Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utstyr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by esmel View Post
    ...snippp....
    jj:
    ang. uni kontakter slo det meg en tanke: Greit nok at hver enkelt servo trekker f.eks 4a strøm under belastning og at det i utgangspunktet er mye høyere enn uni-kontaktene i seg selv er ment å tåle. Til sammen blir det jo litt ampere ut av det, og som du sier har du delt det på to kontakter for å få litt mindre belastning på hver av de. Det er jo i å for seg greit nok. Hvordan er kontaktene fra batteriet og inn på dpsi / powerbox etc? Er det tykke kabler mellom batteri og regulator/strømskinne på disse "dingsene"? Er det ikke slik at disse dingsene stort sett fungerer ved å hente signalene fra mottakeren men strømmen fra strømskinna? I så fall, er ikke det et argument i seg selv for å investere i ei slik skinne dersom servoer, servoarmer og totalt strømtrekk skulle tilsi det (det refereres til bortimot 20amp. strømtrekk om ting går litt villt for seg og et par servoer kanskje jobber mot hverandre. Er det ikke bedre å kun svi de servoene som overbelastes i stede for å i værste fall svi en eller begge unikontaktene som brukes inn på mottakeren? En skulle jo tro at f.eks en slik dpsi tålte litt mer strømtrekk enn en skarve mottaker.

    ...snipp....
    Og da kommer poenget mitt... Hvorfor skal man ha en egen strømskinne med ekstra kontakter som også kan feile?
    MYE bedre er det å tvinne sammen alle + og - ledninger og lodde dem sammen for så å legge på en krympestrømpe. Til batteriet legger du så en litt tykkere ledning (feks 2,5kvadrat) som da kobles til med en god kontakt. Ingen bryter, kun en god kontakt som du også lader på. Man skal jo som regel uansett nedi kroppen før start alikevel...

    Så sier man: Jeg kan ikke lodde! Eller er ikke god til å lodde..
    Da har du ett problem... Man må uansett lodde noen lange ledninger og alle klarer å tvinne en bunke ledninger og kappe av det ekstra etterpå.
    For bedre strømskinne FINNES IKKE (oops jeg skrev litt store bokstaver)
    Jo Grini
    http://vimeo.com/jojoen
    http://www.youtube.com/jojoenno
    http://www.jojoen.no/

    Comment


    • #32
      Originally posted by Kato View Post
      Har alltid brukt Electrodynamics Kill-switch

      mvh
      Ketil
      Hei Ketil

      Bruker samme type vi da,det er bra med gode erfaringer og att den er stabil...

      Mvh Geir
      Mvh Geir Mogstad
      ---------------------------------------
      slapp av det kommer helt sikkert ned!

      Comment


      • #33
        nå blir jeg glad.skal veldig snart opp med min 2,21m. hadde egentlig bare igjen de dyre el-duppedingsene,men kommer til å gjøre det samme som eagle beskriver. (hadde en 2m extra med veldig enkelt oppsett som hadde 50-60 turer uten tull)

        Comment


        • #34
          Hei Ketil.
          Kan du bekrefte eller avkrefte om killswitchen din fungerte da du havarerte tidligere i sommer. Ble fortalt på Warbirdweekend at den ikke stoppet motoren din, selv om jeg tror det hadde lite med selve killswitchen å gjøre.
          Hadde vært greit med en forklaring fra piloten, og ikke fra alle som har hørt det ene og det andre.
          Killswitch i seg selv er en genial ting, og koster som sagt det samme som en middels servo, men jeg etterstreber å unngå at en killswitch skal slå inn, for da vil det egentlig si det samme som om at alt det andre av utstyr i modellen også har kuttet, og flyet kan ikke berges. Får man feil på throttle link/servo, så burde man kanskje gjøre en mer grundig jobb når man monterer dette, samt bruke en servo som tåler mye vibrasjon, varme og det som ellers er av klima, der den står montert. Har ikke på noen av mine 940 ett eller annet turer med 6 forskjellige Imac modeller, noen sinne hatt servo trøbbel på throttle, eller trøbbel med link mellom servo og forgasser, ei heller hatt forstyrrelser av noe slag, fra hverken tenningsanlegg, løse bend og potter og løs motor. Dette har jeg vært plaget endel med.
          Flaks kanskje, håper det.

