Unconfigured Ad

Collapse

Bensin vs. Lipo. En seriøs forespørsel om fordeler og ulemper i storskala modeller.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bjørnar V
    • Mar 2011
    • 388

Bensin vs. Lipo. En seriøs forespørsel om fordeler og ulemper i storskala modeller.

Den uendelige debatten, full av personlige preferanser.
    Dette er ikke en jeg vet best, jeg har rett tråd.
    MEN en seriøs henvendelse ang. fordeler rundt de to ulike fremdriftssystemene, fortrinnsvis i 30%(50-60cc) acro/3d modeller.

Problematikken ligger i vekt og flytid.

Hvordan ligger lipo an vektmessig og tidsmessig i en 30% acro/3d modell?
    Hva blir vekta på, la oss si en EF 88" med elektro oppsett og ca 8-10 min. flytid`?
    Effekt vet jeg ikke er noe problem og ellers er lading og batteri et kjent begrep for min del.

Jeg flyr bensin på mine større modeller og elektro på mindre.
    Men dagens situasjon med tanke på støy tilsier at det kan være aktuelt å ha hvertfall 1 stort elektro fly, til trening i nærområdet----

Noen som har lyst å bidra med sin kunnskap?
    AW Extra 260 42% - 3W 170xi b2
    EF Extra 300 91" - DA-60-Carbon pipe
    EF Edge 540 48" - Hacker A30-14L
    RC-F RC352 48" - Hacker A30-28S

+++
  • affa
    Administrator
    • Jul 2002
    • 5876

Jeg har elektrifisert min GB Yak med Hacker A60 og 12s LiPO. Bra effekt og vekt på dette med esc er ca 2500g med motorfeste etc.

Så er det bare å regne hva bensinen veier....

mvh
    Alf

Comment

• peppern75
      • Jun 2006
      • 671

Jeg har bygget om 2 modeller fra bensin til elektro. Den ene, Bücker Jungmann hadde MVVS 45 ccm den erstattet jeg med en Turnigy 63-74 og 10S5000mAh LiPo.
      Totalvekten gikk ned fra 8,3 med tom tank til 7,8 kg. Propellstørrelsen gikk fra 24x10 til 26x10 og jeg fikk mye bedre trekkraft. Ca 8-9 minutter flytid med blandet flyving.
      Jeg har også bygget om en Fokker DRI, som hadde ZDZ 60, den fikk en Turnigy 80-100 med 10S5000mAh, der gikk vekten ned fra 12,5 kg til 11,2 kg. På denne gikk jeg fra 24x10 til 28x12 prop. Trekkraften ble extremt mye bedre, og nå drar den godt ut fra hoover (Hooverer dårlig med små ror). Ca 7-8 minutter med blandet flyving.

Fordeler: Ingen vibrasjoner, lav støy, ingen lukt, renslig, ingen startproblemer
      Ulemper: Litt pes å lade en haug med store batterier på stripa, man bør ha tilgang på mye 12Volt.
      Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

Per Nilsen
      Spikkestad

Comment

• xxl
        • Feb 2008
        • 1624

Originally posted by peppern75
        Jeg har bygget om 2 modeller fra bensin til elektro. Den ene, Bücker Jungmann hadde MVVS 45 ccm den erstattet jeg med en Turnigy 63-74 og 10S5000mAh LiPo.
        Totalvekten gikk ned fra 8,3 med tom tank til 7,8 kg. Propellstørrelsen gikk fra 24x10 til 26x10 og jeg fikk mye bedre trekkraft. Ca 8-9 minutter flytid med blandet flyving.
        Jeg har også bygget om en Fokker DRI, som hadde ZDZ 60, den fikk en Turnigy 80-100 med 10S5000mAh, der gikk vekten ned fra 12,5 kg til 11,2 kg. På denne gikk jeg fra 24x10 til 28x12 prop. Trekkraften ble extremt mye bedre, og nå drar den godt ut fra hoover (Hooverer dårlig med små ror). Ca 7-8 minutter med blandet flyving.

Fordeler: Ingen vibrasjoner, lav støy, ingen lukt, renslig, ingen startproblemer
        Ulemper: Litt pes å lade en haug med store batterier på stripa, man bør ha tilgang på mye 12Volt.
        Er vell en ulempe til, og det er at el fly kan brenne opp
        BOOMA Intelliswitch

Odd A Eriksen

Comment

• Krazy-K
          • Jul 2006
          • 339

Originally posted by xxl
          Er vell en ulempe til, og det er at el fly kan brenne opp
          Joda, og bensinfly kan kræsje. Du kan bli påkjørt om du går i din egen hage.
          Jeg ser ikke den ulempen, uhell kan aldri forutsees. Jeg liker nitro, bensin, lukt og lyd, men jeg ser absolutt fordelen med elektro i forhold til naboer, støy og muligheten til å kunne fly i større omfang...
          Kenneth Davidsen

Comment

• alflovvold
            • Sep 2009
            • 5527

Skriver meg opp på den siste der! Det har jeg prøvd.

Bedre at modellen krasjer, enn at hele skiten m. elektronikk tar fyr IMO.

Tja. I den størrelsen blir det, i alle fall for meg, pes med all lading av store batterier. Og tilhørende utstyr.

Også er jeg litt lat mtp. å finne ut hva oppsettet trekker av watt og hele den "tekniske" biten ved det. Joda, vet det ikke er så vanskelig - men jeg tror noen har slått på en failsafe-knapp i toppen min, fordi jeg har tendens til å falle helt ut når folk, med de beste intensjoner, prøver å ramse opp hvordan man kjapt regner seg ut ditt og datt.

Jeg vil helst at det bare funker så jeg får flydd, på en sikker og effektiv måte!

Jeg er en av dem som liker å fly - ofte - når jeg først har fått lurt meg ut på en eller annen stripe, og da er det uaktuellt å styre rundt med lading av ymse store pakker med tilhørende agregater, 12volts uttak hit og dit og tunge, store batteri-kofferter m. ladere, adaptere i ymse versjoner mm.

Men, skjer mye med el. for tiden, er nok ikke mange årene før bare de "sære" gamle kara flyr rundt med bråket sitt m. bensin - litt sånn som noen tviholder på glow-motorer idag.. For all del, det har sin sjarm!

Så, for meg funker det best - i skrivende stund - med bensin i 50cc klassen, samt et par mindre elektro modeller - 48" samt av og til en EPP - til øvelse, kanskje mest for å finne tilbake hvordan stikkene funker igjen. Blir fort 2-3uker mellom hver økt nå.. Doh!

Jo. Endel kjappere og ryddigere å sette opp en modell med el. er jo klart en fordel, i tillegg til andre ting som allerede er ramset opp.
            Last edited by alflovvold; 09-11-11, 01:19.
            ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

Comment

• arhennie
              • Mar 2008
              • 4316

Jeg foretrekker etter hvert elektro. Fordelene jeg setter pris på er å slippe startproblemer, tuning og mystiske feil som gjør at motoren ikke går som den skal. Når jeg kommer på stripa så vil jeg fly ljuge og drikke kaffe. At flyene ikke rister i filler er vel og en fordel. I allefall for de som flyr mye og har flyene lenge nok.

Lading er litt pain med rigging osv. Men jeg synes det er bedre enn å kaste bort alle flightene med å prøve å få driten til å funke. Største bakdelen synes jeg er prisen på batterier. For å holde det gående på stripa må en ha mer enn ett sett batterier. Greit å ha nok til 3-4 flighter uten behov for å lade også for kortere besøk på stripa uten lade remediene. Og for den som bestemmer seg for å hive seg på elektro i 50cc størrelsen er lader, power osv en vesentlig investering.

Andre bakdeler er slikt som Alf sikter til. At man skal sette sammen et drivsystem som funker, tilstrekkelig med power, riktig turtall etc. Mange har slitt med brann og havari. Det er nok mange årsaker til det. Overbelastning, komponentsvikt, dårlig arbeid ifm loddinger. I tillegg er det nok en del del utstyr der ute der motor og ESC ikke er kompatible. Resultatet er at ting ikke vil fungere, havarerer eller tar fyr. Og på fly i 50cc størrelse er det ikke bare å prøve seg frem for alt dette utstyret er svindyrt.

På mindre el modeller er det vel de færreste som sitter å beregner hva de behøver. De fleste kjente fly har et anbefalt oppsett som man vet vil funke. Ellers er det så mange med slike fly allerede så det finnes nok av oppsett å kopiere. Men på større fly er det litt verre da det ikke er så mange å myse på. Men det blir nok bedre ettersom det blir mer og mer vanlig. Jeg tror nok det krevde like mye innsikt å velge bensin og nitro oppsett i sin tid. Selv om kravene til ytelse nok har tatt litt av etter 3D tok av og alle skal ha insane pullout
              arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

Comment

• doogledee
                • Jul 2006
                • 452

Holder på med en H9 Beast 100 for tiden som jeg skal kjøre elektro i. Oppsettet blir Plettenberg Predator motor (35 tror jeg), Jeti Spin 300 ESC 14s 2P 5000 lipo og passe propell.
                Har brukt Laang tid på å planlegge dette og kommer til å å legge ut en mer utfyllende tråd om det når ting begynner å nærme seg klart.
                For meg så er store fly utrolig spennende, men forbrennings motor er helt uaktuelt å bruke. Derfor har jeg bestemt meg for elektro. Total vekta jeg sikter på flyklar er rundt 16 KG, og motoren bør være helt komfotabel med rundt 8000 W output så det blir nok plenty guffe, flytida er jeg mer usikker på men det vil nok tiden vise.
                Leif Bjørgo
                Cirrus-RCFK

Comment

• Guest

#9 Unapproved
                  Originally posted by doogledee
                  Holder på med en H9 Beast 100 for tiden som jeg skal kjøre elektro i. Oppsettet blir Plettenberg Predator motor (35 tror jeg), Jeti Spin 300 ESC 14s 2P 5000 lipo og passe propell.
                  Har brukt Laang tid på å planlegge dette og kommer til å å legge ut en mer utfyllende tråd om det når ting begynner å nærme seg klart.
                  For meg så er store fly utrolig spennende, men forbrennings motor er helt uaktuelt å bruke. Derfor har jeg bestemt meg for elektro. Total vekta jeg sikter på flyklar er rundt 16 KG, og motoren bør være helt komfotabel med rundt 8000 W output så det blir nok plenty guffe, flytida er jeg mer usikker på men det vil nok tiden vise.
                  Spennende
                  Men 16 kg var da vell mye syns jeg. Jeg hadde forgjengeren med den gamle tunge DA-100, og den veide 12 kg.

Gleder meg til du kommer med en tråd på denne

Comment

• bardp
                    • Nov 2010
                    • 2473

En kan nokk ramse opp mange fordeler og ulemper med de forskjellige motortypene men til sist er det vel hva man trides med som vil bestemme. For meg er det uaktuelt med elektromotor i annet en seilfly og innendørs. Men jeg er sjønt enig i at dagen 2t bensinmotorer er noe drit når det kommer til dette med støy og tildels lukt. Etervært som jeg har lyktes bra med og bygge om støre 4t glow motorer med CDI tening og kjøre dem på E85 bioetanol er det nå denne typen motor jeg vil ha i fremtiden. Driver nå og hiver ut noen 26-30ccm bensinmotorer og erstatter dem med ASP 1.80, ASP 1.60 og YS 1.40DZ. Alle ombygd til CDI tenning og kjøres på E85. Mye penere lyd og langt lavere lydnivå en bensinmotorene. Og de kjører nå like billig som bensinmotorene. Det neste jeg skal innvestere i er en YS 1.75CDI med 4,5 Hk på nitro og ca 4,2 hk på E85 og et solid dreimonent i bunnen kan den jo fint erstatte en 50cc 2t bensiner. Men for all del en vær må jo kunne bruke det en føler for uten at en kan påstå at det ene er bedre en det andre.

Comment

• halsen89
                      • Apr 2007
                      • 409

Jeg bygget om mitt hangar 9 extra 260 (2m vingespenn) til elektro, mye pga at vær gang jeg skulle på stripa å fly så var det finvær og alt lå til rette for en bra dag, så starta problemene me at motoren ikke ville gå osv... Så begynte det selvsagt og regne...
                      Dette skjedde gang på gang, og da kommer fordelen med elektro, Finvær! dra på stripa, plugg i batteriene og fly! Eneste som er at man må ha flere ladere og batterier om man skal fly i flere timer, og dette koster endel kroner, men jeg synes det er verdt det..
                      Ingen ting er mere irriterende enn å stå på stripa med en motor som ikke vill gå, når du ser regnværet kommer... har vært nærepå at jeg har tømt bensintanken over flyet og tent på ja

Comment

• ronnynorge
                        • Jan 2008
                        • 1231

Originally posted by anders e
                        Spennende
                        Men 16 kg var da vell mye syns jeg. Jeg hadde forgjengeren med den gamle tunge DA-100, og den veide 12 kg.

Gleder meg til du kommer med en tråd på denne
                        Min kom seg på 12 kg beint med full tank,750ml så 16 kg er vel mye mener jeg ...Så det er vel en ulempe
                        Ronny Andreassen
                        Sunndal/Vinnu
                        Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                        3DHs 33" EPP
                        JR 9303 2,4

Comment

• Bjørnar V
                          • Mar 2011
                          • 388

Ja det er vel primært dette med vekt som bekymrer meg. Utstyr og kunnskap om lipo/strømtrekk er forsovidt overkommelig.
                          Har en kompis med en Hacker A80 på 12s 5000mah i en EF Yak 88" som veier inn godt over 9kg.
                          Må jeg regne med et tyngre 50cc fly om jeg putter i elektro?
                          Jeg er jo etter hvert blitt hekta på 3d/acro og flyr stort sett EF modeller. Holder det med en hacker A60 på 10s i en EF edge eller en EF extra?
                          Til sammenligning veier EF edgen og EF extran inn på ca 8.2- 8.3kg med bensin/tuned pipe oppsett.

+++

Comment

• farmann
                            • Mar 2010
                            • 918

Det finnes mange argumenter for og imot elektro/bensin, men for oss som bor og flyr i tettbygde strøk er støy en vesentlig problem som ikke kan oversees. Og da har elektro et enkelt valg, og når du først har satt deg litt inn i "elektronenes verden" er det greit å konvertere flyparken til det.
                            For store modeller som ønsker lang flytid (10-15 min) og mye power vil batterivekt bli et tema, ikke for å fornærme 3D entusiaster men de modeller som er på markedet i dag er vel primært bygd for bensinmotorer og vekten blir deretter.
                            Utfordringen er å få ned vekten på hele "pakka" og da kunne et 88" acro-3D virkelig bli artig å se på!

Comment

• Bjørnar V
                              • Mar 2011
                              • 388

Ja hvis noen kan gi meg oppskriften på et EF 88" fly med elektro oppsett på max... tja.. 8.5- 8.7 kg, som har nok power til 3d og rundt 10 min. flytid.....

+++

Comment

Working...