Unconfigured Ad

Collapse

Bygger T-Rex 450XL

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jan_Petter
    • Jan 2006
    • 900

    #1

    Bygger T-Rex 450XL

    Holder på å skru sammen en T-Rex 450XL, (snart ferdig) og har noen spørsmål som jeg ikke har funnet svar på så langt...

    1) Bob White (video) maser fælt om justering av ball-links. Dvs når du knipser på dem skal de "falle" ned/gå veldig lett. Alle mine ball-links går lett, men ikke alle "faller ned" når de knipses på. Hvor viktig er dette? Bør jeg kjøpe verktøy og justere?

    2) Hovedrotorbladene lar seg stramme med festebolten, slik at de sitter passe hardt. Halerotorbladene sitter derimot ganske tight, og jeg mistenker at de sitter for tight. Selv uten bolt går de ganske treigt. Er dette normalt, evt hvordan justerer jeg dette? (Og, er de gule halerotorbladene som følger med ok å bruke? Forstod at de gule hovedrotorbladene bare var å kaste)

    3) Linkene som går ned på begge sider av swashplaten, tar borti canopien på begge sider. Virker som det er for trangt. Selv om canopien er skåret ut og montert riktig (tilsynelatende) Er dette normalt, evt hva bør gjøres?

    Sikkert enkle spørsmål for de med masse helierfaring..., men jeg er glad for svar.

    Mvh
    Jan Petter
    http://www.phoenix-rc.org/
    http://www.glamdalrck.net
    http://www.scalewarbird.org/
    ---------------------------------------------------
    Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

    #2
    Om en link er for tight så kan du bare klemme den en aning med en tang mens den sitter på kula så blir den litt løsere, ikke klem for mye bare, en re-sizer er et kjekt å ha verktøy men ikke et must til en Rex.
    De slites også en del så om de bare ikke er direkte trege så går dette seg til.
    Halen er vel det viktigste partiet at går superglatt for å unngå logring.

    De gule halebladene er helt ok å bruke.
    De kan også være ganske tighte uten at det er et problem, med tanke på at den rotoren vel kommer opp i rundt 20.000 rpm så retter de seg ganske bra ut.

    Jeg tror jeg har Dremlet XL canopyen en aning også for å gjøre plass til linkene, det er normalt at du må lage en liten utsparing for å gjøre plass til uhindret bevegelse men om du ikke får canopyen langt nok inn på fronten så vil den dra seg sammen rundt akslingen og gjøre det vanskeligere med linkene.
    pass på at du har skåret av nok slik at canopyen går helt inn til det fremre understellet når du trer den på.

    Comment

    • filtvet
      • Apr 2006
      • 90

      #3
      Smallsize har/hadde en Jr resizer. Super til Raptor 50. Men pass på så du ikke tar for mye. Det hjalp veldig på R50.

      Comment

      • Jan_Petter
        • Jan 2006
        • 900

        #4
        Takker...

        og bukker for greie svar
        http://www.phoenix-rc.org/
        http://www.glamdalrck.net
        http://www.scalewarbird.org/
        ---------------------------------------------------
        Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

        Comment

        • Jan_Petter
          • Jan 2006
          • 900

          #5
          Nytt spørsmål

          Det følger med en pose med pinionger. Blandt annet 13t og 15t. Forstår at dette innvirker på rotorhastighet, men hva er forskjellen i praksis? Jeg har montert 15t, men en nybegynner bør kanskje velge laveste hastighet ??
          http://www.phoenix-rc.org/
          http://www.glamdalrck.net
          http://www.scalewarbird.org/
          ---------------------------------------------------
          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

          Comment

          • Psyko-lefse
            • Feb 2004
            • 1438

            #6
            15T gir deg høyere turtall på rotoren, men det gir også høyere strømtrekk og krever mer av batteriene dine. Med 420-motoren flyr jeg på 13T og får grei ytelse og flytid, tror en 15T er overkill for den motoren, vil føre til ett høyt strømtrekk, varm motor og litt ytelsesøkning. Sikkert noen her som har prøvd med 15T?

            Uansett, hadde gått for 13T jeg

            edit: Jo høyere turtall jo mer stabil blir den, såfremt du justerer ned utslagene litt.
            Morten Smøraas

            Comment

            • Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

              #7
              Enig, 13T og gode batterier kan gi deg 2400 kanskje 2500 rpm og det holder mer enn godt nok i starten. Til de første turene hadde jeg nok tatt sikte på mellom 2000 og 2200 maks så er den litt roligere.

              11T passer med 3550 kv motoren om man ikke vil ha de ekstreme rotorhastighetene. Her kan også 13T brukes om man vil opp i 3000 rpm på hodet.
              15T brukte jeg på 2800 kv motoren med hell.

