Unconfigured Ad

Collapse

Vedrørende nytt regelverk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wulf
    • Jun 2007
    • 2055

Originally posted by Jon Wold
    Jeg synes forslaget som er sendt ut virker greit. Det eneste som kan gi noe løft til det vi driver med er utfordringer. Jeg liker godt tanken på A og B-bevis. Det er da kult å smykke seg med et B-bevis? Få sertifisert modellen? Ha noe å strekke seg etter?
    .
    Tror din streben etter utfordringer er noe helt annet enn det vi fleste strekker oss etter. Selv synes jeg utfordringene er å lage ett fly som ser så skalariktig ut som mulig, og fly det så skalariktig som mulig. Å ha ett B bevis eller å ha en sertifisert modell er noe jeg driter fullstendig i. Hva jeg kan og står for, må folk heller bedømme ut fra mitt fly og min flyging, ikke ett verdiløst sertifikat på innelomma.
    Eller godkjennelsespapirer i en ringperm.
    Dette er tross alt en hobby for de fleste av oss. Skal byråkratiet trenge seg på ett av mine få fristed her på steinrøysa, melder jeg meg ut av supperådet. Og det er jeg ganske sikker på at jeg ikke er alene om!
    Det er greit med retningslinjer, men ikke denne byråkratiske papirhaugen som blir forsøkt tredd nedover ørene på oss nå.
    Det er jo en tankevekker at Sverige som alltid har vært ett ledende land innen sikkerhet, ikke har dette regelverket.

Med irritert hilsen.

Trond Backmann
    Balsa

Comment

• Jon Wold
      • Sep 2002
      • 949

Skala: Du har originalen å forholde deg til. Mengder av tekniske utfordringer, skalaunderstell, skalaeksos, fly skalariktig osv. Ser dere ikke at dette er rammer som vi får glede av å yte vårt ytterste innenfor? For meg er det å fly program en ramme. For svære modeller er det kombinasjonen av sikkerhet og teknikk.

Et regelverk som går på sikkerhet og modellinspeksjon er rammer på samme måte. Jeg ser ikke hvorfor noen elsker utfordringen med å bygge så skalariktig som mulig i forhold til de regler som finnes det, mens man er i harnisk over regler som går på sikkerhet og modellinspeksjon.
      MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• Jon Wold
        • Sep 2002
        • 949

Originally posted by Sniper
        Pokker heller. Det er vi, flertallet blant modellflygerne, som skal ha styringen på dette her. Det som begynte som et prestisjeprosjekt med Hr Martinsen i spissen kan være i ferd med å ende opp i noe som et lite mindretall av den totale medlemsmasse ønsker. Og det stemmer meget godt med det totale fraværet av demokrati i prosessen så langt.
        Du med flere virker på meg som dere har den oppfatning at demokratiske prosesser betyr at dere får det som dere vil. Gjør dere ikke det, er ikke prosessen demokratisk. No?

En annen ting som går igjen er "ikke plag meg" kommentarene. Jeg vil bli kontrollert av folk på fristedet mitt. Hobbyen min blir regulert osv. Ja, BU-HU-HU folkens!

MC? Førerkort, forsikring, veitrafikkloven
        Jakt? Jaktsesong, våpenskap, våpenlisens, viltnemda
        Modellfly? Ingen regler, stå på et jorde og fly til du skjems.

Og til alle dere som piper om at NLF ikke gjør noe for dere: Har dere ikke lagt merke til at vi nå får en cut av grasrotandelen? At Vingtor lærer opp smågutter til å fly F3A med nyinnkjøpt fly og radio for titusener av kroner som vi har fått av NLF? At NLF sponser ungdomsaktiviteter? At klubbene får midler til utbedring av flyplassene, som nå kan betegnes som idrettsanlegg?
        MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• Karmann
          Moderator
          • Oct 2006
          • 735

Du med flere virker på meg som dere har den oppfatning at demokratiske prosesser betyr at dere får det som dere vil. Gjør dere ikke det, er ikke prosessen demokratisk. No?
          Demokrati er i mine øyne at flertallet bestemmer. Om man skal la den høyst uoffisielle meningsmålingen her på forumet om hva folk syns om utkastet til SU gi oss en pekepinn, så er det et overveldende flertall imot. Om man skal anta at forumets medlemmer representerer et tversnitt av modellflynorge, ville antagelig en demokratisk avstemning dømt utkastet nord og ned med over 90% av stemmene.

