Unconfigured Ad

Collapse

Vedrørende nytt regelverk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ofly61
    • Apr 2008
    • 785

Originally posted by arhennie
    .
    .
    En god gammel trainer veier minst 2,5kg. men det skal man altså ikke få lov til å trene med.
    Man må da øve på med leksaker under 1kg. for å kunne lære seg opp ?
    .
    .
    De fleste i dag starter hobbyen med en eller (flere) RTF godt under 1kg så jeg tror ikke
    vekt grensa blir det helt store problemet. For de som mener at modeller under 1kg er
    mindre verdige "leker" står litt i kontrast til bruksanvisningene på de fleste RTF fly
    "... this modell is not a toy ..." Spøk til side jeg tror ikke noen har vondt av å
    trene med fly under 1kg.

NB! Jeg forsvarer ikke dette overbyråkratiske regeleverk forslaget som åpenbart
    er for overfokusert på vekt og overser fart og motorkraft som faktorer. Antar at
    fart og motorkraft ble for komplisert, vekt er enkelt og lett målbart.

Odd H.

Comment

• arhennie
      • Mar 2008
      • 4316

Originally posted by Ofly61
      De fleste i dag starter hobbyen med en eller (flere) RTF godt under 1kg så jeg tror ikke
      vekt grensa blir det helt store problemet. For de som mener at modeller under 1kg er
      mindre verdige "leker" står litt i kontrast til bruksanvisningene på de fleste RTF fly
      "... this modell is not a toy ..." Spøk til side jeg tror ikke noen har vondt av å
      trene med fly under 1kg.
      Jeg tittet litt på diverse fly på elefun. Det finnes noe som jeg tipper er brukbart under 1 kg.
      Multiplex Easycub ved vs. 1400mm og vekt 850g. er sikkert et godt alternativ for en nybegynner.
      Man kan jo fly Easystar også, men den det var vel ikke lov med kastefly tror jeg? (Til prøven altså, ikke å fly generelt).
      Ready MK2 fra TS er vel et populært sted å begynne. Det står ikke oppført vekt, men med .46 motor og fuel osv. så blir denne antagelig ulovlig. Samme med Multiplex Mentor, og som sagt den gode gamle balsatraineren er jo bare å glemme for en nybegynner.

Det går selvsagt an å lære seg å fly på mindre og lette modeller. Men på mange steder kan det være litt utsatt for vind og da blir de små isoporgreiene fort ganske ubrukelige, der det fortsatt går fint å fly en litt tyngre trainer.
      Last edited by arhennie; 25-09-10, 13:57. Reason: typo
      arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Syntes ikke det er interesant å begynne å plukke på smådetaljer i forslaget. Grunnen til det er at jeg mener hele forslaget MÅ forkastes. Hovedårsaker:

- Jeg ser ingen antydning til beskrivelse av noen sikkerhetspolicy som skulle ligge til grunn for SU`s "arbeide" så langt.

- Mandatet MÅ komme klart fram! Slik jeg ser det er det begynt å lages regler basert på at LT i framtiden vil komme med regler som vil omfatte hobbyen vår. Uten noen som helst plan. Gutteroms-leking...

- Gjentar at jeg forventer et minimum av profesjonalitet rundt de to hovedfaktorene som MÅ på plass. Sikkerhet mot skade/død og unngå konflikt med luftfartøyer.

- Et minimum av profesjonalitet betyr at man skal bruke og dokumentere risikoanalyser. Slikt begynner med en idè-dugnad! Har den vært? Den skal involvere ganske mange, også utenforstående som skal være svært kritiske uten nødvendigvis å kjenne aktiviteten i detalj...

- Modellflyseksjonen bør/skal så beskrive hvilke systemer de vil bruke for å registrere uønskede hendelser for å jobbe videre med risikoredusering, men det skal IKKE stå detaljbeskrevet i LTs regelverk. Det er Modellflyseksjonens jobb å videreutvikle en håndbok for aktiviteten vår. LT skal ikke gjøre dette, men OVERVÅKE seksjonens arbeide. DET er nemlig LTs mandat.
        Seksjonen vår(?) må snart skjønne hva det vil forventes av dem i et regelstyrt regime. De må være proaktive, og de må være realistiske. Nullrisiko er umulig, og styringen må stå i forhold til aktiviteten som utøves.

