Unconfigured Ad

Collapse

MA X-Cell Whiplash 90 E - monteringstråd

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Øyvind M
    • Oct 2008
    • 837

for en julegave!
    grattis, og kos deg med bygginga
    gleder meg til bilder og byggelogg!!!

god jul!
    dx7

Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
    Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
    Løten MFK
    Stay Frosty

Comment

• orjanp
      • Nov 2007
      • 726

Det er en nydelig modell. Var nede på Hobby24 og så på en som er bygget.
      Ørjan Pettersen
      Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

• Morten Brun
        • Nov 2011
        • 343

Lekkert

Comment

• arhennie
          • Mar 2008
          • 4316

Innhold i pakken

Alt utstyr er pakket i tre poser som inneholder deler for hode, hale og ramme. I tillegg er rammesider og de lange delene som halebom osv pakket for seg. Alt ser veldig bra ut så langt, og en ting jeg kan si er at den ser ut til å bli stor denne her. Rammesidene er enorme. Canopyen og er veldig stor. Når den er ferdig skal jeg sette den sammen med noen andre modeller jeg har så jeg kan sammenlikne litt ordentlig.

Click image for larger version

Name:	Hobby_20111224_097.JPG
Views:	1
Size:	110.2 KB
ID:	583948

Manualen er veldig fint utført med flotte og tydelige bilder. Det er lite tekst da. Noen tips er det, så de viktigste tingene er nok omtalt. Selv om jeg godt kunne godt tenkt meg litt mer, men er vel egentlig bare bortskjemt med TDR manualen da jeg bygde denne i sommer. Jeg har linket til manualen før, men her er den igjen: http://www.miniatureaircraftusa.com/...lashmanual.pdf

Name:	Hobby_20111224_098.JPG
Size:	126.1 KB
ID:	583947

All elektronikk osv har jeg liggende klart. Det følger ingen ting med i kit'et. Jeg ser på bildet over at jeg har glemt å legge ved blader og batterier, men jeg har det og liggende. Haleservoen mangler og på bildet. Den jeg skal bruke sitter i et annet heli akkurat nå men skal der byttes ut med en Hitec som kom med på bildet i stedet.
          arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

Comment

• arhennie
            • Mar 2008
            • 4316

Montering av hodet

Manualen begynner med hodet. En solid sak ser det ut til. 10mm hovedaksel er vel standard i denne str heli, men 9mm spindel virker beafy. Selv om det kan godt hende det er standard blitt rundt om det også. Jeg har ikke oversikt

Name:	Hobby_20111224_099.JPG
Size:	132.8 KB
ID:	583950

Name:	Hobby_20111224_100.JPG
Size:	91.4 KB
ID:	583951 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111224_101.JPG
Size:	142.9 KB
ID:	583952

Det første jeg legger merke til som jeg ikke likte er at bladgriperne er ferdig satt sammen fra fabrikk. Skulle gjerne hatt opp og sett at thrustelagrene er riktig satt sammen og innsatt med fett. Men jeg får de ikke fra hverandre uten å ta de en runde i stekovnen eller noe for thrustelagrene sitter bak radial lagrene, og de ser ikke som de er å få ut uten.
            Jeg valgte å bare montere de som de var foreløpig, også forhøre meg med andre Whiplash eiere hva slags erfaringer de har gjort seg ang dette.

Manualen poengterer viktigheten av å tørke rene alle bolter før de settes inn med locktite da disse er satt inn med olje/fett ifm maskineringen. Så jeg vasker alle skruer som skal skrues i metall, og det stemmer at det er mye fett på de.
            Ellers går monteringen som en lek. Ingen issues å snakke om. Bladgriperne sitter tight og fint, ingen slakk her, og alt glir lett og fint.

Name:	Hobby_20111224_102.JPG
Size:	137.2 KB
ID:	583953 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111224_103.JPG
Size:	119.9 KB
ID:	583954

Name:	Hobby_20111224_104.JPG
Size:	168.4 KB
ID:	583949

Kan nevne et par tre tips for de som eventuelt vil sitte med dette kit’et selv:
            -Pitch armene (131-163) går veldig trangt inn i sporet på bladgriperen. Skulle tro man måtte bortpå med fila. Men vær litt tålmodig så går den på plass. Jeg behøvde i allefall ikke modde noe.
            -Ball linkene kan være litt kilne å få til å entre rett på control rod’en. Men ta en skalpell og vri den forsiktig et par runder i skruehullet så den blir litt kon. Da entrer den lettere og rettere. (Men ikke forveksle det jeg skrev her med selve ball link hullet da. Der er det IKKE lurt å bruke kniven).
            -Washout linkene (0869) kan gå tregt etter montering. Men ikke ta de ut og fres opp hullet i de. De er antagelig bare at de klemmer litt trangt mot alu armen. Ta en smal kniv og press forsiktig ned mellom plasten og alu armen for å lage en liten klaring der. Da blir de helt løse og fine.
            Last edited by arhennie; 25-12-11, 22:11.
            arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• lacappuchino
              • Oct 2007
              • 1342