Og til alle dere som piper om at NLF ikke gjør noe for dere: Har dere ikke lagt merke til at vi nå får en cut av grasrotandelen? At Vingtor lærer opp smågutter til å fly F3A med nyinnkjøpt fly og radio for titusener av kroner som vi har fått av NLF? At NLF sponser ungdomsaktiviteter? At klubbene får midler til utbedring av flyplassene, som nå kan betegnes som idrettsanlegg?
          Jeg har ikke merket noe til grasrotandelen i klubben min.
          Klubben min har ikke fått titusener av NLF til innkjøp av fly og radio.
          NLF har ikke sponset ungdomsaktiviteter i min klubb.
          Vi har akkurat hatt en generaloverhaling av stripa vår, betalt av klubbkassa, ikke NLF.

Jeg må få understreke at dette er mine private meninger, uten moderatorhatten på.

Mvh
          Morten Aase
          Last edited by Karmann; 06-11-10, 21:02. Reason: skrivefeil
          Mvh
          Morten Aase

Comment

• Sniper
            • Nov 2005
            • 1386

Demokrati (av gr. demos, folk, og kratein, folkestyre); en styreform hvor flertallet har avgjørende innflytelse, men mindretallets interesser også blir tatt hensyn til.

Og ja, hvis ikke flertallet har noe de skulle ha sagt i NLF så er ikke prosessen demokratisk. Går det an å være uenig i dette?
            Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Wulf
              • Jun 2007
              • 2055

Et regelverk som går på sikkerhet og modellinspeksjon er rammer på samme måte. Jeg ser ikke hvorfor noen elsker utfordringen med å bygge så skalariktig som mulig i forhold til de regler som finnes det, mens man er i harnisk over regler som går på sikkerhet og modellinspeksjon.
              Hva får deg til å tro at en som bruker 100vis av timer på ett skalaprosjekt ikke gjør sitt ytterste for at det ikke skal krasje?
              Regler og paragrafer som SU representerer er ett ekstremt byråkrati og ikke mulig å følge opp. Jeg har nok med å bygge modellene, om jeg ikke skal forholde meg til regler som virker helt absurbe i tillegg.
              Blir det opprettet ett nytt forbund FOR modellflygere og ikke imot, melder jeg meg inn omgående.
              Balsa

Comment

• Balsahøvel
                • Feb 2009
                • 189

Originally posted by Karmann
                .

Jeg har ikke merket noe til grasrotandelen i klubben min.
                Klubben min har ikke fått titusener av NLF til innkjøp av fly og radio.
                NLF har ikke sponset ungdomsaktiviteter i min klubb.
                Vi har akkurat hatt en generaloverhaling av stripa vår, betalt av klubbkassa, ikke NLF.

Jeg må få understreke at dette er mine private meninger, uten moderatorhatten på.

Mvh
                Morten Aase
                Har dere søkt og fått avslag?

Comment

• Wulf
                  • Jun 2007
                  • 2055

Den grasrotandelen har ikke vi hørt noe om. Dessuten er det ingen i klubben som flyr F3A etter det jeg har sett. Vi har våre skolefly som alle kan nyte godt av. For meg så virker det som om F3A flygere kanskje lever i sin egen verden og ikke evner å se at de fleste ser på deres gren av modellflygning som ganske uinteressant.
                  Balsa

Comment

• torgust
                    • Aug 2005
                    • 842

Skala: Du har originalen å forholde deg til. Mengder av tekniske utfordringer, skalaunderstell, skalaeksos, fly skalariktig osv. Ser dere ikke at dette er rammer som vi får glede av å yte vårt ytterste innenfor? For meg er det å fly program en ramme. For svære modeller er det kombinasjonen av sikkerhet og teknikk.

