Unconfigured Ad

Collapse

Vedrørende nytt regelverk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sunbird
    • Jan 2009
    • 98

Originally posted by Sundtair
    Gjør som Bjørn sier les igjenom bli enige og send for guds skyld et svar(ikke dra til H.. for det er ikke et svar)
    Jo, i denne saken er det nok det eneste riktige svaret, og det bør skrives med ekstra store uthevede fonter.

Comment

• Alfalfa
      • Jul 2002
      • 988

Originally posted by Outlaw
      Vi mottar gjerne en oppklaring fra Modellflyseksjonen i NLF hvis den har noe å legge til nå som høringsfristen raskt nærmer seg..
      Richard B.
      Hehe... For egen helses skyld, IKKE hold pusten i mellomtiden...

Jeg var den første (på vegne av Larvik MFK, som daværende leder) som sendte brev til NLF med forslag til endring (dvs. scrappe alt og starte på nytt), på vårparten 2008, rett etter at første utkastet var lagt frem..
      Det skal sies at det måtte 4 purringer til før det forelå svar, og det dukket da opp ca. medio november, og var omtrent like intetsigende som menyen på en Etiopisk familierestaurant under sultkatastrofen der, samme år..

Greit nok at ting drives på frivillig basis og at ting tar tid, men da skal man heller ikke late som om man er en profesjonell organisasjon.
      En liiiiten tilbakemelding hadde vært på sin plass.. Om så bare for å meddele at det var mottat og under behandling..

De takket etterhvert for innspill, men de ønsket å ruge/klekke videre i fred... Ser av nytt utkast at noe av tingene som ble tatt opp har blitt tatt til følge, utrolig nok, men det er ytterst marginalt.

Noe av hovedinnholdet i brevet var å få dokumentasjon på den kommunikasjonen som har foregått mellom NLF og LT.
      All den tid dette er snakk om en frivillig organisasjon, og det er betalende medlemmer så kan dette neppe være konfidensiell informasjon. Vi var flere innen klubben som både har og hadde jevnlig befatning med LT og vet litt om hvordan de jobber, og vi trakk hele beslutningsgrunnlaget for utarbeidelsen av regelverket i tvil. Det punktet ble aldri besvart, annet enn at "de var i dialog"...
      Hva menes med "dialog"? SMS? Telefon?... Det fikk vi aldri vite..

Heldigvis ser jeg at det er flere som er i ferd med å våkne, men det er litt i seneste laget... Problemet er vel at folk ikke skjønner konsekvensen av regelverket i sin helhet..

Hadde veldig mange gode samtaler med Terje M. (Hvil i fred) og vi var enige i veldig mye, men akkurat på dette punktet var vi rykende uenig. Det føles faktisk vondt at en "grusomt stygg arbeidsulykke", som SU-forslaget faktisk er, kan bli Terjes ettermæle, noe som i stor grad overskygger den enorme og enestående innsatsen han la ned som leder. Det synes jeg overhodet ikke han fortjener, og det er kun dere som medlemmer som kan forhindre det.

Hva jeg mener om fungerende leder (og evnen til å rydde opp) tror jeg vi lar ligge... Men jeg kan si såpass som at .... Nei... Det kan (bør) jeg faktisk heller ikke si... Og godt er det..

Kommer neppe til å bli "rammet" av regelverket noen gang, all den tid jeg nå i praksis har lagt hobbyen på hylla for godt, men jeg engasjerer meg fordi jeg jeg synes det er utrolig synd at en flott hobby som har betydd veldig mye for meg i veldig mange år, rett og slett blir ødelagt og paragrafisert av reguleringskåte "know-it-all's" med dårlig praktisk gangsyn og tendenser mot hang til 80-talls teknologi som presenterer en hinsides samling med intellektuell onani som et regelverk.. Ganske utrolig..

Som Bjørn (Jamie), Forumpilot, Sunbird og etterhvert flere andre også har skjønt: Eneste rette veien å gå er å bruke tid og ressurser på å dyrke en god holding og kultur til sikkerhet og sette krav til ferdigheter hos piloter, og lempe vekk mye av mølet på modellene..

Det blir som å frikjenne en fyllekjører for bildrap, og rette ansvaret mot de som sist EU-godkjente bilen han brukte... .. .
      Det er bare i Norge og Nord-Korea slik er mulig...
      Last edited by Alfalfa; 19-09-10, 07:52. Reason: Tdykkleif...

