Unconfigured Ad

Collapse

Bensin vs. Lipo. En seriøs forespørsel om fordeler og ulemper i storskala modeller.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ronnynorge
    • Jan 2008
    • 1231

Originally posted by farmann
    Det finnes mange argumenter for og imot elektro/bensin, men for oss som bor og flyr i tettbygde strøk er støy en vesentlig problem som ikke kan oversees. Og da har elektro et enkelt valg, og når du først har satt deg litt inn i "elektronenes verden" er det greit å konvertere flyparken til det.
    For store modeller som ønsker lang flytid (10-15 min) og mye power vil batterivekt bli et tema, ikke for å fornærme 3D entusiaster men de modeller som er på markedet i dag er vel primært bygd for bensinmotorer og vekten blir deretter.
    Utfordringen er å få ned vekten på hele "pakka" og da kunne et 88" acro-3D virkelig bli artig å se på!
    Flyr du 50-60cc i tettbygde strøk?Jeg bare spør
    Ronny Andreassen
    Sunndal/Vinnu
    Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
    3DHs 33" EPP
    JR 9303 2,4

Comment

• Bjørnar V
      • Mar 2011
      • 388

Plenty med tilgjengelige jorder her til store fly, hvis det ikke medfører motorstøy
      AW Extra 260 42% - 3W 170xi b2
      EF Extra 300 91" - DA-60-Carbon pipe
      EF Edge 540 48" - Hacker A30-14L
      RC-F RC352 48" - Hacker A30-28S

+++

Comment

• havard.j
        • Jan 2007
        • 974

Originally posted by Bjørnar V
        Ja hvis noen kan gi meg oppskriften på et EF 88" fly med elektro oppsett på max... tja.. 8.5- 8.7 kg, som har nok power til 3d og rundt 10 min. flytid.....
        Her er oppskriften: Q80-8M | Hacker Q80 | Motoren

Regner du med vekten av motorfestet, blir denne like lett som A60 og like sterk som A80 Har lyst på
        EF 60" Edge. Torque.
        EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
        3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
        CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
        Multiplex FunCub XL on floats.
        Jeti DS-16

Comment

• bardp
          • Nov 2010
          • 2473

Et argument for elektro som dras frem er at en ikke får start på bensinmotorene. Det er for meg helt ubegripelig har og har hatt mange bensin og glow motorer men aldrig hatt noe som helst problem med og få dem til og starte og gå. Selv i 22 minusgrader fløy vi sist vinter med glowmotorer uten anet problem en at vi ble kande på fingrene.

Comment

• peppern75
            • Jun 2006
            • 671

Originally posted by ronnynorge
            Flyr du 50-60cc i tettbygde strøk?Jeg bare spør
            Vi i AMK flyr selvfølgelig ikke midt inne i tettbygd strøk, men Asker komune er nokså tettbefolket. Vi har et jorde med flyplass på, og det er vel ca 400 meter til nærmeste hus. Det er alt for kort avstand for stempelmotorer. Vi flyr derfor elektro, med størrelser helt opp til 20 kg.
            Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

Per Nilsen
            Spikkestad

Comment

• arhennie
              • Mar 2008
              • 4316

Originally posted by bardp
              Et argument for elektro som dras frem er at en ikke får start på bensinmotorene. Det er for meg helt ubegripelig har og har hatt mange bensin og glow motorer men aldrig hatt noe som helst problem med og få dem til og starte og gå. Selv i 22 minusgrader fløy vi sist vinter med glowmotorer uten anet problem en at vi ble kande på fingrene.
              Da hører du til fåtallet skal en tolke alle motorplunder tråder her inne. Men flaks for deg
              arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

Comment

• Krazy-K
                • Jul 2006
                • 339

Originally posted by arhennie
                Da hører du til fåtallet skal en tolke alle motorplunder tråder her inne. Men flaks for deg
                Stiller meg bak den, selv om jeg liker brumbrum. Om ikke den glowmotoren var 400 kubikk da, da er den kanskje enklere å ha med å gjøre siden de forskjellige delene ikke er så små som i en mindre glow. Da vil vel ikke forskjellen på metallene i en glowmotor gjøre like store utslag.