              Comment

              • Jan_Petter
                • Jan 2006
                • 900

                #8
                Tnx

                Greit da bytter jeg til 13t. Men tror jeg tar en liten pause, for nå har jeg nettopp klippet av feil fester på en HS56 servo, og slikt blir dyrt i lengden...
                http://www.phoenix-rc.org/
                http://www.glamdalrck.net
                http://www.scalewarbird.org/
                ---------------------------------------------------
                Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                Comment

                • Lorents
                  • Mar 2006
                  • 348

                  #9
                  Small size har servohus til HS 56 (hadde ihvertfall når jeg klarte å gjøre det samme for en stund siden).
                  Hvor er lipoen din a?

                  www.airheads.no
                  www.bmk-rc.com/

                  Comment

                  • Ullteppet
                    • Apr 2006
                    • 391

                    #10
                    Heisan,
                    Det er ingen dum ide og kjøpe en reziser til linkene, Det er en enorm forskjell på flyopplevelsen. Rexen min var nesten helt umulig og fly før jeg fikk ordnet linkene. og jeg kan love dere at dette er mye viktigere å gjøre på et lite helikopter en fks en raptor50. Hvis linkene ikke er slakke nokk vil ikke rotorhodet gå tilbake til en balansert posisjon når du reduserer et utslag. dette gjør at du må hente inn swashen med stikken. Blir nesten umulig å hovre stabilt. På min rex så dingler alt i rotorhodet. helt løst. men flyr dønn stabilt.
                    T-rex ccpm (den gule) (solgt)
                    Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
                    Raptor 90se (solgt)
                    Extra 300 . (kontainer mat)
                    Mini funtana ( Peis varme )
                    Protech Cessna 182

                    Comment

                    • Psyko-lefse
                      • Feb 2004
                      • 1438

                      #11
                      En annen ting, som jeg synes er bedre å gjøre er å kjøpe stålballene fra Align. Da passer de svarte linkene perfekt på, de dingler uten å ha slark. Også slipper man alt stresset
                      Morten Smøraas

                      Comment

                      • Ullteppet
                        • Apr 2006
                        • 391

                        #12
                        jepp!! og så varer de ganske mye lengere en orginalene
                        T-rex ccpm (den gule) (solgt)
                        Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
                        Raptor 90se (solgt)
                        Extra 300 . (kontainer mat)
                        Mini funtana ( Peis varme )
                        Protech Cessna 182

                        Comment

                        • Jan_Petter
                          • Jan 2006
                          • 900

                          #13
                          Hvordan klare seg med bare manualen?

                          Nei, trenger nok mer hjelp...

                          Bestilte GY-401 m/Futaba 9254 digital servo. (Har jo tilegnet meg kunnskap om betydningen av en god haleservo.) Men 9254 hadde ikke akkurat en besnærende "form fit". Er jo en tilnærmet standard størrelse servo, og ser litt klumpete ut når jeg etter litt om og men fikk den montert. Måtte også benytte ytterste (3de) hullet på servo hornet for å ikke bøye støtstangen,,, Er jeg helt på tryne her??

                          På Futaba 9c er det flere 120 graders oppsett, regner med at det er "HELI SR-3 Type" som skal benyttes på 450 XL CCPM??

                          Ellers, takk for alle gode innspill så langt, blir nok både nytt servohus og ball link resizer på meg

                          Mvh
                          Petter
                          http://www.phoenix-rc.org/
                          http://www.glamdalrck.net
                          http://www.scalewarbird.org/
                          ---------------------------------------------------
                          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                          Comment

                          • Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

                            #14
                            9254 er ikke noe godt valg for en Rex, de er alt for stor.

                            Skal du ha digitalt så er vel Futubas 9650 den mest anbefalte om dagen.
                            Ellers duger vel Hitecs HS81, 56 og 65 i alle fall, trolig også 50 og 55. Waypoint 084 eller 060 duger også bra. Det finnes også en rimeligere digital som jeg tror heter etellerannet 877.

                            Linken til halen bør festes så nære senter som mulig for å fortsatt ha full bevegelse på sleiden.
                            Ved 0.5 cm kan du ha limit på 401en på 100% og har da størst kraft og best "oppløsning"

                            Comment

                            • Jan_Petter
                              • Jan 2006
                              • 900

                              #15
                              Det nærmer seg...

                              Da er Futabas digitale "kjempeservo" erstattet med HS 56 i halen. Ser mye bedre ut, selvfølgelig. (Selv om den digitale servoen var rå

                              Har brukt mye tid på installasjon av servoer, linker og gyro. Etter en GOD del fikling, justering og ikke minst manuallesing, ser endelig retninger, programeringer, linker etc bra ut... Det som skal opp går opp, det som skal ned går ned, det som skal være horisontalt er horisontalt, parallellt, etc, etc...

                              Nå gjenstår bare programmering av ESC + finjustering av flybar og blader. Men venter fortsatt på Aligns "Blade Pitch" måler.

                              Men, det nærmer seg ubønnhørlig jomfrutur

                              Vet plutselig ikke om jeg gleder eller gruer meg. Takk for god hjelp så langt!
                              Last edited by Jan_Petter; 11-06-06, 20:40.
                              http://www.phoenix-rc.org/
                              http://www.glamdalrck.net
                              http://www.scalewarbird.org/
                              ---------------------------------------------------
                              Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                              Comment

                              Working...