Unconfigured Ad

Collapse

Tanker om stor Warbird

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • elektrodude
    • Sep 2006
    • 1342

    #1

    Tanker om stor Warbird

    Tenkte å bruke vinteren på å samle info om warbird med litt størrelse på. Tenker da på v.s over 2 meter. Og med en motor som er litt grom, d.v.s ikke en slik ensylindret motorsag motor

    Noen som har tips,innspill,erfaringer eller en drøm som ikke er realisert og vil dele det med oss her?
    Ønsker meg link til forhandlere av store warbird fighters som f.eks Mustang, Spitfire, Stuka. Zero. Og forslag til "gromme" motorer å putte inn i disse.
    All info tar eg imot med takk.
    Er fersk på dette med warbirds,men interessen er komt sigende det siste året, og er villig til å bruke litt tid og penger på en flott maskin.
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.
  • Outlaw
    • Feb 2006
    • 348

    #2
    Hei-
    Jeg anbefaler det utmerkede Scale Warbirds of Norway og forumet deres

    Der finner du masse info og erfaringer med større warbirds, tips og linker!
    Richard B.

    Comment

    • nybegunda
      • Jun 2003
      • 729

      #3
      Jeg synes heller ikke motorsagmotorer er særlig imponerende i en fin warbird, men hvis du setter inn 14 av de i en sirkel bak propellen kan det bli litt greit allikevel http://www.youtube.com/watch?v=jAAjkcTqYCQ&feature=fvw

      Ellers så er lyden av en moki med ferre sylindre råere og mer realistisk
      Steike for en hærlig lyd:http://www.youtube.com/watch?v=fr4KWMczS5Q
      Potter skal man ikke ha så der sparer du jo litt hehe!

      Gleder meg til å se resultatet
      Tor Helseth
      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

      Comment

      • elektrodude
        • Sep 2006
        • 1342

        #4
        det var noe slikt eg tenkte meg ja Moki er en flott motor,med nydelig lyd.
        Hør lyden 41 sekunder uti denne snutten http://www.youtube.com/watch?v=oHfvbxim2_o
        det råeste eg har hørt av eit modellfly men man må betale for det og

        Men en Moki 215 blir vel i største laget i en modell som f.eks en P51D med 2.5m v.s Der holder det sikkert med rundt 100ccm. Hvilken "tøff " motor kan man putte i en slik da?
        Alt som kan fjernstyres.
        ---------------------------------------------
        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
        Steinar Kvarme.

        Comment

        • TrondD
          • Feb 2008
          • 172

          #5
          Jeg har denne liggende i garagen.


          Skal monteres i en GeeBee i løpet av vinteren. Flyet ligger også klart i garagen.
          Trond Dullerud
          Trondheim Modellflyklubb

          Comment

          • Tom Erik
            • Feb 2004
            • 1601

            #6
            3W Modellmotoren lager en 2-sylindret rekkemotor på 110ccm. Den gjør seg fint i en Mustang i 2.5-2.8m størrelse.
            Attached Files
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment

            • Ola
              • Jul 2004
              • 251

              #7
              Ta en titt her.


              Dette er vel noe av det ypperste for de som er allergiske mot balsastøv. Kommer en importør her på berget om kort tid.
              Ola
              Elverum Flyklubb Modell
              www.efkm.org

              Comment

              • Kingfisher
                • Feb 2006
                • 833

                #8
                Denne Corsair'en med Moki er min favoritt, uansett klasse fly.

                Corsair'en er utrolig flott og med en Moki som her kan det ikke bli bedre.

                http://www.youtube.com/watch?v=TSyK0...eature=related'

                Last edited by Kingfisher; 22-11-09, 00:31.

                Comment

                • bellanca
                  • Apr 2004
                  • 283

                  #9
                  Disse flyene er bare helt råe http://www.meister-scale.com/

                  Hva med en saito 325 http://www.terynd.com/public/Stearman-1.29.06-nm.wmv



                  Ahh lyder http://www.youtube.com/watch?v=1rBwK...om=PL&index=22

                  Futaba 10C Fasst
                  Last Down 3XL V3
                  Spirit Elite
                  Primo
                  Hellcat
                  Sukhoi
                  Pt 19
                  Ucd
                  Bossanova
                  Giles 202
                  Boomerang
                  Mojo
                  Ultra Stick
                  Riva Silver X
                  Laser 3d
                  Hobbyrommet er fullt av leker.

                  Comment

                  • elektrodude
                    • Sep 2006
                    • 1342

                    #10
                    Ja det er mye flott å få tak i ser eg nå både av fly og motorer.
                    Begynner å danne meg eit bilde av hva eg vil ha. Det må bli en fighter med 2-2.5m v.s Ønsker meg ikke en eske med balsa pinner,og tilhørende halvt år med bygging.Er ikke min greie. Har bygget nok fly på den måten,begynner å bli gammel og lat
                    motor må ha mer en 2 sylindere.
                    Kunne tenke meg bensinmotor,men det blir for stort i en slik modell, om den skal ha flere en 2 sylindere.
                    Har sett på:
                    Seito 325 radial
                    Asp 400 radial
                    OS FF 320 flat four
                    OS FF 300 radial
                    OS max IL 300 inline four

                    Kom gjerne med flere forslag
                    Alt som kan fjernstyres.
                    ---------------------------------------------
                    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                    Steinar Kvarme.