På den andre siden er jeg like skeptisk til LiPo i 22 minus. Da skal du helst ha dem lagret i underbuksa for å holde nok temp til at dem fungerer når du skal bruke dem...
                Kenneth Davidsen

Comment

• farmann
                  • Mar 2010
                  • 918

Sitter og tenker på hvordan og har IKKE brukt vekt, men litt erfaring fra tidligere bygg
                  Spennende prosjekt: Extra 300 e.l. 100" =250cm ws. & ca. 90"= 230cm lengde, totalvekt 6-7 kg(helst mindre)!
                  Motor/reg. og batteri max 2 kg.
                  Kropp baset på 4 carbonrør 6mmØ som langsgående "kasse" stives av med fagverk i 5 mm balsastaver.Trekkes med film. Cowling kjøpes i glassfiber ds. med canopy. Motor festes enkelt til front av "kasse" ingen firewall! LDG. i carbon, lettvektshjul. Ving av balsa og furulister med forsterkninger av carbon og skjøtes med rør i alu/carbon. Alle ror og halaflater i balsa fagverk med carbon avstiving.Trekkes med film.
                  Kun 3 stk servoer, kun pull-pull også ailron(for å utligne G-belastningen). Høres rart ut men det funker på B-737 . Enkel Reciver + UBEC .

Dess lettere den er, dess lettere kan den bygges og bedre vil den fly. Det er en positiv "spiraleffekt".
                  Kom med innspill, kan bli morsomt!

Comment

• xxl
                    • Feb 2008
                    • 1624

Originally posted by arhennie
                    Trur vell ikke el er noe bedre representert bare litt mere fordelt, som ecu problemer, lade problemer, seller som ryker i lipo, motor bare hakker også videre også videre. Og det er vell historisk sett flere har eller som flyr med forbrenings motor.

Bare for du ikke klarer og få til en DLE55 betyr ikke at alle forbrenings motorer er noe dritt
                    BOOMA Intelliswitch

Odd A Eriksen

Comment

• doogledee
                      • Jul 2006
                      • 452

Originally posted by anders e
                      Spennende
                      Men 16 kg var da vell mye syns jeg. Jeg hadde forgjengeren med den gamle tunge DA-100, og den veide 12 kg.

Gleder meg til du kommer med en tråd på denne
                      Har tatt utgangspunkt i 16 kg flyvekt for å være helt sikker på at jeg velger stor nok motor. Selv med 16 Kg vekt er motoren jeg har valgt stor nok til å gi meg 500 W/kg og det holder til det aller meste.
                      Ser etter hvert som byggingen fortsetter at det blir nok ikke så tungt med alt på plass og det er jo bare positivt
                      Leif Bjørgo
                      Cirrus-RCFK

Comment

• johanngj
                        • Nov 2007
                        • 533

Jeg ser at du ønsker fokus på flytid og vekt, og at innspillene er mange og gode. Nå skal det legges til at de fleste bensintankene som følger med/blir anbefalt til blyfrimotorer ofte virker veldig store. Da blir vekta selvsagt høy. Det er tullete å ha 0.5 liter eller mer i en 50cc-kjerre. Jeg flyr fint 10 minutter på 0.5 liter på en DLE111. På min tidligere dle30 hadde jeg 2.5dl tank, og det var mer enn plenty. Og å lande/fylle tar jo bare et minutt eller to.

Så kommer jeg heller ikke unna å nevne pris. Kjøper du fra billigste leverandør koster en 50cc 2000,- Det er omlag samme pris som ett sett gode batterier til et tilsvarende elektro-oppsett. Så skal man jo ha flere batterisett, og helst også en god motor og regulator. Motoren det var linket til her skulle jo koste 580 euro alene. Har hørt fra flere hold at lipopakkene mister futten etter en sesong eller to med hard bruk, og må byttes. Med enkelt vedlikehold og korrekt bruk kan en 50cc vare i årevis. Jeg for min del kommer vel til at jeg kan bytte bensinmotor årlig, og allikevel ikke ha større utgifter enn å drifte tilsvarende fly på lipo-oppsett.

