Unconfigured Ad

Collapse

Hjelp meg, jeg er nybegynner!!!!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

Jon Roger, det blir en lang kamp, for useriøse produsenter finnes det dessverre alt for mange av. Men det er godt å høre at noen her på forumet har skjønt det og vil kjempe med oss.
    Personlig synes jeg alt for mange er nærmest syklig opptatt av innkjøpskostnadene når de skal kjøpe et nytt produkt, som f.eks servoer, ferdig-fly eller helikopter. Men jeg har aldri forstått hvorfor noen er villig til å spare noen få hundrelapper på bekostning av flyegenskaper, kvalitet, pålitelighet, servicekostnader eller sikkerhet i en hobby de lever og ånder for. Det er jo først når man er missfornøyd og må oppgradere eller når man går i bakken av teknisk svikt eller dårlig flyegenskaper at kostnadene virkelig begynner å løpe.
    Om holdningen og kravene fra oss forbrukere endres litt så må produsentene også gi etter og lage bedre utstyr. Det fortjener vi alle.

/Tom Erik
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

Comment

• Tom Erik
      • Feb 2004
      • 1601

Jon Roger, det blir en lang kamp, for useriøse produsenter finnes det dessverre alt for mange av. Men det er godt å høre at noen her på forumet har skjønt det og vil kjempe med oss.
      Personlig synes jeg alt for mange er nærmest syklig opptatt av innkjøpskostnadene når de skal kjøpe et nytt produkt, som f.eks servoer, ferdig-fly eller helikopter. Men jeg har aldri forstått hvorfor noen er villig til å spare noen få hundrelapper på bekostning av flyegenskaper, kvalitet, pålitelighet, servicekostnader eller sikkerhet i en hobby de lever og ånder for. Det er jo først når man er missfornøyd og må oppgradere eller når man går i bakken av teknisk svikt eller dårlig flyegenskaper at kostnadene virkelig begynner å løpe.
      Om holdningen og kravene fra oss forbrukere endres litt så må produsentene også gi etter og lage bedre utstyr. Det fortjener vi alle.

/Tom Erik
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

Comment

• Øyvind S
        • Oct 2004
        • 42

Ikke meningen å tråkke noen Hitec brukere på tærne her. Fikk bare ødelagt litt for mange rc løp med det gamle radioutstyret jeg brukte. Og jeg er ikke stinn av gryn, da hadde jeg kjøpt inn utstyret allerede. (Vurderer ennå å kjøpe brukt utstyr, men fristelsen for nytt har begynt å få overtaket)

Har tatt første steget nå, har bestilt simulator. Real Flight G2, så at det kom en 3'er versjon i november men det er jo grenser for hvor lenge jeg kan vente

Var oppom Berger i helgen men det var dårlig vær og låst bom. Så en som fløy et Caliber 30 på stripa ved Rolf Olsens vei, fikk ikke akkurat noe mindre feber av det nei.....

Nei jeg får bare drømme videre en stund til og være småmisunnelig på dere som allerede har helikopter og vet hvordan dere skal fly det
        Mugen Seiki/RB Concept/Futaba 3pk
        Raptor 50v2/JR 9x

Comment

• Jon Roger
          • Mar 2004
          • 120

Tom Erik, det er nok en kamp som desverre aldri kan vinnes helt, men vi får ta hvert individ som vi klarer å overbevise som en seier.
          Merkelig forresten at de samme som er så opptatt av å spare noen hundrelapper på billig elektronikk ofte er villige til å bruke tusenlapper på unødvendige "oppgraderinger" på heliene sine. Både JR og futaba har faktisk 7kanals radioer i omtrent samme prisklasse som lowtec, men med en helt annen kvalitet.

Øyvind S, ved å kjøpe brukt utstyr kan du faktisk få bedre utsyr for mindre penger enn om du handler nytt utstyr av billigste sort.
          Om du kommer over noe interessant på bruktmarkedet går det jo an å spørre om noen her på forumet har erfaringer med dette utstyret.

Angående simulator så duger realflight G2 i massevis, og G3 kommer visstnok ikke med helimodeller før til våren.

Comment

• hwm
            • Oct 2004
            • 73

jon roger det er jo litt merkelig at du flyr raptor, thunder tiger har jo vært kjent som dårlig kvalitet så lenge jeg har flydd modellfly (siden 1985).
            eneste krasjet jeg har hatt på grunn av dårlige servoer var en nexus med jr servoer.

