Unconfigured Ad

Collapse

Hyperion Cub 10 size - ARF

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gisle
    • Dec 2005
    • 575

Originally posted by Tintin
    Limer du på mer tre eller bruker du andre triks til motorfestet?
    Hehe , denne gangen brukte jeg faktisk deler fra den smadra Cuben Limte tynt finer som forsterkning på alle sider, inkludert i front.

NB! uansett husk CG.... Denne er umulig om den blir baktung.
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

Ja det har jeg sett flere som sier men jeg må litt flaut innrømme at jeg trenger et godt tips på hvordan balansere den, mine 2 andre flygreier har jeg kunnet holde "rettveien" og dermed funnet longitudinellt cg men det funker ikke her...

Comment

• william123
        • May 2005
        • 2330

høyvingede fly balanseres "rett veien"
        lavvingede fly er best å balansere opp ned
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Gisle
          • Dec 2005
          • 575

Hei

Jeg tok 2 karbonrør og skrudde fast i ei skrustikk slik at "flykropppen" får plass i mellom disse. Balanserte ut fra dette både Cub og Chipmunk og som William123 sier sistnevnte opp ned.

Gisle
          Gisle Ranum
          Trondheim
          "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• Tintin
            • Jan 2005
            • 4631

Det var slik jeg så for meg å gjøre det men er det ikke vanskelig å treffe tp når man måler det fra fremkant av vingen?

Comment

• Gisle
              • Dec 2005
              • 575

Originally posted by Tintin
              Det var slik jeg så for meg å gjøre det men er det ikke vanskelig å treffe tp når man måler det fra fremkant av vingen?
              Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener... Hvorfor skulle det det ?
              Gisle Ranum
              Trondheim

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

Tintin mål angitt tungdepunkt på undersiden fra fremkant på vingen også setter du en liten tape bit der. det gjør du på begge sider nesten helt intill kroppen. så kan du bare bruke fingertuppene til å ballansere
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• Tintin
                  • Jan 2005
                  • 4631

Gisle, om jeg legger undersiden av kroppen på noe og har en markering oppe ved vingen for cg, hvordan får jeg da markert rett cg nede på kroppen?
                  Legger jeg en vinkel under vingen?

I og med at cg egentlig ligger et eller annet sted inne kroppen så er det ikke sikkert en linje vinkelrett fra vingen vil gå igjennom cg og om ikke så vil ikke en slik markering av punkt nede bli feil, men kanskje nøyaktig nok..

Tyor, det duger selvsagt, takk for tipset, blir som jeg gjorde Yaken det.

Comment

• Gisle
                    • Dec 2005
                    • 575

hmm..........jeg har nok forklart meg for dårlig. Jeg legger ikke kroppen på noe.. Jeg gjør ekstakt som Tyor forteller men erstatter fingrene med 2 karbonrør(eller det jeg har av noe erstatning) stående loddrett i en skrustikke. Da blir flyet hengende på vingene i disse rørene og det er enkelt å balansere. Blir som å bruke en vanlig balanserer. Da har en liksom hendene fri..
                    CG på Cuben er vel ca 5cm fra front ving om jeg husker. Jeg markerer dette på undersiden av vingen med en farge som lar seg fjerne med rødsprit etterpå.
                    På dette merket setter jeg rørene/stengene "henger" flyet i dette.

Vet ikke om det ble tydeligere. Eller om jeg misforstår...

Gisle
                    Gisle Ranum
                    Trondheim

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

Ja som nevnt så er mitt nå balansert og klart til å flys så snart rorutslag er rett programmert i radioen.

Noen ferske bilder. Har gått opp fra 50 mm hjul til 57 på denne også for å se om den da ruller lettere slik at den ikke tipper fremover under take off eller landing.
                      Attached Files
                      Last edited by Tintin; 07-12-06, 18:32.

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

Ja da har Cuben tatt jomfruturen, dessverre gjorde den det alene. Hørte et smell og da jeg kom ned i kjelleren hang ikke Cuben i taket lengre...
                        den hadde tatt et styrtdykk rett i gulvet med den følge at tuppen av vingen ble skadet, motorakslingen brakk, cowlingen sprakk og motorfestet ble trykket inn. Ganske kjedelig for å uttrykke det mye mildere enn jeg gjorde da jeg oppdaget det.

Cowling, motor og motorfestet fikser jeg relativt lett men jeg trenger noen tips om vingen. Må jeg ta av trekket og lime det pent. Hva trekker jeg i så fall med, Gisle du som har (hatt) samme fly, har du peiling på hva som er likt?
                        Attached Files

Comment

• tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

Huff virkelig kjedelig når slik skjer. Se på vingen om det er en skjøt/overlapping langs kanten. hvis det så prøver du forsiktig å flå av trekket uten at det ryker. så limer du sammen det som er ødelagt med Ca. så kan du prøve å feste igjen trekket forsiktig med ett strykejern. evt bruke ca for å lukke sjøten helt. får du ikke fast det igjen så må du skjære av og lappe rundt vingespissen med nytt trekk. Er det oracover som er brukt? Fargen er enkel å finne i hvertfall den heter cub gul.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

Aner ikke, har ikke peiling på trekk. Trekket er ikke skadet så det går nok å snitte det pent om jeg er forsiktig. Får prøve.

Comment

• Gisle
                              • Dec 2005
                              • 575

Det var synd Tintin.
                              Vedr ving har jeg en liggende etter kræsjen min, og den har jeg ikke bruk for. Du kan få den

Gisle
                              Gisle Ranum
                              Trondheim

Comment

• Tintin
                                • Jan 2005
                                • 4631

Gjerne, men går det å poste den?
                                Betaler gjerne porto i så fall.
                                Du har ikke en Linjegods terminal i nærheten?

Comment

Working...