Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp meg, jeg er nybegynner!!!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp meg, jeg er nybegynner!!!!!

    Hei!
    Jeg har kjørt 1/10 200mm track modellbil i noen år, men har lyst på en større utfordring.

    Vurderer å prøve heli, men....om dette kan jeg absolutt ingenting!

    Kommer til å kjøpe brukt til å begynne med, hva bør jeg velge, størrelse osv. Og ikke minst hva bør jeg unngå?

    Til hvilken pris bør jeg kunne få et komplett sett m/radio, gyro, servo osv?

    Hvor finner jeg seriøse bruktannonser? (er så mye overpriset "jalla" på qxl og finn.no, dette er iallefall min erfaring fra rc-bil verden)

    Hvilke aktive miljøer finnes i området rundt Lillestrøm, Lørenskog, Furuset?

    Hadde tenkt å trene på simulator i vinter, er alle radioer kompatible til å brukes opp mot pc'en eller må jeg se etter noe spesiellt her?

    Venter i spenning på gode svar og tips!

    Øyvind
    Mugen Seiki/RB Concept/Futaba 3pk
    Raptor 50v2/JR 9x

  • #2
    Hei..

    Jeg er total nybegynner innen heli selv.. Har vel bare flydd en ca 5 liter..
    Jeg har også kjørt modellbil i noen år å ville ha en litt større utfordring...
    Så jeg kjøpte meg en Raptor 50.. å jeg angrer ikke ett sekund, det var helt rått første ganga jeg hovret... Å nå er jeg vel helt hekta...

    Jeg har vel ikke så mange tips å gi, siden jeg er ganske fersk selv. Men jeg VET at det er mange folk på dette forumet som har god peiling på dette, og de svarer gjerne på spørsmål, samma hvor dumme man tror dem er...

    Eneste tipset jeg har er å komme i kontakt med en lokal klubb eller en som har litt peiling på heli å la han se over og ta helien i lufta første gang.... Også simulator da.... (veldig viktig)



    Du kommer ikke til å angre... Lykke til
    Eivind Hansen
    ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

    Comment


    • #3
      først... Raptor 50 v2


      fordi deler er billig, og det er ett meget kapabelt helikopter til det meste..

      Så: beste bruktsidene er vel Ute av drift

      der står det meste. lykke til inn i vær fantastiske verden av flygende formasjoner av skruer og muttere
      Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
      www.airheads.no

      Comment


      • #4
        Hehe.. jeg har selv vært i 1:10 touring å ønsker større utfordring...
        Er på god vei mot å kjøpe en Raptor 50 v2... Blitt overtalt på detta forumet faktisk... Di "fleste" radio`r støtter di nye sim`ane som er ute å går.. Men du får jo med en ganske god PC radio til simulatorene for tiden også... Står for innkjøp av RF G3 nå.. venter bare på at den kommer ut

        Comment


        • #5
          Jepp...... Dere er på rett spor

          Raptor 50 og simulator så er mye gjort. Forsøk også å bli kjent med noen i nærheten som har erfaring med helikopter. Da kan man få mange tips og hjelp med oppsett osv. Sparer tid... lærer raskere... mere morsomt når man er fler som holder på i sammen...

          Sist men ikke minst: Pass dere for "options-spøkelse". Det koster dere mange penger, stjeler flytid, mer frustrasjon ved eventuelle krasj, gjør deletilgangen vannskeligere og dyrere.

          Standard Rappy 50. Gode sevoer, god gyro og etterhvert som man begynner å få til ting og hastighetene øker koster man på seg carbonblader. Og selvfølgelig bra fuel fra første stund.

          Mvh. Arild
          Arild Johansen

          Modell-Helikoptersport
          Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
          AHMHK

          Comment


          • #6
            Hei .
            For det første vil jeg si at raptor 50 v2 er helt knall.Harca drevet på et år nå med min og jeg kjøper en ny 50 når den jeg har nå blir utslitt,hvis den blir det da,hehe.
            Ser også at du er fra oslo kanten og di har jo en av di største mod helikopter klubb rundt om,sjekk denne linken ; http://www.oslohelikopterklubb.net/
            Her er jeg sikker på at du får hjelp.
            Lykke til
            Raptora

            Comment


            • #7
              Har skrevet litt for nybegynnere på hjemmesiden min. Håper du blir litt klokere av det:
              401 Authorization Required

              (ser vinteren som en tid jeg kan skrive litt mer på sidene...)
              Theodor Bastberget

              Airplanes are for people who can't fly helicopters!
              http://www.modellhelikopter.no

              Comment


              • #8
                Takker for alle tips så langt. Det begynner nok å bli noe mere klart for meg hva jeg skal gå for.

                Skal nok få tatt meg en tur til Berger/Skedsmokorset i helga, og spørre og grave litt der også!

