Unconfigured Ad

Collapse

Skalamodell av Agusta 109 med hjemmelaga mekanikk og rotorsystem.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Har montert vinduer, lakkert innsiden av nesedelen, montert glasset til landingslysene i nesa, montert elevatorene/tail planes. Det var skummelt å skjære hullet i nesa. Det måtte passe perfekt til glasset jeg lagde.

Jeg vil ikke fly den før jeg får ny motorpinjong. Den jeg har nå passer dårlig med det høye hoveddrevet så det får ikke skikkelig inngrep og jeg måtte nødlande sist gang jeg var ute da tannhjulet mista allle tenna. hehe

Det blir ikke særlig mer detaljer inni modellen. Jeg vil lage et instrumentpanel for å fylle litt i nesa, men ikke mer enn det.
    Attached Files

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Litt detaljer og lakk.
      Attached Files

Comment

• andersh
        • Apr 2003
        • 1734

Agusta'en ser nydelig ut!! Likte spesielt den laaaaange tiden på å spinne den opp. Det gjør lyden veldig turbin-aktig...

Men jeg må spørre deg - hva i alle er det for en kreasjon du har stående på benken under TV'n din på det ene bildet? Det så ikke så rent lite lækkert ut.. og noe spes...
        Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
        rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
        Byggeblog for Eurosporten
        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Det er en annen delvis hjemmelaget modell. Ramma, understell, canopyen og noen halerotordeler er hjemmelaget. Resten er Eco-deler med SAB 550 mm rotorblader. Jeg har planer om å lage nytt rotorhode til den også. Den går noe helt infernalsk fort.

Jeg prøvemonterte våpenene som fulgte med settet. Det passer, men jeg tror ikke Agusta flyr med Hellfire-missiler. Jeg skal uansett lakkere missilene i passende farger. Bildene viser hvor liten en Agusta 109 er. Sånne misiler er bare 163 cm lange, og disse har skalariktig lengde på ca. 22 cm.
          Attached Files

Comment

• tomra
            • Jan 2008
            • 80

For en utrolig flott modell!

Hvor lang er den og hvor lange er rotorbladene? For du ikke altfor lite løft med så lavt turtall? Bruker du ingen elektronisk "mikser" for å kompensere for mangel av flybar?

Utrolig gøy å titte på, hadde vært moro å se den i levende live i lufta og
            Thunder Tiger Mini Titan E325
            Thunder Tiger Mini Titan E325 SE
            Align T-Rex 500 CF
            Gaui Hurricane 200 PRO

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Rotordiameteren er 1437 mm og hvert blad er 630 mm langt. Lengden på skroget er rundt 1480mm. Det er mer enn nok løft ved 1100 rpm. Det er jo fire blader, pluss de er semi-symmetriske så de lager mer løft enn vanlig symmetriske blader.

Jeg bruker en CSM Cyclock mikser for å kunne stabilisere med to gyroer. Alternativet er å legge blyvekter i bladene, men det er mye arbeid, øker belastningen på rotorhodet og reduserer koning så det vil jeg unngå. Jeg har flydd tidligere modeller uten flybar eller elektronisk stabilisering men med tyngre blader.
              Last edited by tahustvedt; 23-03-08, 15:17.

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

Nå er missilene ferdige. Jeg kappa nesa og formet litt lexan over en lyspære. Deretter limte jeg glasset fast i nesa og lakkerte de med olive drab, NATO black og gul. Den hvite teipen over eksoshullet har jeg sett på bilder. De ble ikke perfekte, men ser i hvertfall ut som Hellfire nå.
                Attached Files

Comment

• Atle
                  • Jul 2007
                  • 285

Det blir konge når du får til å fyre av rakettene i lufta fra radioen Flott maskin du har laga deg i alle fall. Ser meget bra ut.
                  Atle Østereng
                  Oslo og Omegn Modellhelikopter Klubb
                  Msn: a_ostereng@hotmail.com

T-rex 450 SE V2
                  Spektrum DX7
                  GY401 m/S9257
                  3 x HS-65MG

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

I dag fikk jeg hovra masse og justert opp gyroene. Pitch-gyroen er på 100% nå og har kanskje godt av litt mer mekanisk gain, men den er fin å fly. Roll-gyroen endte opp på 90%. Roll er stødig som et fjell! Grunnen til at jeg kan bruke så høy gain er fordi jeg bruker veldig korte servoarmer for å utnytte momentet og oppløsningen til servoene sidne jeg bare trenger små bevegelser i forhold til et akroheli, og da må gyroen bevege servoene mer for å kompensere.

Nå er det bare nervene som står i veien for å fly ordentlig.

Comment

• Flygal
                      • Feb 2007
                      • 257

Originally posted by tahustvedt
                      I dag fikk jeg hovra masse og justert opp gyroene. Pitch-gyroen er på 100% nå og har kanskje godt av litt mer mekanisk gain, men den er fin å fly. Roll-gyroen endte opp på 90%. Roll er stødig som et fjell! Grunnen til at jeg kan bruke så høy gain er fordi jeg bruker veldig korte servoarmer for å utnytte momentet og oppløsningen til servoene sidne jeg bare trenger små bevegelser i forhold til et akroheli, og da må gyroen bevege servoene mer for å kompensere.

Nå er det bare nervene som står i veien for å fly ordentlig.
                      Kjempeflott heli Har du litt film og noen bilder av det eller? Er meget spent på hvordan det ser ut i ækksn Du har gjort en fantastisk jobb!!
                      Futaba 6EXA
                      Futaba 10C 2,4Ghz
                      Piper J3 Cub, RCV 60SP
                      Katana, CRRC PRO 50ccm

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Jeg skal prøve å få til en video snart. Det er ikke så mange steder å fly skikkelig her hvor jeg også kan filme. Det ligger snø over alt ellers.

Comment

• Helihover
                          • Nov 2005
                          • 135

Hei.

Jeg har fulgt tråden fra sidelinjen en stund nå, og er svært imponert. Gøy at noen gir seg i kast med prosjekter som dette.

All ære skal du ha, dette blir vakkert.

mvh
                          Jan Harry Svendsen

Comment

• tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

Kræsj!

Jeg trenger mer cyclic range for å fly fort. Jeg vil legge vekter i bladene også likevel.

Jo høyere fart jo mer roll må jeg holde for å fly level. På forrige firebladeren min måtte jeg holde litt roll og forover cyclic for å fly fort, men den hadde mer cyclic range og tyngre blader i forhold til størrelsen. Jeg hovret lit først. Det var helt fint. Så snudde jeg rundt og begynte fly fremover. Sakte først. Det gikk greit og jeg holdt den level. Da jeg akselererte slapp jeg opp for cyclic og da var det gjort. Det rollet utenfor min kontroll så jeg måtte bare prøve å bremse det. Jeg la det i en sving før det begynte å falle (helikoptre flyr dårlig i knife-edge) men klarte ikke rette den opp. Det endte opp med to looper og en roll før det traff puddersnøen med et høylytt vræl fra drivverket. Hehe. Det var ganske rått å se på at den fløy akro.

Det er ingen som helst skader på skrog eller blader så vidt jeg kan se i farta. Pitch-linkene ser ut som spaghetti, så det ser mørkt ut for servoene, men ellers la jeg ikke merke til noen skader. Det tørker i badekaret nå så jeg får ikke demontert før senere.

Comment

• flarssen
                              • Jan 2005
                              • 1842

Synd, håper det ikke ble mye skader.
                              Siden bladene er semi-symmetriske, kan det være at det blir ekstra mye løft i bladet som roterer i fartsretningen (mot strømmen)?
                              Fred Larssen

Comment

• tahustvedt
                                • Feb 2004
                                • 4601

Jeg hadde blader med flat bunn på den forrige firebladeren min.

Comment

Working...