Unconfigured Ad

Collapse

Skalamodell av Agusta 109 med hjemmelaga mekanikk og rotorsystem.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Skalamodell av Agusta 109 med hjemmelaga mekanikk og rotorsystem.

Jeg bestilte skroget fra http://stores.ebay.com/sylvian1975 for litt siden og i dag kom det i posten. Skroget er overraskende fint, men noen av løsningene er rare. Understellet for eksempel monteres ved hjelp av trylling hvis man skal tolke bildene i den kinesiske instruksjonsboken rett. Jeg modda litt for å gjøre understellet avtagbart i tilfelle reparasjoner. Hele nesepartiet med cockpit er avtagbart for å komme til innsiden. Det gjør det også mulig å transportere den i MR2en min. Hittil har jeg montert alt treverket innvendig i kroppen og prøvemontert understellet. Neste trinn er å måle og tegne mekanikken.

Jeg er stort sett ferdig med hovedrotoren. Det gjenstår finish og rotplater på eike bladene, mens huben er ferdig. Jeg har ikke begynt på halerotoren enda, men tror jeg kommer til å bruke deler fra enten Eco eller Swift, med litt modifikasjoner for å forbedre illusjonen av skala. Det er snakk om ganske lavt turtall her, 6-7000 rpm, så selv Eco-deler vil fungere tilfredstillende. Halerotorbladene skal jeg frese i eik.

Hovedrotorbladene er frest ut i eik med semisymmetrisk profil som blir tynnere utover mot tippen og med 3° vridning fra rot til tipp. Jeg planlegger å snurre på 1000-1100 rpm.

Et av bildene viser noen skalariktige bladholdere. Jeg tror ikke jeg gidder å lage de for det vil ta tre-fire timer å frese hver av de. Jeg kan alltids lage de senere. Kanskje på tide å prøve støping. Hehe.
    Attached Files
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Nå har jeg fått delene jeg trenger. Jeg vil gjøre ferdig skrogstrukturen denne helga og kanskje lage hovedgirboksen.
    Attached Files

Comment

• Mademan
      • Apr 2007
      • 1086

Denne så tøff ut! Lykke til!

Keep the pictures comming
      Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• Psyko-lefse
        • Feb 2004
        • 1438

Planer om å lakke den i Lufttransport's livery?
        Følger spent med
        Morten Smøraas

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Jeg skal fly den i grønne farger først og så kanskje lakke den i et finere kamo-mønster eller en sivil farge. Den Lufttransport flyr med er en nyere utgave av Agusta med lengre nese, forskjellig halefinner og motordeksel, og anderledes understell. Ikke at det gjør all verdens da. Jeg er ikke så veldig skalaperfeksjonist.

Comment

• tahustvedt
            • Feb 2004
            • 4601

Hovedgirkassa er ferdigfrest og gjenget. Den er veldig kompakt og stiv.

Styrehjulene og strammehjulet til halereima monteres i skroget for å gjøre ut- og innmontering av girkassa enklere.

Senere i dag skal jeg frese ut rammeverket som den skal festes til inni skroget.
            Attached Files

Comment

• jakobsen
              • Jul 2007
              • 369

Reodor F

Må bare få si at dette ser utrolig bra ut. Regner med at det blir en god følelse når du tar av med denne fuglen, og slik jeg forstår det så har du laget det meste selv. Stå på dette blir bra.
              Har du noen linker som man kan studere en slik fres du bruker. Artig å se litt hvordan det fungerer.
              Raymond Jakobsen
              Protech zoom 400 samler støv/425 sk360/450,slaktet.
              Mikado Logo 400se,v-bar
              Mikado Logo 600se, v-bar, 12c, scorpions.

Only electric!!

http://s388.photobucket.com/albums/oo325/jakobsen/

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

Her er tråden hvor jeg bygger fresen min. Den går først gjennom forskjellige konsepter i CAD-form før jeg begynner å bygge en endelig modell: http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=16556

Comment

• tahustvedt
                  • Feb 2004
                  • 4601

Da er både strukturen i kabinen og girboksen så godt som ferdige. Jeg vil lakke aludelene i morra. I bildene ser ting skjevt ut men det er bare perspektivet som lurer.
                  Attached Files

Comment

• pkasnes
                    • Jul 2004
                    • 79

Har du fått støpt det 4-blads rotorhode etter egne 3d tegninger, eller er det noe du har kjøpt ferdig.

Morsomt å se ideene dine komme til liv.
                    Pål Kasnes

Comment

• tahustvedt
                      • Feb 2004
                      • 4601

Jeg har ikke støpt noe. Jeg har frest delene i aluminium fra egne tegninger.

Comment

• pkasnes
                        • Jul 2004
                        • 79

Originally posted by tahustvedt
                        Nå har jeg fått delene jeg trenger. Jeg vil gjøre ferdig skrogstrukturen denne helga og kanskje lage hovedgirboksen.
                        Så denne er frest i aluminium?

Imponerende. Hvordan får du frest et 3d objekt? Frest fra 2 sider?
                        Attached Files
                        Last edited by pkasnes; 04-02-08, 16:58. Reason: Satt inn bilde
                        Pål Kasnes

Comment

• tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

Selve hubben er først frest fra bunnen og deretter frest fra alle fire sidene i en jigg.
                          Attached Files

Comment

• tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

Såmm ser mekanikken ut. Jeg mangler noen skruer og en maststopper, men det er bagateller. Det neste på listen er halegirboks og halerotordeler.

Det føles som juks når jeg bruker kjøpte bladholdere og swashplate.
                            Attached Files

Comment

• ERJ
                              • Aug 2007
                              • 935

Originally posted by tahustvedt
                              Såmm ser mekanikken ut. Jeg mangler noen skruer og en maststopper, men det er bagateller. Det neste på listen er halegirboks og halerotordeler.

Det føles som juks når jeg bruker kjøpte bladholdere og swashplate.
                              Juks??? - Nå får de gi dem unge Hustvedt!

Et utrolig flott stykke arbeide dette her unge mann. DEN æren skal du da sannelig ha!

Mvh Einar - imponert!

Comment

Working...