Comment

• Lars N
        Moderator
        • Apr 2002
        • 2891

hmm er veldig spent på utfallet og hvordan man kan få dette i system, i min forrige klubb slet man med å få støygodkjent modellen pga de få personene som kunne gjøre dette aldri var der elelr møtte opp på de tidene de skulle.
        Men hva planene er for alle disse sertifikatene lurer jeg virkelig på, nå skal det selv sies at jeg er instruktør innen modellfly, sertifisert av NLF. Var enmlig på et sånt kurs en gang. Koselig sammenkomst og god lunch, og litt senere fikk jeg instruktør bevis i posten med sertifikart fra NLF. Beste av alt er at det er ikke en sjel som har sett meg fly modellfly eller vet hva jeg kan osv. For all del kunne jeg hatt problemer med å holde easyglideren min i lufta etter hva de vet.
        Lars Norberg

Comment

• Sniper
          • Nov 2005
          • 1386

Jeg synes det kunne være fint om alle klubber la ut sitt svar under en ny tråd:
          "Hørings svar fra NLF klubbene"
          (og kun deres svar uten masse diskusjon) Om noen vil kommentere lag en egen tråd.

Mvh Andreas Sundt
          Bra forslag! Så blir det lettere å få med flest mulig. Jo flere som svarer jo bedre, selvfølgelig.
          Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Outlaw
            • Feb 2006
            • 348

Forslag til svar fra klubbene:

Jeg synes det kunne være fint om alle klubber la ut sitt svar under en ny tråd:
            "Hørings svar fra NLF klubbene" (og kun deres svar uten masse diskusjon) Om noen vil kommentere lag en egen tråd.
            Mvh Andreas Sundt
            Det vil bli lagt ut et kortfattet og konsist forslag til hva klubbene kan svare på de nye Sikkerhetsforskriftene på dette forum!
            Svarforslaget blir utarbeidet av flere NLF-klubber i samarbeid i god tid før høringsfristen går ut, så følg med her!

Comment

• Illusion
              • Jun 2008
              • 703

Dette ser veldig lovende ut og jeg synest det er mye positivt i tilbakemeldingene i denne tråden!

Jeg håper og tror at dette forslaget blir forkastet i sin helhet. Det er i den sammenheng noen dommedagsprofeter som da mener vi graver vår egen grav. Jeg foreslår at vi er litt proaktive i forhold til dette og lager en mailingliste med en representant fra så mange klubber som mulig som i løpet av noen måneder kommer med konstruktive tilbakemeldinger/forslag/ideer til hvordan dette bør være. På nyåret kan de som har mulighet samles en helg for en workshop der den siste finpussen gjøres og det nye forslaget spikres. Det vil da ikke være behov for noe høringsrunde siden det er fotfolket selv som utarbeider dette.

Noen som tror dette kan være mulig å få til ?

Comment

• sunbird
                • Jan 2009
                • 98

Originally posted by Illusion
                Dette ser veldig lovende ut og jeg synest det er mye positivt i tilbakemeldingene i denne tråden!

Jeg håper og tror at dette forslaget blir forkastet i sin helhet. Det er i den sammenheng noen dommedagsprofeter som da mener vi graver vår egen grav. Jeg foreslår at vi er litt proaktive i forhold til dette og lager en mailingliste med en representant fra så mange klubber som mulig som i løpet av noen måneder kommer med konstruktive tilbakemeldinger/forslag/ideer til hvordan dette bør være. På nyåret kan de som har mulighet samles en helg for en workshop der den siste finpussen gjøres og det nye forslaget spikres. Det vil da ikke være behov for noe høringsrunde siden det er fotfolket selv som utarbeider dette.

Noen som tror dette kan være mulig å få til ?
                Ja det håper jeg noen klarer å få til, men samtidig, hvorfor ikke jobbe videre med ideen om et nytt alternativt forbund, det er mange som har snakket om dette lenge nå. Et forbund som da lytter til sine medlemmer og viser litt interesse for samtlige grener innen denne her hobbyen. Kanskje noen kan blåse litt liv i gnisten som NLF nesten har slukket.

Comment

• Alfalfa
                  • Jul 2002
                  • 988

Veldig bra forslag, Illusion!!

Håper virkelig du får støtte for dette og at det blir gjennomført, så slipper man at overaktive propell-Talibanere tramper igjennom med sitt..