          Er ikke imot killswitch, sier vel bare at jeg hittil ikke har hatt bruk for det, og har heller ikke havarert med noen modeller. Og jeg flyr vel like mye som deg vil jeg tro. Men ikke konkurranse da

          Håper jeg ikke ha skrevet noe fornærmende, da ber jeg om unnskyldning, men føler at vi er såpass på talefot, at vi kan diskutere dette, uten at noen føler seg.....................
          Knut Erik
          But it flies, so who cares??
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.skalamodellflyklubb.no
          www.teamflyingcircus.com

          Comment


          • #35
            Originally posted by jj View Post
            Og da kommer poenget mitt... Hvorfor skal man ha en egen strømskinne med ekstra kontakter som også kan feile?
            MYE bedre er det å tvinne sammen alle + og - ledninger og lodde dem sammen for så å legge på en krympestrømpe. Til batteriet legger du så en litt tykkere ledning (feks 2,5kvadrat) som da kobles til med en god kontakt. Ingen bryter, kun en god kontakt som du også lader på.
            Men hvor langt ned i størrelse sier erfaring at dette er aktuellt?
            Vil en F3B modell ha nytte av det, eller gjelder det bare ting med STOR motor?

            Comment


            • #36
              Om du bruker dårlige UNI kontakter, så er svaret definitivt ja. Har gjort mye dette før. Men den siste modellen jeg gjorde det på var en 2,6m med DA100
              Jo Grini
              http://vimeo.com/jojoen
              http://www.youtube.com/jojoenno
              http://www.jojoen.no/

              Comment


              • #37
                Hei, Er enig i dette med å holde ting enkelt, jeg flyr ikke med dobbel ditt eller datt, heller ikke med noen powerbox. killswitchn min er en servo koblet til en vanlig HD bryter bare for å få stoppet motor fra sender, men servoer liker jeg å vite at holder mål og gjerne mer på bare 4,8 volt.
                Jeg liker gode og kanskje dyre servoer fordi flyene jeg flyr er 3d capable og jeg får i tillegg ganske ofte et fartskikk, som nevnt i en annen tråd tidligere var min katana 2m målt til 171 km/t i denne farten på såpass store ror tror jeg nok at f,eks hitec 59 serien er på sin plass.
                Jeg bruker 4,8v i AA størrelse og ikke 6 volt fordi jeg har fått en liten fobi spessielt mot vekt og litt mot overbelasting av mottaker.
                MC 22s
                Toplight standard
                Tragi 603 custum
                Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
                Raptor 50v2. Os hyper
                Seb-art katana 30
                taxi 2400 on floats. roto 35vi
                extreme composite Otop 3D. Os 140rx
                Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
                C-arf Superextra 3,1. 3w 150
                _____________________________
                Hans-Are Jenssen

                Comment


                • #38
                  Denne saken kan nok diskuteres ut i det uendelige hvis man skal lete etter mulige feilkilder (det er mange av de..) Men føler at temaet kill-switch muligens er litt misforstått etter min mening.. jeg bruker dette med tanke på omgivelsene rundt, ikke meg eller flyet.. værst tenkelig er hvis min modell "dør" (strømsvikt) i lufta så skal motoren stoppe, og da hjelper det ikke med en mekanisk bryter (i konkurannse eller på jordet..).

                  Det finnes masse utstyr som kan brukes og det er nok viktig at man kikker litt på spesifikasjonene for det utstyret som skal kombineres..

                  Ellers så henger jeg meg litt på innlegget til Rolf når man snakker om 3d utslag og lange servoarmer og store rorflater, dette er noe som krever mye av servoer med tanke på styrke og belastning. En heldelse på Notodden stevne i år hvor en 3,1 meter måtte lande uten balanseror grunnet flutter.. rett meg hvis jeg tar feil, men her satt det en 5955TG servo (24kg v/6 volt) på hvert ballanseror. Dette beviser bare at det er krefter i sving og at vi bør tenke på hva vi putter i flyene våre..

                  Morten
                  Last edited by Morten :-); 10-10-07, 11:33. Reason: skrivefeil..

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Morten :-) View Post
                    Denne saken kan nok diskuteres ut i det uendelige hvis man skal lete etter mulige feilkilder (det er mange av de..) Men føler at temaet kill-switch muligens er litt misforstått etter min mening.. jeg bruker dette med tanke på omgivelsene rundt, ikke meg eller flyet.. værst tenkelig er hvis min modell "dør" (strømsvikt) i lufta så skal motoren stoppe, og da hjelper det ikke med en mekanisk bryter (i konkurannse eller på jordet..).