Kan jo hende det har en aldri så liten sammenheng med at å bygge modeller innenfor det nye regelverket langt overgår der den jobben det er med å bygge skalariktig, og de tekniske utfordringene dette gir? At dette gir et sånt byråkratisk overheng som gjør at det rett og slett ikke vil være verdt det for veldig veldig mange av de som driver med dette i dag?

Vi ønsker et regelverk som går på sikkerhet velkomment, men da må det faktisk være et regelverk som det er mulig å etterleve og respektere. Forslaget som ligger ute nå tilfredstiller desverre ingen av kravene.

Jeg garanterer deg at om dette regelverket går gjennom vil det respekteres av ca 5% av norske modellflygere. Resten kommer til å ønske både regelverket og NLF/MFS til hel#€%€"3, og heller droppe ut og stille seg på et eller annet jorde å fly...
                    Mvh
                    Torbjørn Gustafson
                    www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• Karmann
                      Moderator
                      • Oct 2006
                      • 735

Originally posted by Balsahøvel
                      Har dere søkt og fått avslag?
                      Vi kunne ikke søke om midler til utbedring av selve stripa såvidt jeg husker. Det vi kunne få tilskudd til var feks sikkerhetsgjerde. Om det ble innvilget, så ville NLF gå inn med en andel av totalkostnaden av gjerdet. Jeg var ikke involvert i denne prosessen så dette er basert på hva som ble sagt den gangen.
                      Mvh
                      Morten Aase

Comment

• Jostein
                        • Jan 2008
                        • 1161

Hold dere til topic. Selv om temaet er av prekær art så er det ingen hensikt i å rakke ned på andres holdninger etc.
                        Last edited by Jostein; 06-11-10, 21:46.
                        Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• torgust
                          • Aug 2005
                          • 842

Originally posted by Balsahøvel
                          Nei, helt seriøs. Du hører sikkert fra Nobelkomiteen om ikke lenge.

Henning Jorkjend
                          Satan mann... Du er jo helt sinnsykt morsom du jo

Hør. Jeg skal til London i Desember på Live at Apollo. Kunne tenke meg å sende dem en forespørsel om de kunne invitere deg som kveldens trekkplaster til glede for oss nordmenn som måtte sitte i salen den kvelden. Stiller du eller???

Må jo bare bli knallsuccess
                          Mvh
                          Torbjørn Gustafson
                          www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• Wulf
                            • Jun 2007
                            • 2055

Å kalle modellflygning for idrett er vel å gå langt over streken. Sport kan jeg være enig i, men idrett virker litt ute på jordet for meg.

Trond Backmann
                            Last edited by Wulf; 06-11-10, 21:43. Reason: Glemte Signatur
                            Balsa

Comment

• Jon Wold
                              • Sep 2002
                              • 949

Dette med NLF og midler er O/T, det er jeg enig i at kan diskuteres andre steder.

"Hva får deg til å tro at en som bruker 100vis av timer på ett skalaprosjekt ikke gjør sitt ytterste for at det ikke skal krasje?"

Jeg tror ikke at noen bygger noe for å krasje og har aldri sagt det. Men siden man allikevel er så opptatt av sikkerhet, så hva er da problemet? Igjen, hva har man å frykte dersom man allikevel er trygg på at flyet tåler å etterprøves? Da står vi igjen med generell motstand mot regler og argumenter som Shrek brukte i går med at regler skal brytes. Dette forumet er ikke representativt for modellflygere i Norge, det faller på sin egen urimelighet. Hylekoret her består av hva da, 10-20 personer?
                              Last edited by Jon Wold; 06-11-10, 21:41. Reason: Glemte en vesentlig konsonant som førte til en stavefeil og DET KAN VI IKKE HA NO AV DERE
                              MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• Jostein
                                • Jan 2008
                                • 1161

Originally posted by arhennie
                                Det synes jeg absolutt det gjøres her. Er det noen som burde fått rettet en pekefinger her så er det herren med innlegg #409.
                                Derav adresseringen "dere". Fjernet sitatet i mitt forrige innlegg for ordens skyld.
                                Husk at dere kan rapportere "feil/galt innlegg" med trekanten under hver post.
                                Det er ikke alt vi får med oss.
                                Last edited by Jostein; 06-11-10, 21:47.
                                Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

Working...