Announcement

Collapse
No announcement yet.

F-16 31 skvadron Belgia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Så natta ble både sein og lang før jeg ble enda mere våken da jeg skjønte at jeg muligens hadde tråkka eksakt på løsninga mi

    Så jeg sto opp midt på den tidlige morran, slo på maskina og gjorde et forsøk.
    Og joda, det funka det gitt.
    På min 19" skjerm, så blåser jeg opp de detaljene i akkurat 1:2 på skjermen, måler for å være sikker, teiper hele skjermen med matpapir! (nå er det vel noen PC kyndige munnviker som blir bredere tenker jeg..), og tegner av alle detaljer helt ned til den minste detalj på skjermen. Men mere nøyaktig enn det her, det blir uansett snakk om en millimeter.

    På jobb neste dag (igår), så legger jeg det hele ned på kopimaskina, og setter den på 200%, noe som blir akkurat den størrelsen jeg skal ha det... Måler nøye ut, og ser at det på 20 cm lengde er kun millimetre feil på de to hundre i lengde. Nice Veeeldig fornøyd...

    Da er det å klippe ut detaljene, dekke hele vingen med et lag med matpapir og overføre de "fullsizedetaljene" på det (bilde #2). Og selvfølgelig måle endel punkter på hvor den detaljen skal være.
    Det som skrives av der skal overføres på kontaktpapir, som så blir skåret ut i de detaljene, og i neste omgang skal bli en mal på hvor lakk kommer.
    Med mine svært begrensede kunnskaper om både PC og muligheter på det, så var det perfekt for meg hehe
    Så sånn ser det ut "live" på skjermen så å si, og et eksempel overført på høyre vinge, om enn justert i ettertid.
    Som sagt den det er minst feil på..

    Men nå er over og underside på begge vingene ferdig på matpapir (trodde ikke de solgte matpapir enda jeg så det ser så langt lyst ut.

    Legger med et flott bilde av originalen, der du også kan se at fargene i 31 på sidestab er akkurat den samme kanarigule som på resten, ikke den dypere gule som alle har..
    Se min høyre 31 på sidestab på siste bilde hvor feilvinklet den er. Gremmes over sånt, men kan ta en mandag som tilgivelse om det sies ifra om det. Men sia det hele skal lakkes om, så er det vel like greit..

    Der kan dere også (på fullsizebildet) se at de oransje "skyggene" som er blitt så populære (ser det ut til, FEJ.., er ganske så beskjedne.
    Akkurat de oransje skyggene på de svarte stripene finner du feilplassert på alle fly som er ferdig lakkert idag, uten unntak..
    Er visst kulere jo bredere og tydeligere de blir, men desto mere feil..
    De stopper 2/3 utpå vingen, og er alltid i bakkant- innsida, uansett hvor på flyet..

    Nå gjelder det bare på huske på at nåla i airbrushen skal være fast, så en slipper hundrevis av renserunder som med den jævxxx% ørna.. Og prøve å gjøre det rett denne gangen da.

    Jeg har selvfølgelig sendt alt Skymaster må ha for å gjøre sitt.
    Så får vi etterhvert se hva de kan levere.
    Attached Files
    Last edited by Soarer; 13-12-08, 21:16.
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

    Comment


    • #32
      Neste er de første steg av lakkering på vingene.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • #33
        det er helt utrolig hvordan pågangsmot du har! jeg tar av meg hatten og bukker i støvet............... lykke til videre. jeg følger i hvertfall med videre her!

        Comment


        • #34
          Jeg tar det her så langt som jeg kommer ser det ut til, uansett om noen følger med eller ei. Men takk Arvid.
          Så får det bli som det vil.. Og det blir det jo, uansett hvor det lander
          Å sette sammen noen F3F fly er ikke bygging for meg. Og når ørna "nesten" er ferdig, så ble det litt tomt så å si
          Så sånn sett fikk jeg plutselig noe å sysle med. Passer egentlig bra det.
          Sånn sett, så ser det kanskje ut til at take-off blir flyttet noe fremover i tid på den her.

          Blir nok bra nok for meg iallefall, så kan jo Skymaster fremdeles serve orange om de vil.
          Det burde bli klart for alle at orange er feil i skala, men det er greit om det er ei tøff kjerre en vil ha, men egentlig synd det, for at et sånt fly fortjener så veeeldig mye mer..

          Når en legger ut 36 laken på en dollar som var i sommer, så blir det desto mere feil for meg.
          Men retter allikevel en takk til John og Anton på Skymaster, som attpåtil legger med noen retract-ventiler i en påskjønnelse for at jeg tar jobben de ikke gjorde, som jeg skjønner, bare for å få se flyet deres i de rette fargene.
          Jeg både tror og håper at de finner rette sporet på å serve en så flott modell sånn den skal være fra begynnelsen av snart, og da med de detaljene jeg har tenkt å legget til også.

          Det med ekstra ventiler hadde du ikke fått med noen andre, det veit jeg.. Og det på grunn av at jeg ikke var fornøyd med jobben de gjorde. Så det var en positiv overraskelse
          Men nå har de som sagt samme utgangspunkt som meg, så tida vil vise..
          Det blir nok noen flere mail til Skymaster etterhvert.
          Last edited by Soarer; 13-12-08, 23:27.
          Mvh
          Gudmund

          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

          Comment


          • #35
            Nå går det mye bedre
            Skiftet ifra skjermen på maskina til en 50 tommer TV. Da er det i 1:1.
            Litt jobb er det jo fremdeles, med over to hundre tigerstriper..

            Men høylydte protester sier meg at det er en jobb for å gjøre på dagtid lol..
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • #36
              Var forresten innom Reklameservice her igår. De skulle ha 2700 spenn for å skrive den ut i 1:1.. Bare kroppen ja, over under, og begge sidene. Da sa jeg nei takk, selv om det var veldig fristende å bare få se papiret renne ut av plotter`n..
              Så det blir den lange tunge veien, men har håp om at det blir så bra som jeg kan klare det til slutt allikevel.

              Ser at det er mye Skymaster har glemt i farta.
              Mvh
              Gudmund

              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

              Comment


              • #37
                Kan du ikkje bruke en prosjektor for å få stripene over på flyet.... Bare justere avstanden til det passer.
                Da får du greit arbeidslys og....
                Svein Roe
                ----------------
                Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                Boomerang Sprint - Simjet 2250
                Starfire II P-60
                C-arf Extra 2,3 - DA 50
                EF Extra 91" - DA 60
                EF Edge 48"
                Ventus 4m
                Mini Nyx

                Comment


                • #38
                  Joda, helt sikkeret. Fin idè. Men har stor TV, og veldig få prosjektorer..
                  Blir jo forsåvidt det samme
                  En får ta det som det kommer.

                  Og veeeeldig mye matpapir da på lager,-)..
                  Last edited by Soarer; 16-12-08, 23:27.
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment


                  • #39
                    Jeg har ikke fått lest alt så beklager om jeg foreslår noe teit:

                    Kan du ikke printe ut i smått og sette opp et lys og la flammene du har klippet ut lage skygge og tegne over?

                    Stian

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Stian View Post
                      Jeg har ikke fått lest alt så beklager om jeg foreslår noe teit:

                      Kan du ikke printe ut i smått og sette opp et lys og la flammene du har klippet ut lage skygge og tegne over?

                      Stian
                      Hehe - så bra! Fattigmanns-projektor!
                      Dette var et artig forslag, 100% kreativt!
                      Og så får han litt julestemning på kjøpet - dermed blir kona fornøyd også.
                      Erlend Moen
                      Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                      Comment


                      • #41
                        Da blir`a garantert fornøyd. Noe av poenget er jo å få vite hvor stor de skal være.
                        Mvh
                        Gudmund

                        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                        Comment


                        • #42
                          Mye slurv...

                          Hei Gudmund - jeg driver og gjør min F-16 litt mer skalariktig, og leita etter bilder av originalen på nettet. Nå viser det seg dessverre at originalen ble skutt ned i Bosnia, så jeg har ihvertfall vært heldigere enn ham!! Men nå jeg ser på bildene jeg fant viser det seg at halen og fuglen på halen er helt feil, og hører til en annen skvadron, nr. 510!! Så nå har jeg slipt og lakkert halen på nytt, og har bestilt dekaler fra Ralle med nytt utseende - og jeg har sendt bildene til Anton slik at han kan fikse dette på de neste han lager. Det gjelder å passe på!!
                          Attached Files
                          Tor Christiansen

                          Skymaster F-16 1/6 med Jetcat P180
                          FeiBao Panther/GBooster 160
                          Savex L39/Wren 44
                          Grumania SU27/Wren 44
                          Spacewalker/OS 160 Gemini med selvstarter
                          Mustang/Laser 120
                          3x Kyosho F-16/Kontronik børsteløs
                          Kyosho T-33/Kontronik Børsteløs
                          Kyosho Cap 232/SC .91
                          + noen trainere og smårusk...

                          Comment


                          • #43
                            Jepp, feil der også. Er ikke eneste flyet heller dessverre..
                            Men helt enig med deg i at en bør få ting på stell når en først styrer med det.
                            Mye penger det er snakk om også.
                            Jeg tror vel egentlig at prisen ville blitt enda høyere om de også hadde vært mere nøyaktig, dessverre. Sånn jeg ser på lakken på flyet mitt, så er det nesten synd å begynne på det, for det ser jo greit ut om en ikke vet om resten... Men veit at det blir enda noen hakk bedre (for meg) når ting er korrekt gjort.
                            Ralle sa du, jeg trenger en ny decal ved sida av piloten. Den skal ha svart bakgrunn med hvit tekst, ikke svart tekst rett på lakken. Ellers er det veldig lite slikt på den i det skjemaet her.
                            Flott om jeg får ei adresse til å rette på det

                            Pent fly, Tor..
                            Mvh
                            Gudmund

                            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                            Comment


                            • #44
                              Ralle

                              Hei Gudmund

                              Ralle, RalleKnalle,etc= Ralf Schneider. Dette er han som produserer Cockpitinteriøret og decalene jeg hadde på min Eurofighter DA 5. nettadresse: Tailormadedecals
                              Det han ikke har i sitt sortiment, lager han på bestilling.

                              mvh
                              Christian
                              Mvh.
                              Christian

                              Jets Of Norway

                              Comment


                              • #45
                                Mange takk Christian Jeg får ta en titt dit.
                                Tor, om du vil ha, så har jeg en god del full-size bilder med alle detaljene du måtte ønske å se nærmere på. Hvis du vil pynte videre på flyet ditt mener jeg
                                Har en kompis som har F-16 som jobb, og som hjalp meg med bilder for detaljene på min 683.
                                Mvh
                                Gudmund

                                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                                Comment

                                Working...
                                X