- Datainnsamling, årsaksanalyser og risikoreduserende tiltak som evt vurderes som nødvendige SKAL være seksjonens jobb, og dette er en kontinuerlig prosess. I denne fasen vi er inne i nå skal det IKKE lages et rigid og svært mangelfullt regelverk som både kan legge fatale begrensninger på utviklingen, eller i verste fall, eksistensen av hobbyen. Og slik jeg ser det; et regelverk som dessverre ikke tar høyde for det aller viktigste for LT. Nemlig fare for konflikt med andre luftfartøyer.

- Anbefaler dem av dere som kan litt om/er interesserte i luftromsbruk å sette dere ned og tenke på et fornuftig forslag til hvordan vi skal forholde oss til dette på mest mulig fleksibel og ikke minst best måte for oss. Her er vi inne på det kjerneområdet som LT garantert vil være mest interessert i!!! Jeg håper og tror nemlig at høringsforslaget blir forkastet, og da må det komme noen vektige argumenter fra klubbene, og ikke minst noen konkrete og reelle forslag til nytt og videre arbeide. Mest mulig fleksibilitet i vår mulighet til å benytte luftrommet best mulig betyr blant annet at Seksjonen MÅ legge ned en god del jobb i å i ytterste konsekvens sertifisere de forskjellige flystripene våre iht luftromsinndelingen i landet. Hvis de ikke gjør dette vil vi sannsynligvis få katastrofalt stramme regler til luftromsbruk jevnt over hele fjøla. Glem IGG, glem termikkjakt, i verste fall kan vi glemme store looper... Her må Seksjonen se farene og jobbe FOR medlemmene.

Kommende regler (for å tilfredsstille LT) må ikke forveksles med hva vi skal kunne forlange av Håndbok for Modellflyseksjonen! Det er to forskjellige ting. Vektklasser, regler for oppvisninger, sikkerhetsregler for stripa, sjekkliste før flight og A-bevis, B-bevis, gutteklubben Grei-bevis osv skal beskrives i Håndboken. Og der skal IKKE beskrives regler som igjen er beskrevet i høyere organer. Som FAI etc.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Sundtair
          • Feb 2009
          • 1280

Brevet fra LT er ekte

Jeg tok meg den frihet å sende noen spørsmål til Morten i LT siden det ble tvilt på at brevet fra LT var ekte.
          Noe som ikke kunne stå som et spørsmålstegn. Spurte om litt til i håp om at jeg fikk noe svar. Om noen ønsker Mailen tilsendt er det bare og sende en PM til meg.
          Jeg legger her ut mailen kopiert. Det i kursiv har Morten fra LT skrevet. Jeg greide ikke å få med blåfargen og måtte gjøre det om til kursiv.
          Så nå håper jeg alle får noe å tenke på fram mot høringsfristen. Og jeg håper at det kommer konsruktive motforslag

Hei!

Siden jeg egentlig ikke er på jobb akkurat nå, vil det bli et relativt kort svar på din henvendelse. (Svarer direkte i teksten din med blå tekst.)

Mvh

Morten Raustein
          Flyoperativ inspektør
          Allmennflyseksjonen/UAS
          Operativ Avdeling
          Luftfartstilsynet

Hei Morten

Du kan velge å slette denne mailen eller svare, da jeg føler at jeg går utenom tjenestevei som ville vært via klubb til NLF og så til dere.

På Forumet http://www.modellflynytt.no/showthre...egelverk/page2
          blir det sådd tvil om dokumentet fra LT eller rettere sagt deg, om NLF har tuklet med det. Før medlemmene har fått se det.
          Synes det ligner veldig på det som har blitt sagt rundt UAS. Så jeg er personlig sikker på at det er ekte.

Så til spørsmålene:

Kan du bekrefte at det er ditt brev?

Dette er mitt brev, og det er skrevet av meg i samråd med mine overordnede i LT. Det som er av juridiske betraktninger, er forsøkt fremstilt i "folkelig innpakning", og kvalitetssikret av LT's jurister.

Har dere gått igjennom reglene til NLF?

Jeg har sett flere foreløpige utkast til regler, og har hatt samtaler med flere i både sikkerhetsutvalget og styret i modellflyseksjonen i NLF på uformell basis, men har ikke studert dem inngående. Noen tilbakemeldinger på enkelte ting har jeg imidlertid gitt, basert på det jeg til enhver tid har hatt av tilgjengelig informasjon.

Et rykte sier at vektgrensen er flyttet til 10 og 30 kilo. (Reglene blir ikke bedre for det er min mening) på uas møte sa du at reglene skulle være like?

Justering av vektgrenser har vært diskutert, og en harmonisering med det som finnes i andre land og en UAS forskrift, har vært et mål. Imidlertid er dette et nytt sett med regler som skal tilpasses dagens virkelighet for modellflyging, og LT har foreløpig ikke gitt bastante føringer på vektgrenser. Ref informasjonsbrevet, har NLF mulighet til å praktisere sitt eget forslag til regelverk, som det kan bli trukket veksler på ifm at LT etter hvert kommer med sin modellflyforskrift.

Regner også med at denne mailen og det dere hittil har sendt til NLF ikke ligger på Postjournal til LT. Siden dette kun er innledende runde før det blir offentlig høring?

Siden jeg ikke har tilgang til journalsystemet og kan sjekke akkurat nå, må jeg innrømme at jeg ikke husker om dette ble journalført. Jeg ser imidlertid at kommunikasjon i denne saken etter hvert kan være arkivverdig, og at det i alle tilfeller kan være behov for å opprette eget saksnummer hvis dette ikke allerede er gjort.
          For ordens skyld må det nevnes at kommunikasjonen mellom meg og Modellflyseksjonen i stor grad har vært av uformell art, der jeg som nevnt, har bidratt med mine synspunkter på konkrete spørsmål. "Formell" kommunikasjon har begrenset seg til en brief som ble holdt på modellflyseksjonens ledermøte på Starmoen, samt essensen av denne som ble formidlet i det nevnte informasjonsbrevet.

Litt tanker rundt de nye reglene:

Det er overhodet ikke et poeng for LT at reglene skal være mest mulig intrikate. Imidlertid vil det nok være behov for litt mer enn "kardemommelover" for å dekke behovene, slik at LT kan være sikre på at modellflyging kan gjennomføres på en "sikker og sammfunnstjenlig måte." Øvrige detaljer omkring hvordan reglene bør være, overlater jeg til dere modellflygere å diskutere inntil videre. Forøvrig kan jeg vise til nest siste avsnitt og nest siste linje i mitt informasjonsbrev.

Det er mange som synes reglene til NLF er langt over behovet. Noe jeg personlig også synes, Det viktigste er å vise at man kan fly innen for at gitt område før man flyr på stevner for eksempel. Reglene må fremme gode holdinger. Disse reglene under er klippet fra linken over.
          § 1
          SØRG FOR AT FLYET DITT ER I ORDEN FØR DU FLYR DET. DERSOM DU ER I TVIL, SÅ BE OM HJELP FRA NOEN SOM KAN HJELPE DEG.

§2
          SØRG FOR AT DU KAN FLY FLYET DITT. DERSOM DU ER I TVIL, SÅ BE OM HJELP FRA NOEN SOM KAN HJELPE DEG.

§3
          VIS HENSYN NÅR DU FLYR OG UTSETT IKKE DEG SELV ELLER ANDRE FOR FARE MED FLYGINGEN DIN.

§4
          VÆR HENSYNSFULL OG HJELPSOM MOT ANDRE PILOTER SOM BER OM DIN HJELP.
          Dette er nok litt enkelt men jeg synes forslaget til NLF er langt over, Så spørsmålet er om dere ønsker et regelverk som er så omfattende eller om vi skal starte på nytt med en enklere regelverk ?

Konstruksjon av modellfly. Det er greit at det kontrolleres litt underveis, selv om en testflygning på et trygt område med etter kontroll av konstruksjonen burde holde. Skal egenbygde fly eller ferdigkjøpte fly brukes på stevner kan man ha en godkjenning fra egen klubb som bekrefter dens luftdyktighet og pilotens evne til å fly innen for et gitt område for eksempel.

Vekt klasser kan man ha, selv om et lite “jetfly/ propellfly” kan gjøre vell så stor skade som et stort seilfly/cub o.l. (noen av de små flyene går utrolig fort).

