Unconfigured Ad

Collapse

Hjelp meg, jeg er nybegynner!!!!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ThomasB
    • Aug 2004
    • 1305

interessant
    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
    www.airheads.no

Comment

• Niklas
      • Sep 2003
      • 899

Det var JR servoer som streiket mest. Og deretter kom Futaba.
      Da er altså ikke hitec så ille som folk vil ha det til.

Comment

• ThomasB
        • Aug 2004
        • 1305

Greit å vite, men jeg har kun digitale servoer fra hitec nå. de få jeg har har oppført seg eksemplarisk. har endel graupner og jr også
        www.airheads.no

Comment

• Jon Roger
          • Mar 2004
          • 120

Nå sier ikke denne avstemmingen noe om hvor mange som faktisk bruker de forskjellige fabrikatene. Den sier heller ingenting om hvor gamle de forskjellige servoene var, ingenting varer jo som kjent evig.
          Kanskje avstemmingen hadde sett annerledes ut dersom man hadde spurt om hvem som har hatt problemer med nye servoer?

På et så stort forum som runryder, som jo har flere medlemmer enn modellflynytt har innlegg, finnes det så mange meninger at du finner de svarene du har lyst til å finne dersom du gidder å lete.

Jeg velger å forholde meg til det jeg har sett fra den virkelige verden, og velger mitt utstyr ut i fra egne (dyrekjøpte) erfaringer og tips i fra folk jeg kjenner som jeg vet har peiling på hva de snakker om. Og etter å ha deltatt på det meste som har vert av helikonkurranser her til lands de siste par årene, så er jeg blitt kjent med endel folk i den kategorien .

Comment

• Tom Erik
            • Feb 2004
            • 1601

Slike sammenligningstester som det vises til her er jo like meningsløse som de såkalte forbrukertestene man noen ganger finner i VG og andre sladder-aviser. Det sitter mest JR/Futaba -utstyr i helikopter og da vil selvfølgelig hyppigheten for feil være oftere enn merker som er i mindretall. Man må litt mer statisk til verks for å rettferdigjøre en slik undersøkelse. En annen ting er at dette er på Runryder, tro meg, unnskyld uttrykket,- her er det mye dumme mennesker som aldri skulle fått lov til å uttalt seg om noe som helst.

Hvorfor er det slik at alle modellflygere, verden over, skal forsvare det de har kjøpt? Eier man JR-utstyr så er det best, eller de som har Hitec sverger for at det er det ultimate.... Hallo, det er jo ingen av oss som er slaver for disse produsentene! Det er lov å ha ett kritisk syn, selv om man eier produktet selv. Dette gjelder egentlig alle mennesker om alle slags produkter.... vi er rare.

Om dere velger å prøve ut deres egne produkter, enten det er radioutstyr eller helikopter, så gjør nå for all del det. Vi gjør alle feil.
            Selv hører jeg på hva andre i miljøet sier, husk at nivået i lille Norge er på ett meget høyt internasjonalt nivå, samtidig som jeg kombinerer det med egne erfaringer. På den måten har jeg funnet min formel for suksess og Hitec er helt klart ikke med i denne formelen.

Tom Erik Smedal

success = Robbe+JR+Futaba+OS+Jero
            Don`t mess with the Formula!
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

Comment

• Rune Kvam
              • Nov 2002
              • 85

JR = Jon Roger.
              Ikke rart disse servoene er best
              Tok du an...

.

Comment

• Niklas
                • Sep 2003
                • 899

Jeg tok den da...
                Jeg har både Hitec og JR og jeg mener eller tror ikke at jeg har det beste, men det er bra. Ingen av de merkene har feilet for meg ennå. Vent litt... jeg har en Graupner radio også, gammel antikvitet. Funker fint ennå

Comment

• Jon Roger
                  • Mar 2004
                  • 120

JR = Jon Roger.
                  Ikke rart disse servoene er best
                  Tok du an...
                  Oppkalt etter Japan Remote, den fødte modellflyger

Comment

• hwm
                    • Oct 2004
                    • 73

jeg er fullstendig klar over at en slik avstemning ikke er noe eksakt vitenskap men hvis man søker på hva slags servoer folk bruker f.eks. i rap-50 er det faktisk ganske mange som bruker hitec på verdensbasis jeg tror ikke jr og futaba er overrepresentert og derfor vinner testen.

jeg bruker selv futaba 9c radio og futaba servoer i heliene men jeg mener at hitec er et billig og godt nok alternativ til servoer i en billig maskin som r-50 spesielt til nybegynere som skal prøve og holde start kostnadene nede det er jo ikke alle som er millionerer.
                    er enig i at man bør kjøpe en radio man kan vokse med her er det ingenting og spare på å kjøpe hitec.

argumentet med et løpsk helikopter på grunn av en dårlig hitec servo kjøper jeg ikke fordi man bør fly et helikopter slik at det ikke er til fare for tilskuere eller seg selv og et helikopter detter som regel rett ned når ett eller annet svikter det faligste med et helikopter er når man flyr for nærme og f,eks et blad ryker dette er farlig.

hva er det som gjør at folk på runryder er så grådig mye dummere en folk på dette forumet? det er altid noen som er nybegynere og skriver mye tull men at folk på runryder generelt er dumme er jeg heller ikke enig i, det er mange som har kommet seg over nybegynerstadiet på grunn av runryder, dette syntes jeg er positivt da det er mange som gir opp helikopter før de har fått helien i lufta på grunn av at de ikke har fått hjelp.