                Mugen Seiki/RB Concept/Futaba 3pk
                Raptor 50v2/JR 9x

                Comment


                • #9
                  Jeg må bare nevne Zoom 400, har hørt mye positivt om den og den er elektro for de av dere som foretrekker det fremfor drivstoff. Jeg synes elektro er bra som førstegangs heli hvertfall.

                  Uansett så klarer Zoom 400 akkurat det som som '30 og kanskje '60 størrelsen (n00b her, heter vel det). En artikkel om Zoom 400 finner du på Andersh.com


                  Med alt nytt så kan du få den for 6500 med 7 kanals radio, kanskje enda billere. Blandt annet så selger rcutstyr.no og ultramicron.no Zoom 400, kanskje flere, jeg veit ikke enda, men vet hva jeg skal ha etter min Honey Bee

                  Comment


                  • #10
                    Da har jeg blitt formet litt allerede. Blir nok en Raptor 50 etterhvert. Radio må jeg ha tips på. Stoler ikke på Hitec etc, kommer til å kjøpe Futaba eller JR.
                    Hvilke modeller er å anbefale?
                    Mugen Seiki/RB Concept/Futaba 3pk
                    Raptor 50v2/JR 9x

                    Comment


                    • #11
                      Hei Øyvind

                      Et godt tips er å skaffe seg en radio som andre i nærheten bruker. Da er det mye enklere å få hjelp

                      Jeg selv har en Futaba FF9 jeg er veldig fornøyd med. Jr 9x er også en veldig bra radio.

                      Som du ser ut i fra bildet så er jeg veldig enig med heli valget ditt
                      Philip
                      www.airheads.no
                      Hobby24.no

                      Comment


                      • #12
                        men å ikke stole på en hitec radio, er det samme som å si at jeg kjører ikke bil, for det er fa'li det. har brukt eclipse 7 i snart3 år. den funker fortsatt perfekt. Men har derimot kompiser med nye flotte dyre futaba radioen som ikke er helt til å stole på. men men. Ser ikke helt vitsen med å kjøpe dyreste radio som førstegangs. men det er klart, er du laget av penger så vær så god.
                        Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                        www.airheads.no

                        Comment


                        • #13
                          Da har jeg blitt formet litt allerede. Blir nok en Raptor 50 etterhvert. Radio må jeg ha tips på. Stoler ikke på Hitec etc, kommer til å kjøpe Futaba eller JR.
                          Hvilke modeller er å anbefale?
                          Så langt høres det ut for at vi er på rett vei angående utstyrsvalg etter min mening.

                          Og du er ikke den eneste som ikke stoler på hitec. Det at noen innbiller seg at det ikke finnes kvalitetsforskjeller mellom de forskjellige fabrikantene får bli deres problem.

                          er du laget av penger så vær så god.
                          Nettopp det at folk ikke er laget av penger er det beste argumentet for å kjøpe utstyr av den driftssikre typen, selv om det koster noe mer i innkjøp.

                          Og som alltid når det diskuteres utstyrskvalitet på slike forum som dette er det noen som tar det ille opp når deres utstyr blir kritisert.
                          Uansett hvor dårlige produkter det er snakk om er det alltid noen som skal forsvare dem med påstander om brukerfeil og historier om servoen som har funka i månedsvis osv....

                          Mitt inntrykk er at det finnes mange nybegynnere der ute som plutselig blir til eksperter i det de setter seg foran pcen, så velg dine rådgivere med omhu.

                          Comment


                          • #14
                            skal være enig med deg om at servoene kanskje ikke er av topp kvalitet, med av radio/mottakere må jeg si meg uenig. Bruker ikke hitec selv nå, fordi jeg har nye radioer til mitt bruk, men har hatt hitec tidligere. Ser ikke problemet. men av servoer er det til nød de digitale, hvis det ikke er annet å oppdrive. forresten.. MPX fabrikken er jo faktisk i hvem sitt eie??? rare greier. Jeg bruker kun graupner selv nå, men det fordi lommeboka er tykkere enn for 15 år siden. , men for all del, jeg sier ikke kjøp hitec, jeg sier ikke kjøp det dyreste og tøffeste som førstegangs utstyr. Er vel etter mitt syn ikke noe dårlig råd, men døm selv.
                            Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                            www.airheads.no

                            Comment


                            • #15
                              Avenger, for et par måneder siden spurte du spesifikt om hvilke hitec servoer du skulle bruke i heliet ditt, så det er hyggelig å høre at du nå er på bedringens vei .

                              Og når Øyvind S nå allerede før han har begynt å fly helikopter har lært seg å styre unna hitec føler jeg virkelig at vi begynner å oppnå noe her på forumet.

                              Så når vi tilslutt får utryddet hitec kan jeg fortsette krigen mot de andre useriøse rc produsentene som i årenes løp har havnet på hatlista mi.

                              Comment

                              Working...
                              X