                    Comment

                    • tahustvedt
                      • Feb 2004
                      • 4601

                      #11
                      Bruker du elektro kan du fly med skalapropeller. Høres ikke like kult ut på bakken som en Moki, men høres sykt bra ut i lufta.

                      Comment

                      • lupus49
                        • May 2008
                        • 647

                        #12
                        Originally posted by tahustvedt
                        Bruker du elektro kan du fly med skalapropeller. Høres ikke like kult ut på bakken som en Moki, men høres sykt bra ut i lufta.
                        Det er vel for noen nesten som å banne i kjerka å snakke om elektro på store warbirds. Selv er jeg fortsatt på leit etter motor til en Marutaka Corsair, vsp 2,65m. Cowlen er akkurat rundt en cm for liten til å romme en Moki150. Så sparte jeg de pengene. Flyet veier 12kg uten motor og jeg ser at noen elektromotorer er beregnet på så tunge fly. Ikke skal jeg fly akro heller, så det skulle vel kanskje være en mulighet der, eller hva? Ja, jeg føler nok et visst ubehag ved å skrive dette. Men jeg hadde ikke helt lyst til en Saito 450 som passer akkurat. Lelle i Sverige har samme flyet og har forstørret cowlen litt for å få plas til Moki150: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...t=22507&page=8
                        Dessuten finnes det vel kunstig lyd å sette til om man kjører elektro? Hvordan høres en sånn diger elektro med skalapropell ut, noen som har link til youtube?
                        http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...ner_(eq:_70-40) tilsvarer 70cc bensin. Kunne kanskje holde til nød? Seidel har en stjernemotor på 75cc men de har tatt ut lite hk.
                        Last edited by lupus49; 22-11-09, 15:39.
                        Flisespikkeri er gøy!
                        Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                        Dyrøy MFK
                        ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                        http://rolv.info

                        Comment

                        • elektrodude
                          • Sep 2006
                          • 1342

                          #13
                          Eg er egentlig elektro frelst. Har 13 fly som er flyklar,men bare eit som som har motor som går på flytende drivstoff.
                          Nitro motorer har eg ikke hatt i hus på 10 år,og hadde egentlig bestemt meg for å ikke ta i noe slikt igjen. Men føler att eg ikke har noe valg om eg skal gå for en warbird i størrelsen eg tenker på,motoren er halve greia for meg i dette tilfellet.
                          Alt som kan fjernstyres.
                          ---------------------------------------------
                          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                          Steinar Kvarme.

                          Comment

                          • tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

                            #14
                            Originally posted by lupus49
                            Det er vel for noen nesten som å banne i kjerka å snakke om elektro på store warbirds. Selv er jeg fortsatt på leit etter motor til en Marutaka Corsair, vsp 2,65m. Cowlen er akkurat rundt en cm for liten til å romme en Moki150. Så sparte jeg de pengene. Flyet veier 12kg uten motor og jeg ser at noen elektromotorer er beregnet på så tunge fly. Ikke skal jeg fly akro heller, så det skulle vel kanskje være en mulighet der, eller hva? Ja, jeg føler nok et visst ubehag ved å skrive dette. Men jeg hadde ikke helt lyst til en Saito 450 som passer akkurat. Lelle i Sverige har samme flyet og har forstørret cowlen litt for å få plas til Moki150: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...t=22507&page=8
                            Dessuten finnes det vel kunstig lyd å sette til om man kjører elektro? Hvordan høres en sånn diger elektro med skalapropell ut, noen som har link til youtube?
                            http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...ner_(eq:_70-40) tilsvarer 70cc bensin. Kunne kanskje holde til nød? Seidel har en stjernemotor på 75cc men de har tatt ut lite hk.
                            Min P-40 har hjemmelaget tre-blads propeller i riktig skaladiameter og snurrer på 4000-4500 rpm på full gass. Det høres kjedelig ut på bakken, men ganske bra i low pass. Jeg har også hatt en 1/6 Spitfire med lydanlegg som fungerte bra. Video av P-40: http://www.youtube.com/watch?v=YQ95gR9yQM4

                            www.soloprops.com er den eneste produsenten av skalapropellere jeg vet om. De er tunge, men fungerer bra. Jeg har prøvd før jeg lagde selv.

                            Comment

                            • xxl
                              • Feb 2008
                              • 1624

                              #15
                              Hva med denne http://www.aero-works.net/store/detail.aspx?ID=379
                              BOOMA Intelliswitch

                              Odd A Eriksen

                              Comment

                              Working...