Salgsmeldinger på modellfly er bare unødig byråkrati om ikke dere ønsker en oversikt.

Jeg ønsker regler som fremmer holdinger, hvordan gå fram, eller passe seg for med tanke på modellflygning. Dette bør inkludere de som tar med seg sine barn på et jorde for å fly. Reglene bør være enkle å skjønne og følge uavhengig av flyets størrelse.

Regler for å etablere godkjente modellflyplasser kan være på sin plass, noen er jo også rett under/nær innflygninger, som nødvendig vis ikke skulle behøve å være et hinder for videre bruk av modellflyplassen. Her blir det holdinger og evnen til å fly innen for et gitt område. Flere har sikker regler for sin plass i dag.

Du kan velge å svare meg, så kan jeg sende ut et svar om ønskelig.
          Eller sende svaret via NLF med kopi til meg så vil jeg vente på NLF sitt utspill.

Dette svaret anser jeg å være til deg, som engasjert modellflyger som har fått svar på noen konkrete spørsmål. Jeg håper du har forståelse for at jeg ikke ønsker å kommentere de spesifikke forslag til regler internt i NLF, uten at dette kommer fra NLF selv.
          Om du ønsker å dele dette med flere, er det greit, og jeg kommer også til å sende en kopi til NLF for deres orientering.
          NLF, Modellflyseksjonen er gjennom uformelle samtaler samt det omstridte(?) brevet, gjort kjent med LT's generelle syn og fremtidige planer for regulering av modellflyging i Norge, og jeg ser frem til et fortsatt fruktbart samarbeid for sammen å komme frem til et sett med regler som er akseptable for alle parter.

Mvh Andreas Sundt
          Medlem i Larvik modellflyklubb tilsluttet NLF.

Mvh

Morten Raustein
          Flyoperativ Inspektør
          Operativ avdeling, Allmennflyseksjonen/UAS
          Luftfartstilsynet

Last edited by Sundtair; 28-09-10, 17:54. Reason: Gjøre det tydligere
          Mvh Andreas
          Stevensaero, glede i noen balsaflak.
          PCM.at mye glede i litt carbon
          Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

Comment

• arhennie
            • Mar 2008
            • 4316

Dette styrker bare saken til oss som ønsker NLF's forslag forkastet slik jeg ser det.
            arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Visst gjør det det. Men det ante vi vel allerede

For de som kjenner systemet vet vi at SU har skutt skivebom. Men jeg håper og ønsker at dere som skal svare setter dere inn i dette med luftrom. (Nå gjentar jeg meg selv en del). Det er mye å lese ut av de sakene som allerede er postet, f.eks fra Samferdselsdep, les om utstyrsansvar i HG og PG-seksjonen osv.

Kommer tilbake med noe rundt regler som er godkjent i et "anerkjent" land etter hvert... med forslag til modernisering.

Hvis ikke Modellflyseksjonen vil tale vår sak men begrense oss unødvendig må alle klubbene engasjere seg. Viktig at tilbakemeldingene ikke bare er negative, ta dere tid til å sette opp konkret hvordan vi ønsker å dyrke fram airmanship (gjentar meg selv mye...), fleksibel luftromsbruk og display/oppvisningssituasjoner (ikke stevner àla Notodden, slikt må ikke rammes av "oppvisningskrav"!).

Comment

• Alfalfa
                • Jul 2002
                • 988

Sundtair: Tusen takk!!!
                Da er all spekulasjon avsluttet, og det er topp!

Denne informasjonen klargjør mye mer enn enkelte vil sette pris på!

Som joo sier, det bare bekrefter at ting må forkastes, for her har noen misforstått sitt mandat (eller fått feil føringer for sitt mandat) fullstendig..

Da er det altså folk i NLF som ønsker å kvele egne medlemmers utøvelse av hobbyen, og ikke LT... Det bør få konsekvenser!
                (Det er snart valg i styret, og vær veeeeeeldig oppmerksom på "søkerlista" når det nærmer seg.. Det er høst, og ikke alle eplene er like spiselige..)

