Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare si brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Unconfigured Ad
Collapse
Bensin vs. Lipo. En seriøs forespørsel om fordeler og ulemper i storskala modeller.
Har sett på plettenberg ja. De er lett tilgjengelig via rcpro. Q80 kommer og snart inn i sortimanget.
Noen som klarer å regne ut ferdig flyvekt på en EF 88" med en q80 (ca1kg) og 10-12s 5000mah lipo? Inkl alle bits n pieces som motorfeste mottaker batt osv...
AW Extra 260 42% - 3W 170xi b2
EF Extra 300 91" - DA-60-Carbon pipe
EF Edge 540 48" - Hacker A30-14L
RC-F RC352 48" - Hacker A30-28S
Ser på noen av de forskjellige oppsettene dere bruker, det som er interessant er høy statisk thrust! Da må du bruke større prop enn anbefalt og samtidig bruke færre celler. Legg in data denne kalkuaktoren: Electric Motor Calculator
(Link finnes under teknisk ::: Velkommen til Asker Modellklubb)
(Ta kontakt med peppern75 for mer detaljer)
EKS:
8 cell /6000mA -30x8" - 92A - ca 10KG thrust ved 4100RPM. !!!
Test ut selv
Har regna ut statisk thrust på ca 21kg på min DA60 på tuned pipe, nesten 7000rpm på 24x10 prop. Static Thrust Calculator - STRC
Er greit det på et fly som veier rett over 8 kg.
Om jeg får litt over "togangen" med EL- oppsett hva thrust angår, og en vekt på max 8.7kg, og flytid på opp mot 10 min, så er det jo interessant..
Trur vell ikke el er noe bedre representert bare litt mere fordelt, som ecu problemer, lade problemer, seller som ryker i lipo, motor bare hakker også videre også videre. Og det er vell historisk sett flere har eller som flyr med forbrenings motor.
Bare for du ikke klarer og få til en DLE55 betyr ikke at alle forbrenings motorer er noe dritt
Om du leste innlegget mitt tidligere i tråden xxl, ser du at jeg lister opp like mye bakdeler på el som på bensin. Og jeg sa ikke at den ene er bedre enn den andre. Hvilke fordeler og ulemeper man vektlegger er jo veldig individuelt, og er ofte farget av at man har hatt mer dårlig erfaring eller uflaks med den ene fremfor den andre.
Det som fikk meg til å reagere her var at bardp sier det er ubegripelig at enkelte av oss ikke får motorene til gå siden han selv aldri har hatt problemer. Jeg synes det blir usakelig. Jeg leser det slik at han mener vi som klundrer med motorene våre er idioter for det er jo så enkelt. Så jeg sier slett ikke at bensinmotorer er drit. Og jeg håper jeg kan komme til bardp neste gang jeg sliter med en bensin eller nitro motor så han kan stille inn motoren min til å starte lett og går fælt. Slik at jeg kan bruke tiden på å fly og ljuge fremfor prøving, testing og justering.
Om du leste innlegget mitt tidligere i tråden xxl, ser du at jeg lister opp like mye bakdeler på el som på bensin. Og jeg sa ikke at den ene er bedre enn den andre. Hvilke fordeler og ulemeper man vektlegger er jo veldig individuelt, og er ofte farget av at man har hatt mer dårlig erfaring eller uflaks med den ene fremfor den andre.
Det som fikk meg til å reagere her var at bardp sier det er ubegripelig at enkelte av oss ikke får motorene til gå siden han selv aldri har hatt problemer. Jeg synes det blir usakelig. Jeg leser det slik at han mener vi som klundrer med motorene våre er idioter for det er jo så enkelt. Så jeg sier slett ikke at bensinmotorer er drit. Og jeg håper jeg kan komme til bardp neste gang jeg sliter med en bensin eller nitro motor så han kan stille inn motoren min til å starte lett og går fælt. Slik at jeg kan bruke tiden på å fly og ljuge fremfor prøving, testing og justering.
Nå har ikke jeg sagt noe om hvorfor noen ikke får motorene sine til og gå. Men kun konstantert at jeg ikke har noen problemer med det. Om jeg kan være til hjelp for noen er det helt greit. Jeg er ikke noen inbitt tilhenger av 2t bensinmotorer da jeg synes de bråker for mye så her er det nokk et felt med mye ugjort. Jeg trives nokk best med diverse 4t motorer enten de går på nitro E85 eller bensin.
Til 4T mororeer kan man få eksosanlegg som gjør dem bortimot lydløse og den lille lyden som slipper ut er av en den behagelige sorten, Nesten lit synd at den til tider overdøves av propellyd. her er et brukbart utvalg av potter til 4T. Just Engines Four Stroke Silencers
Hadde regna med noe avsporing Et par svar fikk jeg. Enda litt usikker på vekt og flytid og motorvalg. Hvor mye veier 5000 mah 10s og 12s og hva blir flytiden med et slikt oppsett på en Hacker Q80?
