Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Prøver å finne på ett godt svar her som konkluderer med du burde bygge mer å kjøre mindre men jeg klarer ikke.
Nyt maskinene. Det er vel bak spakene det største smilet kommer for deg å gjetter jeg..
Ja, nå er det lenge siden det har skjedd noe her. Etter juleferien var over ble det liksom bråslutt på ledig tid. Men litt har jeg nå fått gjort da. Jeg sjekket CG straks heli var ferdig montert. Den viste seg å være litt baktung. Batteriene gikk ikke lenger frem pga de butter i hale servoen. Var egentlig forberedt på dette, og tror jeg nevnte en del om dette over her. Det finnes mengder av forslag for å fikse dette. Men min løsning ble å bygge oppunder batteriet for og senke det ca 10mm for å gå klar av servoen. Jeg hadde ikke noe som egnet seg spesielt så jeg endte med å lage en liten nedforing av finer.
Resultatet ser ikke så veldig fancy ut, men det løste problemet. CG ble bra når jeg fikk batteriene noen cm lenger frem. Det hadde sikkert ikke vært noe problem å fly som det var, men en annen fordel jeg fikk ved å gjøre dette var at batteriledningene havnet på en mye mer laglig plass med den nye batteriposisjonen.
Da jeg monterte servoene fant jeg ikke slike messing hylser som var store nok til å få skruene gjennom. Resultatet ble at gummien på servofestene ble veldig flatklemt og stygge, samt at servoene kom i litegranne feil posisjon. Så jeg tok et dypdyk på roterommet og fant hylser som passet. Det ble veldig mye bedre da.
Da jeg begynte med V-bar oppsettet møtte jeg litt motstand. Jeg sjekker 0 grader pitch ved å folde bladene. De hadde ganske mye negativ pitch som jeg korrigerte ved å forlenge linkene fra swash til bladgripere. Så langt alt vel. Resten av oppsettet gjorde jeg med standard pitchmåler.
Men når jeg gikk videre med oppsettet fikk jeg store problemer med bindinger i hodet. Jeg så ikke med en gang hva som buttet, men etter hvert fant jeg ut at det var innerringen på swash'en som buttet i masta. I tillegg buttet antirotasjonspinnen på swash'en i nerkant av antirotasjonsbraketten ved for elevator. Og den buttet tidlig. Jeg begynte å undersøke litt og spørre andre Whiplash eiere på RunRyder. Jeg fikk bekreftet at mine linkelengder og andre mål jeg sjekket skulle være riktige. Ellers var det ikke mye hjelp å få. Men jeg fikk og vite at det ikke ville være mulig å komme innenfor de anbefalte verdiene på V-bar med geometrien som er i Whiplash hodet.
Jeg bestemte meg for å gjøre oppsettet en gang til, men nå uten pitchmåler. Jeg bruker heller metoden ved å folde bladene og måle avstander mellom bladtupper og bordplaten. Sammen med bladlengden måler V-bar ut vinklene. Ellers kan man bruke denne løsningen også uten V-bar om man er stødig nok på trigonometri. Løsningen er i allefall langt nøyaktigere enn pitchmåler.
Jeg begynte med å fjerne bindingene mellom swash og mast. For å få det til måtte jeg senke cyclic ring fra default 85 helt ned til 66. Videre senket jeg collective travel fra 100 (fra første oppsett) til 93. Dette gav meg 12,8 grader pitch. Negativ pitch ble mindre enn positiv pitch. Det fikset jeg ved å øke EPA på pitch servoen i radioen. Jeg økte denne inntil også negativ pitch var 12,8 grader. På cyclic skal man stille inn en verdi i V-bar inntil man får 8 grader tilt på aileron. Jeg måtte redusere fra 110 (fra første oppsett) til 77. Nå forsvant alle bindinger og alt funket bra.
Som nevnt over hadde jeg fått tips om at det ikke ville være mulig å komme innenfor de anbefalte verdiene på V-bar med geometrien som er i Whiplash hodet. Og det stemmer med resultatet jeg fikk. Men jeg synes heller ikke det ble så alt for ille. Dette er verdiene:
-Cyclic ring fant jeg ingen anbefaling på. Men V-bar sier man må ha mer enn 65 poeng på cycling ring for å benytte metoden ved å folde blader for å måle utslag. Jeg hadde 66 så kom så vidt klar der.
-Collective pitch skal være mellom 80-100 for å oppnå en pitch på +/- 12-14 grader. Der var jeg godt innenfor med 93 poeng og 12,8 grader.
-På cyclic skal man sette den verdien som gir 8 grader utslag. Denne skal være innenfor 80-110 poeng. Jeg måtte ned på 77 for å komme i mål. Så litt under, men ikke noe å bekymre seg over.
Haleoppsettet er og verd å nevne. Manualen sier 14mm servo horn i tegningene. Ifm haleoppsett bak i manualen anbeler de mellom 13-15mm. Mitt standard Futaba horn hadde vel 13,5mm. Normalt skal man justere endepunkter på gyro for å få mest mulig pitch uten binding. På V-bar er maks anbefalt verdi på halepitch 120 poeng, og på min var det da langt igjen mekanisk stopp. Jeg vurderte derfor å finne et større horn.
Men et tips jeg fikk på RunRyder sa at man ikke skulle gå over disse 14mm ved bruk av V-bar. (Andre gyroer vet jeg ikke). Det ville kunne føre til overshoot ved stopp pga at halebladene ville stalle. Det var forklaringen. Så jeg valgte da å teste med mine 13,5mm på maks anbefalt utslag i V-bar på 120 poeng.
Når alt var ferdig oppsatt var det ut av garasjen å prøve hoovre. Det første jeg merker er en halevagging som ikke endrer seg ved høyere turtall. Prøvde en piro som var rask og stoppet momentant, men så var vaggingen tilbake. Slik skal det jo ikke være. Det er ingen Align gyro dette.
Inn på benken igjen og jeg merket at halemekanikken gikk tregt. Pitch slideren som skal gå silke smooth var ganske treg. Men når jeg sneppet denne av gikk alt smooth. Så jeg snudde slideren 180 grader rundt og satte sammen igjen, og nå gikk alt mye lettere. Ut å teste igjen, og nå er vaggingen borte.
Så da er det bare inn på benken å rydde opp i ledninger og feste det som ikke er festet. Og så er den klar for maiden.
Pga diverse så kom jeg ikke av gårde for å ta maiden før litt sent på dagen og det begynte å skumre. Men jeg fikk i allefall et par korte flighter så jeg fikk kjent på den. Og førsteinntrykket var bare wow, satan som det fløy. Det var bøtter med power, og denne modellen som har blitt mye kritisert forde den er tung, den virket ikke tung i det hele tatt på det vesle jeg fikk prøvet. Og canopyen syntes svært godt i det flate dårlige lyset i skumringen.
Jeg fly ca 3,5 min pr flight på 2000 rpm. Jeg har ikke ladet opp igjen batteriene ennå, men LiPo måleren sa 60% rest på mine Gens Ace 5300 batterier etter landing. Jeg var så vidt innom idle 2 på 2100 rpm, og det var i allefall nok for en stund for min del. Dette var morro og jeg smilte bredt
Det var spørsmål om å sammenlikne størrelsen mot andre modeller. Så etter flyging var det jo naturlig å fikse dette. Modellene vi hadde for hånden var nye TT Raptor G4, Compass 7HV og så selvsagt Whiplash 90E. Vi kunne ikke akkurat si at noen av modellene utmerket seg som noe større enn andre. Raptoren hadde lengst hale når alle modellene var linet opp langs mastene. Whiplashen hadde kortest hale. Raptoren og Whiplashen var like høye (sett på blagriperne), mens 7HV'en var en del lavere. Men som sagt, disse fremstår som akkurat like store alle tre.
Vi måtte jo fram med vekta. Modellene var ganske likt satt opp. Wihplash med Scorpion 4525-520LE, og de to andre med Align 530kv. Alle tre modellene var med CC ICE2 120 HV, og alle var med CC ProBEC og uten mottakerbatterier. Whiplash'en med V-bar (full-size) og de to andre med ACE RC GT5. Resultatene ble som følger:
Raptor G4 = 3,46 kg.
7HV = 3,56 kg.
Whiplash = 3,97 kg.
Mine GensAce batterier veide 1,49 kg. så total flyvekt på Whiplashen er 5,46 kg. Litt surt, jeg skulle gjerne holdt meg under den magiske 12 lbs. grensa, men 5,46 kg. blir dessverre 12,04 lbs. Men det får ikke hjelpe hva vekta sier (jeg visste denne ville bli en tung modell) for den flyr som bare fy.
Har fått prøvd litt mer i dag, og jeg blir bare mer og mer imponert over denne. Den flyr utrolig fint, og virker veldig snill å fly på den måten at den går dit jeg ber den gå, og stopper, bang, når jeg ber om det. Den tracker veldig fint, men her spiller jo V-baren mye av rollen. Den virker slett ikke så tung som vekta skulle tilsi. Kjennes ikke tung i det hele tatt egentlig. På mine flighter til nå har jeg flydd på 2000 rpm. Med mine Gens Ace 5300 kan jeg fint fly 7 min. Jeg fløy bare 6 min. i dag og landet med god margin på 80% grensen. Eneste jeg må fikse så langt er at governor gain er for lav slik at den ikke holder turtallet. Den står veldig lavt nå, så dette var jeg egentlig forberedt på. Skrur opp gain litt til neste gang.
Jeg fikk kjellkr her på forumet til å teste det en flight. Både så jeg fikk høre hvordan han mente den fløy, samt for å få en video av heliet. Kjell sin tilbakemelding er i det store det samme som min over. Mesteparten av flighten i filmen flyr han på 2100 rpm. Pitch på +/- 12,8 grader. Han fløy ca. 4 min. og landet med ca samme margin som jeg gjorde på 2000 rpm i 6 min.
Jeg tror KK hadde fått en tom brødpose til å fly fint. Men når det er sagt - whipen ser over gjennsomsnittet barsk ut! Skulle gjerne vært med på moroa i dag.
Han fikk ikke lyst på en selv, da?
Kristian Westgård
Nittedal
Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50
Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying. — Neil Armstrong
Jeg tror KK hadde fått en tom brødpose til å fly fint. Men når det er sagt - whipen ser over gjennsomsnittet barsk ut! Skulle gjerne vært med på moroa i dag.
Du får hive deg rundt så du får Rave'n klar. Da kan du være med på moroa for alvor
Originally posted by kristianwest
...Han fikk ikke lyst på en selv, da?
Han var så fornøyd med den nye Raptoren sin han, så tror heller han ville ha flere av de. Men jeg tror han likte denne godt og, selv om han får vel ikke prøvd skikkelig med lånt modell. (Hans egne fikk gjennomgå). Men jeg liker i allefall Whiplash'en veldig godt. Jeg holder igjen kjenner jeg. Den er stor, ny og koster sikkert litt å gruse. Men det burde ikke være noen grunn til å holde igjen slik det kjennes ut når jeg flyr den.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment