Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utstyr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg er også enig i at ikke alle "trenger" 2-3stk 5955TG på sideror.. Men det er mye i denne sporten vi strengt tatt ikke "trenger"

    Jeg heier også på "bra nok" og KISS-prinsippet, men ser absolutt nødvendigheten av kill-switch på disse motorene.
    Mitt oppsett på de to aktuelle modellene jeg har er en servo på hvert ror som ikke bare tåler påkjenningene fra rorene, men også vibrasjonene!! Det er en faktor ikke mange tenker på.. Store ror på en modell med grov motor vibrerer noe hinsides på bl.a. tomgang. Har du enkle servoer med plast-drev (og kjipe potmetere) her kan det lett gå "rett åt skogen". Bruker også en skikkelig god servo på throttle for å være på den sikre siden. Den får en del juling den og!

    Nå koster, som Rolf sa det, ikke disse super-servoene så innmari mye mer enn de gode, vanlige kraftige servoene, så å spytte inn 2-300kr ekstra pr.servo er kanskje ikke så dumt noen ganger?

    Personlig holder jeg meg til NiCd batterier, da jeg vet hvordan disse oppfører seg. For min del er det en liten sikkerhet.

    Jeg har lagt inn en powerbox i den ene maskinen min, da jeg tenkte å prøve dette! Det går jo med litt strøm til 9 servoer, så hvorfor ikke.... Ratter man skikkelig, så beveger mange av disse seg samtidig, og da ramler sikkert spenningen en del. Er det da nok til å drive mottakeren skikkelig?? Tja..?
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

    Comment


    • #17
      Måtte bare hive meg på rotteracet... hihi! Og det uten å ha flydd en eneste IMAC konkurranse.

      Ta det jeg skriver som en helsprø bemerkning fra sidelinjen for å nøre oppunder litt

      Som elektronikkmann må jeg få si at veldig mye av "blinget" der ute er søppel. Det hjelper lite med masse elektronikk om ikke den har en viss standard. Se feks på hvorfor vi ønsker en powerbox. Om det er for å slippe å ta alt igjennom mottageren er det i de fleste tilfeller en helt feil vurdering. Printbanene på de aller fleste mottagere er bra nok i massevis for store strømmer. Det som derimot ikke er det er UNI-kontaktene vi kobler til med. De er ratet for maks 1A eller mindre hvis de er av semre typer. Så hva gjør vi med en powerboks? Jo vi kobler til servoer som gjerne trekker 4A med nettopp en UNI-kontakt og gjerne en skjøt litt lenger ut i systemet. OK jeg vet at det går mer strøm i kontakten til mottagerbatteriet enn i hver servo, men hver servo kan likevel trekke langt over spec'n til UNI-kontaktene.

      Killswitch... En godt montert leamikk er like så godt eller bedre enn ekstra "dårlig" elektronikk for å kunne stoppe motoren. Skal elektronikk være bedre må det til industristandard både på innpakning og montering, ikke en dårlig printplate med krympestrømpe over.
      PS må jeg ha optisk killswitch på elektromodellen? Jeg flyr jo rundt med en bombe... Forresten jeg tror jeg monterer en i bilen også. Optisk kabel som tåler hard håndtering frem gjennom torpedovegg og montert ved siden av motoren. Trenger da saktens ikke den ledningen som går fra tenningen og hjernen i bilen frem til tenningsanlegget...

      Når det gjelder backup og regulatorer er det kun en skikkelig batteripakke direkte koblet via ledningsnettet som virkelig er sikkert. Og da er en god "gammeldags" NiCd eller NiMh av litt størrelse det beste som finnes. En (feks) 2000mah batteripakke kan levere over 100A og fremdeles holde akseptabel spenning med mindre man har kjøpt en veldig dårlig konstruert mottager da...
      Min 2m med 3D ror (og utslag) bruker 8A på bakken (med full røring på stikkene) og maks 5A peak i lufta. Men så er den bare en 2m og jeg har ikke hatt noen "lås" av rorflater i lufta. Da hadde det gått over 20A. Likevel stoler jeg merkelig blindt på de 2 UNI-kontaktene som forsyner mottageren med strøm (ja, jeg lagde likegodt to jeg for å fordele det utover 2 kontaker...)