Comment

• Jon Roger
                      • Mar 2004
                      • 120

argumentet med et løpsk helikopter på grunn av en dårlig hitec servo kjøper jeg ikke fordi man bør fly et helikopter slik at det ikke er til fare for tilskuere eller seg selv
                      Jeg har selv hatt en ufrivillg overflyging av depoet i stor fart og lav høyde på grunn av en hitecservo som sviktet på første turen. Jeg kan forsikre deg om at flygingen min ikke var til fare for hverken meg selv eller tilskuerene før denne servoen sviktet. Etter at den sviktet var det derimot uhyggelig nære det som kunne blitt en fatal ulykke.

Det er ingen naturlover som støtter din teori om at et helikopter skal dette loddrett ved tekniske svikt. De fleste tekniske svikt kan man derimot gardere seg imot. Helikopteret bygger man jo selv og ved å sjekke jevnlig at alt sitter som det skal er sjansen for et havari minimal.
                      Dessverre er det endel som slurver med med det mekaniske vedlikeholdet og på dette området må jeg nok skjerpe meg selv også.
                      Har hatt litt for mange mekanikertabber i det siste.

Når det gjelder elektronikk så legger du derimot skjebnen i hendene på produsentene. Elektronikk kommer nemlig ferdigbygget og du skal være god for å se på servoen om koreaneren som står ved samlebåndet har hatt en god eller en dårlig dag. Derfor velger jeg kun elektronikk fra de fabrikantene jeg stoler mest på, og hitec er det det fabrikatet jeg stoler minst på.

Comment

• hwm
                        • Oct 2004
                        • 73

en ting jeg har glemt og nevne angående hitec servoer er at man må styre unna de med 3 pol motor og kjøpe de med 5 pol da har man litt mer kontroll hvis en ledning rister løs, man unngår at den slår ut til en side.
                        tror dette gjelder 3 og 6 serien er ikke helt sikker.

jr. hvis en servo slutter og virke så slår jeg over trottle hold så fort som f.... da detter helien ganske rett ned.

har foresten slurva med vedlikeholdet selv dette førte til at jesus bolten på sceaduen røyk, dette skjedde når jeg var ganske høyt for jeg skulle gjøre en 180 graders auto da var jeg glad for at jeg hadde hitec servoer det var nemlig ikke mye igjen av de

Comment

• Jon Roger
                          • Mar 2004
                          • 120

jr. hvis en servo slutter og virke så slår jeg over trottle hold så fort som f.... da detter helien ganske rett ned.
                          Når ting svikter begynner ting å skje ganske fort, og det er ikke alltid like enkelt å ressonere se frem til hva som skjer og så velge rett måte å berge situasjonen på.

Selv om du har lynrask reaksjonsevene og vet å redde deg i land synest jeg ikke det er noe argument for ikke å bruke det sikreste utstyret.
                          Jeg klarte ikke å styre helikoperet på en trygg måte da jeg fikk den nevnte servosvikten og jeg tror kanskje det er flere som kunne fått problemer i en slik situasjon.

Comment

• hwm
                            • Oct 2004
                            • 73

Når ting svikter begynner ting å skje ganske fort, og det er ikke alltid like enkelt å ressonere se frem til hva som skjer og så velge rett måte å berge situasjonen på.
                            dette er en av grunnene til at jeg flyr ganske langt unna, for da har man som regel litt tid på seg. det farligste som er er og stole 100% på utstyret. jeg har sett flere eksempler på folk som hovrer nesa inn 1 meter fra huet sitt, dette er ikke veldig tøft når det skjer noe.
                            når jr servoene mine begynte og leve sitt eget liv var jeg ganske fersk med helikopter og hovret heldigvis langt nok unna til at jeg skjønte hva som skjedde. det resulterte foresten i en kjempe boomstrike hvor delene sprutet ganske langt.
                            hovedsaken er at alt kan svikte også jr/futaba.
                            så hold avstand og stol aldri 100% på utstyret.

så hvis noen har bevis for at hitec svikter oftere enn andre merker hadde det vært artig og visst.
                            [/quote]

Comment

• Nils Olav
                              • Mar 2002
                              • 152

Det som må være viktig er jo om disse Hitec servoene er presise over tid.
                              Det er vel ikke bare at den skal virke, den bør jo også virke bra.
                              Hvis man flyr ccpm maskin vet man hvor håpløst det er med billige upresise servoer.

Håper ikke det kom som noen bombe at JR og Futaba også har feil.

/Nils Olav
                              Nils Olav Moe

Elefun
                              www.artistic3d.net
                              www.3dpilot.net

Comment

• ThomasB
                                • Aug 2004
                                • 1305

er vi ikke LITT ute å kjøre i forhold til original tråden her nå?
                                www.airheads.no

Comment

Working...