Unconfigured Ad
Collapse
Bensin vs. Lipo. En seriøs forespørsel om fordeler og ulemper i storskala modeller.
Collapse
X
-
-
Regner du med vekten av motorfestet, blir denne like lett som A60 og like sterk som A80Har lyst på
EF 60" Edge. Torque.
EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
Multiplex FunCub XL on floats.
Jeti DS-16Comment
-
Et argument for elektro som dras frem er at en ikke får start på bensinmotorene. Det er for meg helt ubegripelig har og har hatt mange bensin og glow motorer men aldrig hatt noe som helst problem med og få dem til og starte og gå. Selv i 22 minusgrader fløy vi sist vinter med glowmotorer uten anet problem en at vi ble kande på fingrene.Comment
-
Vi i AMK flyr selvfølgelig ikke midt inne i tettbygd strøk, men Asker komune er nokså tettbefolket. Vi har et jorde med flyplass på, og det er vel ca 400 meter til nærmeste hus. Det er alt for kort avstand for stempelmotorer. Vi flyr derfor elektro, med størrelser helt opp til 20 kg.Comment
-
Et argument for elektro som dras frem er at en ikke får start på bensinmotorene. Det er for meg helt ubegripelig har og har hatt mange bensin og glow motorer men aldrig hatt noe som helst problem med og få dem til og starte og gå. Selv i 22 minusgrader fløy vi sist vinter med glowmotorer uten anet problem en at vi ble kande på fingrene.arhennie
MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
http://hadelandmfk.no/
www.henniehobby.no/arneComment
-
På den andre siden er jeg like skeptisk til LiPo i 22 minus. Da skal du helst ha dem lagret i underbuksa for å holde nok temp til at dem fungerer når du skal bruke dem...Kenneth DavidsenComment
-
Sitter og tenker på hvordan og har IKKE brukt vekt, men litt erfaring fra tidligere bygg
Spennende prosjekt: Extra 300 e.l. 100" =250cm ws. & ca. 90"= 230cm lengde, totalvekt 6-7 kg(helst mindre)!
Motor/reg. og batteri max 2 kg.
Kropp baset på 4 carbonrør 6mmØ som langsgående "kasse" stives av med fagverk i 5 mm balsastaver.Trekkes med film. Cowling kjøpes i glassfiber ds. med canopy. Motor festes enkelt til front av "kasse" ingen firewall! LDG. i carbon, lettvektshjul. Ving av balsa og furulister med forsterkninger av carbon og skjøtes med rør i alu/carbon. Alle ror og halaflater i balsa fagverk med carbon avstiving.Trekkes med film.
Kun 3 stk servoer, kun pull-pull også ailron(for å utligne G-belastningen). Høres rart ut men det funker på B-737. Enkel Reciver + UBEC .
Dess lettere den er, dess lettere kan den bygges og bedre vil den fly. Det er en positiv "spiraleffekt".
Kom med innspill, kan bli morsomt!Comment
-
Bare for du ikke klarer og få til en DLE55 betyr ikke at alle forbrenings motorer er noe drittComment
-
Ser etter hvert som byggingen fortsetter at det blir nok ikke så tungt med alt på plass og det er jo bare positivtLeif Bjørgo
Cirrus-RCFKComment
-
Jeg ser at du ønsker fokus på flytid og vekt, og at innspillene er mange og gode. Nå skal det legges til at de fleste bensintankene som følger med/blir anbefalt til blyfrimotorer ofte virker veldig store. Da blir vekta selvsagt høy. Det er tullete å ha 0.5 liter eller mer i en 50cc-kjerre. Jeg flyr fint 10 minutter på 0.5 liter på en DLE111. På min tidligere dle30 hadde jeg 2.5dl tank, og det var mer enn plenty. Og å lande/fylle tar jo bare et minutt eller to.
