Unconfigured Ad

Collapse

Bygger T-Rex 450XL

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • walkera 36#
    • Apr 2006
    • 429

høre bra ut det! klare du og hovre sidelengse? prøver det på mit dragonfly 4.
    det med at du hovre 1 m over overflaten er helt vanleg. prøver sjøl og hovre på 5m no :P høre morsomt ut det der. kor mange batt jar du flyd? eg har flyd 13 på 4-5 dager det er så gøy og det er siklig fint ver her!

Comment

• Jan_Petter
      • Jan 2006
      • 900

Jeg tror det viktigste med treningen er å ha konkrete mål og ikke minst tenke ut øvelser på forhånd. Dette gjør at jeg tvinger meg til å korrigere selv det minste avvik, og får derved følelsen av at det er JEG som flyr helikopteret, og ikke bare forsøke å holde det i luften. Øvelsen med å hovre sidelengs rundt meg selv er en god øvelse, gir god trening i å holde høyden, holde samme avstand fra senter, samt å fly sidelengs. Hver gang jeg skifter retning, får jeg også trening i å stabilisere helikopteret mellom to øvelser.

Jeg er ikke sikker på hvor mange pakker jeg har flydd nå, men tipper en 30 stykk. Synes progresjonen er grei, og merker at refleksene fra modellfly begynner å slippe taket Det viktigste er at det fortsatt er kjempegøy, men det er et støkke fram til oppvisningsflyging med stort publikum ))
      http://www.phoenix-rc.org/
      http://www.glamdalrck.net
      http://www.scalewarbird.org/
      ---------------------------------------------------
      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• FrankOA
        • Jan 2006
        • 92

Jeg har selv kjøpt en T-Rex 450XL CDE, og har lest både denne tråden og flere andre på forumet. Jeg holder på å installere servoer og siste rest før det er flyklart. Jeg ser her at flere anbefaler å montere gyroen hengende i stedet for stående som i byggebeskrivelsen. Jeg lurte på om dette hadde noen innvirkning i det hele tatt på selve funksjonene til gyroen? Og om jeg behøver noen andre innstillinger på gyronen siden den henger? Blir instillingene motsatt (altså reversert) hvis jeg henger den opp ned? Mange dumme spørsmål her, men det er greit å få dette avklart før man tar av.
        - Frank A -

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

Om du henger den opp ned så må den reverseres i forhold til hvordan den er innstilt "rett vei" da rotasjonsretningen for gyroen snus. Det betyr dog ikke at den alltid må reverseres, i ditt tilfelle kan det hende den må reverseres for å stå "rett vei", dette kommer an på hvordan servoer står. Det har ingen innvirkning på funksjon, en del servoer reverseres ved at man snur dem på hodet.
          Personlig ville jeg ha plassert gyroen inni ramma.

Comment

• FrankOA
            • Jan 2006
            • 92

Originally posted by Tintin
            Om du henger den opp ned så må den reverseres i forhold til hvordan den er innstilt "rett vei" da rotasjonsretningen for gyroen snus. Det betyr dog ikke at den alltid må reverseres, i ditt tilfelle kan det hende den må reverseres for å stå "rett vei", dette kommer an på hvordan servoer står. Det har ingen innvirkning på funksjon, en del servoer reverseres ved at man snur dem på hodet.
            Personlig ville jeg ha plassert gyroen inni ramma.
            Inni ramma? Tenker du da stående som tidligere men trekt lengre frem?

Hvis servoens bevegelse er riktig uten reversering av den, må Gyroen reverseres? Det er det du sier ikke sant? Men hvis servoen må reverseres og gyroen henger opp ned, må gyroen gå riktig vei?
            - Frank A -

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Hvorvidt kanalen til ror må reverseres eller ikke henger ikke sammen med om gyron må det. Ror input til servo og gyro input til servo er 2 forskjellige ting men de må "koordineres". Om alt er satt opp og funker og du så f.eks. flytter servoen til andre siden av bommen så må både rorkanal og gyro reverseres. Om du bare flipper gyroen så behøver du ikke gjøre noe med roret da dine utslag med stikka fortsatt skal gi samme servoutslag mens når gyroen er snudd på hodet så leser den heliet rotasjon motsatt og vil gi feil signal til servoen om den ikke reverseres.

Ettersom du sier stående servo så antar jeg du har en Telebee eller Align gyro. Denne kan du bare henge rett vei under bommen eller sette den nede inne ramma.

