Unconfigured Ad

Collapse

Byggetråd: The World Models Sky Link 100cc (Cessna lookalike) fra Elefun

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eagle
    • Jan 2006
    • 1299

Rå modell, Anders, gratulerer. Blir artig å se denne på Fagernes, kjekt med noe annet enn bare acrofly og jet.
    Ang denne fjæra på forgasseren, så har jeg iallefall 1 motor som har gått mange hundre timer, uten denne fjæra, og den går klokkereint. Nå er dette en 3W, så jeg skal ikke påstå at en DA vil tåle det samme
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

Comment

• andersh
      • Apr 2003
      • 1734

Originally posted by Eagle
      Rå modell, Anders, gratulerer. Blir artig å se denne på Fagernes, kjekt med noe annet enn bare acrofly og jet.
      Takk for det!

Med vanvittig møkkavær i helgen var det plenty tid til å være inne og få krybben til modellen klar. Jeg har vært litt opptatt av at dersom denne modellen ikke er med på tur av en eller annen årsak, så skal ikke tilpasninger og greier være så veldig i veien. Så derfor ville jeg begrense omfanget på krybben når den ikke er i bruk. Jeg hadde bestemt meg for å lage en krybbe som ga god støtte slik at modellen ligger stødig, den skal tross alt over filefjell på vårparten.. Dermed måtte jeg lage til noe som kunne fjernes litt enkelt og raskt.

Jeg tok ikke så mye bilder underveis, så for å forklare dette må jeg nesten starte med den ferdig krybben. Den ser slik ut:

Den er fotografert fra den siden som man ser inn i hengeren, derfor er den bygget opp ca. 2cm. Modellen står veldig langt bakpå og trenger høyere støtte fremme enn bak. Bak er den ikke bygget opp og er helt nedpå bjelken.

Den ytterste delen kan trekkes helt ut og taes bort. Dette er selvsagt nødvendig for å få modellen ut og inn i kryppen sideveis (eneste måten). Når denne krybben ikke er i bruk vil den felles ned og henge ned langs veggen i hengeren. For at den ikke skal være i veien har jeg derfor også gjort det mulig å fjerne den andre støtten.

Da vil også selve bjelken lett kunne brukes for å støtte opp en helt annen modell også om det skulle være behov for det. Når dette er klipset sammen med disse låsene (fra Obs Bygg) på hver side så sitter det som støpt. Kommer ingen noen vei, og null slark. Disse blå innleggene for å støtte modellen i profil er liggeunderlag fra Clas Ohlsson som er limt sammen 10-12 lag. Jeg laget til mal av en balsaplate som jeg holdt mot modellen for å få rette profilen, så tegnet jeg over på liggeunderlaget, og skar ut profilene med båndsag. På toppen er det samme skumgummi list som jeg har brukt i resten av hengeren (fra biltema). Det hvite som jeg har brukt for å få skrå helling på hele bunnen for å følge bunnen på modellen, er balsa som er skåret/pusset til en "kile".

Boltene som styrer delene som kan fjernes er bolter fra Obs Bygg (tror de var 9mm), med ca. 4-5cm gjenger i ene enden, så har de i masse forskjellige lengder. Jeg kappet av hodet med vinkelsliper og limte inn enden med gjenger i den delen som kan fjernes.

Skal etterhvert få dette på plass i hengeren, så da får det komme en rapport om endelig resultat...
      Last edited by andersh; 17-01-11, 01:31.
      Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
      rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
      Byggeblog for Eurosporten
      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• -GAS-
        • Jun 2007
        • 1323

Gøy å følge denne tråden! Blir utrolig ryddig både fly og henger
        Christen
        http://jetsofnorway.com/

Comment

• andersh
          • Apr 2003
          • 1734

Da har jeg akkurat kommet tilbake fra Ulven etter forsøk på jomfrutur. Det var bra vær og mye folk da vi kom, men akkurat da vi skulle dra stashet ut av hengeren kom regnet. Det sluttet og vi forsøkte på nytt, men regnet kom tilbake... Etter flere forsøk så regnet ut for å være kommet for å bli...