Så kommer jeg heller ikke unna å nevne pris. Kjøper du fra billigste leverandør koster en 50cc 2000,- Det er omlag samme pris som ett sett gode batterier til et tilsvarende elektro-oppsett. Så skal man jo ha flere batterisett, og helst også en god motor og regulator. Motoren det var linket til her skulle jo koste 580 euro alene. Har hørt fra flere hold at lipopakkene mister futten etter en sesong eller to med hard bruk, og må byttes. Med enkelt vedlikehold og korrekt bruk kan en 50cc vare i årevis. Jeg for min del kommer vel til at jeg kan bytte bensinmotor årlig, og allikevel ikke ha større utgifter enn å drifte tilsvarende fly på lipo-oppsett.
Og for å svare på kritikken mot vrange forbrenningsmotorer: Jeg som primært driver med fuel/bensin har oftere kluss med mine elektro-oppsett enn forbrenningsoppsett. Fuskende regulatorer, og lipo'er som yter dårlig i vinterkulda. Alt koker ned til hva man behersker, og hvilken erfaring/kunnskaper man besitter. Ingenting er morsommere enn fuel/bensin når ting er gjort korrekt, og funker slik det skal!
Både forbrenning og lipo har mange fallgruver når vi snakker såpass størrelse. Man skal kjenne utstyret sitt 100%, og være fortrolig med bruken av det. Å velge elektro kontra bensin grunnet latskap kan fort straffe seg. Hvis man ikke bruket hodet, og har satt seg skikkelig inn i utstyret sitt, så blir det fort karameller og ødelagt elektronikk uansett hva man driver med. Å velge elektro fordi "man slipper å tenke så mye" blir for dumt. Da har man valgt feil hobby.
Den jeg kjenner som er mest påpasselig når det gjelder stålkontroll på oppsett og rutiner, er elektropilot. Når ting kobles ihop skal ingen forstyrre, og ikke noe vimsing rundt radioen. Pilotfeil på bakken og i lufta er fremdeles den hyppigste årsaken til styrt.
Det ble litt OT på slutten her, men det hører absolutt med når man leser noen av innleggene her.Last edited by johanngj; 10-11-11, 09:57.Med vennlig hilsen
Johannes Gjessing GMFK
|| JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||Comment
-
Her er oppskriften: Q80-8M | Hacker Q80 | Motoren
Regner du med vekten av motorfestet, blir denne like lett som A60 og like sterk som A80Har lyst på
AW Extra 260 42% - 3W 170xi b2
EF Extra 300 91" - DA-60-Carbon pipe
EF Edge 540 48" - Hacker A30-14L
RC-F RC352 48" - Hacker A30-28S
+++Comment
-
Når det gjelder pris på eloppsett, så er det muligens litt dyrere, spesielt i startfasen der man trenger ladeutrustning. Men prisforskjellen er ikke så stor som mange skal ha det til. Det som er typisk (som johanngj), er at folk sammenligner kina-bensinoppsett mot high-end eloppsett. Dessuten ser det ut til at folk glemmer at bensin også koster penger. En liter bensin med kvalitets olje koster rundt 20kr literen. Altså du får ca 100l for kr 2000. Det tilsvarer vel ca 250 turer på en 50cc kjerre (avhengig av flystil selvfølgelig). For omtrent samme beløp får du to sett med batterier (fra HC) til en 50cc kjerre, med riktig behandling holder de i flere hundre turer.
Hacker motoren som jeg tidligere linket til er veldig dyr, men med ESC havner den i samme priskategori som en DA-60. Og det er fult mulig å finne et mye billigere eloppsett.Last edited by havard.j; 10-11-11, 11:54.EF 60" Edge. Torque.
EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
Multiplex FunCub XL on floats.
Jeti DS-16Comment
-
Tror denne motoren er for 10s, mens jeg ville brukt 12s på 50cc kjerre. Men alt kommer an på flystil, vekt/power behov.EF 60" Edge. Torque.
EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
Multiplex FunCub XL on floats.
Jeti DS-16Comment
-
Store outrunnere som er lettere å kjøle er Hacker Q80 og Plettenbergs Predator-serie. Disse motorene er håndbygde i Tyskland med dertil pris.
HenningComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment