Announcement

Collapse
No announcement yet.

F-16 31 skvadron Belgia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Jeg er ganske var på enkelte ting på fly av en eller annen grunn. Hehe. Størrelsen på hjula, propellerene, spinnerformen, og washout på jagerfly er noen av tingene jeg legger godt merke til om er feil på modeller. Se også på deres modell av F-35. I tillegg til at den har mye rare feil ser det nesten ut som om vingen har wash in.

    Understellet til Skymaster er mekanisk veldig likt det jeg tegner,men kosmetisk gjenstår det en del på min da jeg har fokusert på å løse de mekaniske problemene først. Jeg har sett for meg å bruke samme løsning med luftsylinderene. Det blir moro når (hvis) det funker. Jeg skal poste bilder i tråden om flyet mitt når jeg kommer så langt at jeg vil vise det frem.

    Comment


    • #62
      Dette blir litt OT..

      Men kan noen forklare hva som menes med "washout"? Har lest det mange mange ganger her på forumet, men aldri noen forklaring

      Comment


      • #63
        Originally posted by Jøllsrud View Post
        Dette blir litt OT..

        Men kan noen forklare hva som menes med "washout"? Har lest det mange mange ganger her på forumet, men aldri noen forklaring
        OK, jeg prøver..
        Washout er en vingevridning.
        Om du står noen meter ifra vingetippen på nesten hvilket som helst fly (fullsize), så ser du at vingetippen er vridd i en "mye" mindre angreps/innstillingsvinkel enn vingerota har, vridd opp og fremover så å si, da med forkant i samme linje. Fly som er laget som formål å frakte folk, har som regel litt mer enn de andre. Ikke uten grunn.
        Det er lagd slik for at vingerota, de indre delene av vingen skal stalle først, da de har en større vinkel å møte lufta med.
        Profilen på hele vingen kan være den samme, spiller egentlig ingen rolle.
        Og klarer en å lage en vinge der tippene fremdeles flyr når vingen har begynt å stalle, så har en gjort mye bra.
        Når de indre delene av vingen gir seg, så flyr fremdeles tippene, og således unngår en endel trøbbel som tippstall osv.
        Andre fly (acro) har helt utelatt det der med viten og vilje.

        Med washout-vingevridning, så oppnår en veldig mye med veldig lite. Du får et fly som staller rett fram uten tull og finurlige seregenheter, det staller ifra kroppen og utover etterhvert som vinkelen på flyet øker. Da har tippene fremdeles margin nok til å fly, og det er da en ser resultatet av en slik vingevridning.
        Det dreier seg om den siste 1/3 delen eller så (profil osv osv) av spennet på hver side. Andre kombinasjoner begynner med washout ifra rota av. Det spørs bare hva formålet er.
        Bygger en imidlertid inn en veldig gunstig planform som F-16, F-15 og F-18 har i tillegg, så gir det også resultater i tillegg når de har washout. Men så er det mye med Vortexgenerering å gjøre pga den planforma de har på de.
        Hvor langt det går før det sier stopp på vanlige fly, avhenger av mange faktorer. Profil, planform (i kombinasjon), grader washout og mye mye mer enn det..

        En profil staller i alle hastigheter, men bestandig på den samme angle of attack (AOA)
        Mange vet ikke at et profil kan stalle i alle hastigheter, det som avgjør om den staller når den skal, er AOA og tyngdepunktet (CG).
        CG er det som folk kan rive av håret sitt for å forstå hvorfor flyet stallet i full fart (da CG altfor langt bak).
        Som sagt alltid i samme vinkel, uavhengig av fart, men veldig avhengig av CG.
        Men nå må jeg slutte å utbrodere det, for det har potensiale til å ta av...

        Håper det var forklaring nok til at du skjønner at vingetippene er det som vanligvis avgjør om flyet er vrient når det staller, tippene bygger snille egenskaper på flyet, når en gjør det rett ja..
        Om tippene flyr fremdeles når de indre delene har stallet, så er mye av målet oppnådd med å bygge en snill vinge.
        Når alt det er sagt, så er det mye i konstruksjon og komponering som kan gi tilsvarende resultater, da helst i seilflysammenheng, der en virkelig får se hva profiler og teknikk faktisk kan gi oss modellflygere.
        På seilflyfronten er en virkelig prisgitt det her. Mye mindre marginer for feil, og de har jo ikke motor for å få de til å fly.
        Der ligger mye av det jeg liker med å lage seilfly og å laborere på profiler/polarer.
        Ingen seilfly idag med virkelig høye prestanda har wash-out, men er likevel de fineste/snilleste flyene en kan få..

        Wash-in er det motsatte, der tippene har større vinkel AOA enn rota. Men brukes bare til å beskrive hvor feil wash-out er egentlig..
        For bygger en en vinge med bevisst wash-in, så er det for veeeldig spesielt interesserte...
        Sånn sett så går vel FEJ F-16 på en knivegg her, det går bra, men kunne vært bedre.

        Se på de to bildene, der rakettene definerer washout-vinkelen på F-16, forøvrig AIM 9L Sidewinder og AIM 120 AMRAAM.
        Begge rakettene er lagd av Raytheon, som også lager ekkoloddet jeg bruker på sjøen når jeg fisker...
        Washout er også en finurlig ting på retningsstabilitet, visste dere andre det?
        Washout f.eks:
        F.eks: 404 Not Found
        Aerodynamic Washout? - RC Groups
        Attached Files
        Last edited by Soarer; 18-12-08, 02:30.
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • #64
          Såvidt jeg vet var Spitfire det første fly med washout, det ga også den fordel at turbulensen fra den indre delen av vingen som staller i en krapp sving treffer høyderoret og får stikka til å riste. På denne måten fikk piloten en advarsel om nå er grensa nådd. Me109 hadde ikke denne egenskapen og var mer lunefull..

          Har hvertfall lest det en plass at det var sånn

          Comment


          • #65
            Det var et bra svar Soarer!

            Da skjønte jeg værtfall mere hva det gikk ut på, og det jo hele meninga med spørsmålet

            Comment


            • #66
              Legger til en liten detalj om washout.
              Washout sørger også for at man har balanserors kontroll selv etter indre del av vingen er stallet, dette er jo også en viktig egenskap selv om man skal være svært forsiktig med å bruke for mye balanseror nære stall p.g.a fare for å havne i spinn

              Mvh OJ
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #67
                Helt korrekt Olav, selv om det finnes mange fly som har washout som aldri kan ende i spinn
                Da er en tilbake på konsept og planform igjen..
                Noen har tynet de små grå i hine hårde, og er nok en av de største oppdagelsene til å få fly trygt opp og ned noensinne, og således en av grunnene til at fly faktisk fikk den posisjonen de har idag.
                Mvh
                Gudmund

                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                Comment


                • #68
                  Da har jeg pusset hele ene vingen, og ene sida av den andre.
                  Sto opp og begynte kl 9 i morres.
                  Og jeg har aldri, ALDRI møtt på en så tøff pussejobb.! Den lakken og heften den har, er bare fantastisk rå.!
                  Det må være en 2K lakk, ikke snakk om annet. Jeg har pusset biler og motorsykler, men det her topper alt av det jeg har vært borti noengang..
                  Jeg har brukt tre hele ark med 180 grit, vannslipepapir idag.

                  For de som ikke har vært borti vannsliping før, så kan jeg legge til noen ord om det.
                  Så sant du kan, så slip vått. Det en da gjør, er å hanke inn vannslipepapir som sagt, alle malingsforhandlere burde ha det i utvalget.
                  Bruker du grovere enn 180, så må du regne med å få slipe-ripene av papiret på arbeidet ditt også, så unngå det.
                  180 til grovjobb på en modell er perfekt.
                  Vannsliping har mange fordeler. Alt støv bindes til vannet du påfører, og slipeklossen suges til underlaget med adhesjonseffekten det får.
                  Slipestøvet/vannet polerer arbeidet ditt når du strever med det, og du formelig kjenner at det er effektivt.
                  Og papiret du bruker vare mye mye lengre enn om en pusser tørt. En pusser også med større presisjon enn på tørt.

                  Og når endelig lakken er borte, så åpenbarer det seg en skatt.. Se på bildet der vingen er hvit. De detaljene var praktisk talt borte pga matt lakk og ekstremt lite uthevet.
                  De skal jeg imidlertid ta vare på, og påføre over på (riktig..) matpapir.
                  Før en silkematt klarlakk kommer på, så skal dette påføres veldig forsiktig for å få en dypere effekt av totalintrykket.

                  Hadde god hjelp av Armin van Buuren Yearmix 2008 idag, og har det enda
                  Tror nok at uten Ipodèn, så hadde begge vingene fremdeles hatt lakk på i skrivende stund
                  Den her er også med i den greia
                  Som en kan skjønne, jeg bytter gladlig bort alle flya mine mot musikk, om jeg måtte velge da
                  Attached Files
                  Last edited by Soarer; 19-12-08, 01:51. Reason: Tillegg/musikk.
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by Soarer View Post
                    Da har jeg pusset hele ene vingen, og ene sida av den andre.
                    Sto opp og begynte kl 9 i morres.
                    Og jeg har aldri, ALDRI møtt på en så tøff pussejobb.! Den lakken og heften den har, er bare fantastisk rå.!
                    Det må være en 2K lakk, ikke snakk om annet. Jeg har pusset biler og motorsykler, men det her topper alt av det jeg har vært borti noengang..
                    Jeg har brukt tre hele ark med 180 grit, vannslipepapir idag.

                    For de som ikke har vært borti vannsliping før, så kan jeg legge til noen ord om det.
                    Så sant du kan, så slip vått. Det en da gjør, er å hanke inn vannslipepapir som sagt, alle malingsforhandlere burde ha det i utvalget.
                    Bruker du grovere enn 180, så må du regne med å få slipe-ripene av papiret på arbeidet ditt også, så unngå det.
                    180 til grovjobb på en modell er perfekt.
                    Vannsliping har mange fordeler. Alt støv bindes til vannet du påfører, og slipeklossen suges til underlaget med adhesjonseffekten det får.
                    Slipestøvet/vannet polerer arbeidet ditt når du strever med det, og du formelig kjenner at det er effektivt.
                    Og papiret du bruker vare mye mye lengre enn om en pusser tørt. En pusser også med større presisjon enn på tørt.

                    Og når endelig lakken er borte, så åpenbarer det seg en skatt.. Se på bildet der vingen er hvit. De detaljene var praktisk talt borte pga matt lakk og ekstremt lite uthevet.
                    De skal jeg imidlertid ta vare på, og påføre over på (riktig..) matpapir.
                    Før en silkematt klarlakk kommer på, så skal dette påføres veldig forsiktig for å få en dypere effekt av totalintrykket.

                    Hadde god hjelp av Armin van Buuren Yearmix 2008 idag, og har det enda
                    Tror nok at uten Ipodèn, så hadde begge vingene fremdeles hatt lakk på i skrivende stund
                    Det er litt av et fantastisk stykke arbeid du tar på deg, utrolig at du gidder. Det er litt av et tidskrevende prosjekt å gjøre om lakkeringen på en slik modell.
                    Jeg bare vet om jeg selv hadde handlet en slik modell og oppdaget de feilene du har gjort så hadde jeg dratt alle de stygge glosene jeg kan for så å fly det slik det var....

                    Mvh OJ
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • #70
                      Du verden for ett pågangsmot du har Gudmund !!!
                      Er enig med olavjoergensen når det gjelder å si fxxx fargene stemmer ikke ....men jeg også hadde nok flydd det som det var. Men etter å ha lært å kjenne deg så er du en perfeksjonist
                      med ett utroligt pågangsmot !!!
                      Men all ære for det ,for denne modellen blir knallfin det er jeg sikker på !!!!
                      Stå på Gudmund !! Kommer en tur og tar en titt snart(og .... .) .....
                      Mvh Geir Mogstad
                      ---------------------------------------
                      slapp av det kommer helt sikkert ned!

                      Comment


                      • #71
                        Takk takk
                        Det er myye mer jobb enn jeg turte å håpe på..
                        Veit ikke hvor og når jeg har lært alle glosene jeg kan, men har ingen planer om å irritere meg grønn over å ha noe jeg ikke noengang kan bli fornøyd med. Sånn er jeg bare...
                        Så når en innser det, og er villig til å svelge det, da må en nok ta den lange veien også.

                        Hadde jeg bestillt en uten lakk, så hadde den også kommet ut endel lapper billigere, sånn bare for å toppe det lol

                        Veit ikke når den her kommer i lufta, har noen planer med den som dere sikkert skjønner, så det kan bli ei stund til det skjer, men har tro og håp på at jeg blir fornøyd når jeg er i mål, tror jo det iallefall...
                        Last edited by Soarer; 19-12-08, 02:41.
                        Mvh
                        Gudmund

                        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                        Comment


                        • #72
                          Så når kropp og vinger er ferdig pusset, så er jeg cirka litt over halvveis.
                          Ordinance er et fint ord, og betyr ting og tang til å henge på vingene Missilene skal ikke pusses riktignok, de er veldig finek, om enn litt for tunge.

                          Her er et foreløpig utvalg. 500 lbs bomber er ikke i hus ennå, men det kommer.
                          Attached Files
                          Last edited by Soarer; 19-12-08, 02:42.
                          Mvh
                          Gudmund

                          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                          Comment


                          • #73
                            Originally posted by Jøllsrud View Post
                            Det var et bra svar Soarer!

                            Da skjønte jeg værtfall mere hva det gikk ut på, og det jo hele meninga med spørsmålet
                            Spørsmål og muligens et svar, er jo hele poenget med forumet vårt
                            Det er mye å tygge på..
                            Mvh
                            Gudmund

                            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                            Comment


                            • #74
                              Kanon og ventilasjon

                              Det går da sakte og rolig fremover her også - nå er det blitt kanon og ventilasjon på
                              venstre side, og den ene siden av sideroret er blitt matt grå og venter på nye dekaler fra Ralle-Knalle. Moro med litt detaljer - men noe VM-modell blir det nok aldri!! Fant du forresten noe forsterkning (karbon) bak ventilasjonen på venstre side, Gudmund?
                              Attached Files
                              Tor Christiansen

                              Skymaster F-16 1/6 med Jetcat P180
                              FeiBao Panther/GBooster 160
                              Savex L39/Wren 44
                              Grumania SU27/Wren 44
                              Spacewalker/OS 160 Gemini med selvstarter
                              Mustang/Laser 120
                              3x Kyosho F-16/Kontronik børsteløs
                              Kyosho T-33/Kontronik Børsteløs
                              Kyosho Cap 232/SC .91
                              + noen trainere og smårusk...

                              Comment


                              • #75
                                Hei Gudmund

                                Tror nok den blir fin til slutt

                                Det jeg ikke helt skjønner, er at man blir så skuffet/overrasket over at det ikke er helt skalariktig. Det er tross alt en ARF kjerre man har kjøpt. For og få det helt riktig, så må man nok ta den jobben du nå gjør, og som du selv sier: kunne like gjerne spart noen tusen, og kjøpt den ulakkert. Første gang jeg så Skymaster F-16 skala 1:6, så syntes jeg at undersiden av kroppen så ut som et soilrør. Synes fortsatt at den ser for "gravid" ut, men alle sier den flyr bra, og man kan se at det skal forestille en F-16 for det. Så kos deg med jobben, og jeg gleder meg til og se resultatet, for det vet jeg blir bra!

                                mvh
                                Christian
                                Mvh.
                                Christian

                                Jets Of Norway

                                Comment

                                Working...
                                X