Comment

• Sniper
                  • Nov 2005
                  • 1386

Der, E.R., satte du ord på hva jeg og mange andre har tenkt i lang, lang tid. Hvorfor jobber ikke forbundet for oss på en helt annen måte?
                  Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• ErlendM
                    • Jun 2006
                    • 631

Originally posted by Jamie
                    Under Diverse ligger det nå et forum som heter "Nytt regelverk for modellfly i Norge". Jeg oppfordrer alle klubbene til å legge ut sitt svar til NLF/SU her.
                    Hvor eksakt ligger dette forumet? Jeg kan ikke finne det...
                    Erlend Moen
                    Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• xilian
                      Chief Executive Officer
                      • Feb 2009
                      • 6522

Det forumet ble opprettet på vegne av Jamie for å få litt orden, men har i ettertid
                      blitt fjernet igjen da det var litt usikkerhet rundt hvor lurt dette var,
                      og samtidig bruker han mye tid på SU som det er.
                      Men om noen andre vil ta over oppgaven og det er ønske om at vi har det
                      kan jeg opprette igjen.

Bare greit om alle blir enige om hvordan ting skal gjøres
                      Tom I. Arntsen

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6936

Ble det slettet Red?
                        Jeg la inn et "kontrabekymringsinnlegg" for noen dager siden. Snakka med en del folk, og de var uenig med meg ang å holde svarene hemmelige. Så jeg har tenkt og funnet ut at det var greit som Jamie startet det. Ba Jamie slette de uvedkommende kommentarene og kjøre videre. Var vel bare meg i Norge som var anelsen uenig, bare å lage en ny tråd med åpne svar hvis den opprinnelige har forsvunnet.
                        Min respekt for NLF/MFS som lå bak tanken på å ikke dele svar har fordunstet i takt med lesingen

Comment

• xilian
                          Chief Executive Officer
                          • Feb 2009
                          • 6522

Det var Jamie selv som ba om det, så da ble det sånn.
                          Men som sagt. hyl ut, og den kommer tilbake
                          Tom I. Arntsen

Comment

• sunbird
                            • Jan 2009
                            • 98

Originally posted by joo
                            Min respekt for NLF/MFS som lå bak tanken på å ikke dele svar har fordunstet i takt med lesingen
                            Tja, for min egen del finner jeg det veldig vanskelig og kunne respektere et forbund som er så utrolig arrogante som dette NLF er. De svarer ikke på spørsmål, gir medlemmene sine i kraftige ordelag beskjed om å holde kjeft når man spør spørsmål om denne saken som har opptatt en del i lang tid allerede. Denne saken har nå faktisk vært oppe og gått siden april 2008 og det er så fint lite av informasjon NLF har greid å lire av seg at det er helt utrolig at noen aksepterer dette. Vi har da for søren meg krav på å få informasjon om hva vårt eget forbund holder på med, det er jo tross alt oss det skal dreie seg om.

Vær så snill, kan en eller annen starte et nytt forbund, et for vanlige modellflygere som flyr hull i luften med lekesakene sine borte vekk fra andre folk.
                            Jeg skulle gjerne gjort det selv, men har ikke kapasitet og kunnskap til å dra igang noe, kanskje litt dårlig med tid også, eneste jeg har er masse lyst til å melde meg ut av NLF og inn i et annet forbund som taler vår sak, det gjør jeg med glede.

Comment

• arhennie
                              • Mar 2008
                              • 4316

Jeg er så enig. Jeg og sitter å håper noen skulle få ånden over seg og danne et "Norges Modellflyforbund" eller noe.
                              Jeg fatter ikke hva NLF modellflyseksjonen er der til slik de har håndtert denne saken, og hvordan de med dette forslaget sitt rett og slett forsøker å ta livet av sporten.

LT åpner jo også for dette. I allefall slik de skriver i det berømte brevet:
                              "...Denne godkjente organisasjonen kan være, men er ikke begrenset til, Norges Luftsportforbund, NLF.
                              Organisasjonen holder tilsyn med aktiviteten, og Luftfartstilsynet holder tilsyn med organisasjonen...
                              "
                              Last edited by arhennie; 01-10-10, 21:23. Reason: trykkleif
                              arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• joo
                                MFN Skribent
                                • Nov 2002
                                • 6936

I det svært så korte veikartet er det noe som skurrer... "Forslaget medfører en omfattende diskusjon både innenfor og utenfor tilsluttede klubber" ... Har den vært?

Comment

Working...