Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utstyr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by esmel View Post
    En annen ting er jo dette med antall kanaler en har tilgjengelig, spesielt i det en stapper et par servoer pr. ror eller bygger "bokhylle". Y-kabel eller lignende løsning kan jo selvfølgelig fungere om en går for servoer som ikke trekker så mye strøm, men hva om en ligger i gråsona? Selve y-koblinga etc. er det jo enkelt å lage slik at den tåler spenninga, spørsmålet da blir vel om unikontakta som går i mottakeren liker seg noe særlig?

    Jeg kommer til å ende opp med minst en servo mer enn jeg har kanaler til på mottaker/radio. Servoene kommer til å være 5985 fordelt på 4 balanseror, to høyderorshalvdeler, sideror og throttel. Oppsettet så som utslag etc. blir trolig et kompromi mellom sekvensflyging og 3D. Flyvekta blir vel forhåpentlig vis mellom 7-8kg og om vingespennet ender der det skal tilsier kjapp hoderegning at det ender på ca. 30% av fullsize utgaven.

    For meg vil det billigste være å lodde litt ledninger og kontakter og leve med en eventuell usikkerhet rundt hvor varm unikontakta blir, alternativet blir en eller anna boks. Det som ikke er noe alternativ er å kjøpe radio til samme pris som 5-7 dpsi'er bare for å kunne la være å kaste inn masse dingser.

    Jeg merker meg også at ingen har svart på om det er bedre å fly med raske og presise gode servoer enn servoer som kanskje ikke yter det de bør. Jeg satte dette tidligere i tråden opp mot prestasjoner i konkurranser. Er det slik at nivået fortsatt er så lavt i denne idretten (imac) at det ikke har kommet til det punkt at litt ekstra presisjon/hurtighet ikke har så mye å si?
    Så det letteste for deg er da som nevnt tidligere å lodde sammen noen pluss og minus og gå utenom "powerboks/skinne"-alternativet ved å lage din egen skinne. Kun ved hjelp av ett par enkle loddinger

    Hva mener du med "bedre å fly"?
    At modellen vil føles mer presis og "riktig" i bevegelsene med raske/sterke/presise nok servoer. Absolutt. At modellen også kan føles helt fin med litt for dårlige servoer. ja helt klart og ihvertfall hvis man ikke har prøvd noe bedre. Om de er veldig dårlige vil du føle det uansett om man er en middels norsk pilot eller Bill Hempel...

    God natt og god helg!
    Jo Grini
    http://vimeo.com/jojoen
    http://www.youtube.com/jojoenno
    http://www.jojoen.no/

    Comment


    • #47
      For min egen del så har helikoptebasillen tatt "litt" av. Jeg har hatt litt forskjellig så langt, både av helikopter og servoer og syntes å ha merket meg en ting. Når servoene er for trege, for upresise eller på annen måte ikke 100% egnet for oppgaven så må en "time" stikkeutslagene på en litt annen måte enn om en flyr med presise og kjappe servoer. Om en ikke benytter kjappe stikkebevegelser og forventer seg brå respons på rorene så spiller ikke dette så stor rolle.

      I konkurransesammenheng ser jeg for meg at det aldri får blitt optimalt dersom en holder seg til utstyr som er "slik passe". Nå er det jo egentlig imac vi diskuterer, føler jeg, siden dette ligger på imac forumet og imac er jo en konkurransegren. Ergo bør presisjon og prestasjoner hele tiden bli bedre, det er jo hele målet med konkurranseidrett. Det at de aller aller fleste kan nøye seg med "passe bra utstyr" og ikke merke noe spesielt betyr jo ikke at de som ønsker å satse gjør noe feil om de velger det ola modellflyger nordmann mener er overkill både i hastighet og presisjon på servoene.

      Dette med strømtrekk ditt og datt henger jo også sammen med hvor stor spenning en ønsker å kjøre utstyret på. Vet det er å spikke flis men kommentarer av generell karakter i denne diskusjonen er bare mer villedende enn oppklarende, enten de medfører riktighet eller ikke. Dette med servo og rorhorn er jo viktig, som det tidligere er påpekt i denne tråden, så når noen hevder at x antall servoer trekker x antall ampere (selv om det står på engelsk) så sier det lite så lenge det ikke ligger noe mer konkret til grunn. Spesielt når verdiene folk gjengir spriker så mye som de gjør på tilsynelatende forholdsvis like modeller. "Målinger viser" fungerer ikke for meg lenger, er for nysjerrig jeg. Målingen bør beskrives når slike ting gjengis. For det vi vet så kunne det være små utslag det var snakk om.

      Merk, jeg prøver å ikke ta noens parti, jeg spør fordi jeg er nysjerrig og syntes dette er interessant samt at jeg tror det er viktig å få dette på det rene fordi det kan spare oss alle for dyre krasj, ulykker eller dyrer handleturer til modellflybutikkene. Noe må det da denne synsinga være godt for

      Edit: ...men nå skal jeg stille og rolig trekke meg tilbake fra denne diskusjonen, men håper i det lengste på at det er mulig å komme til en eller annen form for konsensus.
      Last edited by esmel; 10-10-07, 23:58.
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #48
        Originally posted by joo View Post
        Interessant innlegg Knut Erik Likte det jeg leser. Et tankekors.

        (Fløy for snart 20 år siden en 2,1 meters Lazer 200 med standardservoer på alle rorene, og da var vel standard-servoene knapt 3 kilo sterke... )
        Vi må huske at de aller fleste modeller i dag har mye større rorflater enn tidligere, samtidig som vi piloter flyr hardere manøvre i dag enn de vi gjorde for 10-15 år siden. Jeg vokste opp med "Lomcevak" som den hotteste manøvren. I dag er "Blender" og "the Wall" normalen og det krever adskillig mer av utstyret!
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

        Comment


        • #49
          Originally posted by Eagle View Post
          Gjorde en liten test på hobbyrommet idag.

          Legger merke til at Kato(Ketil) ikke vil svare på spørsmålet mitt ang hans havari, og om killswitchen hans stoppet motoren da han fikk problemer med elektronikken.

          Siden dette er høyt svevende diskusjoner, og ikke påstander fra eksperter, må vi vel bare bøye oss i støvet fra de som har mest erfaring, og evnt dra på et stevne og få evaluert modellene våre, og se om de står til stryk.

          Banalt og barnslig skrevet??? Sier bare meningen min

          Knut Erik;

          Dette er skrevet opp og ned. Nei; kill-switch'en min sviktet ikke hos meg og har ikke opplevd problemer med disse.. Det hjelper ikke å ha kill-switch som failsafe om ikke mottakeren går i failsafe. Dessuten programmerer jeg heller ikke motorkutt ved failsafe uansett, men tomgang siden dette bremser maskinen bedre og det gir bergingsmulighet om failsafe slipper igjen. I den maskinen jeg hadde uhell med hadde jeg utstyr med stor "bling" som gjorde det mulig å analysere dataene og dermed unngå synsing og usikkerhet etterpå.

          mvh
          Ketil
          Last edited by Kato; 11-10-07, 09:07.

          Comment


          • #50
            Originally posted by jj View Post
            Hvor mange av regulatorene der ute klarer 40A?
            Eller kanskje hvor mange er det som ikke klarer det?
            Jeg vet ihvertfall at en god standard Nicd/Nimh C-celle lett gjør den jobben uten noen regulator Så enkelt og greit da gitt..
            Det samme gjør 2S A123 pakker såfremt utstyret takler 6V .
            Fred Larssen

            Comment


            • #51
              Originally posted by Tom Erik View Post
              Vi må huske at de aller fleste modeller i dag har mye større rorflater enn tidligere, samtidig som vi piloter flyr hardere manøvre i dag enn de vi gjorde for 10-15 år siden. Jeg vokste opp med "Lomcevak" som den hotteste manøvren. I dag er "Blender" og "the Wall" normalen og det krever adskillig mer av utstyret!
              Er helt enig med deg der, Tom Erik, men det jeg mener er at feks 3 meteren jeg solgte for 3 år siden, er like stor som dagens 3 metere. Men utstyret i dagens 3 metere er nesten 3 ganger så heftig som det som ble anbefalt av Roland Matt for 3-5 år siden, og som jeg brukte i min da.
              Øvelsene er de samme, iallefall for min del.
              Så hvorfor har det blitt sånn?? Det er det jeg veldig gjerne skulle vite, av dere som har mye erfaring, og som bruker dagens utstyr. Jeg bruker også dagens utstyr, men ikke alt, og ikke mer enn det jeg føler er nok, for min flyving.
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #52
                Denne tråden var både saklig og nyttig. Glad for at du tok den opp K.E.R. Har tenkt på det samme en stund, og er positivt overrasket over at så mange flere har tanker omkring dette. Uansett en sunn diskusjon
                Geir


                3D plane - 1D brain

                Comment


                • #53
                  Originally posted by jj View Post
                  Nå er det synd jeg skal på modellflytur noen dager og ikke får lest noen svar...
                  For dette er jo morsom lesing. ref:
                  " Having 13 of these on a very large plane like a 50% plane leads you to conclude that there could be a momentary current draw of 65 amps if all the servos were stalled. To put this in perspective, most of the circuit breakers in your home are 15 amps, and servos will never require 65 amps. We estimate based on some testing that 50% planes will typically pull a peak of 40 amps, 40% planes pull a peak of 20 amps, 35% planes pull a peak of 10 amps, 33% planes pull a peak of 8 amps and 30% planes pull a peak of 5 amps on a routine basis."