Ahh herlig! Flotte bilder, keep em coming!
              Honeybee CP 2

Comment

• arhennie
                • Mar 2008
                • 4316

Montering av halen

Her er enda flere deler ferdig montert fra fabrikk. Bladgriperne, på samme måte som på hodet, samt pitch slideren, halegearkassa med haleaksel og fremre halegearkasse. Alle disse delene, med unntak av bladgriperne, er lett å se om er montert riktig. Hvilket ser helt flott ut med unntak av haleakslingen. Denne er ikke 100% smooth, samtidig som at haleakslingen stikker ut på feil side.

Name:	Hobby_20111225_105.JPG
Size:	118.5 KB
ID:	583956 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111225_108.JPG
Size:	128.0 KB
ID:	583955

Name:	Hobby_20111225_107.JPG
Size:	131.8 KB
ID:	583958 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111225_106.JPG
Size:	97.6 KB
ID:	583957

Når jeg demonterer halegearkassa ser jeg og at en liten 0.11mm shim (0273) mangler. Dvs det forklarer lugginga, men jeg kan ikke si jeg husker jeg hadde slik slakk i akselen som jeg fikk når jeg prøve-monterte akselen rett vei uten denne shim’en. Så kanskje jeg klarte å miste den da jeg demonterte. Det satt litt hardt fast dette serru. Men jeg har lett over alt uten å finne den. Men det er ikke noe tvil om at den behøves da det uten blir for mye slakk, i tillegg til at paraplydrevet vil subbe inni akselholderen. Så jeg finner en shim i skuffen i nesten rett dimensjon. Dvs den har 5mm hull, men jeg filer den opp så den passer på den 6mm haleakselen. Litt plunder her altså, men resultatet blir veldig bra til slutt.

Feilen på haleakselen får meg til enda mer å ville ta opp og sjekke bladgriperne. Men enn så lenge monterer jeg også halen. Stekovnen er uansett ikke ledig. Den er full av juleribbe, og jeg kan jo ikke grise til bladholderne mine med ribbefett.

Neste problem jeg støter på er boltene som fester bladgriperne til halehuben. De går utrolig tregt og jeg blir nødt til å finne en 3mm gjengetapp for å brushe opp i hub’en. Da går alt så meget bedre. Ingen stor sak så lenge man er heldig nok til å ha rett verktøy for hånden.

Name:	Hobby_20111225_110.JPG
Size:	149.8 KB
ID:	583959 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111225_109.JPG
Size:	137.3 KB
ID:	583960

Opplagringen av torque tuben limes til tuben på samme måte som man kjenner fra andre heli som f.eks T-rex. Det er to lagre, festet i hver sin plasthylse. Så er det to o-ringer som sitter i hvert sitt spor på hver av hylsene. Manualen har en note som sier ”installer begge lagre i samme retning”. Jeg sjekket ikke hva som lå i dette før etter de var limt, og så litt for sent at de ikke var kommet i samme retning. Jeg så da at dyttes akslingen inn med lagerhylsen feil vei så skyves den av lageret. Nå fikk jeg ikke lagrene av igjen, men fikset det ved å feste plasthylsen med en liten dråpe lynlim. Så smører jeg opp bommen innvendig med silikon spray, og da glir torque tuben inn like lett som… ja, det kan være det samme
                (Glemte å få med dette lageret på bildet da).

Name:	Hobby_20111225_111.JPG
Size:	116.3 KB
ID:	583961 Click image for larger version

Name:	Snap7.jpg
Size:	13.3 KB
ID:	583962

Den ferdige halen er en komplett sak som bare er å skru inn i ramma. Det eneste å legge merke til halebom støttene. Alu festene i endene (fabrikksmonterte) har små bøyer på seg for at de skal få et flatt anlegg selv om de står skrått fra rammesidene og inn mot halebommen. Det er små merker i de som angir rett monteringsvei. Det står forklart i manualen. I tillegg til god innfesting både foran og bak er halen pinnet i begge ender med 3mm bolter.

Name:	Hobby_20111225_112.JPG
Size:	151.1 KB
ID:	583964 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111225_113.JPG
Size:	133.7 KB
ID:	583965

Name:	Hobby_20111225_114.JPG
Size:	157.8 KB
ID:	583966 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111225_115.JPG
Size:	152.9 KB
ID:	583967

Name:	Hobby_20111225_116.JPG
Size:	98.5 KB
ID:	583968 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111225_119.JPG
Size:	91.3 KB
ID:	583963

Name:	Hobby_20111225_117.JPG
Size:	76.0 KB
ID:	583969 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111225_118.JPG
Size:	82.6 KB
ID:	583970
                arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• arhennie
                  • Mar 2008
                  • 4316

Montering av ramme

Som tidligere nevnt er rammesidene store. I allefall i forhold til mine tidligere prosjekter. Det er masse carbon deler, både små og store. Det første jeg gjør er å pusse alle de skarpe kantene. Disse blir rene kniver mot ledninger og batteristropper osv som kunne bli liggende inntil. Jeg pusser alltid med våtslipepapir. Dette fine carbon støvet er ikke noe du ønsker å dra ned i lungene. Og ikke rundt i hobbyrommet forøvrig heller. Så jeg dynker slipepapiret i vann og setter i gang med grisejobben. For det våte carbon støvet blir en skikkelig svart guffe som setter seg inne i porer i fingrene osv. Så ikke sett deg ned med finskjorta og begynn med dette. Og bruk hansker dersom du får trøbbel med kona hvis du drar i kveldens juleselskap med svarte fingre.

Name:	Hobby_20111227_131.JPG
Size:	120.5 KB
ID:	583973 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111227_137.JPG
Size:	170.2 KB
ID:	583974

Name:	Hobby_20111227_138.JPG
Size:	205.8 KB
ID:	583975

Mange av avstivningene i ramma består av store plater som fungerer som hyller. Det er en stor hylle foran som er tiltenkt, mottakerbatteri , for den som bruker det, mottaker, FBL unit osv. En liten hylle rett bak den fremre som blir til gyro sensor. Midt i ramma sitter en lang hylle som batteriene skal henge oppunder. Det er og tiltenkt at ESC skal sitte oppå denne plata, på den fremre halvdelen. Da får man kortest ledningsvei til batteriene. En elternativ plass for ESC er på en plate bak masta, festet til halebommen. Denne plassen gir bedre kjøling, men kan bli problematisk pga CG. Mange setter ESC helt fremst av CG hensyn. Den undre delen av ramma er bare en avstiving selv om man selvsagt kan plassere ting her og om man ønsker.

Name:	Hobby_20111227_139.JPG
Size:	118.2 KB
ID:	583976 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111227_142.JPG
Size:	114.0 KB
ID:	583972

Name:	Hobby_20111227_140.JPG
Size:	116.1 KB
ID:	583977 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111227_141.JPG
Size:	138.9 KB
ID:	583978

Noen vil kanskje legge merke til at jeg har snudd den nedre platen opp ned. Det har jeg gjort da jeg muligens vil plassere batteriene der nede fremfor å henge de oppe. Det er noe jeg vil se nærmere på om jeg får trøbbel med CG. For nettopp med CG har det vært mye trøbbel og diskusjoner angående dette heliet. MA’s fabrikkspiloter har alle flydd med mottakerpakker de har hatt fremst på ramma. I tillegg er det veldig avhengig av valg av batterier hvordan vekten fordeler seg. Så mange har slitt med at den har blitt baktung. Mange løsninger har kommet opp for å løse dette problemet:
                  - Noen har sett på løsninger der de senker eller tilter den øvre platen slik at batteriene kan skyves lenger frem uten at det tar i haleservoen. Bakdelen er at fremre batteri blir stroppet litt dårlig.
                  -Noen har frest ut i ramma slik at halservo kan legges helt flatt. Det krever en del dremling og boring osv. Da kan og batteriene skyves lenger frem, men fortsatt problem med stropping.
                  -En løsning er å snu bunnplaten slik jeg har gjort. Man må da fjerne en rammeavstiver rett i forkant av bunnplata. Dette forslaget kom fra MA selv, og det å fjerne avstiveren skal være uproblematisk.

Hva jeg selv vil ende opp med å gjøre må jeg avvente å se hvor store problemer jeg eventuelt får med CG. Så jeg har bare snudd den nedre platen foreløpig for da det vil være en svært enkel fix. I tillegg til at platen er snudd har jeg byttet ut de vanlige boltene med slike flate cap-head bolter for at det skal være mulig å ha batterier liggende der.

Ellers er det fint å se hvordan konstruktør Bobby Watts og også andre representanter fra Miniature Aircraft aktivt har deltatt i diskusjonene rundt dette og aktivt deltatt ved å komme med løsninger på problemene. Noen av løsningene vil bli implementert i senere batcher i form av ferdige festehull for alternative batterifeste løsninger. Det tyder i allefall på høy kundefokus og service innstilling.
                  arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• arhennie
                    • Mar 2008
                    • 4316

Jeg spurte på Runryder forumet angående disse premonterte bladholderne og nevnte i den forbindelse den manglende shim'en på halen. MA plukket opp dette og tilbød meg å sende meg en ny shim asap. De ønsket også detaljer rundt hva som var feil på halen samt eventuelle andre problemer. De ønsket å å vite om alle eventuelle feil og mangler og sørge for at det ikke skjer igjen. Jeg synes det vitner om en anvarsbevisst produsent og god sevice
                    Last edited by arhennie; 27-12-11, 15:47.
                    arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• Trulsen
                      • Aug 2006
                      • 3411

Originally posted by arhennie
                      MA plukket opp dette og tilbød meg å sende meg en ny shim asap. De ønsket også detaljer rundt hva som var feil på halen samt eventuelle andre problemer. De ønsket å å vite om alle eventuelle feil og mangler og sørge for at det ikke skjer igjen. Jeg synes det vitner om en anvarsbevisst produsent og god sevice

Akkurat som Compass gjør det. Bra tråd arne! Gleder meg til fortsettelsen

Truls

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Comment

• arhennie
                        • Mar 2008
                        • 4316

Her er litt bilder av lagerbukker med swash stopper og brakettene for aileron og pitch servoene.

Name:	Hobby_20111227_143.JPG
Size:	121.3 KB
ID:	583989 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111227_145.JPG
Size:	110.5 KB
ID:	583988

Name:	Hobby_20111227_144.JPG
Size:	92.7 KB
ID:	583990
                        arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• arhennie
                          • Mar 2008
                          • 4316

Noe som er helt spesielt på Whiplash er enveislageret. Normalt sitter jo dette på hoveddrevet på rotorakslingen. Men på Whiplash sitter den på motor pinjongen. En kopp med selve enveislageret boltes fast på motorakslingen der pinjongen normalt ville sittet. Så sitter pinjongen oppe i denne koppen. Pinjongen har et parti som en aksel som enveislageret tar tak i. Samme prinsipp kommer også på både nitro og bensin versjonene.

Name:	Hobby_20111227_132.JPG
Size:	134.9 KB
ID:	583992

Name:	Hobby_20111227_133.JPG
Size:	120.2 KB
ID:	583993 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111227_134.JPG
Size:	107.3 KB
ID:	583994

Name:	Hobby_20111227_135.JPG
Size:	93.9 KB
ID:	583995 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111227_136.JPG
Size:	124.3 KB
ID:	583991
                          arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• alflovvold
                            • Sep 2009
                            • 5527

Temmelig snasent designet, ikke det at jeg har peil på heli men det ser veldig high-end ut.

Fin og informativ tråd, dette kan du mister.
                            ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

Comment

• arhennie
                              • Mar 2008
                              • 4316

Motoren boltes rett i motorfestet på forhånd. Det er ingen justering her. Så boltes motorfestet rett i ramma. Ikke noe justering her heller. Man har tre mulige posisjoner og feste motoren i. Hvilke posisjon avhenger av hvilken av de tre mulige pinjongene man har valgt. Jeg bruker den orginale 14T som betyr midtre festehull. Og så er de to andre hullene for hhv. 13T og 15T pinjong. Men noen justering for mesh finnes ikke og skal visstnok ikke være nødvendig. Og jeg har heller ikke sett noen klage på feil mesh foreløpig. Det må jo bety at de jobber med svært små toleranser hele veien. Det samme skal være tilfelle på nitro og gasser også etter hva jeg har skjønt. Ingen opplining av clutch. Kun å velge rett festehull avhengig av pinjong der også.

Name:	Hobby_20111228_146.JPG
Size:	132.7 KB
ID:	583997 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111228_148.JPG
Size:	117.4 KB
ID:	583998

Name:	Hobby_20111228_149.JPG
Size:	117.7 KB
ID:	583999 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111228_150.JPG
Size:	106.8 KB
ID:	583996

Under er bilde av MA's foreslåtte plassering av ESC. Det er en svært gunstig plassering med tanke på ledningsføringer både til motor og batterier. Skal jeg benytte denne plasseringen må ESC festes allerede nå før jeg lukker ramma.

Name:	Hobby_20111228_151.JPG
Size:	139.7 KB
ID:	584000
                              arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• roadrune
                                • Jul 2007
                                • 2292

Bare for info: Protos har også enveislageret ved motoren.

Fin tråd
                                Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                                JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                                ---------------------------------------------------------------------------
                                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

Working...