Comment

• Tom Erik
              • Feb 2004
              • 1601

jon roger det er jo litt merkelig at du flyr raptor, thunder tiger har jo vært kjent som dårlig kvalitet så lenge jeg har flydd modellfly (siden 1985).
              Du har helt rett i at ThunderTigre aldri har vært kjent for god kvalitet. Men, men Raptor- serien og også tildels de nye motorene har de virkelig klart det kunstykket å oppnå det vi forbrukere ønsker: Akseptabel kvalitet til lav pris. Med et nybegynner eller ha-det-gøy helikopter så er det delepriser og tilgjengelighet som teller og der er ThunderTigre helt uslålige.

For en nybegynner i dag vil jeg anbefale en mellomklasse-radio fra JR eller Futaba og en Raptor 50. Senderen skal du ha i mange år, så bruk pengene på den og selvfølgelig på gode servoer. Kjøp gjerne brukt. Og ikke kjøp option-parts, det er bare dyrt. Helikopteret skal stappes i bakken og når du har lært å fly så skal det flys 3D så rotorakslinger, plastikk og spindler spruter i alle himmelretninger. Derfor en billig Raptor. Ett år eller to etter,- når man mer eller mindre har lært å fly og er blitt lei av å skru plastikk, da kjøper man en ordentlig kvalitetsmaskin fra Robbe, Minature eller JR. Dette er formelen for suksess, Don`t mess with it!!!

/Tom Erik
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

Comment

• hwm
                • Oct 2004
                • 73

tom erik det er akkurat dette jeg mener, hitec, sc/magnum motorer osv sliter også med et dårlig rykte men har faktisk blitt bedere. derfor kan man godt bruke billige hitec servoer når man "skal" krasje.
                fløy mellom 350 og 400 tanker med min caliber 30 med hitec 525 servoer uten noe som helst tull. fløy også 150-200 tanker med sceadu evo med samme servoene her også uten noe tull.

Comment

• Jon Roger
                  • Mar 2004
                  • 120

Grunnen til at jeg flyr raptor er at jeg kræsjer så mye at delene blir utskiftet før de blir utslitt alikevel .

Selv om kanskje raptoren ikke er mercedesen i helikopterverdenen viser det seg i praksis at den duger både som nybegynnermodell og 3dmodell.
                  Når du i tillegg ser på ting som deletilgang, pris og det at den er enkel å bygge og sette opp, så har du grunnene til at dette er blitt verdens mest populære rc helikopter, Thunder Tiger sitt rykte til tross.

Når det gjelder elektronikk så er det selvsagt ingenting som varer evig, men det er ett fabrikat som utmerker seg ved å ha endel ting som ryker allerede første dagen det er i bruk. Om du kjøper en hitec servo kan du gjerne få en servo som varer i hundrevis av turer, men det er også en sjanse for at den ikke virker i det hele tatt.
                  Jeg har sett mange eksempler på servoer som ryker første dagen, men aldri på noe annet fabrikat enn hitec.
                  Jeg fraråder folk å bruke dette merket da jeg ikke ser vitsen i å gamble med sikkerheten og samtidig støtte opp om en useriøs rc produsent.

Det at noen kanskje føler seg mobbet når "deres" utstyr blir kritisert er beklagelig, men jeg mener det er viktigere å gi nybegynnere gode råd enn å ta hensyn til dette.

Comment

• Tom Erik
                    • Feb 2004
                    • 1601

derfor kan man godt bruke billige hitec servoer når man "skal" krasje.
                    Nei, jeg er helt uening med deg her. Servoer og senderen overlever stort sett et krasj så det er absolutt ingen poeng å spare penger her. Jeg tviler ikke på at du kan være heldig å få hundrevis av turer med en standard Hitec-servo, men du er aldri i nærheten av den flyopplevelsen man har med litt mer ordentlig utstyr. Dette gjelder både fly og helikopter. En uskreven regel sier at man skal bruke samme beløp på servoer som det flyet ditt koster....
                    Selvfølgelig henger dette også sammen med hva slags flyving du utfører. Flyr du litt acrobatikk så vil jeg råde deg til å prøve noe digitalt fra JR/Graupner/Futaba. Det er en helt annen verden og den absolutt beste oppgraderingen man kan gjøre.

Selv har jeg flydd en god del med diverse hitec-servoer, men min erfaring er at de aldri sentrer, de er langt fra linære og både statisk og dynamisk trekkraft er langt fra det som står trykt på esken. Når de i tillegg plutselig bestemmer seg for å låse seg i utterstilling (pga av dårlig design av gearboks og motorfeste) eller bare slutter å fungere (pga av at alle kabler henger og slenger rundt på kretskortet), ja da valgte jeg å kutte ut dette. Jeg vet at de har begynt å lime fast kablene nå, men tidligre var det ett sjansespill å bruke slikt utstyr i nærheten av ett vibrerende helikopter.

/Tom Erik Smedal
                    Tom Erik Smedal
                    www.artistic3D.net
                    www.photopia.no

Comment

• ThomasB
                      • Aug 2004
                      • 1305

bare så jeg fårstår... Er en digital jr/futaba så mye bedre enn en digital hitec? hvorfor? er det gjort tester på slikt?
                      Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                      www.airheads.no

Comment

• Tom Erik
                        • Feb 2004
                        • 1601

Jeg aner ikke om de digitale fra Hitec er så mye dårligere i dag. Jeg bare vet at jeg hadde 4 Hitec 56xx i ett fly og 3 av de låste seg i ytterposisjon gang på gang. Dette var riktignok 1. generasjons digitale fra hitec, men etter slike grove feil så blir iallfall jeg engstelig og tar heller den sikre veien å holder meg til noe jeg vet fungerer.

Må også bare si at alle produsenter av radioutstyr har ett eller annet produkt som ikke skulle vært på markedet, så dette gjelder ikke bare Hitec. Men, personlig mener jeg at de har lagd mer dritt enn jeg kan aksepter, så jeg følger mer enn gjerne etter i Jon Roger`s demonstrasjones-tog "Mot useriøse produsenter". For når du og jeg slutter å kjøpe Feather-mottagre, servoer som ikke fungerer som de skal og radioer der du må "save" for å beholde det du har programmert eller som har kjempestort display men ingen kurver og med stikker som føles som om de er på ett billig leketøy,- ja da slutter de faktisk å produsere dritten.

Og når prisen er mer eller mindre den samme og kvaliteten er dårligere, da er i allefall mitt valg veldig enkelt.

/Tom Erik Smedal
                        Tom Erik Smedal
                        www.artistic3D.net
                        www.photopia.no

Comment

• Supra25
                          • Sep 2003
                          • 1825

Originally posted by ThomasB
                          bare så jeg fårstår... Er en digital jr/futaba så mye bedre enn en digital hitec? hvorfor? er det gjort tester på slikt?
                          Ikke nødvendigvis. Som det er er skrevet lenger opp så kan du fint få et par hundre turer med Hitec servoer også. Poenget er det at Hitec sine servoer (både analoge og digitale) har en (tilsynelatende) høyere feilprosent enn Futaba\JR\Graupner\MPX. Og hvis du er fersk på heli og får en servolås så kan ting fort litt mer dramatisk enn du hadde tenkt deg den dagen. Greit nok at heli'n kan gå i bakken. Du kan kjøpe nytt i butikken. Men det blir litt mer vrient å handle over disken hvis du skulle være uheldig å treffe noen med en løpsk Raptor med servofeil.

Det er selvfølgelig ikke dritt alt som kommer ut av produksjonslinja til Hitec. Jeg har lest mye bra om deres digitale servoer også, men det er litt for mye dritt til at jeg ville satt de i et helikopter. Hvis du søker litt på RCU finner du kjapt flere som har hatt siste generasjon Hitec digitale servoer i 35-40% kjerrer og fått servolås. Hvor ofte leser man om dette med servoer fra de andre nevnte merkene i forhold?

Nei, jeg har ingen vitenskapelige tester å backe dette opp med, men det er nok av historier å lese på nettet og kjenner flere som har Hitec å skylde på for ødelagte modeller. Som Tom Erik sier så skal man ha dette radioutstyret i mange år, er det da virkelig risikoen for noen skarve hundrelapper?

The bottom line er at man selvfølgelig aldri kan være 100% sikker på at ikke radioutstyret feiler, men sjansene er nok mindre med Futaba\JR\Graupner\MPx. I hvert fall med det jeg har erfart.
                          Odd Sundet
                          http://www.imacnorge.no

Comment

• ThomasB
                            • Aug 2004
                            • 1305

ikke for å løpe noe korstog for Hitec, men det er jo alltid de dårlig historiene som kommer frem. hvor mye blir egentlig solgt av hitec utstyr som det ikke er feil med? og de hitec radioen jeg har vært borti som er programerbare husker faktisk, uten noe "save" funksjon. At det ikke er kurver er jo selvfølgelig ett minus da.
                            Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                            www.airheads.no

Comment

• hwm
                              • Oct 2004
                              • 73

leste for en god stund siden enten på runryder eller rcunivers en tråd hvor man kunne krysse av for hvilke servoer som svikter mest.
                              der var faktisk jr servoer de med flest feil og siden den eneste krasjen jeg har hatt på grunn av servoer var med jr så er min erfaring at det ikke bare er hitec servoer som feiler.
                              bruker foresten futaba 9252 både i raptoren og freyaen og dette er de beste servoene jeg har brukt men jeg har også hørt at de kan feile.

Comment

• hwm
                                • Oct 2004
                                • 73

sjekk denne linken over hva folk har opplevd av servoer som streiker.

Comment

Working...