Bedre lykke en annen dag...
          Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• JanFredrik
            • Sep 2006
            • 491

Det må du selvfølgelig gi beskjed om FØR du stikker av gårde, maiden er noe jeg gjerne vil få med meg!
            Jan Fredrik Bjordal
            www.JetsOfBergen.no

This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

Comment

• andersh
              • Apr 2003
              • 1734

I dag klaffet vær og tid for både meg og en medhjelper som jeg er avhengig av for å få modellen ut av kjelleren. Jan Fredrik kom bort i 11-tiden i morges og når vi da egentlig skulle få sakene ut i hengeren, ble vi stoppet av akkurat det jeg fryktet... punktering! Hengeren? Neida... Bilen? Neida... modellflyet! Der kjære leser så du en setning du ikke ofte vil se. Vi fikk ikke flydd modellfly fordi ene hjulet på flyet var punktert!

Vel - satt litt på spissen. Nesehjulet var tomt for luft og flatt. Da jeg forsøkte å blåse luft i det var det totalt umulig. Jeg fikk ikke luft inn i dekket. Ganske frustrert fant jeg frem det andre nesehjulet Elefun sendte meg og etter mye om og men fikk jeg luft i det, men det holdt ikke på luften. Jeg fant ut at det var ventilen som lakk ved å holde det under vann i vasken, og i ventilen er det en setkrue som skal inn når du er ferdig. Det hjalp hellet ikke. Jeg la til slutt en bit elektrikertape inn i hullet for å ha noe "pakning" under skruen, og hadde i tillegg locktite på skruen. Da holdt den på luften, iallefall så det skulle gå denne dagen, men det går nok en liten mail til Elefun rundt disse hjulene. Det er for dårlig fra produsenten når 4 av 6 hjul (2 sett) lekker.

Endelig var det bare å få sakene i hengeren og sette kursen mot Ulven! Ut med alt sammen og siden det var første gang alt ble montert samemn for flyving var jeg litt nøye. Måtte også lage til høl i vingerøret til skruer og greier. Det står i manualen at man skal skru begge ender av både fremre og bakre vingerør, men når stutsen også holder hele opplegget sammen nøyde jeg meg med å skru i fremre vingerør (tykkest).

Montering gikk ellers fint, motoren starter fint, akkurat som den skal. Noen flikk for å få fem bensin, så noen flikk til med full choke til den fyrer, og så et par til så går den. Døren i siden på modellen sitter kun med noen magneter. Dette holder ikke. Den rister opp når motoren går. Jeg tapet den igjen for anledningen, men kommet til å montere inn en canopy lås av et ellet annet slag.

Rangesjekk med motor på forskjellige turtall, samt lys på, osv. Alt ok.

Dermed var det ikke så mye å lure på. Opp med den. Det var litt turbulent luft fikk jeg høre fra de som hadde flydd så jeg bestemte meg for bare å dra til og få den opp i litt høyde, så får heller skala takeoff og landinger komme når alt er gjennomtestet og jeg kjenner modellen. Video forteller alt om jomfrutur, men kort fortalt var det en fryd. Det første man merker er at her er det latterlig mye motor, nesten FOR mye motor. Denne hadde sikkert flydd fint og skala med en 50-kubikker, men du hadde aldri fått den i balanse.. Ellers trimmet jeg NADA og ingenting, faktisk. Nå var det litt turbulent så det ble ikke noe veldig finslepne justeringer, men den flydde helt topp som den var. Jeg hadde programmert inn litt OPP på høyderoret når flaps igikk ned. Dette varierer litt fra modell til modell synest jeg, så jeg la det inn bare for sikkerhets skyld. Men den steg mye da jeg tok flapsene ned. Etter første turen justerte jeg slik at jeg fikk 10% dykkror ved fulle slaps, og det var perfekt. Når jeg peker nesa nedover til landing kan jeg aktivere flaps og modellen peker fortsatt i akkurat samme retning. Jeg har forørvig også programmert forsinkelse på flaps slik at de tar ca. 4-5 sekunder fra null til full. Da slipper jeg at modellen "hopper" i lufta. Hitec TG servoene er litt vel kjappe.

Etter 2 turer så jeg litt på bensintanken og det var nesten ikke mulig å se at jeg har brukt noe. Siden motoren er så voldsom, putrer jeg rundt på halv gass og ut fra forbruket i dag kan jeg sikkert fly den en time! Jeg flydde vel 3-4 turer i dag med masse landinger og takeoffs og jeg fylte aldri tanken. Da jeg var ferdig for dagen hadde jeg langt over halv tank igjen.

