Unconfigured Ad

Collapse

Bygger T-Rex 450XL

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fmeland
    • Nov 2005
    • 50

    #76
    Originally posted by Jan_Petter
    Endelig i lufta igjen, men merket litt mer vibrasjon enn tidligere, særlig under spooling up. Roet seg noe ved hover turtall, men fortsatt litt mer enn tidligere. Får heller ikke trackingen så bra som tidligere, fortsatt ca 1 cm forskjell... Mistenker at hovedrotorakslingen har fått seg et kakk... Har også en opplevelse av at helikoptert er litt mer "kilent" enn tidligere, men det kan jo være at piloten har rustet ila 4 dager uten flytrening

    Lurer på hva som er den praktiske konsekvensen av dårlig tracking? Hvordan merkes dette på flyegenskapene?

    Uansett, har vært i lufta igjen, til og med fløyet 360 graders, med nesa i fartsretningen. OK, ikke alle var sirkelrunde, og riktig nok måtte jeg en gang kaste meg ned for å unngå hårstuss av allerede tynn hårvekst..., men alt i alt en god opplevelse
    Heisann det at du ikke kan få iorden trackingen kan være følgende:
    - Kast i hovedaksling, noe som også kan gjøre at du får vibrasjoner som merkes i spoolup.
    - Spindelakslingen kan være bøyd, begynn bare med å skru på den ene skruen slik at akslingen roterer inni å se om bladegripene beveger seg, det kan tyde på at akslingen er bøyd og må byttes.
    - O-ringene har blitt skadet, er disse skadet på noe vis så vil du også få trackingproblemer, du kan sjekke om det er mye vandring på bladegripene ved å prøve å bøye de opp og ned, det skal ikke gi mye etter (ihvertfall ikke på mitt)

    Det at ikke trackingen er iorden og såpass mye som du sier vil føre til at helikopteret vil bli urolig og du mister også masse energi som ellers ville gått til å løfte helikopteret. Men ta allt jeg har sagt her nå med ei klype salt, er nybegynner jeg også Lykke til
    Last edited by fmeland; 06-07-06, 21:56.
    ( ) T-Rex 450 SE
    (X) T-Rex 450X v2
    (X) Nexus 30
    (X) E-Sky Honeybee FP

    Comment

    • Jan_Petter
      • Jan 2006
      • 900

      #77
      Hei

      Takk for tips, o-ringer og spindel er ny. Kan være hovedakslingen. Skal forsøke å bytte den for sikkerhetsskyld.
      http://www.phoenix-rc.org/
      http://www.glamdalrck.net
      http://www.scalewarbird.org/
      ---------------------------------------------------
      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

      Comment

      • fmeland
        • Nov 2005
        • 50

        #78
        Originally posted by Jan_Petter
        Takk for tips, o-ringer og spindel er ny. Kan være hovedakslingen. Skal forsøke å bytte den for sikkerhetsskyld.
        Bare hyggelig, hadde samme problem selv og da fikk jeg disse tipsene Veldig greie folk her på forumet
        ( ) T-Rex 450 SE
        (X) T-Rex 450X v2
        (X) Nexus 30
        (X) E-Sky Honeybee FP

        Comment

        • Mr_Nils
          • Apr 2003
          • 146

          #79
          1cm off tracking burde kunne justeres hvis den er like stor hele tiden. Har du prøvd å bytte om på bladene? Det har løst tracking problemer for meg tidligere. Ikke nødvendigvis slik at problemet forsvinner, men at det er mulig å justere det bort. Har du sett videoene til Bob (finnless) på Helifreak? (Man må registrere seg for å se video)
          Last edited by Mr_Nils; 07-07-06, 20:02.
          Nils

          Comment

          • Jan_Petter
            • Jan 2006
            • 900

            #80
            Merket at jeg måtte legge på ganske mye vekt (tape) på det ene bladet, for å få det i balansen denne gangen, men tror ikke det skal ha noe med vibrasjonene å gjøre. Har lastet ned og studert alle videoene til Finless

            Skal prøve å snu bladene og se om det hjelper, men det må skje til uken. Nå er jeg i Paris uten leksaker..... Og ja, et meget nyttig forum
            http://www.phoenix-rc.org/
            http://www.glamdalrck.net
            http://www.scalewarbird.org/
            ---------------------------------------------------
            Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

            Comment

            • canuck
              • Sep 2005
              • 110

              #81
              R48 og T22 - tomme...