Og for å svare på kritikken mot vrange forbrenningsmotorer: Jeg som primært driver med fuel/bensin har oftere kluss med mine elektro-oppsett enn forbrenningsoppsett. Fuskende regulatorer, og lipo'er som yter dårlig i vinterkulda. Alt koker ned til hva man behersker, og hvilken erfaring/kunnskaper man besitter. Ingenting er morsommere enn fuel/bensin når ting er gjort korrekt, og funker slik det skal!

Både forbrenning og lipo har mange fallgruver når vi snakker såpass størrelse. Man skal kjenne utstyret sitt 100%, og være fortrolig med bruken av det. Å velge elektro kontra bensin grunnet latskap kan fort straffe seg. Hvis man ikke bruket hodet, og har satt seg skikkelig inn i utstyret sitt, så blir det fort karameller og ødelagt elektronikk uansett hva man driver med. Å velge elektro fordi "man slipper å tenke så mye" blir for dumt. Da har man valgt feil hobby.

Den jeg kjenner som er mest påpasselig når det gjelder stålkontroll på oppsett og rutiner, er elektropilot. Når ting kobles ihop skal ingen forstyrre, og ikke noe vimsing rundt radioen. Pilotfeil på bakken og i lufta er fremdeles den hyppigste årsaken til styrt.

Det ble litt OT på slutten her, men det hører absolutt med når man leser noen av innleggene her.
                        Last edited by johanngj; 10-11-11, 09:57.
                        Med vennlig hilsen
                        Johannes Gjessing GMFK
                        || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• Bjørnar V
                          • Mar 2011
                          • 388

Originally posted by havard.j
                          Her er oppskriften: Q80-8M | Hacker Q80 | Motoren

Regner du med vekten av motorfestet, blir denne like lett som A60 og like sterk som A80 Har lyst på
                          Det er kommet en q60 også... som er bare halvkiloet. er den sterk nok?
                          AW Extra 260 42% - 3W 170xi b2
                          EF Extra 300 91" - DA-60-Carbon pipe
                          EF Edge 540 48" - Hacker A30-14L
                          RC-F RC352 48" - Hacker A30-28S

+++

Comment

• havard.j
                            • Jan 2007
                            • 974

Når det gjelder pris på eloppsett, så er det muligens litt dyrere, spesielt i startfasen der man trenger ladeutrustning. Men prisforskjellen er ikke så stor som mange skal ha det til. Det som er typisk (som johanngj), er at folk sammenligner kina-bensinoppsett mot high-end eloppsett. Dessuten ser det ut til at folk glemmer at bensin også koster penger. En liter bensin med kvalitets olje koster rundt 20kr literen. Altså du får ca 100l for kr 2000. Det tilsvarer vel ca 250 turer på en 50cc kjerre (avhengig av flystil selvfølgelig). For omtrent samme beløp får du to sett med batterier (fra HC) til en 50cc kjerre, med riktig behandling holder de i flere hundre turer.
                            Hacker motoren som jeg tidligere linket til er veldig dyr, men med ESC havner den i samme priskategori som en DA-60. Og det er fult mulig å finne et mye billigere eloppsett.
                            Last edited by havard.j; 10-11-11, 11:54.
                            EF 60" Edge. Torque.
                            Jeti DS-16

Comment

• havard.j
                              • Jan 2007
                              • 974

Det er jeg usikker på, vet ikke om de nye motorene fra Hacker tåler, som de gammle, å bli kjørt langt over spec.
                              Tror denne motoren er for 10s, mens jeg ville brukt 12s på 50cc kjerre. Men alt kommer an på flystil, vekt/power behov.
                              EF 60" Edge. Torque.
                              Jeti DS-16

Comment

• Balsahøvel
                                • Feb 2009
                                • 189

Q60 er laget for F3A med 10S Lipo og flyvekt på 5 kg. Motoren har vært på markedet en stund, men svært lite brukt. Konstruksjonsmessig er den ikke optimal med tanke på kjøling.

Store outrunnere som er lettere å kjøle er Hacker Q80 og Plettenbergs Predator-serie. Disse motorene er håndbygde i Tyskland med dertil pris.

Henning

Comment

Working...