      Så konklusjonen min er fremdeles: Har man gjort hjemmeleksa med montering av ledninger og elektronikk i en modell KAN ett enkelt godt loddeverk av ledninger uten en eneste kontakt være vell så sikkert som en blingkjerre med alt man kan kjøpe av sikkerhetsting.



      Til slutt må jeg legge meg flat. Jeg flyr min 2 meter elektromodell med 2 mottagerpakker og en tilhørende spenningsregulator som både bryter elektronisk, regulerer spenning, regulerer mellom pakkene, måler forbruk i peak/gj.snitt/tid/osv... Kan det være at jeg kjøpte det for blingfaktoren? Jepp. Modellen fløy fint med en enkel 4cellers 2000mah mottagerpakke som varte 20 ganger lenger enn drivpakka til motoren (som forøvrig trekker 80A på ca.40V = 3kW hvis jeg bruker den rette propellen).
      Hvis enkelte stevner jeg skal delta på krever at jeg monterer en blingting, så skal jeg rulle inn leppa den dagen og montere det (selv om det sikkert raser ut igjen neste dag).

      Hilsen Jo
      Jo Grini
      http://vimeo.com/jojoen
      http://www.youtube.com/jojoenno
      http://www.jojoen.no/

      Comment


      • #18
        For å være ærlig så er en av tingene som gjør denne diskusjonen så vanskelig å holde oversikt over, den tydelige oposisjonelle holdningen enkelte har.

        Skjønner egentlig ikke poenget med å blande inn elektromodeller i denne diskusjonen. Løsner ledningen eller drivbatteriet tar fyr så stopper ting opp av seg selv. Ryker strømforsyningen til mottakeren så er de fleste regulatorene i dag av en slik type at motoren (i realiteten regulatoren) stopper automatisk om den ikke mottar rene signaler. Om noe annet skulle skje så har du som regel failsafe... Correct me if I'm wrong
        Skjønner heller ikke hvordan du kan få 8a strømtrekk på bakken men bare 5a i lufta, du flyr nok ikke hardt nok hehe (tuller litt å da).

        Lever de som lager weatronic, powerbox, dpsi osv. kun av folks behov for å blinge modellene, eller er det en viss nytteverdi i disse "dingsene"? Hvordan har behovet meldt seg når det gjelder slike "dingser"? Er det fordi noen har tenkt at det er mulig å tjene lett-tjente penger eller har de kommet som en respons på problemer med utstyret som eksisterte? Jeg spør fordi jeg ikke har vært med lenge nok i denne hobbyen til å ha hatt muligheten til å følge med på utviklinga som har skjedd de siste 10-20 årene.

        Er noe av utfordringen at vi flyr med større ror, rorutslag og gjerne på en annen måte enn folk (dere ) gjorde for 10-15 år siden? Sett gjerne dette i sammenheng med veldig raske servoer som også er vesentlig sterkere enn servoer gjennomsnittlig var for 10-15 år siden. Synspunkter?

        Ketil: Hva slags servoer målte du med og hvor mange?
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #19
          Originally posted by esmel View Post
          For å være ærlig så er en av tingene som gjør denne diskusjonen så vanskelig å holde oversikt over, den tydelige oposisjonelle holdningen enkelte har.
          Jepp, livredde for at det vi har ikke er godt nok
          Vi modellflygere hater å få noe tredd ned over ørene våre. Dvs vi tror det. Sannheten er at det er modellflygere som skal se om vi kan lage oss ett bedre sett regler for å sannsynliggjøre at vi gjør de rette tingene. Heldigvis ikke LT (Luftfartstilsynet) alene som skal geleide oss inn på mye kraftigere regler.

          Originally posted by esmel View Post
          Skjønner egentlig ikke poenget med å blande inn elektromodeller i denne diskusjonen. Løsner ledningen eller drivbatteriet tar fyr så stopper ting opp av seg selv. Ryker strømforsyningen til mottakeren så er de fleste regulatorene i dag av en slik type at motoren (i realiteten regulatoren) stopper automatisk om den ikke mottar rene signaler. Om noe annet skulle skje så har du som regel failsafe... Correct me if I'm wrong
          Skjønner heller ikke hvordan du kan få 8a strømtrekk på bakken men bare 5a i lufta, du flyr nok ikke hardt nok hehe (tuller litt å da).
          Det var litt for å belyse at ting har nyanser. Om du feks har en gammel bensinmotor med magnettenning har du større behov for å tenke støy enn det du har med elektronisk tenning med innebygget støyreduksjon..
          8A på bakken stemmer nok bra det. Man trekker mer strøm på bakken fordi man ikke har luft på begge sider av rorene, samt at ved å røre rundt med stikka må alle servoene samtidig forandre retning...

          Originally posted by esmel View Post
          Lever de som lager weatronic, powerbox, dpsi osv. kun av folks behov for å blinge modellene, eller er det en viss nytteverdi i disse "dingsene"? Hvordan har behovet meldt seg når det gjelder slike "dingser"? Er det fordi noen har tenkt at det er mulig å tjene lett-tjente penger eller har de kommet som en respons på problemer med utstyret som eksisterte? Jeg spør fordi jeg ikke har vært med lenge nok i denne hobbyen til å ha hatt muligheten til å følge med på utviklinga som har skjedd de siste 10-20 årene.
          Ja, jeg tror faktisk noen av dingsene er laget med ekstremt liten nytteverdi.
          Behovet har dessverre meldt seg i mange tilfeller fordi utstyret var for dårlig. Feks er de aller fleste mottagere/servoer idag veldig mye bedre støyskjermet og vi benytter ikke i noe større grad bensinmotorer med magnettenning eller feks børstemotorer med gniststøy. Dog ikke dermed sagt at jeg kobler throttleservoen til motoren med metall rorhorn, støtstang, osv...

          Originally posted by esmel View Post
          Er noe av utfordringen at vi flyr med større ror, rorutslag og gjerne på en annen måte enn folk (dere ) gjorde for 10-15 år siden? Sett gjerne dette i sammenheng med veldig raske servoer som også er vesentlig sterkere enn servoer gjennomsnittlig var for 10-15 år siden. Synspunkter?
          Helt klart. Å fly 3D (og lignende flyging) idag krever mer enn for 10-15 år siden. Vi har "utviklet oss" i flystil. Jeg er en av de som flyr med mye større utslag og etterstreber gjerne å gjøre de samme triksene jeg gjør med en indoormodell. Det hadde ikke vært mulig med de utslagene og rorflatene jeg var vant med for 10-15 år siden (uansett tyngdepunkt)
          Jo Grini
          http://vimeo.com/jojoen
          http://www.youtube.com/jojoenno
          http://www.jojoen.no/

          Comment


          • #20
            Hei Espen,

            En serie målinger er gjort med 2.7 meter og Hitec 5955 (2 på hver balanseror, en på hvert høyderor, 2 på sideror) og 5985 på throttel.

            En annen serie på en 3.0 meter og Hitec 5955 (3 på hvert balanseror, 2 på hvert høyderor, 3 på sideror, en på throttel).

            Målingene i normal flyging var nokså like. Noe mere i peak verdier på 3 meteren, spesielt i 3D. Jeg var generelt overrasket over hvor lite disse servoene egentlig trakk ved normal program flyging på begge fly. Peak'ene i 3D og ved high speed snap'er er de skumle og krevende.

            mvh
            Ketil

            Comment


            • #21
              Med fare for å gjenta meg selv, skriver jeg følgende.
              Jeg har ingenting imot hva DERE putter inni flyene deres. Det er deres penger.
              Men jeg tenker. Det utstyret jeg brukte i min 3 meter for 4 år siden, finnes ikke lenger på markedet, eller, det reklameres ikke for det lenger. Og jeg nekter å tro at det er fordi det utstyret ikke lenger er godt nok. Det var jo dette utstyret de fleste TOC pilotene brukte da.
              Ting har utviklet seg, og det er positivt, men en 3 meter er fremdeles en 3 meter, og 150 cc er fremdeles 150 cc. Hva har skjedd siden man plutselig må bruke servoer som er dobbelt så kraftige? At det skiller noen få kr, kan godt hende, det kommer jo ann på hvor man handler. Jeg betalte 10000,- 10 stk analoge Futaba servoer for 4 år siden. Og de mest brukte digitale servoene i dag, koster vel omtrent det samme, norsk pris iallefall. Killswitch er helt sikkert en fordel, men jeg ble fortalt at killswitchen til Kato( Aagesen) ikke stoppet hans motor da han hadde et uhell tidligere i sommer. Dette må han gjerne kommentere selv. I tillegg har mange hatt nesten havari/uhell pga at killswitch har stoppet motoren når den ikke skal. Så, tar man sjangsen? Jeg har en killswitch liggende, er mulig jeg putter den inni etter hvert.
              At det kommer krav til store modeller, er jeg helt for, greit å ha noe å rette seg etter, jeg kommer etterhvert til å fly med acrofly på 4 meter vsp, så da er det greit å vite hva jeg MÅ ha, ikke hva som er kjekt å ha.

              Dere skriver at x antall servoer trekker så og så mye strøm, noen som har målt hvor mye strøm x antall analoge servoer ala Futaba 9206 trekker, kontra digitale??? For de funker de også, metall drev er vel et lite must.
              Da jeg monterte 3 servoer i vingen på min gamle Votec, hadde jeg ingen matchbox som kunne sentrere og la de 3 servoene jobbe likt. Det ble mekanisk justert på linkene, og duringen i servoene avslørte om de jobbet mot hverandre. Med 2 x 2400 Nicd, så kunne jeg fly 11 turer a 15 minutter med 15 servoer, jobbende på full tid. I dag, lader jeg Lipo batteriene som sitter i min lånte 3,1 Xtreme Extra 260 for hver 5 tur. I den sitter det 8 digitale og 1 analog servo. Og alle servoene er matchet, så de ikke skal jobbe mot hverandre og trekke unødvendig mye strøm.

              Jeg mener ikke at kravet om diverse utstyr har noe med at fabrikanter skal tjene penger, det håper jeg de fleste forstod. Den var ironisk fra min side. Det eneste jeg stiller spørsmål ved, for nte gang, er hvorfor vi ikke kan bruke utstyr som fungerte fint for noen få år siden. Hvis det virker, hvorfor skifte? At noen liker å kjøpe den hotteste mobiltelefonen som er på markedet til en hver tid, er deres sak. Og den samme trenden følger nå i RC miljøet. Grunnen til at jeg nevner utstyr i forbindlese med Imac miljøet, er vel fordi at det er her vi virkelig presser flyene til det ytterste, med unntak av jet gutta da, men det er en annen sak. De som flyr Dogfight, bruker nok de samme servoene i dag, som de gjorde for 5 år siden, og der SKAL det jo gå galt. Flyene er de samme, farten er den samme, rorutslagene der de samme, men jeg tror ikke at noen som flyr denne grenen, plutsellig har gått over til digitale servoer, pga styrke og funksonalitet. Eller Lipo, powerbox. Litt utav sammenhengen her nå, men jeg tror dere skjønner hvor jeg vil.
              Jeg skulle gjerne møte opp på alle Imac stevner og samlinger som er i dette landet, men 3 unger, og ei kjerring som er møkkalei fly og modellflynytt skriving, og alt som har med dette å gjøre, setter en liten demper på iveren. Det eneste jeg har "lov" til, uten å måtte spørre, er å dra til Fagernes

              Jeg ville med denne tråden få igang en liten debatt rundt dette med utstyr i større modeller, og det klarte jeg fint. Hva som er riktig utstyr, vil jeg ikke kommentere i det hele tatt, da jeg faktisk ikke har peiling. Men jeg putter ikke inn alt mulig i flyet mitt, for å være på den sikre siden. Det er mange som kommer innom stripa når jeg flyr med storflyene, ikke hverdagskost her på landet det, skjønner dere. Og mange blir nok veldig skremt når jeg sier at flyet koster 60-70000,- Men jeg er rask og legger til, at dette er i det ekstreme hjørnet, denne sporten er mye mye billigere enn som så, det er bare jeg som er litt gal
              Og jeg har lest her på forumet opptil flere ganger, at om noen poster en tråd med setninger som: Har kjøpt en 2 meter acro modell, hva bør jeg putte inni?? Da kommer det ofte ganske dyre løsninger på banen, og et lån i banken er neste utvei for å fortsette. Jeg har et par ganger hintet frem et noe rimligere alternativ, som skal fungere uten risiko for sikkerhet ,og dahar jeg nesten følt meg uglesett i fortsettelsen. Heldigvis kan man kjøpe ting rimlig fra utlandet, men vær forsiktig med hva og hvordan du handler, da man kan få norske importører på nakken, om de mistenker at du har tråkket dem på tærne. Har erfart dette selv.

              Yes yes, denne debatten kan nok diskutrers i det uendelige, og det er litt greit, da jeg synes at dette forumet har dabbet litt av i det siste. Spesielt etter det bråket som var her tidligere i år. Ser at det er mange som ikke skriver her lenger, eller som er her i det hele tatt. Det er jo litt trist, for det er her man har kontakt med folket, når man ikke treffer dem på stevner o.l Heldigvis har vi jo MI, men det kommer altfor sjeldent ut. Burde vært 1 gang i uka

              Så, bring it on, jeg sitter parat, og diskuterer alt sommer relevant. Ha en fortsatt fin kveld.
              Last edited by Eagle; 08-10-07, 17:44.
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #22
                Hiver meg på jeg og.kjøpte meg en Somenzini yak 102" for et år siden etter å ha blitt missunnelig på min bror.Der har jeg 5955 på alle rorDet som skremte meg var at da jeg skulle ta jomfrutur på fagernes helgen før treffet streiket mine nye bling batterier Batteriene jeg hadde var 2x2400 duralite li-ion batterier.Demperaturen var vel så vidt under 0C.Såg heldigvis på lysene på Powerboksen blinket rødt så fort jeg rørte på stikka.Så slike batterier kommer aldri i mine fly igjen..endte med at jeg kjøpte meg et metallhybrid batteri slik som elbil gutta bruker på 3300mah.Så nå kan jeg fly dagen lang uten å lade

                Lars Petter Riis
                Øvre Årdal
                Lars Petter Nesse

                Votec 322 40% 3W170cs
                Extra 330 40% 3W212cs

                Comment


                • #23
                  Muligens en liten digresjon men læll:
                  Innen alle andre idretter går den teknologiske utviklinga fremover, til og med innen fotball.... Etter hvert som enhver idrett beveger seg fremover vil marginene mellom 1 og 10 plass bli stadig mindre. Dette er et ufravikelig faktum. Enkelte idretter har til og med måttet legge begrensninger på utstyret for å sørge for at prisnivået blir forholdsvis ok og at forskjellene i utstyret ikke skal bestemme alt men også at ferdigheter skal ha litt å si... Så lenge det ikke kommer en klasse hvor det aller meste er standarisert, som innen en del motorsportsgrener, kommer en vel stadig til å søke mot det en tror vil gi et fortrinn over konkurrentene. Deretter vil erfaringene som gjøres i miljøet vise om det er et steg frem, et steg tilbake eller et steg til siden. Det er vel dette "sidesteget" som består av dyre og unødige ting som ikke bidrar til noe fremgang, annet enn for industrien og forhandlerene, og som ikke minst gir inntrykk av at hobbyen er kjempedyr og komplisert.

                  På helikopter har jeg hatt noen opplevelser av at det kan være vel verdt å gå for litt bedre utstyr...men der merker en det jo rimelig raskt sammenlignet med på et fly hvor en (jeg) ofte kun utnytter en brøkdel av egenskapene. Derfor mener jeg spørsmålene under er relevante.

                  - Er en 2-3metring bedre å fly sammen med kjappe og gode servoer enn med mindre sterke og litt tregere servoer?
                  - Vil kravene til hva som er ideelt valg av utstyr være påvirket av egne ferdigheter og ambisjonsnivå (sier ikke at de i denne diskusjonen som holder det enkelt er noe dårligere til å fly enn de som måtte fronte diverse utstyr / "bling")?

                  Interessant diskusjon det her.
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #24
                    Leser med inntresse det som blir skrevet her ,og må si meg enig i att det er mye artig utstyr å få kjøpt .Husker godt da jeg fløy barnstormeren min med 4 stk standard servoer og ett 1200mah batteri tror det var i 87 det var tider det.
                    Har altid synes det har hvert gøy med ordtlig utstyr når jeg skal ha noe ,men når jeg startet på min 2,6 meters edge så var jeg i vilrede på hva jeg skulle ha av utstyr i den.For dette ble dyrt....

                    Har aldrig hatt noen powerbox eller li-ion,li-po batterier før og hviste knapt noe om det før dette prosjektet startet .Har flydd noen fly over 2 m før men da med y-kabler og 2 nicad batteripakker .
                    På min extra på 214 fløy jeg med 4 10 kg servoer og 2600 mah(uten noen power box eller lingnende) ,og det fungerte helt topp ! Å anbefale ett oppsett til 8000.- til en ungdom når han kan få flyet opp for 4000.- det skjønner ikke jeg,og jeg tror nok han vet om det dyreste utstyret men spør om råd pga lite hobby penger.(?).

                    Så på en tråd her med samme modellen ,en som skulle ha ett lavbudsjett fly og jeg anbefalte det jeg hadde i min extra,men det ble noen dyre forslag der gutt .Men tilbake til edgen ,jeg fikk forslag om gode hitec servor 24 kg (tok slike på alle ror jeg) og det er jo overkill så det holder . Men sån ble det og det stoppet ikke der power box og li-ion batteri ble det også. Sånn i ettertid så hadde jeg nok valgt noe rimeligere (kanskje) servoer eller en billigere «power system»


                    På mitt neste prosjekt går jeg nok får andre løsninger og biligere alternetiver(hmm :9 )
                    Men for all del dere andre kan kjøpe den andre dingsen etter den andre og putte i flyet ,men til mere dingser det er i flyene til større sjangse er det til en klikk eller to tror jeg.
                    Det enest som jeg har i mitt fly som uroer meg er kill switch`n ,har hørt mye om di ,men så lenge di krever det på stevner så må vi vel ha den .

                    Men til slutt må jeg bare si det som det er ,jeg kjøper det som passer meg om det er servo til 500.- eller til 1000.- pr stk ikke det att jeg har så god råd men det blir slik ,men å anbefale utstyr til store modeller vet jeg ikke om jeg tør .....og ikke altid er det dyreste det beste............mulig jeg er på bærtur her men måtte bare skrive ned noen tanker.

                    mvh geir
                    Mvh Geir Mogstad
                    ---------------------------------------
                    slapp av det kommer helt sikkert ned!

                    Comment


                    • #25
                      Geir,

                      Kill-switch igjen; du sier den uroer deg. Mange rare historier om disse som florerer. Har iht loggen min over 1000 turer totalt på mine bensin modeller. Har alltid brukt Electrodynamics Kill-switch til ca 50 USD. Har aldri hatt problemer med denne. Har heller aldri sett noen selv som har hatt problemer.

                      mvh
                      Ketil
                      Last edited by Kato; 09-10-07, 08:21.

                      Comment


                      • #26
                        Interessant diskusjon, særlig sett i perspektiv at jeg selv for ca et halvt år siden anskaffet meg min første "store" bensinmodell. Ba om råd her på forumet, (takk Knut Erik) og endte opp med en kostbar motor, en billig 25% GPM Yak, rimelige men bra analoge servoer, rimelig standard mottaker, standard NMh batterier, og ellers ikke noe ekstra stæsj. Det morsomme er at etter en sommer med ganske mye flyging har alt annet enn den kostbare motoren oppført seg eksemplarisk.

                        Nå har jeg mer erfaring, og kan lettere velge veien videre selv. Men jeg tror at spesielt nybegynnere har veldig godt av råd av typen KISS.
                        http://www.phoenix-rc.org/
                        http://www.glamdalrck.net
                        http://www.scalewarbird.org/
                        ---------------------------------------------------
                        Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                        Comment


                        • #27
                          Det er vel ikke noen som sier du skal ha en elektronisk bryter for og få stoppet motoren.
                          Men det bør være en bryter for og få stoppet den i fra radio.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Kato View Post
                            Geir,

                            Kill-switch igjen; du sier den uroer deg. Mange rare historier om disse som florerer. Har iht loggen min over 1000 turer totalt på mine bensin modeller. Har alltid brukt Electrodynamics Kill-switch til ca 50 USD. Har aldri hatt problemer med denne. Har heller aldri sett noen selv som har hatt problemer.

                            mvh
                            Ketil
                            jeg har smartfly sin i min somenzini har funger meget bra hitil..bruker den i hver flight..et lite spørsmål..er det greit at jeg bruker et slikt metallhybrid batteri som elbil gutta bruker(gm powerpack 3600mah)?eller er også dette utsatt for kulde?
                            Last edited by lpriis; 09-10-07, 14:14.
                            Lars Petter Nesse

                            Votec 322 40% 3W170cs
                            Extra 330 40% 3W212cs

                            Comment


                            • #29
                              Det finnes jo også de som syntes det holder med diverse løsninger som å bruke choke-servoen til å stoppe eller strype motoren med. argumentet er vel at dersom throttelservoen låser seg så har en fremdeles mulighet til å ente stoppe eller vesentlig redusere effekten, hvorpå en sier at det skal mye til for at både choke og throttelservoen skal ta kvelden samtidig, noe jeg vel forsåvidt må si meg enig i, ut i fra hvordan det blir fortalt. Noen har vel også satt på små fjærer som trekker f.eks throttelservoen helt tilbake dersom strømmen blir borte.

                              Jeg har vel egentlig bestemt meg for å sette på optisk killswitch i Ultimaten når den tiden kommer, men jeg må si rapportene om diverse brytere som plutselig forårsaker motorkutt gjør en litt betenkt. Jeg vil jo nødig krasje en modell jeg har brukt en god del timer på å bygge, pga. en idiotisk bryter jeg jo egentlig "bare" har satt der for å forsikre meg om at ingen andre blir skadet av en løpsk propell eller at flyet svirrer rundt på full throttel så lenge vinger og diverse vaiere holder, helt til tanken er tom...

                              Kunne det ikke bare holdt at en kunne vise til en løsning som tilsier at motoren kutter ved radiokrøll og strømkutt og la det være med det?

                              jj:
                              ang. uni kontakter slo det meg en tanke: Greit nok at hver enkelt servo trekker f.eks 4a strøm under belastning og at det i utgangspunktet er mye høyere enn uni-kontaktene i seg selv er ment å tåle. Til sammen blir det jo litt ampere ut av det, og som du sier har du delt det på to kontakter for å få litt mindre belastning på hver av de. Det er jo i å for seg greit nok. Hvordan er kontaktene fra batteriet og inn på dpsi / powerbox etc? Er det tykke kabler mellom batteri og regulator/strømskinne på disse "dingsene"? Er det ikke slik at disse dingsene stort sett fungerer ved å hente signalene fra mottakeren men strømmen fra strømskinna? I så fall, er ikke det et argument i seg selv for å investere i ei slik skinne dersom servoer, servoarmer og totalt strømtrekk skulle tilsi det (det refereres til bortimot 20amp. strømtrekk om ting går litt villt for seg og et par servoer kanskje jobber mot hverandre. Er det ikke bedre å kun svi de servoene som overbelastes i stede for å i værste fall svi en eller begge unikontaktene som brukes inn på mottakeren? En skulle jo tro at f.eks en slik dpsi tålte litt mer strømtrekk enn en skarve mottaker.

                              Det jeg prøver å si er at jeg forstår at KISS prinsippet i bunn og grunn er det vi bør etterstrebe men arumentasjonen er også litt "KISS" preget ved at en kun sier at "det funker så gjør det". Det burde jo i utgangspunktet holde men er en litt usikker, som mange av oss er, så er det også litt skummelt å bare hoppe i det og smikke 7-8-9 digitalservoer rett i mottakeren, gjerne sammen med litt reale servohorn og bruktbare rorflater. I motsatt ende virker argumentasjonen mer dokumentert / begrunnet og forklart ut i fra at hvis x skjer så vil produkt Y forhindre z fra å skje. Salgstriks / -argumentasjon eller erfaringer samlet inn av personer som er svært interessert i å finne den aller beste kombinasjonen av utstyr? Er det virkelig kun blingfaktoren som er gjeldende om en setter en killswitch i 2metringen?
                              Espen Melby

                              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by lpriis View Post
                                jeg har smartfly sin i min somenzini har funger meget bra hitil..bruker den i hver flight..et lite spørsmål..er det greit at jeg bruker et slikt metallhybrid batteri som elbil gutta bruker(gm powerpack 3600mah)?eller er også dette utsatt for kulde?
                                Jepp, det kan du fly med i minus 20 hvis resten av utstyret ditt er egnet for det
                                Og ikke minst kan du fly etter at hele flyet har stått i hengeren over natten....
                                Jo Grini
                                http://vimeo.com/jojoen
                                http://www.youtube.com/jojoenno
                                http://www.jojoen.no/

                                Comment

                                Working...
                                X