                    Det finnes masse utstyr som kan brukes og det er nok viktig at man kikker litt på spesifikasjonene for det utstyret som skal kombineres..

                    Ellers så henger jeg meg litt på innlegget til Rolf når man snakker om 3d utslag og lange servoarmer og store rorflater, dette er noe som krever mye av servoer med tanke på styrke og belastning. En heldelse på Notodden stevne i år hvor en 3,1 meter måtte lande uten balanseror grunnet flutter.. rett meg hvis jeg tar feil, men her satt det en 5955TG servo (24kg v/6 volt) på hvert ballanseror. Dette beviser bare at det er krefter i sving og at vi bør tenke på hva vi putter i flyene våre..

                    Morten
                    Det er vel det som er litt av sakens natur at man Ref:"kan nok diskuteres ut i det uendelige hvis man skal lete etter mulige feilkilder (det er mange av de..)"
                    Det er så mange scenarioeršog så mange løsninger på sikkerhet til de forskjellige at man kan proppe modellen full av elektronikk som også kan gå i stykker og lage enda flere.

                    Ellers er det sjelden at flutter lages av en for svak servo. Det er heller dårlig overføring eller feil konstruksjon av ror/hengsling/vinge. Såvidt meg bekjent er det feks veldig få av disse store modellene som har viper på rorene (tettet rorspalte). Og de er også veldig ofte hensgslet i ene skinnet.
                    Jeg vil faktisk påstå at flutter som regel oppstår når en vinge vrir seg, resultatet er flutter på roret som er det vi oppfatter som problemet.
                    Jeg skal selvfølgelig gi deg rett i at vi bør tenke på hva vi putter inn i flyene og at det ikke hjelper særlig om vi ikke fordeler belastninger riktig.
                    Jo Grini
                    http://vimeo.com/jojoen
                    http://www.youtube.com/jojoenno
                    http://www.jojoen.no/

                    Comment


                    • #40
                      Gjorde en liten test på hobbyrommet idag.
                      På min 2,6 meter har jeg en 13 kg's servo på høyderor. Monterte på 1" servoarm på ene servoen, og tok så en 10 kg's manual, og la på høyderoret. Ble litt overrasket da servoen faktisk ikke klarte å holde vekten engang. Digital Hitec servo, som skal ha en god "hold" styrke. Jeg ødela ikke servoen, da jeg løftet av vekten da jeg så at roret begynnte å synke. Prøvde å gi litt høyderor for å se om jeg klarte å trekke opp vekten, men det gikk heller ikke. Servoen er splitter ny, satt inn i dag, for formålet.
                      Så da tenker jeg:
                      1 Det er sikkert ikke sånn en tester oppgitt styrke på en servo, men måtte prøve.
                      2 Kunne tatt kompressoren og blåst ca 8 kg trykkluft på roret, for å simulere vind.
                      3 Er det virkelig så mye kraft i vinden som kommer over roret?
                      4 Lange rorhorn har sine ulemper, men flyr jeg med fulle utslag i høy fart? Nei. Kun i hover.
                      5
                      6
                      Fornøyd med oppsettet i modellen. Bruker vel samme oppsett som de fleste andre bruker i tilsvarende modeller, selv om jeg ser at somme bruker servoer som har dobbelt så mye kraft.
                      Legger merke til at Kato(Ketil) ikke vil svare på spørsmålet mitt ang hans havari, og om killswitchen hans stoppet motoren da han fikk problemer med elektronikken.

                      Siden dette er høyt svevende diskusjoner, og ikke påstander fra eksperter, må vi vel bare bøye oss i støvet fra de som har mest erfaring, og evnt dra på et stevne og få evaluert modellene våre, og se om de står til stryk.

                      Banalt og barnslig skrevet??? Sier bare meningen min
                      Knut Erik
                      But it flies, so who cares??
                      www.torqueroller.com
                      Steikje galen
                      www.skalamodellflyklubb.no
                      www.teamflyingcircus.com

                      Comment


                      • #41
                        Noe du kanskje ikke tenkte på i dett lille eksperiment Knut Erik er vektstangprinsippet. Legger du manualen langt ut på roret bli det selvfølgelig mye tyngre for servoen. Hvor la du manualen?

                        For de som vil lese litt om hvordan man kan teste servoer:
                        Error 404 - Not Found

                        Driver fortiden å monterer en SDmodel 30% Extra 260. Har bare motoren igjen,så er jeg flyklar. Jeg bestemte meg for at det ikke skulle spares på utstyret. Modellen kommer til å å bli brukt til 3D flyging. Bestilte derfor 4x 5985 til balanse-og høyderor, og en 5955 på sideroret. Da er jeg ihvertfall sikret mot at servoen legger en begrensing på flygingen. Videre bestilte jeg en SmartFly PowerSystem Sport Plus, og 2 Fromeco 2S 2600 batterier til å drive servoene. Det fine med denne modulen fra SmartFly er at alt er innebygd i selve enheten, killswitch og regulatorer som regulerer spenningen til 6V. Dermed slipper man en masse løse ting, og alt blir mye ryddigere i flyet. Noen vil kanskje si at dette er overkill?
                        William Jul Ringkjøb
                        Bodø MFK

                        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                        Comment


                        • #42
                          Nå er det synd jeg skal på modellflytur noen dager og ikke får lest noen svar...
                          For dette er jo morsom lesing. ref:
                          " Having 13 of these on a very large plane like a 50% plane leads you to conclude that there could be a momentary current draw of 65 amps if all the servos were stalled. To put this in perspective, most of the circuit breakers in your home are 15 amps, and the best 4-cell LiIon has a burst output capacity of 18 amps. IN REALITY a plane with 13 JR-8711 servos will never require 65 amps. We estimate based on some testing that 50% planes will typically pull a peak of 40 amps, 40% planes pull a peak of 20 amps, 35% planes pull a peak of 10 amps, 33% planes pull a peak of 8 amps and 30% planes pull a peak of 5 amps on a routine basis."

                          Hvor mange av regulatorene der ute klarer 40A?
                          Eller kanskje hvor mange er det som ikke klarer det?
                          Jeg vet ihvertfall at en god standard Nicd/Nimh C-celle lett gjør den jobben uten noen regulator Så enkelt og greit da gitt..
                          Jo Grini
                          http://vimeo.com/jojoen
                          http://www.youtube.com/jojoenno
                          http://www.jojoen.no/

                          Comment


                          • #43
                            Jeg satte manualen oppå rorhornet. Ca 4 cm fra hengslingslinjen.
                            Knut Erik
                            But it flies, so who cares??
                            www.torqueroller.com
                            Steikje galen
                            www.skalamodellflyklubb.no
                            www.teamflyingcircus.com

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by Eagle View Post
                              Jeg satte manualen oppå rorhornet. Ca 4 cm fra hengslingslinjen.
                              Sånn veldig rask hoderegning vil du vel ha en ca. 3kg kraft med den utvekslingen akkurat der?
                              Jo Grini
                              http://vimeo.com/jojoen
                              http://www.youtube.com/jojoenno
                              http://www.jojoen.no/

                              Comment


                              • #45
                                En annen ting er jo dette med antall kanaler en har tilgjengelig, spesielt i det en stapper et par servoer pr. ror eller bygger "bokhylle". Y-kabel eller lignende løsning kan jo selvfølgelig fungere om en går for servoer som ikke trekker så mye strøm, men hva om en ligger i gråsona? Selve y-koblinga etc. er det jo enkelt å lage slik at den tåler spenninga, spørsmålet da blir vel om unikontakta som går i mottakeren liker seg noe særlig?

                                Jeg kommer til å ende opp med minst en servo mer enn jeg har kanaler til på mottaker/radio. Servoene kommer til å være 5985 fordelt på 4 balanseror, to høyderorshalvdeler, sideror og throttel. Oppsettet så som utslag etc. blir trolig et kompromi mellom sekvensflyging og 3D. Flyvekta blir vel forhåpentlig vis mellom 7-8kg og om vingespennet ender der det skal tilsier kjapp hoderegning at det ender på ca. 30% av fullsize utgaven.

                                For meg vil det billigste være å lodde litt ledninger og kontakter og leve med en eventuell usikkerhet rundt hvor varm unikontakta blir, alternativet blir en eller anna boks. Det som ikke er noe alternativ er å kjøpe radio til samme pris som 5-7 dpsi'er bare for å kunne la være å kaste inn masse dingser.

                                Jeg merker meg også at ingen har svart på om det er bedre å fly med raske og presise gode servoer enn servoer som kanskje ikke yter det de bør. Jeg satte dette tidligere i tråden opp mot prestasjoner i konkurranser. Er det slik at nivået fortsatt er så lavt i denne idretten (imac) at det ikke har kommet til det punkt at litt ekstra presisjon/hurtighet ikke har så mye å si?
                                Espen Melby

                                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                                Comment

                                Working...
                                X