Hadde regna med noe avsporing Et par svar fikk jeg. Enda litt usikker på vekt og flytid og motorvalg. Hvor mye veier 5000 mah 10s og 12s og hva blir flytiden med et slikt oppsett på en Hacker Q80?
10S 5000 pakker veier rundt 1200g og 12S 5000 blir rundt 1400 gram. Så er det bare å legge til vekta på regulatoren (sånn rundt 150-200g) og den motoren du ønsker deg og der har du total vekta. Hvilken motor du velger deg vil ikke innvirke veldig på flytiden, det er mer prop som den blir utstyrt med. En elektromotor skiller seg litt fra forbrenning i den forstand at den vil tilstrebe det turtallet KV gir og den vil bare dra mer amp når du propper opp. Slikt sett vil en specet 1000W motor lett levere 5000W med "rett/feil" propell (forutsatt at batteri kan levere juicen).
Jeg liker elektro, men har nå jammen fått min dose med nedturer også pga dette. Foruten min fullstendig nedbrente EF78", så har problemene mest gått i regulatorer som "popper" (men ikke brenner opp), som ikke matcher motor og ergo nekter å starte osv.
En Jive "som shuttet ned for å beskytte seg selv" fikk delene til å sprute på min 12S T-rex også
Men når elektro fungerer, da er det fantastisk. Det fungerer da stort sett også ganske lytefritt i de fleste tilfeller. Problemet (for meg ihvertfall) er fristelsen til nettopp å dra ekstreme ytelser ut av elektro og da stiger jo sjansene for tullball dramatisk. Lettere å holde seg i tøylene på fly enn heli heldigvis.
Man vil vel finne omtrentlig samme historier innen bensin/glow også. Noen styrer ræva av seg for å få det til å fungere, mens andre bare flyr og flyr og skjønner ikke filla av hva de andre snakker om.
Som en kuriositet har min OS91 HZ aldri laget noe krøll for meg i Rexen min. Det er bare å gå ut å fly gang på gang, enten det går dager eller måneder mellom hver gang.
En ting vi enda ikke har sett det fulle potensiale på når det kommer til Bensin modeller, er servofeil (vibrasjon) når de faktisk har fått noen flytimer på seg. Er nok noen som faktisk har flydd mye med store bensinmodeller, men tror det store flertallet ikke flyr veldig mye. Jeg ser det ihvertfall selv på vår egen stripe, de store besinmodellen blir ofte stående hjemme av mange årsaker feks "hadde ikke nok tid den dagen", "kjerringa hadde stukket av med den store bilen", "vil bare kose meg med de litt mindre modellene idag" osv osv
Skjønner det godt forsåvidt, nettopp derfor går min personlige grense med 2m som er innenfor lett å få med seg og faktisk bruke uten å planlegge i det vide og brede og bruke hele dagen for en tur eller to (gjelder uavhengig av elektro eller bensin/glow)
Øystein T.
EF Extra 300 70"
Speedfire F5B
Baudis Fosa F3B
Ascot F3B
Lynx Carbon
EF Extra 300, 58" Electric
T-Rex 700N
Jeg flyr utelukkende 88"/50cc fly på stripa. Er lett og ta med seg i stasjonsvogna. Skal vi være en hel dag og ikke bare noen timer tar jeg gjerne med TO 88" i bilen. Går bare fint.
Har aldri hatt noen problemer utenom de vanlige småfeilene man opplever med alle fly.
Som sagt, det som kunne ha vært kjekt å ha er et "stille" 50cc fly, til flyging på områder nærmere bebyggelse. Støy har skapt endel problemer for oss med litt size(bensinfly)..
Hvis en Q80 veier ca 1kg, og batteripakka er 1400-1500, esc 200g og mottaker batt 2-300g. så er vi oppe i rundt 3kg for et el. oppsett?
En DA60 er 1400g. bensin 5-600g pluss tank og slanger, ca 200g. bend og pipe er ca 250-300g servo 100g. ca 2.6kg.
Forskjellen er ikke såå stor. og med noen grep her og der kan samla flyvekt på et el-oppsett bli ganske lik et bensin-oppsett?
12S4000 nanotech 1250 gram, Hacker Q80 610 gram, CC Ice 120 HV 170 gram, Castle bec pro ca 30 gram. Det skulle bli totalt 2060 gram det. Ergo ca 600 gram mindre enn DA60 oppsett!
Tok 12S4000 siden det var nevnt 10S5000 så trenger du litt mindre kapasitet på 12S. Om du velger 12S5000 så blir totalvekta ca 300 gram høyere..
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment