Unconfigured Ad

Collapse

Bensin vs. Lipo. En seriøs forespørsel om fordeler og ulemper i storskala modeller.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arhennie
    • Mar 2008
    • 4316

Jeg regnet litt på dette med vekt da jeg tenkte på å konvertere en 50cc Pilot Extra til el. Jeg så på en stor Turnigy motor som billig alternativ, og en Hacker A80 som det mer dyrere alternativet. De veier begge omtrent 1,45 kg. 100g mer enn den DLE 55'en jeg hadde i. Pluss batterier (de jeg så på veide ca 1,6kg) og ESC. Minus bensintank og eksosanlegg. Husker ikke resultatet jeg kom frem til men tror jeg endte opp med ca 1kg mer flyvekt med elektro. Motorvalgene her var basert på at det skulle være stort nok.

Man kan finne mindre/lettere motorer men da må man nok ofte kalkulere med at de tåler overbelastningen man ender opp med. Det er og en del forskjell i vekt på ESC'er. Og man kan spare mye vekt på å erstatte mottakerpakker med BEC'er. Så man kan gjøre grep for å spare vekt. Men begynner man å gamble med hva utstyret tåler så bør man heller ikke klage på at driten ikke holdt dersom det ikke skulle holde.

Flytid er vel ganske individuelt. Jo mere power du prøver å trekke ut i form av propell størrelse eller turtall går ut over flytiden. I tillegg til at flystil selvsagt spiller en rolle.
    arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

Comment

• arhennie
      • Mar 2008
      • 4316

Jeg tittet litt på denne Hacker Q80 dere snakker om. I post #33 nevner du Bjørnar 21kg thrust på 7000rpm og 24x10 på din DA60.

I følge denne kalkulatoren: eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator** (c) by Markus Mller
      En Q80 11S flydd på 12S, (om den tåler det), med APC 24x10 skal kunne greie et turtall på ca 7300rpm. (Mer om batteriene er toppladet). Kalkulatoren angir en thrust på ca 18,7kg.
      Den beregner da en maksimal strøm/effekt på hhv. ca 140A og 5400W. Motoren er oppgitt til å tåle 3000W og 95A i 15 sec.

Jeg vil tror du ikke bør over 22x10 på denne, selv om det også er å overbelaste kraftig jfr kalkulatoren. Motoren er vel bergenet på 5 kilos F3A fly på 10S og f.eks 22x10.

Den nesten 3 ganger tyngre A80-10 derimot er på 5000W og er anbefalt på Esprit sine sider med 12S og 24x12.
      Mange overbelaster disse motorene riktig nok ganske kraftig med hell. Men det bør man i såfall være klar over at man flyr et oppsett som ikke er ment å holde.
      arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• Bjørnar V
        • Mar 2011
        • 388

Finnes flere utgaver av q80 tenker på q80-8m
        Last edited by Bjørnar V; 13-11-11, 14:59.
        AW Extra 260 42% - 3W 170xi b2
        EF Extra 300 91" - DA-60-Carbon pipe
        EF Edge 540 48" - Hacker A30-14L
        RC-F RC352 48" - Hacker A30-28S

+++

Comment

• Ofly61
          • Apr 2008
          • 785

Originally posted by johanngj
          .
          .
          Å velge elektro fordi "man slipper å tenke så mye" blir for dumt. Da har man valgt feil hobby.
          .
          .
          Det som virkelig er kjekt med elektro er at det er renslig, man slipper olje/bensin søl,
          røyk og eksos, sot, støy, mekanikk som trenger ettersyn. Man kan starte og slå av
          motor enkelt i lufta. Jeg kan fly midt på natta uten å forstyrre noen untatt UFO nerdene
          da (De har vist aldri hørt om led lys og modellfly/heli)

Odd H.

Comment

• arhennie
            • Mar 2008
            • 4316

Originally posted by Bjørnar V
            Finnes flere utgaver av q80 tenker på q80-8m
            Hacker Brushless Q80-8M Outrunner - Aero Model Inc.

Der snakker vi ja. Har ikke fått den med meg.
            arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• havard.j
              • Jan 2007
              • 974

Folk har begynt å få øynene opp for Q 80-8M i 3D Hobby Shop's 89" AJ Slick tråden på RcG: RC Groups - View Single Post - 3D Hobby Shop's 89" AJ Slick:

Har sykt tro på denne, ti ganger råere enn 50-60cc bråkebøtte
              EF 60" Edge. Torque.
              EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
              3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
              CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
              Multiplex FunCub XL on floats.
              Jeti DS-16

Comment

• OlaGB
                • Aug 2007
                • 580

Originally posted by havard.j
                Folk har begynt å få øynene opp for Q 80-8M i 3D Hobby Shop's 89" AJ Slick tråden på RcG: RC Groups - View Single Post - 3D Hobby Shop's 89" AJ Slick:

Har sykt tro på denne, ti ganger råere enn 50-60cc bråkebøtte
                Er vel samme person/fly her tror jeg.. Synd de ikke filmere mere når han trekker seg opp..

wrjames38 sin kanal - YouTube
                Ola G Bråten -77
                Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                3DHS Slick 89" Q80-8m
                Jeti DS-16

Comment

Working...