Comment

• xilian
                    Chief Executive Officer
                    • Feb 2009
                    • 6522

Bare gi beskjed så oppretter jeg mailingliste

Sent from my iPhone using Tapatalk
                    Tom I. Arntsen

Comment

• Eureka
                      Forhandler
                      • Aug 2002
                      • 764

Originally posted by Outlaw
                      Og det "brevet fra LT" som Eureka igjen viser til og siterer ifra stammer ikke fra Tilsynets ledelse, men derimot fra en tilfeldig(?) tjenestemann i LT.
                      Vi mottar gjerne en oppklaring fra Modellflyseksjonen i NLF hvis den har noe å legge til nå som høringsfristen raskt nærmer seg..
                      Richard B.
                      Hvorfor skriver du brevet fra LT i anførselstegn?

Brevet er virkelig nok, og slett ikke skrevet av noen tilfeldig tjenestemann i LT. Det er ikke sånn det foregår der.
                      Morten Raustein er sjef for UAS i LT, og dermed ansvarlig for alt som har med modellfly.

Han deltok på ledermøtet som NLF hadde på Elverum i vår, han opplyste der at LT er meget interesserte i alle forslag fra modellflymiljøet, ettersom det er der kompetansen ligger.

At LT hører på hva modellflygerne sier, har bl.a. gitt seg utslag i at vektgrensene blir endret fra 7 og 25 kilo til 10 og 30 kilo.

Det vil vel si at 90%(anslagsvis) av alle modellfly (de under 10 kilo) slipper så godt som helt unna.
                      Av de resterende 10%(anslagsvis) har jeg ikke peiling på hvor mange modeller som veier over 30 kilo, men det kan ikke være mange.

Kjell Aanvik

Comment

• Ben_E
                        • May 2003
                        • 621

Originally posted by Eureka

At LT hører på hva modellflygerne sier, har bl.a. gitt seg utslag i at vektgrensene blir endret fra 7 og 25 kilo til 10 og 30 kilo.

Kjell Aanvik
                        Dette var nytt for meg, hvor kommer dette fra? Kan du oppgi noen kilde for dette?

Ben-Erik Ness
                        Leder Bergen Modellflyklubb
                        Ben-Erik Ness
                        Bergen Modellflyklubb

Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!

http://www.bmfk.no
                        http://www.jetsofbergen.no

Comment

• sunbird
                          • Jan 2009
                          • 98

Hvilke vektgrenser er det LT skal endre på? Jeg kan ikke finne noe regelvek fra LT som deler inn modellfly i vektklasser. Faktisk så finner jeg ikke noe regelverk fra LT i det store og hele angående modellfly.

Det er vel SU som har delt opp sitt foreslåtte regelverk i klasser siden de har det i noen andre land.

Comment

• Eureka
                            Forhandler
                            • Aug 2002
                            • 764

Originally posted by Ben_E
                            Dette var nytt for meg, hvor kommer dette fra? Kan du oppgi noen kilde for dette?

Ben-Erik Ness
                            Leder Bergen Modellflyklubb
                            Fungerende leder for modellflyseksjonen, Einar Hagerup, under NM F4C på Elverum i dag.

Kjell

Comment

• Sniper
                              • Nov 2005
                              • 1386

I så fall; for noe forbaska surr! Tror vi skal la høringsforslaget gå som det skal, bli nedstemt, og derretter få utarbeidet et nytt regelverk av, for og med modellflygere. Makan for et rot..
                              Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• -GAS-
                                • Jun 2007
                                • 1323

Fungerende leder for modellflyseksjonen, Einar Hagerup, under NM F4C på Elverum i dag.

Kjell
                                Ja dette blir surr, dog en liten forbedring. Men at dette kommer sånn ut av det blå blir veldig rart og ikke minst veldig useriøst. Hvem bestemmer dette egentlig? Einar? SU? Eller er det bare et tappert forsøk på å ro i leieren?

Jeg har nevnt det før og det er at Morten Rausten sa på ledermøtet at det foreslåtte regelverket ikke var bra nok. Skal vi få litt seriøsitet i dette syns jeg vi skal hjelpe LT med en forskrift i første omgang, det er jo det de skal komme med og ikke et regelverk. Så kan vi alle som har innteresse i dette lage et regelverk i sammen. Jeg er helt sikker på at dette er noe vi modellflyvere skal klare.

Bare til info så er det en fallskjermhopper som står utenfor NLF med eget regelverk som har blitt godkjent av LT, dette fikk vi også opplest på ledermøtet.
                                Christen
                                http://jetsofnorway.com/

Comment

Working...