Unconfigured Ad

Collapse

Skalamodell av Agusta 109 med hjemmelaga mekanikk og rotorsystem.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • northwood
    • Nov 2005
    • 588

Synd du har mosa, Tor Arne. Har du den oppe ila. uka så vi får tatt en film av den?

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Nei, må ha noen smådeler. Ene armen på swashplata knakk, og jeg strippa hovedtannhjulet. Jeg skal legge inn en bestilling fra Propagandistan i løpet av helga. Det er billige deler.
      Last edited by tahustvedt; 29-03-08, 21:49.

Comment

• northwood
        • Nov 2005
        • 588

Æsj, jaja... Da får vi ta det ved en senere anledning.
        Eller, hysj! Hørte jeg noen hviske ekspress over natt fra USA?

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Hadde vi hatt noen Century-forhandlere i Norge så kunne jeg fått det til ASAP. Får tak i tannhjulet jeg trenger fra Technoflight med brevpost. EDIT: Technoflight har ikke det Mikado-tannhjulet likevel.

Jeg kan legge til 30 g bly i bladene uten store vanskeligheter. Det vil ikke øke kraften på huben uakseptabelt. Ved 1100 rpm vil bladene da (120 g) trekke med en kraft på ~660 N, og ved 1200 rpm ~78 N. Jeg flyr ved 1100 rpm. Rotoren vil kone mindre, flappe mindre og øve kraftigere opprettingsmoment på hub'en. Alle disse faktorene vil sansynligvis hjelpe.

Med mer mekanisk cyclic range vil gyroene også ha mer autoritet, men kanskje jeg ikke trenger gyroene om jeg øker massen til bladene. hehe
          Last edited by tahustvedt; 30-03-08, 00:54.

Comment

• tahustvedt
            • Feb 2004
            • 4601

Jeg må øke deltavinkelen i rotorhodet. Det er den høye koningsvinkelen som gjør at den roller i fart. Den fremre siden av rotoren opplever en økning i angrepsvinkel og den bakre delen en reduksjon, og dermed tipper rotoren mer sideveis jo fortere jeg flyr. Med høyere negativ delta vil den kompensere for dette selv.

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Har nå vært og testa litt. Jeg har ikke flydd fort rundt omkring men det var litt kastevind så fenomenet burde være der fortsatt med mindre forandringene mine fungerer. Det fløy veldig fint nå.

Veldig kjedelig video:
              Attached Files

Comment

• Tarpoon
                • Jan 2008
                • 335

Veldig bra bilde det med kameraet på bakken. Med det perspektivet er det vanskelig å se at det en skalamodell!
                Trond Nilsen

Comment

• ERJ
                  • Aug 2007
                  • 935

Avtaker...

Originally posted by tahustvedt
                  Har nå vært og testa litt. Jeg har ikke flydd fort rundt omkring men det var litt kastevind så fenomenet burde være der fortsatt med mindre forandringene mine fungerer. Det fløy veldig fint nå.

Veldig kjedelig video:
                  http://www.enrarot.net/videos/agusta/agusta05.wmv
                  Nydelig maskin Hustvedt! - Bilde nr.2 må da være avtakeren til NH90...

Mvh Einar - NH90 som kommer og kommer...og aldri kommer?!

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Hehe.

NH90 kommer i 2005.

Comment

• tahustvedt
                      • Feb 2004
                      • 4601

Jeg hørte en Lynx etter at vi var ferdige å fly i dag så jeg tok frem kameraet og ventet. http://www.enrarot.net/videos/lynx01.wmv

Under er et bilde av helikopteret jeg bruker til å trene meg opp igjen for å fly Agusta. Traineren min.
                      Attached Files

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Her er video fra i dag. Northwood filmer. Hovring og nesten velt. Skummelt!

Det så ikke ut som at han sto nært helikopteret da vi fløy men videoen ser ut som den er filmet veldig nært. Hmm... Kameraet er zoomet helt inn så det ser nærmere ut enn det er.

Comment

• tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

Helikopteret er historie. Fullstendig most på andre turen med et Skookum SK360 stabiliseringssystem.

Comment

• Mathias
                            • Feb 2007
                            • 1122

Kondolerer...

Hva skjedde?

Edit: Forresten, er det Mikado paddlere du har på helikopteret du viste i post 55? Bare nysgjerrig - lignet veldig...
                            Last edited by Mathias; 15-06-08, 00:22.
                            Mathias
                            Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

Comment

• retlaw
                              • Jan 2007
                              • 896

Originally posted by tahustvedt
                              Helikopteret er historie. Fullstendig most på andre turen med et Skookum SK360 stabiliseringssystem.
                              Auu.. Skal mann se på det fra den lyse siden, så fikk du masse ledig tid til en ny fantastisk prosjekt
                              Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• tahustvedt
                                • Feb 2004
                                • 4601

For å se det på den lyse siden:

Hadde det ikke vært for at jeg har uflaks så hadde jeg ikke hatt flaks i det hele tatt.

Comment

Working...