                  Hvor mange av regulatorene der ute klarer 40A?
                  Eller kanskje hvor mange er det som ikke klarer det?
                  Jeg vet ihvertfall at en god standard Nicd/Nimh C-celle lett gjør den jobben uten noen regulator Så enkelt og greit da gitt..
                  Vel her er noen, Powerbox Duralite plus, Expert, Professional, Competition og Champion skal takle 40A kontinuerlig dvs. 15min. Ellers så har du jo Emcotec DPSI- 2001 peak 70A kont. 19A, DPSI RV peak 56A kont. 14A og DPSI Twin peak 70A kont. 8A.

                  Men disse boksene gjør jo mere enn bare å distribuere strøm som å forsterke signal til fordel for lange servo ledninger, eller sørger for og ha et operativt system selv om det f.eks. er en kortslutning på servosiden.

                  Kall det gjerne bling og søppel, men jeg har bevitnet en situasjon hvor det var en kortslutning og velger å mene at denne søppla til 2500kr (DPSI RV mini og kill- switch) gjorde jobben sin og at det var en som slapp å se en modell til 46000kr gå i bakken. Så for min del ser jeg på det som en sikkerhets ting isteden for søppel.

                  Og som det står over:the best 4-cell LiIon has a burst output capacity of 18 amps... Fromeco Relion 5200mAh kan man trekke kun 8A mens Relion 2600mAh takkler bare 4A.. så som du sier Nicd/Nimh (eller de fleste Lipo batteriene klarer jobben)..

                  Disse Fromeco batteriene står ikke i stil til det utsyret som er nevnt over etter min mening, men hører jo ofte at dette er mere enn bra nok, før så brukte vi bob bob batterier uten problemer..

                  Men gjentar at dette er min mening (er jo bare meninger denne tråden er basert på...).

                  Morten

                  Comment


                  • #54
                    Drister meg til å blåse litt liv i denne diskusjonen igjen, da jeg plutselig befant meg midt i en personlighetskonflikt mellom mitt fornuftige jeg (?) og mitt kjøpelystne jeg...

                    Jeg har en Cessna 182 (240cm vsp) på hobbyrommet som jeg skal til å sette sammen, og driver nå og samler utstyr og deler og psyker meg opp til å sette i gang. I nesa skal det stå en nitro-motor (180-size), men dette er en sedat modell som skal flys deretter.
                    Jeg valgte derfor å gå for rimelige analoge servoer. Det blir 8 servoer totalt i flyet.

                    Så dukket det plutselig opp noe på skjermen som heter PowerBox og PowerExpander og flere andre morsomme saker som jeg med ett følte en voldsom trang til å kjøpe... jeg tenkte som så at når jeg har et fly til 10.000 + så må jeg tenke sikkerhet i alle ledd. Det ville jo være dumt å miste flyet pga. strømproblemer? Ok - da må jeg ha 2 mottagerbatterier og en duppedings som sikrer at jeg alltid har ett batteri tilgjengelig. Jeg må ha en heavy-duty-bryter - nei forresten - to selvsagt, og er det forresten forsvarlig lenger at servoene mates rett fra mottageren? Må jeg ha egen strømskinne, eller mere elektronikk for å sikre meg på alle bauger og kanter?

                    Jeg ble fort litt matt da jeg komponerte handlekurv etter handlekurv rundt om, det ene dro med seg det andre og jeg havnet fort opp i 400 dollar om jeg skulle ha noe av det jeg følte jeg trengte. Noe i meg sier da stopp - og heldigvis kom jeg på denne tråden her, og jeg leste gjennom den på nytt. Er dette virkelig nødvendig? Blir ting så mye sikrere med x antall dupeditter? Trenger jeg dette til MITT fly? I utgangspunktet tenkte jeg å bruke et 6V mottagerbatteri (2200 MaH NiMh), og en kvalitetsmottager. Jeg har nå liggende en HD-bryter uansett, så den vil jeg montere. Men er dette godt nok? Til mitt bruk? Eller bør jeg vurdere redundans i alle ledd? Og i hvilken grad? Jeg er egentlig like klok, men har i alle fall satt handlelysten i pause-modus for øyeblikket i påvente av litt mer påfyll av meninger...

                    Det var forøvrig batteriet som satte igang hele prosessen, da jeg kom over en regulator som skulle sikre at spenningen ikke oversteg 6V inn på servoer og mottager. Tenkte da at jeg kunne jo bruke et LiPo-batteri med høyere kapasitet, og da dukket plutselig komponent etter komponent opp i nettbutikkene rundt om.
                    Erlend Moen
                    Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                    Comment


                    • #55
                      Hei.
                      Jeg drister meg til å svare på innlegget ditt.

                      Siden du skal fly skala, med et fly av denne typen, så er analoge servoer helt greit.
                      Å plugge disse inn i en kvalitetsmottaker, går også helt greit. Du flyr ikke med digre utslag, og servoene kommer ikke til å trekke masse strøm.

                      Det du kan skaffe deg, er en dual battery ett eller annet, som gir deg muligheten til å bruke to batterier, der det batteriet som til enhver tid har mest strøm, gir liv til flyet. Er usikker på hva dette heter, og hvor man får tak det, men det finner du ut.

                      Hadde for noen år siden en P-47 Thunderbolt, 250cm vsp, og 80cc 3W rekke, i nesa. I denne var det masse servoer, og noen spesielt store på flapsa. Men ingen powerbox ble brukt, kun 2 batterier, med backup funksjon. Denne modellen fløy jeg hardt med, mer enn du kommer til å gjøre med Cessnaen din, og jeg hadde aldri problemer. Kun analoge Futaba servoer ble brukt. Modellen ble bygget av Geir Flesche og alt utstyr var innmontert av ham. Og han vet hva han driver med, vil jeg si.

                      Så du kan la de store investeringene ligge, foreløbig
                      Knut Erik
                      But it flies, so who cares??
                      www.torqueroller.com
                      Steikje galen
                      www.skalamodellflyklubb.no
                      www.teamflyingcircus.com

                      Comment


                      • #56
                        leste denne tråden når jeg gjorde i stand min SD-yak 2.21m. nå er ikke dette den største maskinen,men syntes k.e.r var inne på mange seriøse ting. har 5955tg rett inn i futaba 149dp pcm. 3300 nimh batteri på servo og 2000 på tenning.ikke har jeg noe vibrasjonsdemping av motor heller (DA-50). eneste duppedingsen her er vel kill-switch. funker meget bra! (foreløpig)
                        Last edited by anders e; 02-01-08, 16:33.

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by Eagle View Post
                          Det du kan skaffe deg, er en dual battery ett eller annet, som gir deg muligheten til å bruke to batterier, der det batteriet som til enhver tid har mest strøm, gir liv til flyet. Er usikker på hva dette heter, og hvor man får tak det, men det finner du ut.
                          Det heter Fromeco Wolverine
                          Siden finnes ikke
                          William Jul Ringkjøb
                          Bodø MFK

                          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                          Comment


                          • #58
                            Hva er de mest vanlige problemene med mottakerbatterier? Kan man ikke simpelthen bare direktekoble to batterier, dvs i parallell? Hvorfor må det være elektronikk imellom?
                            http://www.phoenix-rc.org/
                            http://www.glamdalrck.net
                            http://www.scalewarbird.org/
                            ---------------------------------------------------
                            Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                            Comment


                            • #59
                              Hei Jan Petter.

                              Jeg stillte det samme spørsmålet til en kompis som er elektroingeniør, og han sa at om jeg koblet dem som du sier, og det ene batteriet tar kvelden, vil det dra med seg det friske i dragsuget, og tappe det relativt raskt. (kortslutning).

                              Da er det visst bedre og separere dem. På et vis
                              Knut Erik
                              But it flies, so who cares??
                              www.torqueroller.com
                              Steikje galen
                              www.skalamodellflyklubb.no
                              www.teamflyingcircus.com

                              Comment


                              • #60
                                Joda, jeg ser problemet med kortslutning, og du får derfor ikke 100% redundans ved å direktekoble. Men, for meg blir det da fort et spørsmål om kortslutning er et så hyppig problem med f.eks NiMh batterier at det rettferdiggjør en ekstra duppeditt. . .
                                http://www.phoenix-rc.org/
                                http://www.glamdalrck.net
                                http://www.scalewarbird.org/
                                ---------------------------------------------------
                                Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                                Comment

                                Working...
                                X