RC Groups - the most active Radio Control model community: electric and fuel rc airplanes,rc helis,rc boats and rc cars. Features discussion forums, blogs, videos and classifieds.

Min står på en MJP carbon gyro platform.
              Last edited by Tintin; 05-07-06, 07:45.

Comment

• FrankOA
                • Jan 2006
                • 92

Jeg har en Futaba 401 gyro, og servoen er en Hitech HS-55.
                - Frank A -

Comment

• Tintin
                  • Jan 2005
                  • 4631

Da er det bare å sette den på "gølvet" inni ramma, sikrere blir det ikke.

Comment

• FrankOA
                    • Jan 2006
                    • 92

Originally posted by Tintin
                    Da er det bare å sette den på "gølvet" inni ramma, sikrere blir det ikke.
                    Det hørtes ikke dumt ut. Da er det bare å sette det på "gulvet" inne i ramma, sammen med mottakeren, hvis ikke det er noe problem å ha gyroen helt ved siden av den da?
                    - Frank A -

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

Comment

• Jan_Petter
                        • Jan 2006
                        • 900

Jeg er nå veldig glad for at jeg fulgte rådet om å flytte Gyro under halbommen. Er redd min forrige krasj kunne blitt adskillig dyrere med gyroen på den opprinnelige plassen. Jeg har limt inn en plastplate på undersiden av gyrofestet, og festet med Futabas gyrotape (den som følger med 401). Tror dette blir en midlertidig løsning, da gyrotapen til Futaba ser ut til å kunne dele seg veldig lett, og "monteringspsplata" til Tintin var mye mer elegant, og sikkert enda tryggere.

Comment

• Tintin
                          • Jan 2005
                          • 4631

Biltema dobbeltsidige tape er mange ganger bedre enn den som følger med. Jeg må som regel skjære den av. Med Futubas tape så hadde jeg slått et borrelåsbånd rundt selvom jeg hater den greia da jeg er sikker på at den overfører mer vibrasjoner enn bare tape.

Ulempen med plata er at den kun passer i plastrammene så jeg har allerede en til overs...

Comment

• FrankOA
                            • Jan 2006
                            • 92

Kan jeg få kjøpt av deg den platen da Tintin?

Jeg har i mellomtiden lest en del på Helifreak.com, hvor det er ulike oppfatninger om det å plassere gyroen inne i ramma.
                            -Den kommer for nærme motoren...
                            -Hvis den ligger under tannhjulene, kan den bli ødelagt hvis disse blir trykket ned under en krasj...
                            -Den kommer for nær senter, og vil ikke ha samme kvalitet...

Har noen i Norges land noen oppfatning av dette?

Helt klart en fordel å få flyttet den på undersiden i alle fall, når man er nybegynner som meg.
                            - Frank A -

Comment

• Tintin
                              • Jan 2005
                              • 4631

Joda det lar seg nok gjøre, jeg har gått over til cf ramme og går neppe tilbake.
                              Du kan aldri være helgardert når det gjelder noen komponenter. Min teori med å ha den inni er at noe annet da tar opp første støtet/energien. Det finnes ikke en krasj som er lik, det eneste som er sikkert er at paddlerne rekker den oppå bommen så det er ingen bra plass.
                              Jeg har begge mine der og merker ingen problemer med at de skulle være nærme motor. Hvor den står, fremme, midt i eller bak har overhode ingenting å si, den dreier eksakt like mange grader når du svinger uansett og gjør derfor samme jobben. Det som påvirker er vibrasjoner.
                              PM meg navn og adr.

Comment

• Jan_Petter
                                • Jan 2006
                                • 900

Testflyging etter krasj

Endelig i lufta igjen, men merket litt mer vibrasjon enn tidligere, særlig under spooling up. Roet seg noe ved hover turtall, men fortsatt litt mer enn tidligere. Får heller ikke trackingen så bra som tidligere, fortsatt ca 1 cm forskjell... Mistenker at hovedrotorakslingen har fått seg et kakk... Har også en opplevelse av at helikoptert er litt mer "kilent" enn tidligere, men det kan jo være at piloten har rustet ila 4 dager uten flytrening

Lurer på hva som er den praktiske konsekvensen av dårlig tracking? Hvordan merkes dette på flyegenskapene?

Uansett, har vært i lufta igjen, til og med fløyet 360 graders, med nesa i fartsretningen. OK, ikke alle var sirkelrunde, og riktig nok måtte jeg en gang kaste meg ned for å unngå hårstuss av allerede tynn hårvekst..., men alt i alt en god opplevelse

Comment

Working...