rudshagen
                                Moss modellflyklubb

Comment

Working...