Konklusjon
              Denne modellen viser for meg virkelig at flyegenskpene blir vesentlig bedre når størrelsen går opp. Modellen flyter utrolig fint på landingene, og etter turene i dag er det absolutt ingen negative tendenser å spore. Kitet er svært forseggjort med masse flotte detaljer. Det har kanskje noen svakheter her og der, som dekkene, tanken om at folk skal lime på "ordonans stiper", tynne skruer til hjulakslinger, men det er også veldig mye som er veldig bra! Det er mange gode og sterke løsninger som solide hjulkåper, kraftige linker, god tilkomst inni modellen, rør til ledninger både i kropp og vinger, hyssing til å trekke gjennom alle ledninger, ferdig plass til lys i vingene, 2-delt cowling gjør det mulig å kommet i alt uten å ta av spinner/prop, osv osv. Totalt sett har dette vært en fryd å jobbe med. Jeg har flere ganger nevnt ord som "lego" når folk lurer på hvordan settet er å montere.

Da er det vel ikke mye mer å si enn at det er bare å lære seg å fly mye mer koordinert, denne modellen krever mye sideror i svingene!

Tenker jeg avslutter denne bloggen nå, og om du lurer på noe er det bare å spørre. Om du skal i gang med tilsvarende modell håper jeg du oppdaterer litt her enten med info, eller med link til info om monteringen.

Takk til Elefun for kjappe svar på forferdelig lange mailer, og topp service og hjelp, samt utallige kjappe forsendelser! Takk til Ben Erik og Jan Fredrik som har hjulpet meg med å få buksert rundt beistet!

Og takk også til dere som har fulgt med bloggen, setter stor pris på det!

Sees på Fagernes!!

Bilder fra i dag og video (på vei) ligger i bloggen på hang.no.
              Last edited by andersh; 30-01-11, 02:29.
              Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

Comment

• Trulsen
                • Aug 2006
                • 3411

Originally posted by andersh
                Vi fikk ikke flydd modellfly fordi ene hjulet på flyet var punktert!

Vel - satt litt på spissen. Nesehjulet var tomt for luft og flatt. Da jeg forsøkte å blåse luft i det var det totalt umulig. Jeg fikk ikke luft inn i dekket. Ganske frustrert fant jeg frem det andre nesehjulet Elefun sendte meg og etter mye om og men fikk jeg luft i det, men det holdt ikke på luften. Jeg fant ut at det var ventilen som lakk ved å holde det under vann i vasken, og i ventilen er det en setkrue som skal inn når du er ferdig. Det hjalp hellet ikke. Jeg la til slutt en bit elektrikertape inn i hullet for å ha noe "pakning" under skruen, og hadde i tillegg locktite på skruen. Da holdt den på luften, iallefall så det skulle gå denne dagen, men det går nok en liten mail til Elefun rundt disse hjulene. Det er for dårlig fra produsenten når 4 av 6 hjul (2 sett) lekker.
                Gratulerer med vellykket maiden! Du kan ikke kjøpe sånn skum på en bensinstasjon og fylle hjulene med det? Det veier da ingenting og blir hardt. Så har du en permanent løsning egentlig

Comment

• andersh
                  • Apr 2003
                  • 1734

Dette var et kjempefint vinterprosjekt, og det har vært veldig inspirerende å jobbe på en modell i denne størrelsen. Modellen blir med til Fagernes og blir flydd mye der.

Nå har det dukket opp et spennende jet-prosjekt, og om noen byr rett kan det være muligheter for at Cessna'en blir med noen andre hjem igjen. Ta kontakt om det er interessant.

RCMarked.no / 3,6m Cessna 172p vurderes solgt
                  Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

Comment

• andersh
                    • Apr 2003
                    • 1734

Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                    rc.andersh.com

Comment

• xilian
                      Chief Executive Officer
                      • Feb 2009
                      • 6522

dang. Nice shot!
                      Burde nesten laga noe ut av det der.. Ny header på sida f.eks.. hehe
                      Tom I. Arntsen

Comment

• Guest

#71 Unapproved
                        Når tok du dette Anders?
                        Knallfint

Comment

• andersh
                          • Apr 2003
                          • 1734

Jeg tok en tur seeeeint fredags ettermiddag, like etter (eller før?) BenE flydde jomfrutur på Airlineren sin, som vi filmet. Dette er bare en snapshot fra videoen så derfor har jeg det bare i litt dodgy oppløsning, men det egner seg bra i den størrelsen der!
                          Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

Comment

• xilian
                            Chief Executive Officer
                            • Feb 2009
                            • 6522

Ser at denne modellen nå står i Sandefjord?
                            Tom I. Arntsen

Comment

Working...