Unconfigured Ad

Collapse

Twin Otter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KRE
    • Aug 2005
    • 128

Se på leikvold.no
    han har/skaffer alt av vingerør
    Knut

Comment

• orygg
      Forhandler
      • Apr 2006
      • 30

Scala

Hei tenker å bygge en Piper 31 navajo som jeg vil ha 2 90 eller 70 mottorer på
      har du no hint hvordan mann scaler opp en tegning ellers må jeg si at det er en meget pen modell du har,mvh O.Rygg
      Olav Rygg

Comment

• kjetilm
        • Jul 2005
        • 88

Hallo Orygg.. Det jeg gjorde med mine tegninger var at jeg bestemte meg for hvilket vingespenn jeg ville ha. Deretter gikk jeg til skriv og kopi butikken i byen med tegningene mine og der regnet hun ut hvor mange prosent tegningene måtte skaleres opp. Sansynligvis må du sikkert dele opp tegningene dine litt mere over flere ark da kopi maskinen deres bare tar opp til 90cm brede ark. Men det er bare å fordele først, deretter klipp å lime når man kommer hjem.. Skal du lage glassfiberkropp? Ingenting som er enklere enn det. Lag motorkassene også i glassfiber da.! Det veier jo nesten ingenting..

Comment

• Seiler`n
          • Mar 2005
          • 821

Originally posted by kjetilm
          Da var bestillingen sendt til norwegian.. En hel haug med balsa og lim er på vei nordover.. Går i gang med vinge konstruksjonen til Otteren min nå. Den har ligget altfor lenge på hylla nå, så nu går æ i gang igjen..Det eneste æ lure på er: Hvor får jeg tak i rør for å kunne lage delte vinger? Må kunne skli rørene inni hverandre UTEN slakk å slingring.. Noen som vet?
          Metoden som er brukt i klubben her er følgende.

Skaff et passe kraftig rør i ønsket størrelse til Inner rør.
          Bruk slippmiddel eller tynn maskerings plast utenpå røret.
          Støp så et glassfiber lag eller 2 utenpå dette i 25 Gram /kvM
          Så et lag med 80 gram/kvm.
          Forsterk med kullfiber eller kevlar hvis ønskelig.

La tørke til det er ferdig. trekk så ut innerrøret. og del opp composittrøret i ønsket lengde.

Fungerer som bare det.
          Mvh
          Stig Olsen
          Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
          Pike Perfect X tail
          Pike Brio / Giant
          Alpina 4001
          DG 500/22 Elan under opppussing
          Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• kjetilm
            • Jul 2005
            • 88

Hei igjen.. Driver for tiden å finner ut hvordan flap systemet skal konstrueres. Har surfa nettet rundt, å fant til slutt ut hvordan dette skulle se ut. Fikk en pakke fra Norwegian med en GOOOD del balsa, furu og kryss finèr her om dagen, så nå har jeg laget meg en mal i balsa for å se dette fungere i praksis. Fungerer meget bra! Legger ved et par bilder her med flap opp og nedslått.

Jeg skal teste tipset ditt seiler`n!
            Attached Files

Comment

• Seiler`n
              • Mar 2005
              • 821

Riktig så pent !
              Mvh
              Stig Olsen
              Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
              Pike Perfect X tail
              Pike Brio / Giant
              Alpina 4001
              DG 500/22 Elan under opppussing
              Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Kenneth
                • Jan 2002
                • 35

Hengsler

Jeg vet ikke om dette hjelper deg jeg, men jeg har noen ferske bilder av LN-JMP, det nye hoppflyet på Jarlsberg Flyplass:
                Attached Files
                Mvh.
                Kenneth Sørensen

Comment

• JS-PER
                  • Apr 2003
                  • 141

Noe så vanvittig! Fowler-flaps kommer til å toppe alt. Fantastisk bra prosjekt. Fortsett å holde oss oppdatert, spesielt flapsen.
                  Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
                  Jesper Stærkær

Comment

• kjetilm
                    • Jul 2005
                    • 88

Jeg må av hele mitt hjerte få si: TUUUSEN TAKK!!! Det er akkurat sånne bilder jeg er ute etter å ikke har klart å finne på nettet enda! Du har berga meg ut av en veldig vanskelig situasjon når det gjelder flap, balanseror løsninga på twottern! Jeg hadde faktiskt planer om å sette meg i bilen for å kjøre 80 mil ned til Bodø flymuseum KUN for å ta noen akkurat slike bilder som du har kommet her med Kenneth! Så tusen takk igjen!
                    P.S Har du flere så er det bare å legge ut

Nå skal jeg gå igang å bygge!!! Endelig!!!

