Jeg regnet litt på dette med vekt da jeg tenkte på å konvertere en 50cc Pilot Extra til el. Jeg så på en stor Turnigy motor som billig alternativ, og en Hacker A80 som det mer dyrere alternativet. De veier begge omtrent 1,45 kg. 100g mer enn den DLE 55'en jeg hadde i. Pluss batterier (de jeg så på veide ca 1,6kg) og ESC. Minus bensintank og eksosanlegg. Husker ikke resultatet jeg kom frem til men tror jeg endte opp med ca 1kg mer flyvekt med elektro. Motorvalgene her var basert på at det skulle være stort nok.
Man kan finne mindre/lettere motorer men da må man nok ofte kalkulere med at de tåler overbelastningen man ender opp med. Det er og en del forskjell i vekt på ESC'er. Og man kan spare mye vekt på å erstatte mottakerpakker med BEC'er. Så man kan gjøre grep for å spare vekt. Men begynner man å gamble med hva utstyret tåler så bør man heller ikke klage på at driten ikke holdt dersom det ikke skulle holde.
Flytid er vel ganske individuelt. Jo mere power du prøver å trekke ut i form av propell størrelse eller turtall går ut over flytiden. I tillegg til at flystil selvsagt spiller en rolle.
Man kan finne mindre/lettere motorer men da må man nok ofte kalkulere med at de tåler overbelastningen man ender opp med. Det er og en del forskjell i vekt på ESC'er. Og man kan spare mye vekt på å erstatte mottakerpakker med BEC'er. Så man kan gjøre grep for å spare vekt. Men begynner man å gamble med hva utstyret tåler så bør man heller ikke klage på at driten ikke holdt dersom det ikke skulle holde.
Flytid er vel ganske individuelt. Jo mere power du prøver å trekke ut i form av propell størrelse eller turtall går ut over flytiden. I tillegg til at flystil selvsagt spiller en rolle.
Comment