Unconfigured Ad

Collapse

Skalamodell av Agusta 109 med hjemmelaga mekanikk og rotorsystem.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

I dag lagde jeg denne. Den skrus fast til en spant inni enden av halebommen ved hjelp av tre maskinskruer.
    Attached Files

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Monteringsplata til haleboksen. Den monteres til spantet i halebommen og girboksen monteres fast i plata med maskinskruer for å gjøre vedlikehold enkelt.

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

I dag lagde jeg halerotorhub. Jeg freste den i 3D ved hjelp av CAM-programmet Cut3D. Det var interessant å frese aluminium i 3D. Programmet støtter ikke "ramping" så jeg måtte bruke konservative kutt dybder på grovfresingen, men det gikk fort for det.
        Attached Files

Comment

• -GAS-
          • Jun 2007
          • 1323

Dette er det beste jeg har sett på lenge! Det er kjempegøy å lage ting selv, og når man er så flink som du, må det bli ekstra gøy.

Bøyer meg i støvet for et flott arbeid så langt
          Christen
          http://jetsofnorway.com/

Comment

• Mademan
            • Apr 2007
            • 1086

Ja dette var imponerende!
            Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Her er dagens maskineringsprodukter. To mastklemmer som er frest i 7075 aluminium. Jeg har også lager rotplatene til hovedrotorbladene så nå gjenstår bare smmensetting og installasjon av utstyr før den er klar for test.
              Attached Files

Comment

• stg
                • Dec 2005
                • 390

Hei TA.
                Hvis du klarer å løsrive deg fra fresen din så har vi planer om en tur til sørreisa i morgen.
                Bra forhold på Reisvannet ved Bakkehaugbil
                Svein-Tore Gundersen

Graupner MC32 Hott V2
                Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
                Sbach 342 DA 50
                3dhs Slick 89 Elektro
                Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
                Jet Legend F-15 (simjet 3000)
                Retrojet 75 (Simjet 1910)
                Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
                Byron Corsair

Comment

• tahustvedt
                  • Feb 2004
                  • 4601

Ok. Jeg skal satse på å få testkjørt Agustaen i morra så jeg får ikke tid til det.

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Det flyr. Lyden er helt rå! Folk i nabohangaren trodde en Lynx startet opp på utsiden.

Det var uvant å fly med rotor som snurrer andre veien så jeg må venne meg til det før jeg tør fly skikkelig. Når den først kommer i lufta så er det nok ikke særlig forskjellig, men akkurat i takeoff-øyeblikket er det veldig uvant. Jeg har bare gjort noen små hopp foreløpig.

Static-stoppene til flappehengselene fungerer fint om jeg har positiv kollektiv mens den snurrer ned.

Comment

• Psyko-lefse
                      • Feb 2004
                      • 1438

Flott! Når får vi bilder og film?
                      Morten Smøraas

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Sånn, da har jeg montert roll- og pitch-gyro på en spesiallaget plate som er montert på girkassa. CCPM-mikseren er montert bakpå girkassa.

Jeg har fått den til å fly greit uten gyroer, og prøvde litt med bare pitch-gyro. Det ble bra mye mer stabilt med gyroen på så derfor kjøpte jeg en liten rate-gyro til. Alternativet er å legge masse vekt i bladene men det gidder jeg ikke for det blir plundrete i forhold til gyrostilisering (som er litt kult og skala det også, hehe). Har aldri prøvd Futaba G190 før så jeg er spent. Den er knøttliten.

Det som er nytt siden forrige testtur er:
                        -Ny motor, Hacker A40L-10
                        -Roll-gyro, Futaba G190
                        -Litt større halerotorblader som gir skalarotordiameter, MAH 97 mm

Jeg har lagt ved noen bilder av bladene og heliet også. Det ene bildet viser justering av CCPM-mikseren under test med støtteunderstell på grunn av den opprinnelige ustabiliteten.
                        Attached Files
                        Last edited by tahustvedt; 06-03-08, 22:31.

Comment

• tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

Et lite hopp: http://www.enrarot.net/videos/agusta/agusta03.wmv

Det blei veldig stabil med gyro på roll og pitch. Jeg har ikke fått stilt inn gyroene skikkelig men det var omtrent som å hovre med flybar. Det er ikke gode forhold for å teste nå på grunn av vinden så jeg fikk bare hovra noen minutter i bakkeffekt. turtallet i videoen er 900 rpm.

Jeg må sette på en større pinion på denne motoren fordi regulatoren går på 100% konstant ved bare 900 rpm.

Comment

• ERJ
                            • Aug 2007
                            • 935

Originally posted by tahustvedt
                            Et lite hopp: http://www.enrarot.net/videos/agusta/agusta03.wmv

Det blei veldig stabil med gyro på roll og pitch. Jeg har ikke fått stilt inn gyroene skikkelig men det var omtrent som å hovre med flybar. Det er ikke gode forhold for å teste nå på grunn av vinden så jeg fikk bare hovra noen minutter i bakkeffekt. turtallet i videoen er 900 rpm.

Jeg må sette på en større pinion på denne motoren fordi regulatoren går på 100% konstant ved bare 900 rpm.

UTROLIG! Tillykke med vel utført jomfrutur!

Mvh Einar - dårlig med vår her også...

Comment

• tahustvedt
                              • Feb 2004
                              • 4601

I dag hovra jeg litt i lunsjpausen. Den er veldig stabil nå med gyroene. Jeg er litt imponert. Jeg lurer fælt på hvordan den oppfører seg når jeg får fart på den.

Comment

• ERJ
                                • Aug 2007
                                • 935

Originally posted by tahustvedt
                                I dag hovra jeg litt i lunsjpausen. Den er veldig stabil nå med gyroene. Jeg er litt imponert. Jeg lurer fælt på hvordan den oppfører seg når jeg får fart på den.

Huffdah! Må du det da...ha fart på på den..?

Mvh Einar - T.A. Hustvedt's kreasjoner må nytes i slow motion...

Comment

Working...