              Takk for bra tråd - veldig hjelpsomt.

              Jeg kom akkurat hjem med en Align T-Rex 450XL CCPM. Når jeg åpnet esken så jeg at både R48 adhesive metal retainer og T22 threadlock (lock-tite) var tomme og tørket ut .

              Kan noen foreslå noe jeg kan bruke i stedet? Jeg regner med at jeg kan bruke blå lock-tite alle steder T22 er nevnt. Men hva erstatter R48? Er det en annen type locktite, lim eller noe lignende?

              Hadde vært fint om jeg kunne kjøpe begge på biltema eller Jernia.

              Også: Kan noen foreslå en god silikonolje som foreslått i manualen?
              Last edited by canuck; 12-07-06, 17:50.
              Are Barstad

              Comment

              • Jan_Petter
                • Jan 2006
                • 900

                #82
                Heisann

                Det samme var tilfelle med mitt sett, begge var tørket inn. Kjøpte en vanlig blå Thread Lock i den lokale modellsjappa, aner dessverre ikke om Biltema har noe tilsvarende... Brukte ikke noe annet enn Thread Lock og litt CA når jeg bygde min T-Rex. Thread Lock metall mot metall, og CA til plast. Hvis du kikker på Finless sine byggevideoer, ser du at han advarer både titt og ofte mot bruk av Threadlock og CA. Dette fordi det blir enklere å vedlikeholde når noe må byttes. Jeg er VELDIG glad jeg fulgte Finless sine råd her, jeg er nybegynner på heli, og har byttet en god del deler Og, ikke noe har løsnet utilsiktet. Finnes sikkert flere og mer velbegrunnede meninger om dette, men slik har jeg gjort det. Lykke til med byggingen!
                http://www.phoenix-rc.org/
                http://www.glamdalrck.net
                http://www.scalewarbird.org/
                ---------------------------------------------------
                Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                Comment

                • canuck
                  • Sep 2005
                  • 110

                  #83
                  Takk for svar Jan Petter

                  T-Rexen min er ferdig forresten. Den flyr bra men trenger sikkert litt tuning. Jeg er helt ny på heli så det har kun blitt litt forsiktig hovring så langt

                  Forrige uke kom den litt for nærme en busk på eiendommen. Bom, main gear, tail gear, main blades, osv. Men morro er det!

                  Har sett oe glitching. Radioen virker kun 2-3 meter unna med antenne nede. Så jeg regner med at det er behov for ferrittringer og/eller omruting av ledninger. Alt er så nære hverandre (Motor, ESC og mottaker) så det er vel vanskelig å få det til å virke optimalt.
                  Last edited by canuck; 11-08-06, 21:24.
                  Are Barstad

                  Comment

                  • sjaa
                    • Feb 2006
                    • 601

                    #84
                    Originally posted by Jan_Petter
                    Det samme var tilfelle med mitt sett, begge var tørket inn. Kjøpte en vanlig blå Thread Lock i den lokale modellsjappa, aner dessverre ikke om Biltema har noe tilsvarende... Brukte ikke noe annet enn Thread Lock og litt CA når jeg bygde min T-Rex. Thread Lock metall mot metall, og CA til plast. Hvis du kikker på Finless sine byggevideoer, ser du at han advarer både titt og ofte mot bruk av Threadlock og CA. Dette fordi det blir enklere å vedlikeholde når noe må byttes. Jeg er VELDIG glad jeg fulgte Finless sine råd her, jeg er nybegynner på heli, og har byttet en god del deler Og, ikke noe har løsnet utilsiktet. Finnes sikkert flere og mer velbegrunnede meninger om dette, men slik har jeg gjort det. Lykke til med byggingen!
                    Hei Jan Petter..
                    Jeg bruker Loctite 641 Cylindrisk fastsattning og Loctite 243 gjengelås (blå type) Dette fungerer utmerket for meg, ikke merket til at noe plast spises opp. Ingen skruer har løsnet, og det er heller ikke noe problem å løsne de hvis du vil ha skruen løs. Sikkert mange meninger om hva man skal bruke, men dette har altså fungert fint hos meg

                    Lykke til
                    Mvh
                    JoE
                    Agder Modellflyklubb

                    Comment

                    Working...