Comment

• kjetilm
                      • Jul 2005
                      • 88

Ja da har jeg endelig kommet meg igang, å har fått skjært ut alle de 35 spantene som skal være i vingen.
                      Skal begynne å lime osv i kveld når kona drar på øving
                      Attached Files

Comment

• Lumbajack
                        • May 2002
                        • 635

Jeg må av hele mitt hjerte få si: TUUUSEN TAKK!!! Det er akkurat sånne bilder jeg er ute etter å ikke har klart å finne på nettet enda! Du har berga meg ut av en veldig vanskelig situasjon når det gjelder flap, balanseror løsninga på twottern! Jeg hadde faktiskt planer om å sette meg i bilen for å kjøre 80 mil ned til Bodø flymuseum KUN for å ta noen akkurat slike bilder som du har kommet her med Kenneth! Så tusen takk igjen!

Nå skal jeg gå igang å bygge!!! Endelig!!!
                        Hei Kjetil

Supert prosjekt du har gående her. Forsett å post bilder og oppdateringer. Det kryr ikke akkurat av byggetråder på forumet.
                        ....angående min quote over her...nå må vi skalamennesker slå våre pjalter i hop å lage ett nettverk. Og dette med bildedokumentasjon er suuuuperviktig. Har lenge pussla med tanken om å lage en webside der folk kan logge seg på og legge igjen kontaktinfo, prosjekter, dele tips og bilder etc. Har IKKE ambisjoner om å lage et SkalaModellflyNytt.no men ett enkelt websted som samler skala-norge på et vis. La oss holde skala-diskusjonene her på forumet. Liten vits i å surre med noe annet. En ide?
                        Mvh

Olav Lund

Comment

• Kenneth
                          • Jan 2002
                          • 35

Jeg må av hele mitt hjerte få si: TUUUSEN TAKK!!!
                          Det var så lite så...

Det er akkurat sånne bilder jeg er ute etter å ikke har klart å finne på nettet enda! Du har berga meg ut av en veldig vanskelig situasjon når det gjelder flap, balanseror løsninga på twottern! Jeg hadde faktiskt planer om å sette meg i bilen for å kjøre 80 mil ned til Bodø flymuseum KUN for å ta noen akkurat slike bilder som du har kommet her med Kenneth! Så tusen takk igjen!
                          Hehe... Jeg at slike bilder er umulige å finne, så derfor benyttet jeg anledningen når det dukket opp en Twin Otter her...
                          Har faktisk flydd til Bodø jeg, for å ta bilder av maskinen som står der, men lyset var elendig, og flyet var inngjerdet, så hele turen var en fiasko.. Bildene ble alt for dårlige til å kunne brukes...

Hadde noen store planer om å lage en Twin Otter for noen år siden, men skrinla det hele da jeg ikke kunne finne brukbare tegninger og bilder av nettopp disse tingene.

Nå som jeg plutselig har fått en Twin Otter i nabolaget så er det liv i planene igjen...

Skal legge ut alle jeg tok den dagen jeg, bare jeg får somlet meg til å laste dem opp et sted...
                          Mvh.
                          Kenneth Sørensen

Comment

• pleym
                            • Dec 2001
                            • 909

Ang. Museet i Bodø.

Hvis man forklarer hva man trenger bilder av, og hvorfor (og ber pent), så kan det vel ikke være så vanskelig å få gå innenfor sperringene? Jeg vet nå av minst én modellflyger som jobber der, og modellflygere pleier ikke være vanskelige av seg

Comment

• Ben_E
                              • May 2003
                              • 621

Twin Otter info

Litt off topic.. men,
                              regner med at de fleste Twin Otter intereserte har abonert på denne tråden så kanskje jeg får tak i den infoen jeg trenger. Er på jakt etter detalj info om denne Twin Otteren - og om det eventuelt skulle være noen som har tegninger til en Twin Otter....

Flyet kjenner sikkert mange igjen etter å ha sett det på stevner de siste årene!

På forhånd takk!

Ben_E
                              Attached Files
                              Ben-Erik Ness
                              Bergen Modellflyklubb

Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!

http://www.bmfk.no
                              http://www.jetsofbergen.no

Comment

• kjetilm
                                • Jul 2005
                                • 88

Modellen på bildet ditt er bygget i komplett balsa å har et vingespenn på 2,5meter.
                                2.Stk O.S 91 Firetaktere. Modellen har 100% skala slotted flap inkl. alle hengsler i 100% skala smidd ut av aluminium. Denna mannen lar ingenting gå glemt. Jeg kan sette deg i kontakt med han hvis du vil?

Jeg har tegninger til Twin Otter jeg.. 2,65m.vsp
                                Attached Files
                                Last edited by kjetilm; 01-06-06, 21:29.

Comment

Working...